Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG - test

Skoda to marka rozsądku i właśnie takie jest najnowsze wcielenie usportowionej Octavii. RS w wersji kombi i ze 184-konnym dieslem to sposób na praktyczne GTI.

Octavia RS w wersji kombi i z silnikiem Diesla w praktyce nie ma bezpośredniego rywala.
Octavia RS w wersji kombi i z silnikiem Diesla w praktyce nie ma bezpośredniego rywala.Motor
Jakość wykończenia deski rozdzielczej nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Standardowo Octavia RS ma małe radio Bolero, za widoczny na zdjęciu zestaw Columbus (audio+navi) trzeba dopłacić 6700 zł.Motor

Przygotowania do wprowadzenia wspólnej platformy MQB w całym koncernie VW zdawały się nie wróżyć niczego dobrego. Belka skrętna tylnej osi, ograniczona paleta silników i pełna unifikacja rozwiązań dla całej gamy to coś, co służy wytwórni, ale na pewno nie poprawia samopoczucia kierowcy. Na szczęście, okazało się, że spod rygorów unifikacji wyłączone są mocniejsze modele. Octavia RS ma dynamiczny silnik i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi.

W stronę klasy średniej

W dopracowanym wyglądzie nadwozia Octavii RS dobre wrażenie psują jedynie imitacje końcówek rur wydechowych, przyczepione do tylnego zderzaka. Wnętrze nie daje już jednak powodów do narzekań. Z przodu każdy znajdzie sobie właściwą pozycję, a z tyłu miejsca na nogi jest więcej niż np. w Volvo V70.

Deska rozdzielcza nowej Octavii jest ładna i ergonomiczna. Materiały - pierwsza klasa. Jedynym denerwującym detalem jest nachalny system czujników parkowania. Jego bezsensownego jazgotu nie sposób trwale wyłączyć, gdyż sam aktywuje się przy każdym użyciu wstecznego biegu.

Na pochwałę zasługują fotele modelu RS. Za sprawą zintegrowanego zagłówka i wyprofilowanych boków nie tylko wyglądają świetnie, ale są wygodne i dobrze trzymają na zakrętach. Stylem idealnie komponują się z czarną podsufitką.

Dwulitrowy turbodiesel o mocy 184 KM nie jest jedynie wzmocnioną wersją tego z poprzedniej generacji Octavii RS. To nowa konstrukcja serii EA288, którą z poprzednikiem łączy jedynie wspólny rozstaw cylindrów. Jednostka ma między innymi zmienne fazy rozrządu, a więc rozwiązanie rzadko spotykane w dieslach. Większa turbosprężarka i zmodernizowany układ wtrysku z ciśnieniem podniesionym do 2000 barów dały silnikowi nie tylko 14 KM więcej niż u poprzednika, ale przede wszystkim aż o 30 Nm więcej i to dostępnych już od 1750 obr./min. Dzięki temu Octavia RS przyspiesza bardzo chętnie z dowolnych obrotów. Testowy egzemplarz osiągał 100 km/h szybciej niż deklaruje producent.

Pewna jazda

W testowanym egzemplarzu z silnikiem współpracowała 6-biegowa skrzynia DSG. Cały układ napędowy zapewnia Octavii RS doskonałe osiągi, ale można mieć zastrzeżenia co do płynności pracy skrzyni (nawet w trybie normalnej jazdy potrafi przeciągać obroty).

Po Octavii RS nie ma co spodziewać się nadzwyczajnej oszczędności. W warunkach jazdy miejskiej należy oczekiwać wyników na poziomie 8,0-8,6 l/100 km, a na trasie przynajmniej 6,0 l/100 km. Taka jest cena dobrych osiągów.

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG - podsumowanie

Najrozsądniejsze do bólu GTI. Octavia RS TDI jest szybka i funkcjonalna, ale emocji w niej jak na lekarstwo.

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG (czytaj test)

Prawa końcówka nawet nie łączy się z układem wydechowym.Motor
Takie drobne oszustwo: końcówka jest elementem zderzaka.Motor
Octavia RS w wersji kombi i z silnikiem Diesla w praktyce nie ma bezpośredniego rywala.Motor
Fotele przednie nie tylko dobrze wyglądają, ale i dobrze trzymają. Wygoda bez zarzutu.Motor
Niewiele kompaktów może pochwalić się taką ilością miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Czarna podsufitka prezentuje się efektownie.Motor
Pionowa roleta (dopłata 600 zł) oddziela przestrzeń bagażową od osobowej, co pozwala bezpiecznie wykorzystać 1740 l bagażnika.Motor
Bagażnik Octavii jest tak ogromny, że spokojnie można go podzielić na dwie części, montując za 650 zł tzw. wielofunkcyjną podłogę rozdzielającą.Motor
Jakość wykończenia deski rozdzielczej nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Standardowo Octavia RS ma małe radio Bolero, za widoczny na zdjęciu zestaw Columbus (audio+navi) trzeba dopłacić 6700 zł.Motor
Nawet w wersji RS Octavia nie rzuca się zbytnio w oczy. To głównie duże 18-calowe koła i czerwone zaciski hamulcowe nadają jej sportowego szyku. Inne zderzaki czy lotka nad tylną klapą prezentują się co najmniej dyskretnie.Motor
Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSGMotor
Na 18-calowych kołach samochód prowadzi się wyśmienicie. Montowane opony Dunlop Sport Maxx GT to górna półka w tym rozmiarze. Plus za skuteczny układ hamulcowy.Motor
Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSGMotor

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG: plusy

  • doskonałe osiągi,
  • dobra przyczepność na zakrętach,
  • obszerne wnętrze,
  • duża pojemność bagażnika,
  • dobra jakość materiałów wykończeniowych.

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG: minusy

  • wysoka cena,
  • przeciętne zużycie paliwa,
  • średni poziom głośności.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
184 KM/3500
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
automat./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
469/181/145 cm
Rozstaw osi
268 cm
Średnica zawracania
10,5 m
Masa/ładowność
1432/566 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
610/1740 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Opony
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,6 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,1
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,0/4,4/5,1
Teoretyczny zasięg
980 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,6/6,0/7,3
Rzeczywisty zasięg
685 km
Cena wersji podstawowej**
109 800 zł
Cena
117 800 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas