Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG - test
Skoda to marka rozsądku i właśnie takie jest najnowsze wcielenie usportowionej Octavii. RS w wersji kombi i ze 184-konnym dieslem to sposób na praktyczne GTI.
Przygotowania do wprowadzenia wspólnej platformy MQB w całym koncernie VW zdawały się nie wróżyć niczego dobrego. Belka skrętna tylnej osi, ograniczona paleta silników i pełna unifikacja rozwiązań dla całej gamy to coś, co służy wytwórni, ale na pewno nie poprawia samopoczucia kierowcy. Na szczęście, okazało się, że spod rygorów unifikacji wyłączone są mocniejsze modele. Octavia RS ma dynamiczny silnik i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi.
W stronę klasy średniej
W dopracowanym wyglądzie nadwozia Octavii RS dobre wrażenie psują jedynie imitacje końcówek rur wydechowych, przyczepione do tylnego zderzaka. Wnętrze nie daje już jednak powodów do narzekań. Z przodu każdy znajdzie sobie właściwą pozycję, a z tyłu miejsca na nogi jest więcej niż np. w Volvo V70.
Deska rozdzielcza nowej Octavii jest ładna i ergonomiczna. Materiały - pierwsza klasa. Jedynym denerwującym detalem jest nachalny system czujników parkowania. Jego bezsensownego jazgotu nie sposób trwale wyłączyć, gdyż sam aktywuje się przy każdym użyciu wstecznego biegu.
Na pochwałę zasługują fotele modelu RS. Za sprawą zintegrowanego zagłówka i wyprofilowanych boków nie tylko wyglądają świetnie, ale są wygodne i dobrze trzymają na zakrętach. Stylem idealnie komponują się z czarną podsufitką.
Dwulitrowy turbodiesel o mocy 184 KM nie jest jedynie wzmocnioną wersją tego z poprzedniej generacji Octavii RS. To nowa konstrukcja serii EA288, którą z poprzednikiem łączy jedynie wspólny rozstaw cylindrów. Jednostka ma między innymi zmienne fazy rozrządu, a więc rozwiązanie rzadko spotykane w dieslach. Większa turbosprężarka i zmodernizowany układ wtrysku z ciśnieniem podniesionym do 2000 barów dały silnikowi nie tylko 14 KM więcej niż u poprzednika, ale przede wszystkim aż o 30 Nm więcej i to dostępnych już od 1750 obr./min. Dzięki temu Octavia RS przyspiesza bardzo chętnie z dowolnych obrotów. Testowy egzemplarz osiągał 100 km/h szybciej niż deklaruje producent.
Pewna jazda
W testowanym egzemplarzu z silnikiem współpracowała 6-biegowa skrzynia DSG. Cały układ napędowy zapewnia Octavii RS doskonałe osiągi, ale można mieć zastrzeżenia co do płynności pracy skrzyni (nawet w trybie normalnej jazdy potrafi przeciągać obroty).
Po Octavii RS nie ma co spodziewać się nadzwyczajnej oszczędności. W warunkach jazdy miejskiej należy oczekiwać wyników na poziomie 8,0-8,6 l/100 km, a na trasie przynajmniej 6,0 l/100 km. Taka jest cena dobrych osiągów.
Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG - podsumowanie
Najrozsądniejsze do bólu GTI. Octavia RS TDI jest szybka i funkcjonalna, ale emocji w niej jak na lekarstwo.
Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG
Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG (czytaj test)
Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG: plusy
- doskonałe osiągi,
- dobra przyczepność na zakrętach,
- obszerne wnętrze,
- duża pojemność bagażnika,
- dobra jakość materiałów wykończeniowych.
Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG: minusy
- wysoka cena,
- przeciętne zużycie paliwa,
- średni poziom głośności.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 184 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 380 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automat./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 469/181/145 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Średnica zawracania | 10,5 m |
Masa/ładowność | 1432/566 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 610/1740 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 228 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,0 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,6 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,6 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,1 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,0/4,4/5,1 |
Teoretyczny zasięg | 980 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,6/6,0/7,3 |
Rzeczywisty zasięg | 685 km |
Cena wersji podstawowej** | 109 800 zł |
Cena | 117 800 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby; *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała