BMW 428i xDrive - test

Technika rodem z BMW serii 3. Nowe dwudrzwiowe nadwozie o pięknej, smukłej linii. Mocny silnik pod maską i napęd na cztery koła. Sprawdzamy BMW 428i xDrive.

BMW postawiło grubą kreskę. Wraz z premierą serii 4, "trójka" Coupe, najbardziej znana dzięki genialnemu M3, odchodzi do lamusa. Powody są przynajmniej dwa. Pierwszy to wprowadzenie nowego porządku do oferty modelowej - w końcu dwudrzwiowe wersje serii 5 noszą oznaczenie 6, a nie 5 Coupe. Drugi przedstawiciele marki tłumaczą faktem, że "czwórka" pod względem technicznym mocno odcina się od swojego kuzyna.

Inny wygląd nadwozia to rzecz oczywista. Seria 4 bazuje wprawdzie na płycie podłogowej "trójki", ale ma większy o 5 cm rozstaw osi (281 cm), jest też szersza o 4,3 cm, dłuższa o 2,6 cm i niższa o 1,6 cm. To wraz z obniżonym o 1 cm prześwitem sprawia, że seria 4 legitymuje się najniższym środkiem ciężkości spośród modeli BMW. A to już nie przelewki.

Reklama

Szybko, bardzo szybko

Między przednimi kołami testowego auta pracuje tylko 2-litrowy silnik czterocylindrowy, ale jest on konstrukcją mocno zaawansowaną. Zaopatrzony w bezpośredni wtrysk paliwa, podwójną, stopniową regulację faz rozrządu, układ płynnej regulacji wzniosu zaworów dolotowych oraz turbosprężarkę typu twin-scroll, wytwarza moc 245 KM.

Jego największą zaletą jest jednak wysoki moment obrotowy o wartości 350 Nm, dostępny od 1250 do 4800 obr./min. Z tego względu silnik praktycznie zawsze wykazuje dużą chęć do działania, a do prędkości trzycyfrowej zapędza auto w jedyne 5,9 s. Przyspieszenia czuć w plecach także daleko po drugiej stronie 100 km/h.

Jak na swoje możliwości, 428i nie ma nadmiernego apetytu. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem około 11 l paliwa na 100 km, natomiast w trasie - poniżej 8 l/100 km. Dynamiczna jazda wzmaga apetyt o 3-4 l/100 km. Przy podróżowaniu autostradą z dozwoloną prędkością (140 km/h) silnik zadowala się 8,9 l benzyny. A to już wynik wyśmienity.

428i wykazuje się spontanicznymi reakcjami na gaz. Nie ma chwili zwłoki tak typowej dla jednostek turbodoładowanych. Wrażenia są jak z wysilonych silników wolnossących. Szczególnie w trybach Sport i Sport+, które wyraźnie wyostrzają charakter auta, wpływając także m.in. na układ kierowniczy i działanie przekładni. Zmienia się również dźwięk jednostki napędowej. Co ciekawe, jest on sztucznie wzmacniany i płynie z głośników.

8-stopniowy automat, kosztujący aż 10 359 zł, to jedno z najlepszych tego typu urządzeń na rynku. Nie dość, że zwalnia kierowcę z konieczności operowania sprzęgłem, to jeszcze perfekcyjnie współpracuje z silnikiem. Podczas codziennej jazdy przełożenia zmienia łagodnie i prawie niezauważalnie. Znakomicie sprawdza się także, gdy BMW jest przyciskane do muru i nie pozwala sobie na zwłokę przy kickdownie. W ustawieniu Sport+ ma prawdziwy tryb ręczny, który nie ingeruje w poczynania kierowcy, zmieniając biegi z szarpnięciem. Tak, żeby było bardziej sportowo.

Lepsza niż seria 3

Trudno wyobrazić sobie, by w czasie jazdy BMW serii 4 pozwalało sobie na jakiekolwiek słabości. Tym bardziej że jego układ jezdny bazuje na "trójce", uznawanej za najlepiej prowadzące się auto w swojej klasie.

428i jest jeszcze lepsze. Świadczą o tym nie tylko liczby - idealny rozkład mas (50:50), powiększone o 5 cm rozstaw osi oraz rozstaw kół o 4,5 cm z przodu i aż o 8 cm z tyłu - ale i odczucia zza kierownicy.

W wersji 4x4 auto ma wyśmienitą trakcję. Zmiana obciążenia w zakręcie nie robi na nim niemal żadnego wrażenia. Seria 4 z łatwością przyjmuje ostre traktowanie, a przy granicy przyczepności nie zaskakuje nagłą podsterownością, jak poprzednik. Na dodatek, jej układ jezdny zapewnia porządny komfort, choć 19-calowe obręcze z niskoprofilowymi oponami dają o sobie znać na pojedynczych nierównościach. Seryjne koła 17-calowe są na pewno lepszym wyborem na polskie drogi. Plus za niski poziom hałasu.

Wady? To układ kierowniczy, który jest wprawdzie bardzo bezpośredni, jednak w trybie Comfort wysyła za mało sygnałów z przednich kół. W Sport+ działa dużo lepiej, choć brakuje mu tego ostatniego szlifu.

Nowe rozdanie BMW jest prawie perfekcyjne - szybkie, wygodne i o pięknej linii nadwozia. Przyzwyczajenia wymaga tylko nazwa. Ale przy takim aucie przychodzi to z łatwością!

BMW 428i xDrive - podsumowanie

Nowe BMW sprawdzi się zarówno w mieście, jak i podczas długich podróży. W odmianie 428i xDrive jest szybkie, ma świetną trakcję i umiarkowany apetyt na paliwo. 8-stopniowy automat to bardzo drogi, ale wart swojej ceny dodatek. Niemieckie coupe najbardziej przekonuje do siebie znakomitymi właściwościami jezdnymi. Cena, jak na oferowane jakość, wyposażenie i wygląd - w pełni akceptowalna.

BMW 428i xDrive: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • świetna pozycja kierowcy,
  • dużo miejsca z przodu,
  • łatwa obsługa,
  • obszerny bagażnik,
  • wysoka jakość wykonania


Minusy:

  • ograniczona ilość miejsca na głowy pasażerów z tyłu


BMW 428i xDrive: układ napędowy

Plusy:

  • znakomite osiągi,
  • bardzo szybka reakcja na dodanie gazu,
  • łatwość nabierania obrotów,
  • perfekcyjna automatyczna skrzynia biegów,
  • stosunkowo niewielkie zużycie paliwa


BMW 428i xDrive: właściwości jezdne

Plusy:

  • idealny rozkład mas pomiędzy osiami,
  • bardzo spokojne reakcje na zmiany obciążenia,
  • wyśmienita przyczepność


Minusy:

  • duży promień skrętu,
  • układ kierowniczy o nieco za słabej progresji


BMW 428i xDrive: wyposażenie i koszty

Plusy:

  • mnogość opcji wyposażenia,
  • seryjny pakiet serwisowy na 5 lat/100 000 km,
  • konkurencyjna cena zakupu


Minusy:

  • horrendalnie drogi automat,
  • wiele dodatków dostępnych jedynie w pakietach

Konkurenci BMW 428i xDrive

Dane techniczne: BMW 428i xDrive

 BMW serii 4
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1997 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna245 KM/5000
Maks. moment obrotowy350 Nm/1250
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość464/183/136 cm
Rozstaw osi281 cm
Średnica zawracania11,8 m
Masa/ładowność1540/520 kg
Pojemność bagażnika445 l
Poj. zbiornika paliwa60 l (Pb 95)
Opony225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s
Przyspieszenie 0-140 km/h11,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h15,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)34,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,0 dB
Rzeczywista prędkość*97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,7/5,5/6,7
Teoretyczny zasięg890 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,5/7,8/9,7
Rzeczywisty zasięg620 km
Cena wersji podstawowej**176 900 zł
Cena186 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

BMW 420d Gran Coupe - TEST

BMW M235i, BMW 435i - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy