Te samochody rdzewieją najbardziej. Dane nie pozostawiają złudzeń

Korozja niezmiennie pozostaje jednym z głównych czynników, prowadzących do wycofania pojazdów z użytku i oddania ich do demontażu. Mimo że technologie ochronne stosowane we współczesnych samochodach zaskakują swoim zaawansowaniem, problem rdzy wciąż może pojawić się w najmniej spodziewanym momencie. Które modele aut są szczególnie podatne na rdzę i wymagają dodatkowych zabezpieczeń?

Te samochody rdzewieją najbardziej. Dane nie pozostawiają złudzeń
Te samochody rdzewieją najbardziej. Dane nie pozostawiają złudzeńLUKASZ SZCZEPANSKI/REPORTEREast News

Pojawienie się rdzy na samochodzie zdecydowanie nie należy do przyjemnych doświadczeń. O ile każdą usterkę mechaniczną można naprawić poprzez wymianę zużytych części, o tyle poważna naprawa blacharska często oznacza koniec eksploatacji pojazdu. Wbrew pozorom, pojawienie się niechcianej „rudej” nie jest dziełem przypadku, lecz efektem skomplikowanego procesu chemicznego.

Skąd się bierze rdza na samochodach i dlaczego jest niebezpieczna?

Proces ten zachodzi gdy metal wchodzi w reakcję z otaczającym go środowiskiem. Wszystko ma swój początek na poziomie molekularnym i rozpoczyna się w momencie kontaktu żelaza z wodą i tlenem z powietrza. W trakcie tej reakcji powstaje charakterystyczny czerwono-brązowy związek chemiczny - tlenek żelaza, potocznie nazywany rdzą. Niestety dla wielu osób pojawienie się korozji to problem wyłącznie o charakterze estetycznym.

W rzeczywistości rdza potrafi zaatakować ważne elementy samochodu, m.in. podłużnice, zgrzewy karoserii, czy belki skrętne. Może to wpłynąć na zachowanie pojazdu i znacząco obniżyć sztywność karoserii, a tym samym zmniejszyć poziom ochrony pasażerów podczas wypadku. Choć jakość powłok antykorozyjnych znacznie się poprawiła w ciągu ostatnich lat, nadal istnieje wiele modeli samochodów szczególnie podatnych na to zjawisko.

Najgrożniejsza jest korozja, której nie widać.Paweł RygasINTERIA.PL

Eksperci ocenili ochronę przed rdzą w nowych samochodach

Nad kwestią modeli szczególnie podatnych na działanie rdzy od lat pochyla się szwedzki magazyn motoryzacyjny Vi Bilägar. Wspólnie z firmą "Rostskyddsmetoder" ze Sztokholmu, specjalizującą się w badaniach nad technologiami antykorozyjnymi, redakcja cyklicznie publikuje rankingi najbardziej podatnych na korozję samochodów. Eksperci ze Szwecji oceniają jakość zabezpieczeń antykorozyjnych w miejscach, które zwykle pozostają poza zasięgiem motoryzacyjnych dziennikarzy. Przy użyciu endoskopów analizują ubytki w lakierze, stan paneli karoserii oraz profile zamknięte. Pod uwagę biorą również jakość mastyk, systemy odpływów, powłoki chemiczne oraz właściwości materiałowe elementów konstrukcyjnych.

Samochody poddawane testom oceniane są według specjalnie opracowanej skali, w której można uzyskać od 0 (największa szansa na wystąpienie korozji) do 5 punktów (najmniejsza szansa na wystąpienie korozji). W najnowszym rankingu średnia ocena wśród producentów wynosi 3,1 punktu na 5 możliwych.Choć wynik ten może wydawać się zadowalający, niektóre marki wyraźnie odstają od konkurencji. Poniżej znajdziecie listę producentów stosujących najgorsze i najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne.

Które samochody korodują najbardziej?

Wśród marek z najgorszym zabezpieczeniem antykorozyjnym szwedzcy eksperci wytypowali następujących producentów:

  • Honda - 1,8
  • Suzuki - 2,0
  • Subaru - 2,0
  • Range Rover - 2,0
  • Mitsubishi - 2,0
  • Lynk&Co - 2,0
  • Hongqi - 2,0
  • Fiat - 2,0
  • DS - 2,0
  • Toyota - 2,2
  • Ford - 2,2

Które samochody korodują najmniej?

Największą liczbę punktów w rankingu serwisu Vi Bilägar zdobyły marki:

  • Porsche - 5 punktów
  • Jaguar - 4,7
  • Nio - 4,5
  • BMW - 4,1
  • Audi - 4,0
  • Mini - 4,0
  • Mercedes - 3,9
  • Renault - 3,7
  • Volkswagen - 3,6
  • Seat - 3,6
Największą liczbę punktów w rankingu serwisu Vi Bilägar zdobyło Porsche.Porschemateriały prasowe

W przypadku korozji lepiej zapobiegać niż leczyć

Specjaliści zwracają uwagę, że nawet starannie przeprowadzona naprawa drzwi czy nadkola zwykle nie daje trwałych rezultatów. Dlatego w przypadku samochodów szczególnie podatnych na korozję lepiej skupić się na profilaktyce niż na naprawach. Co 3-4 lata warto wykonać kompleksowe zabezpieczenie, które obejmuje wtryskiwanie preparatów antykorozyjnych do zamkniętych profili oraz odnowienie ochrony podwozia.

Kluczowe jest jednak, aby takie prace powierzać specjalistom, którzy zadbają, na przykład, o to, by konserwacja nie zablokowała fabrycznych otworów odpływowych. W przeciwnym razie takie działania mogą przyspieszyć rozwój korozji zamiast jej zapobiegać.

"Graffiti". Myrcha o zaostrzeniu kar dla kierowców-recydywistówPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas