VW Beetle 1.6 TDI - pierwsza jazda
Oferta jednostek w VW Beetle stale się poszerza. Teraz dołączył do niej silnik 1.6 TDI.
Wszystkie trzy nowe w Beetle silniki skonstruowano zgodnie z panującą modą na downsizing. Jednostki benzynowe mają pojemność 1,2 i 1,4 l i moc odpowiednio: 105 i 160 KM. 105 KM ma także ostatnia z nowości - silnik 1.6 TDI. Na taki silnik, zapewniający przyzwoite osiągi i oszczędny, czekało wielu potencjalnych nabywców Beetle.
O tym, że auto ma być przede wszystkim oszczędne, świadczą osiągi. Wprawdzie prędkość maksymalna to niezłe 180 km/h, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy trudno uznać za wynik lepszy niż przeciętny. Za to zużycie paliwa trzeba ocenić znacznie wyżej. Wprawdzie niełatwo zbliżyć się do obiecanych przez producenta 4,5 l/100 km, ale średnie rezultaty między 5,5 a 6 l/100 km są jak najbardziej do uzyskania.
Dzięki takiemu zużyciu paliwa Beetle 1.6 TDI może pokonać bez tankowania ok. 1000 km. Tuż po uruchomieniu silnika wyraźnie słychać, że pod maską pracuje silnik wysokoprężny. Na szczęście po rozgrzaniu ten dokuczliwy odgłos znika. Chyba że kierowcę nagle najdzie ochota, by gwałtownie przyspieszyć. Wtedy spod maski wydobywa się równie nieprzyjemny odgłos jak na zimno. Przy niskich obrotach silnik zaskakuje sporą ochotą do pracy, nieco gorzej jest, gdy wskazówka obrotomierza zbliży się do liczby 4. Właśnie z tego powodu na osiągnięcie prędkości maksymalnej trzeba sporo cierpliwości.
Plusem Beetle jest bardzo precyzyjny, bezpośredni układ kierowniczy, a także zawieszenie zestrojone przede wszystkim z myślą o bezpieczeństwie. Pozycja za kierownicą jest wygodna, widoczność z miejsca kierowcy - bardzo dobra, może z wyjątkiem cofania, gdy mogą przeszkadzać dość masywne tylne słupki. W dłuższej trasie podróżni docenią wygodne fotele.
Na polskim rynku Beetle z silnikiem 1.6 TDI nie jest tani. Bazowa wersja, nazwana po prostu Beetle, kosztuje 78 090 zł. W wyposażeniu standardowym znajdują się m.in. klimatyzacja, ESP, cztery poduszki powietrzne, radioodtwarzacz i tempomat. W opcji dostępne są automatyczna klimatyzacja, nawigacja i skórzana tapicerka. Droższa odmiana Design ma oprócz tego halogeny z doświetlaniem zakrętów, aluminiowe felgi, lusterka i klamki w kolorze nadwozia, a także skórzaną kierownicę i inne niż w bazowej odmianie fotele. Takie auto kosztuje 82 290 zł.
Witold Blady
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 105 KM/4400 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 |
Osiagi | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 5,4/4,1/4,5 |