Volkswagen Scirocco 2.0 TSI - test
Jego nazwa pochodzi od wiatru. Mimo że VW opisuje je jako „nowe Scirocco”, to auto po liftingu. W odmianie 2.0 TSI ma dodatkowe 10 KM. A jak jeździ?
Trzydrzwiowe Scirocco to wariacja na temat Golfa VI. Szersze, niższe, krótsze, powstało z myślą o kierowcach przedkładających wygląd i frajdę z jazdy ponad wygodę i funkcjonalność. Przez 5 lat przekonało do siebie ponad 212 tys. klientów, ale czas płynie nieubłaganie i nawet jeśli nie wołało o modyfikacje, po prostu wypadało je przeprowadzić.
10 KM różnicy
Scirocco najłatwiej rozpoznać teraz po LED-ach z przodu i z tyłu oraz po innych wzorach obręczy. W kabinie odnowiono deskę rozdzielczą, na szczycie której znalazły się trzy zegary. Wyposażenie uzupełniono m.in. o asystentów martwego pola i parkowania.
2-litrowa jednostka TSI jest teraz identyczna z tą w aktualnym Golfie GTI. Rozwija 220 KM w zakresie 4500-6200 obr./min i 350 Nm pomiędzy 1500 a 4400 obr./min. To powinno wystarczyć za cały komentarz. O turbodziurze nie ma tu mowy. Słabości brak. Jest za to dużo chęci do ostrego działania - tym więcej, na im wyższe obroty wchodzi silnik. Na dodatek, wraz z ich zwiększaniem spod maski wydobywają się coraz lepsze dźwięki. Podczas jazdy ze stałą prędkością w kabinie jest w miarę cicho, o czym świadczy 66,6 dB przy 100 km/h.
Do prędkości trzycyfrowej VW rozpędza się w 6,3 s. Szkoda, że na 1. biegu auto "mieli" kołami, przez co część siły napędowej idzie w gwizdek. Nie pomaga też opcjonalna elektroniczna szpera XDS. Z drugiej strony, do 160 km/h Scirocco przyspiesza w 14,2 s. Wręcz błyskawicznie jak na 220 KM.
DSG w trybie D dąży do jak najszybszego wrzucenia jak najwyższego biegu. A to pozytywnie odbija się na zużyciu paliwa, wynoszącym w mieście około 10 l/100 km. W trasie z kolei - 6,1 l. Jedynym negatywnym szczegółem jest lekka zwłoka przy kickdownie. To jednak zrozumiałe, zważywszy, że DSG często redukuje z np. 6. czy 5. przełożenia na 2.
W ustawieniu S skrzynia przez dłuższy czas pozostaje na tym samym biegu, a przy hamowaniu przed zakrętem - wcześniej redukuje. DSG działa szybko i miękko, choć przy ręcznym wymuszaniu biegów zdarza mu się szarpnąć. Ale można to wybaczyć, bo tryb manualny w okamgnieniu odpowiada na polecenia kierowcy.
Na co dzień
Z opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym Scirocco to auto wystarczająco wygodne na co dzień. Szczególnie w ustawieniu Comfort. Mimo to, na gorszych drogach, przeoranych poprzecznymi bruzdami, jakość podróżowania wyraźnie spada. Zawieszenie czasem hałasuje.
Scirocco jeździ pewnie, stabilnie, łatwo. Ma też bardzo przyjazną charakterystykę prowadzenia. Jeśli kierowca przesadzi z prędkością w łuku, wystarczy odpuścić gaz, by poprzez lekkie nadrzucenie tyłem zacieśnić tor jazdy.
W trybie Sport układ kierowniczy sztucznie twardnieje (zawieszenie - nieprzesadnie). Niestety, nawet wtedy nie przekonuje precyzją. Jak na usportowiony model, jest też zbyt mało bezpośredni, o czym świadczy 2,8 obrotu od oporu do oporu. Szkoda, że VW nie przeszczepił autu układu kierowniczego wprost z Golfa VII.
Odnowione Scirocco 2.0 TSI to nadal dobry i szybki samochód. Tyle że przy spokojnej jeździe dający za mało frajdy.
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI - podsumowanie
Powiewu świeżości w odnowionym Scirocco nie ma zbyt wiele. Szkoda, że jest też drogie i słabo wyposażone.
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI: plusy
- pewne prowadzenie,
- fantastyczne osiągi,
- w pełni akceptowalne zużycie paliwa,
- niezły komfort,
- szybka przekładnia DSG,
- dobre wykończenie,
- przestronnie z przodu
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI: minusy
- wysoka cena,
- słaba widoczność,
- "zwyczajny" układ kierowniczy,
- problemy z trakcją
Volkswagen Scirocco | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 220 KM/4500 |
Maks. moment obrotowy | 350 Nm/1500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 426/181/141 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1319/461 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 312/1006 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 244 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s ↑ |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 14,2 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,4 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,3 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,6 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Zużycie paliwa | |
Średnie według producenta | 6,4 l/100 km |
Teoretyczny zasięg | 860 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,1/9,9/8,0 |
Rzeczywisty zasięg | 690 km |
Cena wersji podstawowej** | 108 790 zł |
Cena | 116 990 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała