Volkswagen Scirocco 2.0 TSI - test
Jego nazwa pochodzi od wiatru. Mimo że VW opisuje je jako „nowe Scirocco”, to auto po liftingu. W odmianie 2.0 TSI ma dodatkowe 10 KM. A jak jeździ?
![Volkswagen Scirocco 2.0 TSI](https://i.iplsc.com/0003O59UVFJD9658-C322-F4.webp)
Trzydrzwiowe Scirocco to wariacja na temat Golfa VI. Szersze, niższe, krótsze, powstało z myślą o kierowcach przedkładających wygląd i frajdę z jazdy ponad wygodę i funkcjonalność. Przez 5 lat przekonało do siebie ponad 212 tys. klientów, ale czas płynie nieubłaganie i nawet jeśli nie wołało o modyfikacje, po prostu wypadało je przeprowadzić.
10 KM różnicy
Scirocco najłatwiej rozpoznać teraz po LED-ach z przodu i z tyłu oraz po innych wzorach obręczy. W kabinie odnowiono deskę rozdzielczą, na szczycie której znalazły się trzy zegary. Wyposażenie uzupełniono m.in. o asystentów martwego pola i parkowania.
2-litrowa jednostka TSI jest teraz identyczna z tą w aktualnym Golfie GTI. Rozwija 220 KM w zakresie 4500-6200 obr./min i 350 Nm pomiędzy 1500 a 4400 obr./min. To powinno wystarczyć za cały komentarz. O turbodziurze nie ma tu mowy. Słabości brak. Jest za to dużo chęci do ostrego działania - tym więcej, na im wyższe obroty wchodzi silnik. Na dodatek, wraz z ich zwiększaniem spod maski wydobywają się coraz lepsze dźwięki. Podczas jazdy ze stałą prędkością w kabinie jest w miarę cicho, o czym świadczy 66,6 dB przy 100 km/h.
Do prędkości trzycyfrowej VW rozpędza się w 6,3 s. Szkoda, że na 1. biegu auto "mieli" kołami, przez co część siły napędowej idzie w gwizdek. Nie pomaga też opcjonalna elektroniczna szpera XDS. Z drugiej strony, do 160 km/h Scirocco przyspiesza w 14,2 s. Wręcz błyskawicznie jak na 220 KM.
![](https://i.iplsc.com/0003MFN9MNIJ9LBQ-C322-F4.webp)
DSG w trybie D dąży do jak najszybszego wrzucenia jak najwyższego biegu. A to pozytywnie odbija się na zużyciu paliwa, wynoszącym w mieście około 10 l/100 km. W trasie z kolei - 6,1 l. Jedynym negatywnym szczegółem jest lekka zwłoka przy kickdownie. To jednak zrozumiałe, zważywszy, że DSG często redukuje z np. 6. czy 5. przełożenia na 2.
W ustawieniu S skrzynia przez dłuższy czas pozostaje na tym samym biegu, a przy hamowaniu przed zakrętem - wcześniej redukuje. DSG działa szybko i miękko, choć przy ręcznym wymuszaniu biegów zdarza mu się szarpnąć. Ale można to wybaczyć, bo tryb manualny w okamgnieniu odpowiada na polecenia kierowcy.
Na co dzień
Z opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym Scirocco to auto wystarczająco wygodne na co dzień. Szczególnie w ustawieniu Comfort. Mimo to, na gorszych drogach, przeoranych poprzecznymi bruzdami, jakość podróżowania wyraźnie spada. Zawieszenie czasem hałasuje.
![](https://i.iplsc.com/0003O5A0GSLNJQ5H-C322-F4.webp)
Scirocco jeździ pewnie, stabilnie, łatwo. Ma też bardzo przyjazną charakterystykę prowadzenia. Jeśli kierowca przesadzi z prędkością w łuku, wystarczy odpuścić gaz, by poprzez lekkie nadrzucenie tyłem zacieśnić tor jazdy.
W trybie Sport układ kierowniczy sztucznie twardnieje (zawieszenie - nieprzesadnie). Niestety, nawet wtedy nie przekonuje precyzją. Jak na usportowiony model, jest też zbyt mało bezpośredni, o czym świadczy 2,8 obrotu od oporu do oporu. Szkoda, że VW nie przeszczepił autu układu kierowniczego wprost z Golfa VII.
Odnowione Scirocco 2.0 TSI to nadal dobry i szybki samochód. Tyle że przy spokojnej jeździe dający za mało frajdy.
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI - podsumowanie
Powiewu świeżości w odnowionym Scirocco nie ma zbyt wiele. Szkoda, że jest też drogie i słabo wyposażone.
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI: plusy
- pewne prowadzenie,
- fantastyczne osiągi,
- w pełni akceptowalne zużycie paliwa,
- niezły komfort,
- szybka przekładnia DSG,
- dobre wykończenie,
- przestronnie z przodu
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI: minusy
- wysoka cena,
- słaba widoczność,
- "zwyczajny" układ kierowniczy,
- problemy z trakcją
Volkswagen Scirocco | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 220 KM/4500 |
Maks. moment obrotowy | 350 Nm/1500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 426/181/141 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1319/461 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 312/1006 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 244 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s ↑ |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 14,2 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,4 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,3 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,6 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Zużycie paliwa | |
Średnie według producenta | 6,4 l/100 km |
Teoretyczny zasięg | 860 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,1/9,9/8,0 |
Rzeczywisty zasięg | 690 km |
Cena wersji podstawowej** | 108 790 zł |
Cena | 116 990 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała