Volkswagen Scirocco 2.0 TSI - test

Jego nazwa pochodzi od wiatru. Mimo że VW opisuje je jako „nowe Scirocco”, to auto po liftingu. W odmianie 2.0 TSI ma dodatkowe 10 KM. A jak jeździ?

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI
Volkswagen Scirocco 2.0 TSIINTERIA.PL

Trzydrzwiowe Scirocco to wariacja na temat Golfa VI. Szersze, niższe, krótsze, powstało z myślą o kierowcach przedkładających wygląd i frajdę z jazdy ponad wygodę i funkcjonalność. Przez 5 lat przekonało do siebie ponad 212 tys. klientów, ale czas płynie nieubłaganie i nawet jeśli nie wołało o modyfikacje, po prostu wypadało je przeprowadzić.

10 KM różnicy

Scirocco najłatwiej rozpoznać teraz po LED-ach z przodu i z tyłu oraz po innych wzorach obręczy. W kabinie odnowiono deskę rozdzielczą, na szczycie której znalazły się trzy zegary. Wyposażenie uzupełniono m.in. o asystentów martwego pola i parkowania.

2-litrowa jednostka TSI jest teraz identyczna z tą w aktualnym Golfie GTI. Rozwija 220 KM w zakresie 4500-6200 obr./min i 350 Nm pomiędzy 1500 a 4400 obr./min. To powinno wystarczyć za cały komentarz. O turbodziurze nie ma tu mowy. Słabości brak. Jest za to dużo chęci do ostrego działania - tym więcej, na im wyższe obroty wchodzi silnik. Na dodatek, wraz z ich zwiększaniem spod maski wydobywają się coraz lepsze dźwięki. Podczas jazdy ze stałą prędkością w kabinie jest w miarę cicho, o czym świadczy 66,6 dB przy 100 km/h.

Do prędkości trzycyfrowej VW rozpędza się w 6,3 s. Szkoda, że na 1. biegu auto "mieli" kołami, przez co część siły napędowej idzie w gwizdek. Nie pomaga też opcjonalna elektroniczna szpera XDS. Z drugiej strony, do 160 km/h Scirocco przyspiesza w 14,2 s. Wręcz błyskawicznie jak na 220 KM.

Kierownica została przejęta wprost z Golfa GTI. Zegary, w stosunku do modelu sprzed liftingu, zostały zatopione w tubach, inne są też panel klimatyzacji i kratki nawiewu.Motor

DSG w trybie D dąży do jak najszybszego wrzucenia jak najwyższego biegu. A to pozytywnie odbija się na zużyciu paliwa, wynoszącym w mieście około 10 l/100 km. W trasie z kolei - 6,1 l. Jedynym negatywnym szczegółem jest lekka zwłoka przy kickdownie. To jednak zrozumiałe, zważywszy, że DSG często redukuje z np. 6. czy 5. przełożenia na 2.

W ustawieniu S skrzynia przez dłuższy czas pozostaje na tym samym biegu, a przy hamowaniu przed zakrętem - wcześniej redukuje. DSG działa szybko i miękko, choć przy ręcznym wymuszaniu biegów zdarza mu się szarpnąć. Ale można to wybaczyć, bo tryb manualny w okamgnieniu odpowiada na polecenia kierowcy.

Na co dzień

Z opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym Scirocco to auto wystarczająco wygodne na co dzień. Szczególnie w ustawieniu Comfort. Mimo to, na gorszych drogach, przeoranych poprzecznymi bruzdami, jakość podróżowania wyraźnie spada. Zawieszenie czasem hałasuje.

Volkswagen Scirocco 2.0 TSIINTERIA.PL

Scirocco jeździ pewnie, stabilnie, łatwo. Ma też bardzo przyjazną charakterystykę prowadzenia. Jeśli kierowca przesadzi z prędkością w łuku, wystarczy odpuścić gaz, by poprzez lekkie nadrzucenie tyłem zacieśnić tor jazdy.

W trybie Sport układ kierowniczy sztucznie twardnieje (zawieszenie - nieprzesadnie). Niestety, nawet wtedy nie przekonuje precyzją. Jak na usportowiony model, jest też zbyt mało bezpośredni, o czym świadczy 2,8 obrotu od oporu do oporu. Szkoda, że VW nie przeszczepił autu układu kierowniczego wprost z Golfa VII.

Odnowione Scirocco 2.0 TSI to nadal dobry i szybki samochód. Tyle że przy spokojnej jeździe dający za mało frajdy.

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI - podsumowanie

Powiewu świeżości w odnowionym Scirocco nie ma zbyt wiele. Szkoda, że jest też drogie i słabo wyposażone.

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI: plusy

  • pewne prowadzenie,
  • fantastyczne osiągi,
  • w pełni akceptowalne zużycie paliwa,
  • niezły komfort,
  • szybka przekładnia DSG,
  • dobre wykończenie,
  • przestronnie z przodu

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI: minusy

  • wysoka cena,
  • słaba widoczność,
  • "zwyczajny" układ kierowniczy,
  • problemy z trakcją
 
Volkswagen Scirocco
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
220 KM/4500
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
426/181/141 cm
Rozstaw osi
258 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1319/461 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
312/1006 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
Opony
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
244 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,3 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
14,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,4 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,3 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,6 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,9
Zużycie paliwa 
Średnie według producenta
6,4 l/100 km
Teoretyczny zasięg
860 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,1/9,9/8,0
Rzeczywisty zasięg
690 km
Cena wersji podstawowej**
108 790 zł
Cena
116 990 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas