Suzuki SX4 - pierwsza jazda

Suzuki SX4, pionier miejskich crossoverów, przestaje być samochodem miejskim. Teraz to pełnowartościowy kompakt.

Pierwsze SX4 z trudem mieściło rodzinę, nowy model w pełni zasługuje na miano auta familijnego.
Pierwsze SX4 z trudem mieściło rodzinę, nowy model w pełni zasługuje na miano auta familijnego.Suzuki
Kokpit ma tę samą zaletę, co w innych modelach Suzuki – z jego obsługą poradzi sobie absolutnie każdy użytkownik.Motor

Suzuki SX4 (debiut w 2006 r.) nie było co prawda pierwszym tego typu autem w Europie (wcześniej pojawiły się Daihatsu Terios czy Suzuki Ignis), ale w wielu krajach to właśnie SX4 przetarło szlaki miejskim crossoverom. Po 7 latach przyszedł czas na drugą generację. Teraz jednak producent zadecydował, że model ten powinien urosnąć i stać się kompaktowym crossoverem.

Więcej i lepiej

Nowa odsłona jest aż o 15 cm dłuższa od poprzedniej, ma też większy o 10 cm rozstaw osi. Za to wysokość auta zmalała o 3 cm, przez co zupełnie zmieniła się jego sylwetka. Nowe SX4 zdecydowanie bardziej przypomina pod tym względem Nissana Qashqaia niż swojego poprzednika. Biorąc pod uwagę dużą popularność Nissana, trudno się dziwić konstruktorom Suzuki, że wybrali podobną drogę.

Pierwsza odsłona SX4 oferowała swoim pasażerom sporo miejsca we wnętrzu (jak na auto tej wielkości), ale miała jedną poważną wadę - ledwie 270-litrowy bagażnik. Trudno do takiego spakować urlopowe bagaże całej rodziny. Teraz problem ten zniknął, bo bagażnik nowego SX4 mieści aż 430 l.

Suzuki SX4 - pierwsza jazda

Suzuki SX4 - pierwsza jazda (czytaj więcej)

Tylna część okna dachowego chowa się w dach, przednia ustawia się wyżej, zostawiając ogromny otwór.Suzuki
System Start-Stop (przycisk po prawej stronie) nie będzie dostępny na naszym rynku.Motor
W wersjach 4x4 między fotelami jest przełącznik trybu napędu.Motor
Bagażnik można poszerzyć, zdejmując boczne przegrody.Motor
Pod podłogą wygospodarowano sporych rozmiarów schowek.Motor
Bagażnik Suzuki SX4 wreszcie nie ma problemów ze zmieszczeniem walizek – 430 l to zupełnie wystarczająca pojemność.Motor
Kokpit ma tę samą zaletę, co w innych modelach Suzuki – z jego obsługą poradzi sobie absolutnie każdy użytkownik.Motor
Lepiej już się nie da – klasyczne zegary oraz czarno-biały wyświetlacz między nimi są perfekcyjnie czytelne.Motor
Miejsca na wygodnych i dobrze ukształtowanych fotelach nie brak nawet wysokim.Motor
Z tyłu jest sporo przestrzeni na nogi, ale w autach z otwieranym dachem robi się ciasno nad głowami – wysocy podróżni nie usiądą tu wygodnie.Motor
Pierwsze SX4 z trudem mieściło rodzinę, nowy model w pełni zasługuje na miano auta familijnego.Suzuki
W pewnych ujęciach SX4 przypomina Nissana Qashqaia. Wymiarami niemal od niego nie odbiega.Suzuki

W pierwszym rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem - bez problemu usiądą tu nawet wysokie osoby. Jednak za nimi wygodnie będzie tylko podróżnym, których wzrost nie przekracza 175 cm. Powodem nie jest brak przestrzeni na nogi (te mieszczą się bez problemu nawet za maksymalnie odsuniętymi przednimi fotelami), lecz szklany dach, który "kradnie" miejsce nad głowami.

Bez szaleństw

Do napędu SX4 przeznaczono dwie jednostki. Benzynowa 1.6 o mocy 120 KM jest znana z poprzednika. Zapewnia ona SX4 wystarczające osiągi - z przednim napędem auto osiąga 100 km/h w 11 s, a wersja 4x4 potrzebuje o sekundę więcej (bezstopniowa skrzynia CVT dodaje kolejne 1,5 s). Zużycie paliwa jest zupełnie akceptowalne - podczas pierwszych jazd, głównie w górzystym terenie pozamiejskim, przednionapędowe Suzuki z benzynowym silnikiem zużyło średnio 6,5 l/100 km.

Drugą jednostką jest diesel 1.6 o tej samej mocy. Choć "na papierze" odmiana z turbodieslem jest wolniejsza od benzynowej, podczas jazdy wrażenie jest zupełnie inne. Samochód chętniej przyspiesza, a przy tym na zbliżonej trasie wystarcza mu niecałe 5 l na 100 km.

Wersja
1.6 2WD
1.6 4WD
1.6 D 2WD
1.6 D 4WD
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1586 cm3
1586 cm3
1598 cm3
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R2/8
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
120 KM/6000
120 KM/6000
120 KM/3750
120 KM/3750
Maksymalny moment obrotowy
156 Nm/4400
156 Nm/4400
320 Nm/1750
320 Nm/1750
Osiągi*
Prędkość maksymalna
180 km/h
175 km/h
180 km/h
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
12,0 s
12,0 s
13,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
5,5
5,9
4,4
4,6
Cena
od 69 900 zł
od 82 900 zł
od 87 900 zł
od 100 900 zł

Marcin Laska

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas