Porsche Boxster - pierwsza jazda

Największą gwiazdą oferty Porsche zawsze był model 911. Nowy Boxster po raz pierwszy ma szanse ten stan rzeczy odmienić. Uczeń przerósł mistrza?

Porsche Boxster (2012)
Porsche Boxster (2012)Porsche

Jakkolwiek dziwnie by to nie brzmiało, od Boxstera trudno było odkleić łatkę "Porsche dla ubogich". Niby świetny samochód, ale w głowie zawsze tkwiła myśl, że jedzie się nie tym samochodem, co należy. Tańszą namiastką modelu 911, bez jego legendy i charakteru. A takie myśli psują całą zabawę. To już przeszłość. Jadąc nowym Boxsterem nie myśli się o niczym innym, nawet o 911.

Jak piórko Jeszcze nigdy w historii Boxstera zmiana między generacjami nie była tak głęboka. Choćby w wyglądzie. Auto jest dłuższe, niższe i szersze od poprzednika, ma także powiększone rozstawy kół i osi, mniejsze zwisy oraz mocniej nachyloną przednią szybę. Do tego dochodzą efektowne detale, np. profilowane drzwi przechodzące we wloty powietrza do silnika - oczywiście umieszczonego centralnie. Rasowy roadster.

Masa auta wynosi nieco ponad 1300 kg, to o około 100-150 kg mniej niż u konkurencji. Zachowano przy tym bliski idealnemu rozkład mas między osie (47/53 proc.) i obniżono środek ciężkości. I to czuć. Choć nadwozie jest solidne, jakby wykuto je w jednym kawałku skały, lekkość prowadzenia Boxstera jest niesamowita. Żeby wypaść z zakrętu, trzeba go nie zauważyć. Auto nie wykazuje podsterowności, a elektrycznie wspomagany układ kierowniczy wystarczająco dobrze przekazuje informacje o zachowaniu przednich kół. W szybkich łukach Boxster jest neutralny, z łatwością można prowadzić go po optymalnym torze jazdy.

Najważniejsze jest jednak to, że Boxster od razu budzi olbrzymie zaufanie. Dzięki temu szybka jazda pozostaje relaksem, a nie walką o przeżycie. A spokojna jazda jest wręcz komfortowa. Boxster, choć to bez wątpienia auto sportowe, może z łatwością pełnić rolę pojazdu codziennego użytku.

Odpowiednia muzykaWrażenie robią także możliwości układu napędowego. Do wyboru są dwa silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, oczywiście sześciocylindrowe typu boxer - 2.7/265 KM i 3.4/315 KM. Oba są znakomite, mocniejszy jest nieco "ostrzejszy" w najwyższym zakresie obrotów. I jeden, i drugi gwarantuje znakomite osiągi, a także - co równie ważne - niepowtarzalny odgłos pracy.

O ile na silniku można zaoszczędzić, to warto dopłacić (ok. 14 000 zł) do dwusprzęgłowej przekładni PDK (standardem jest 6-biegowa ręczna). Ona po prostu czyta w myślach - redukuje biegi z głośną przegazówką od razu po odjęciu gazu, a to, ile biegów zostanie "zrzuconych" zależy m.in. od siły nacisku na hamulec. Tryb manualny do niczego się nie przydaje.

Zależy jak liczyćJak zawsze w przypadku Porsche problemem jest cena - w tym także opcji, bez których trudno się obejść. Z drugiej strony, Boxster jest o połowę tańszy od modelu 911 Carrera Cabrio. A to już prawdziwa okazja.

Porsche Boxster

Porsche Boxster - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

Świetna pozycja za kierownicą, doskonałe wykończenie. Wnętrze Boxstera wyraźnie nawiązuje do innych współczesnych Porsche - pomimo zaawansowanego wyposażenia, obsługa jest prosta.Porsche
9 s - tyle zajmuje otwarcie lub zamknięcie dachu, nawet w czasie jazdy z prędkością do 50 km/h. Wystarczy przytrzymać przycisk, wszystko dzieje się automatycznie.Porsche
Wloty powietrza po bokach to nie atrapa. Od razu zdradzają, że Boxster to prawdziwe sportowe auto z silnikiem umieszczonym centralnie.Porsche
Porsche Boxster (2012)Porsche
Porsche Boxster (2012)Porsche
Porsche Boxster (2012)Porsche
Porsche Boxster (2012)Porsche
Efektowny detal - tylne lampy płynnie łączą się ze spoilerem. Przy większych szybkościach skrzydło się wysuwa.Porsche
Porsche Boxster (2012)Porsche
Porsche Boxster (2012)Porsche

Historia Porsche Boxstera

1996 r.: pierwsza generacja, początkowo z 204-konnym silnikiem.2006 r.: druga generacja; na jej bazie powstało coupe - Cayman.

Porsche Cayman zadebiutowało w 2006 roku.Porsche

Bartosz Zienkiewicz

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas