Ponad przeciętność...
W każdym z segmentów, na jakie podzielono współczesne samochody, znajdziemy takie, które nie zwracają na siebie uwagi niczym szczególnym i takie, które czynią to od pierwszego wejrzenia. Wiele, jeśli nie wszystko, zależy od designu czyli linii stylizacyjnej. To ona jako pierwsza przykuwa naszą uwagę, ona też decyduje o tym czy samochód wybija się ponad przeciętność czy też nie. W segmencie A, gromadzącym umownie samochody najmniejsze, na szczególną uwagę zasługują dwie pozycje: renault twingo oraz ford ka. To właśnie głównie ze względu na ich niecodzienną sylwetkę i wystrój wnętrz poddajemy je dzisiaj porównaniu.


Trudno porównywać kształt nadwozia twingo i ka. Obie bryły nadwozia są bowiem zupełnie od siebie różne. Po za tym, jak już się wcześniej rzekło, kwestia estetyki to kwestia indywidualnych gustów i upodobań. Można jednak z dużym powodzeniem poddać porównaniom gabaryty i parametry techniczne obu pojazdów.
Nie ulega wątpliwości, że twingo i ka to samochody małe, stworzone do jazdy po mieście i jego najbliższej okolicy. Trudno zatem wymagać, aby były to auta przestronne i dające maksimum wygody. Mimo to twingo ze swoimi wymiarami zewnętrznymi: 3433x1630x1423 mm oraz ka z wymiarami: 3620x1639x1383 mm pozwalają na komfortową podróż zwłaszcza pasażerom zajmującym przednie fotele.

W obu przypadkach widoczna jest dbałość producenta o estetykę i funkcjonalność kokpitów. Poprawiając swój wyrób i nadając mu nowego szlifu Renault zwróciło szczególną uwagę na bezpieczeństwo podróżnych. Twingo II otrzymało więc wzmocnioną karoserię, wykonane z grubszej blachy podłużnice i podłogę oraz poduszkę powietrzną i napinacze pasów bezpieczeństwa. Ford nie chcąc pozostawać w tyle, bez konieczności dokonywania dopłat oferuje airbag oraz napinacze pasów. W obu przypadkach mamy także do czynienia z przejawami oryginalności w zakresie stylizacji tablic przyrządów. Obiektywnie stwierdzamy jednak, że znacznie większą odwagę, tak pod względem kolorystyki jak i kształtów wykazuje w tym względzie twingo (n.p. zestaw wskaźników umieszczonych centralnie, czy też żywe, pastelowe kolory tapicerki).

Stosunkowo niewielkie gabaryty obu omawianych modeli powodują, iż przestrzenie bagażowe oferowane przez twingo i ka nie należą do imponujących. Są natomiast porównywalne. I tak maluch Renault pozwala na załadowanie 170, zaś najmniejszy Ford 186 litrów bagażu (obie te wartości wzrastają znacznie po złożeniu oparć tylnych siedzeń). To niewiele. Ale nie zapominajmy o fakcie, że oba samochody należą przecież do segmentu A. Wprawdzie ka wykorzystuje w swojej konstrukcji płytę podłogową większej od siebie fiesty (podobnie zresztą jak zawieszenie i silnik) to jednak przestrzeń użytkowa jest tutaj wyrażnie mniejsza.

Komfort zawieszenia i właściwości jezdne to parametry, podobnie jak wielkość bagażników, porównywalne. Nieco lepiej wypada tutaj ka, którego rozstaw osi jest minimalnie szerszy od francuskiego rywala (2450:2350 mm). W obu samochodach zastosowano rozwiązania oparte na kolumnach Mc Phersona i stabilizatorach. Małe autka prowadzą się doskonale, chociaż ka wydaje się być bardziej niż twingo "miękkim" pojazdem.

Bardzo zbliżone parametry i osiągi wykazują również silniki obu pojazdów. W twingo zastosowano czterocylindrową, rzędową wyposażoną w wielopunktowy wtrysk paliwa i katalizator jednostkę napędową o pojemności skokowej 1149 ccm, mocy maksymalnej 60 KM przy 5300 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 93 Nm przy 2500 obr/min, pozwalającą przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 13,4 sekundy, i rozwinąć prędkość maksymalną 151 km/h. W twingo średnie zużycie paliwa na "setkę" to niecałe 6 litrów. Pod maską forda ka znalazł się także czterocylindrowy, rzędowy silnik. Posiada on jednak jednopunktowy wtrysk paliwa. Jednostka o pojemności 1297 ccm dysponuje mocą 60 KM przy 5000 obr/min oraz maksymalnym momentem obrotowym 105 Nm przy 2500 obr/min. Ka przyspiesza od 0 do 100 km/h w 15,4 sekundy i może jechać z prędkością maksymalną 155 km/h. Ford spala nieco więcej - około 6,7 litra paliwa na 100 km.