Opel astra. Wiesz co to jest fotel AGR?

Czarna, wykonana ze skóry tapicerka. Podgrzewane przednie i tylne siedzenia. Przednie - także wentylowane, z regulacją w ośmiu kierunkach, regulowaną długością siedzisk i elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego. Fotel kierowcy z funkcją masażu, z pamięcią ustawień oraz regulacją bocznych elementów siedziska. Brzmi niczym opis luksusów z jakiejś wypasionej limuzyny klasy średniej albo górnopółkowego SUV-a tymczasem w takie cuda jest wyposażony nasz testowy opel astra.

Opel astra
Opel astraINTERIA.PL

Jak zachwala producent, fotel kierowcy został zaprojektowany przy udziale lekarzy specjalizujących się w leczeniu chorób kręgosłupa. Przesiadka ze zwykłego fotela samochodowego na fotel AGR w oplu przypomina zmianę obuwia z rozklapanych sandałów w uszyte na miarę półbuty, w dodatku zaopatrzone we wkładki profilujące podbicie stopy.

.INTERIA.PL

Najpierw czujemy się trochę obco i niewygodnie, potem jednak jest już tylko lepiej. Podobnie z fotelem w astrze - początkowo coś tam uwiera i przeszkadza, lecz po chwili ciało wpasowuje się w kształty oparcia i siedziska i... aż nie chce się wysiadać. Pewnym minusem jest obsługa pamięci ustawień fotela - nie da się tego uczynić intuicyjnie, trzeba zajrzeć do instrukcji.

.INTERIA.PL

Zalety ergonomicznych foteli ujawniają się w dłuższej trasie. Dlatego w pierwszą podróż testową astrą wybraliśmy się z Krakowa do Wrocławia, autostradą A4 (pojęcie "dłuższa trasa" jest zresztą w tym przypadku względne, bowiem odległość między bramkami w podkrakowskich Balicach a wrocławskimi Bielanami da się swobodnie pokonać w ciągu około dwóch godzin). Tym razem postanowiliśmy zrezygnować z tradycyjnego psioczenia na drożyznę w punktach poboru opłat i nieustające remonty, skupiając się na samym samochodzie.

Nowa astra hatchback jest o prawie 5 cm krótsza od poprzedniczki i ma o 2,3 cm mniejszy od niej rozstaw osi, jednak wnętrze kabiny zyskało na przestronności. Jak się przekonaliśmy, z tyłu może zasiąść wygodnie nawet dwóch pasażerów o wzroście ponad 190 cm - pod warunkiem, że osoby jadące przed nimi pójdą na pewne kompromisy. Środkowe miejsce na tylnej kanapie należy traktować raczej awaryjnie.

.INTERIA.PL

Bagażnik ma pojemność 370 litrów (maksymalnie, po położeniu oparć kanapy - 1235 l), zatem pod tym względem nie wyróżnia się wśród innych kompaktów.

Astrze czwartej generacji wytykano powszechnie sporą nadwagę. Nic dziwnego, że inżynierowie Opla usilnie pracowali nad jej odchudzeniem. Z sukcesem, bowiem  "piątka", zależnie od wersji, jest nawet o 200 kg lżejsza od "czwórki". To widać w sylwetce auta i czuć podczas jazdy. Samochód jest bezwzględnie posłuszny woli kierowcy, stabilny zarówno na długich prostych, jak i w łukach.

Do takiego a nie innego wyboru celu pierwszej podróży skłonił nas, obok chęci wypróbowania wymyślnych foteli, które okazały się przyjemnie twarde, wygodne, a jednocześnie faktycznie przyjazne dla kręgosłupa, był rodzaj napędu "naszej" astry.  Silnik wysokoprężny o mocy 136 KM wydaje się jakby stworzony do spokojnego, pozbawionego gwałtownych zrywów przemierzania autostrad.  Ta wysokoprężna jednostka ma pokaźny moment obrotowy - maksymalnie 320 Nm, dostępnych w dość wąskim zakresie 2000-2250 obr./min. - ale nie jest mistrzem sprintu. Do 100 km/godz. rozpędza się po około 10 sekundach od startu.

Wykonany w całości z aluminium, oparty na technologii Common Rail nowoczesny silnik opla astry został obwołany "szepczącym dieslem" ("whisper diesel"). Ta cecha ujawnia się po osiągnięciu autostradowej "prędkości przelotowej". W kabinie robi się wtedy rzeczywiście cicho. Nie przeszkadza nawet, że auto jest wyposażone w manualną skrzynię biegów. Po prostu wrzucasz szóstkę i jedziesz, jedziesz, jedziesz...

.INTERIA.PL

I na koniec o zużyciu paliwa - po pokonaniu 600 km na trasie Kraków - Wrocław - Kraków, praktycznie wyłącznie autostradą z typowym dla niej tempem, komputer pokazał średnie spalanie na poziomie 5.4 l/100 km.  

Opel Astra HB 1.6D 100 kW/136 KM Start/Stop FWD

Opel Astra HB Silnik: 1.6D 100 kW/136 KM Start/Stop FWD Skrzynia: 6-biegowa manualna Kolor: Czerwony - Power, brylantowy Wersja: Dynamic Wyposażenie dodatkowe: Tapicerka Sienna / Morocana, Jet Black skórzana z elementami ze sztucznej skory, czarna, przednie fotele typu „Sport”Zawiera: podgrzewane przednie i tylne fotele, podgrzewaną kierownicę, złącza 2xUSB z tyłu konsoli środkowej, hamulec postojowy sterowany elektrycznie, moduł PowerFlex Pakiet Fotel Ergonomiczny Kierowcy i Pasażera Fotele przednie z regulacją w 8 kierunkach, z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego oraz regulacją długości siedzisk. Kieszenie z tyłu oparć przednich foteli. Pakiet Elektryczny Fotel Kierowcy AGR Fotel kierowcy z funkcją masażu i elektryczną regulacją w 8 kierunkach z pamięcią ustawień oraz regulacją bocznych elementów siedziska. Wentylowana tapicerka przednich foteli. Pakiet Ochronny Elektrycznie składane lusterka boczne. Układ ostrzegający o pojazdach w martwym polu w lusterkach. Zaawansowany system wspomagania parkowania APA2. Kamera cofania. System multimedialny NAVI 900 IntelliLink z nawigacją 3D i łączami BluetoothR, USB, AUX-in. Zawiera: wyświetlacz kolorowy wskaźników kierowcy 4,2”, antenę typu „płetwa rekina”, 6 głośników Premium, kolorowy ekran dotykowy 8" , mapy Europy, zintegrowaną funkcję komend głosowych Reflektory matrycowe LED IntelliLux z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi. Zawierają: światła tylne w technologii LED System automatycznego sterowania zamkami drzwi i zapłonem Open&Start Tylne siedzenia dzielone w proporcji 40/20/40, z podłokietnikiem Moduł PowerFlex (wielofunkcyjny moduł, mocowany na konsoli centralnej, umożliwiający podłączenie akcesoriów) Uniwersalny uchwytu na smartfona Dywaniki welurowe na przód i tył Tylne szyby przyciemniane, typu "Privacy" Tuner radia cyfrowego DAB Alarm Dwustronna mata podłogi bagażnika

Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Opel Astra HB 1.6DFot. Bartłomiej JureckiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas