Nissan Juke po liftingu - pierwsza jazda
Bez ryzyka - przy okazji liftingu projektanci Nissana zręcznie uporali się ze słabościami Juke'a, i to bez ingerencji w jego interesującą powierzchowność.
Właśnie ta interesująca powierzchowność zapewnia Juke'owi niesłabnącą popularność - od chwili premiery w 2010 roku model znalazł już ponad 0,5 mln nabywców. Nieszablonowa koncepcja - okraszone odważną stylizacją skrzyżowanie samochodu miejskiego z SUV-em - pozwala mu konkurować zarówno z co bardziej stylowymi autami miejskimi, jak i z niewielkimi crossoverami. Do tej pory Juke nie mógł się jednak pochwalić ani możliwościami personalizacji na miarę Mini czy DS3, ani funkcjonalnością porównywalną na przykład z Oplem Mokką.
NADWOZIE I WNĘTRZE
Z wyglądu Juke zmienił się niewiele. Nowy jest wlot powietrza wyprofilowany na kształt litery "V", nowe są LED-owe światła do jazdy dziennej, wkłady tylnych lamp i wyprofilowanie tylnego zderzaka, a także trzy odcienie karoserii. Znacznie poszerzono natomiast listę dodatków, dzięki którym nabywca Juke'a może "skomponować" swój niepowtarzalny egzemplarz. Oferta Nissan Design Studio obejmuje nakładki na lusterka, klamki i progi, ramki lamp czy lakierowane spojlery.
Juke z natury nie jest zbyt obszerny. Kierowca musi również przywyknąć do jednopłaszczyznowej regulacji kolumny kierownicy, słabej widoczności do tyłu oraz (to się niestety nie zmieniło) obsługi komputera pokładowego za pośrednictwem przycisku na panelu zegarów. Poza tym deska rozdzielcza nie nastręcza problemów z obsługą - instrumenty umieszczono wysoko, podobnie jak dźwignię zmiany biegów. Projektantom Nissana udało się jednak wygospodarować odczuwalnie więcej miejsca na bagaże - pojemność bagażnika wersji przednionapędowych wzrosła z 251 do 354 l (797 l po złożeniu oparć).GAMA SILNIKOWA
Najbardziej istotna nowość czeka pod maską - to 1,2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy, który zajmuje miejsce wolnossącej jednostki o pojemności 1,6 litra. Znany już choćby z Qashqaia motor osiąga moc 115 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego i napędza przednie koła za pośrednictwem dość precyzyjnej, 6-stopniowej skrzyni manualnej. Pod maską Juke'a sprawdza się bardzo dobrze, ma sporo siły od niskich obrotów, harmonijnie oddaje moc, a dzięki dodatkowemu przełożeniu (wariant 1.6 współpracował z przekładnią 5-biegową) jest znacznie cichszy podczas jazdy pozamiejskiej. W trakcie pierwszych testów okazał się też bardziej oszczędny niż jednostka montowana wcześniej.
Przy okazji zmodernizowano również mocniejszą jednostkę benzynową 1.6 DIG-T o mocy 190 KM - na potrzeby normy Euro 6 podwyższono stopień sprężania (10,5:1 zamiast 9,5:1) i wprowadzono chłodzony EGR. Nissan obiecuje, że silnik legitymuje się wyższą dawką momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. Juke 1.6 DIG-T dostępny jest z 6-biegową przekładnią manualną (napęd na przód), jak i ze skrzynią bezstopniową Xtronic nowej generacji (4WD). Ta druga działa znacznie bardziej intuicyjnie niż dotychczas, jednak 115-konna wersja jest na tyle udana, że nie ma potrzeby dopłacania do mocniejszego wariantu - zwłaszcza że pomimo napędu na obie osie doskwiera mu podsterowność.
W ofercie pozostał odnowiony w ubiegłym roku turbodiesel o pojemności 1,5 litra i mocy 110 KM (więcej informacji: Juke teraz bardziej oszczędny).
UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie pozostawiono nietknięte, bo i nie było takiej potrzeby. Postawiony na 18-calowych kołach Nissan zgrabnie tłumi nierówności mimo dość sztywnych nastawów, a jego układ kierowniczy pozwala precyzyjnie podążać obranym torem. W droższych wersjach dostępne są trzy programy jazdy, zmieniające nie tylko reakcję na wciśnięcie pedału gazu, ale i pracę wspomagania.
Nissan Juke po liftingu
Nissan Juke po liftingu (więcej informacji)
WYPOSAŻENIE I CENY
Lista opcji Juke'a wzbogaciła się m.in. o reflektory ksenonowe, system kamer ułatwiających parkowanie oraz panoramiczny, otwierany dach. Ten ostatni podnosi się do góry, a nie chowa w podsufitce, dzięki czemu nie zabiera przestrzeni nad głowami podróżujących z tyłu. Za dopłatą oferowane będą także znane z Note'a układy aktywnego bezpieczeństwa: monitor pasa ruchu, martwego pola i tylnej części pojazdu (podczas cofania ostrzega o przechodniach i innych autach). Zaktualizowany system multimedialny Nissan Connect został wzbogacony o funkcję wyszukiwania destynacji w Google, o ile tylko w zasięgu jest połączony z internetem smartfon.
1.2 DIG-T | 1.6 DIG-T 2WD | 1.5 dCi | |
Silnik | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1197 ccm | 1618 ccm | 1461 ccm |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/8 |
Moc maks. | 115 KM/4500 | 190/5600 | 110/4000 |
Maks. moment obrotowy | 190 Nm/2000 | 240 Nm/1600-5200 | 260 Nm/1750-2500 |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 178 km/h | 215 km/h (200 km/h*) | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 7,8 s (8,1 s*) | 11,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 5,6 | 6,0 (6,4*) | 4,0 |
Cena | 60 300 zł | 81 500 zł | b.d. |
*dane dla wersji CVT 4WD |
msob