Mitsubishi Eclipse Cross – nowe otwarcie?
Eclipse Corss to kompaktowy SUV, który ma nie tylko przekonać do siebie klientów swoją stylistyką i przyjemnością z jazdy, ale także wyznaczyć nowy kierunek rozwoju marki. Sprawdzamy czy i na ile się to udało.
![Mitsubishi Eclipse Cross](https://i.iplsc.com/0006ZG93OEXIQ8UN-C322-F4.webp)
Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Mitsubishi są zaskakująco szczerzy. Przyznają, że ich wcześniejsze modele, choć niezłe z technicznego punktu widzenia, były autami dość nudnymi. To jednak ma się zmienić, a orędownikiem owej zmiany jest zupełnie nowy model Eclipse Cross.
Swoją nazwą nawiązuje oczywiście do cenionego coupe Mitsubishi, obiecując tym samym trochę sportowych emocji. Przedstawiciele marki mówią tu wręcz o "SUVie coupe", ale trudno odnieść to do wyglądu nadwozia. Auto mierzące 4,4 m długości nie pozwala na poprowadzenie linii dachu jak w BMW X4, czy Mercedesie GLC Coupe, więc Japończycy zdecydowali się na mocne nachylenie górnej części tylnej szyby, a dolną umieszczono pionowo, oddzielając je świetlnym paskiem. Dzięki temu Eclipse Cross nabrał oryginalnego wyglądu, choć porównania do Hondy Civic są nieuniknione. Dobra wiadomość jest taka, że nie zrezygnowano z tylnej wycieraczki (kryje się u góry pod spojlerem, podobnie, jak w Range Roverze).
Mitsubishi Eclipse Cross - pierwsza jazda
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5NW5V3QH6D-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5MI1KTGTSJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5L669UI0IM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5KFO6QBCQP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5J0850M61K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5I81F5ELUI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5H9ITKEABM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5GUP24EQH7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5FLGLJ0E1Y-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5EU2SVYAHL-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5DYJR9Y5TN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5CUOYQSRJD-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5BSXBS2XGK-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5A6SGW658P-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG59R37PXL9F-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG58GO3CIJ8H-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG572RO4JC7V-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG56NNAJSFRM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG55U2RO6UP0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG543O82M2BG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG53VGMRYL3K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG52SYGGTUSE-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG511DTYFA6Y-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG5042VD5NWJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG4Z0N9FBAKW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG4YG9WVLFBB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG4X6ML5YF6M-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG4W3XHKFG1P-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG4V9L659R6I-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006ZG4UYINRW9LA-C322-F4.webp)
Nie możemy jednak zgodzić się z przedstawicielami Mitsubishi, że Eclipse Cross jest pierwszym modelem, który ma nadać marce bardziej wyrazistego image’u. Wszak stylistyka przodu jest jedynie rozwinięciem filozofii Dynamic Shield, którą po raz pierwszy zobaczyliśmy w zmodernizowanym Outlanderze w 2015 roku. Podobnie do Eclipse’a Crossa, choć w sposób dość...przerysowany, zaprojektowano też Expandera, sprzedawanego w Indonezji.
![](https://i.iplsc.com/0006ZG9GDYS2WECF-C322-F4.webp)
Nieco awangardy znajdziemy również we wnętrzu - wolnostojący ekran systemu multimedialnego, czy mocno wysunięty, klinowaty element konsoli centralnej z nawiewami, tworzący daszek nad panelem klimatyzacji, są nowościami dla marki. Podobnie jak wyświetlacz head-up, którego wskazania wyświetlane są na płytce wysuwanej na podszybiu. Z innych modeli marki przeniesiono natomiast kierownicę, zegary, wspomniany panel klimatyzacji oraz niemal wszystkie przyciski. Zgodnie też z "tradycjami" Mitsubishi, funkcję automatycznego opuszczania i podnoszenia ma tylko szyba kierowcy (i tylko jej przełącznik jest podświetlany), natomiast komputerem nadal sterujemy przyciskami ukrytymi po lewej stronie kierownicy. Trudno też mówić o dużej poprawie jakości tworzyw sztucznych, względem pozostałych SUVów marki.
![](https://i.iplsc.com/0006ZGGPYE392HAX-C322-F4.webp)
Prawdziwym novum jest natomiast sterowanie systemem multimedialnym za pomocą gładzika, umieszczonymi między fotelami wraz z czterema przyciskami funkcyjnymi. Rozwiązanie to sprawdza się dość dobrze, choć daleko mu do szybkości i precyzji systemów wykorzystujących pokrętło. Alternatywnie można jednak obsługiwać ekran dotykowo, co działa całkiem nieźle i płynnie. Zastrzeżenia mamy jednak do samego menu, które można było rozplanować logiczniej i lepiej rozwiązać problem różnych sposobów jego obsługi. Przykładowo, kiedy wchodzimy do ustawień, możemy przewijać ich listę przeciąganiem palca po ekranie, jak w smartfonie. Zajmuje ona jednak tylko połowę ekranu, ponieważ druga zarezerwowana jest dla strzałek pozwalających na przesuwanie się do góry lub do dołu (wybieramy je, korzystając z gładzika), dużego pola z przyciskami Wstecz i Resetuj oraz paska do przesuwania menu.
![](https://i.iplsc.com/0006ZG9HMM60GBAF-C322-F4.webp)
Ciekawostką jest też fakt, że Mitsubishi nie zamierza oferować nawigacji w Eclipsie Crossie. Jak twierdzą przedstawiciele marki, większość kierowców ma teraz smartfona i może połączyć go z samochodem, aby wyświetlać mapę na ekranie systemu multimedialnego. Czy klientom nie będzie przeszkadzało takie okrojenie wyposażenia? Trudno oczywiście wyrokować teraz w tej sprawie, ale podobny zabieg zastosowała Skoda w przypadku trzeciej generacji Fabii. Po niedługim czasie wycofała się jednak z niego, a na liście dodatków pojawił się fabryczny system nawigacji.
![](https://i.iplsc.com/0006ZG9OT0HH1L07-C322-F4.webp)
Niewątpliwym plusem wnętrza Eclipse Crossa jest spora ilość miejsca w obu rzędach siedzeń. Podróżni o wzroście 180 cm mają sporą swobodę ruchów, a przestrzeń nad głową nie jest przesadnie ograniczona w wersji ze szklanym, otwieranym dachem. Siadając z tyłu łatwo docenić, że styliści nie chcieli na siłę nadać autu sylwetki coupe. Niestety, przestronność z tyłu uzyskano kosztem bagażnika, który ma skromne 341 l. Można go jednak powiększyć, nawet do 448 l, przesuwając tylną kanapę.
![](https://i.iplsc.com/0006ZGHB15NVGLMC-C322-F4.webp)
Pod maską Mitsubishi Eclipse Cross pracuje zupełnie nowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 l i mocy 163 KM. Downsizing zawitał więc również do tej japońskiej marki. Na papierze jednostka ta ma niezłe możliwości - maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i dostępny jest w przedziale 1800-4500 obr./min. Pozostałe dane techniczne nie napawają jednak optymizmem - sprint do 100 km/h trwa bowiem 10,3 s. Dość powiedzieć, że porównywalna wielkościowo Skoda Karoq ze 115-konną jednostką jest zaledwie 0,3 s wolniejsza. Podobne osiągi zapewnia też, znacznie większy Outlander i to napędzany 150-konnym, wolnossącym silnikiem.
Co jednak zaskakujące, aby poprawić osiągi, wystarczy zamówić wersję ze... skrzynią CVT. Mitsubishi obiecuje, że w rozpędza się ona do 100 km/h w 9,3 s, co każe wierzyć zapewnieniom, że to znacznie udoskonalona konstrukcja (CVT w innych modelach marki pogarsza osiągi). Podczas pierwszych jazd testowych dostępna była jednak wyłącznie konfiguracja ze skrzynią automatyczną i napędem na wszystkie koła (działa w trybie Auto, Śnieg oraz Szuter, co wpływa na ilość mocy, jaka trafić może na tylną oś), co oznacza przyspieszenie 0-100 km/h w 9,8 s.
![](https://i.iplsc.com/0006ZGA5O2ACRW7A-C322-F4.webp)
Początkowe wrażenia z jazdy były całkiem niezłe - spokojne obchodzenie się z pedałem gazu owocuje niemal bezgłośną pracą silnika i zużyciem paliwa zbliżonym do danych fabrycznych (8,2 l/100 km/h w ruchu miejskim). Podczas przyspieszania skrzynia wyraźnie stara się ukryć brak biegów, "symulując" ich obecność. Możemy to też wymusić przechodząc na tryb ręczny, w którym do dyspozycji mamy 8 wirtualnych przełożeń.
![](https://i.iplsc.com/0006ZGA8ANF8TGV2-C322-F4.webp)
Mocniejsze wciśnięcie gazu powoduje jednak ujawnienie się wszystkich wad takiej konstrukcji - silnik monotonnie wyje, a korzystanie z łopatek za kierownicą nie daje wiele przyjemności, ponieważ reakcje na ich pociągnięcia można określić jako "rozmyte". Trudno też powiedzieć, aby auto ochoczo nabierało prędkości, kiedy trzymamy gaz wciśnięty w podłogę. Po tak mocnym, doładowanym silniku można spodziewać się czegoś więcej.
Niestety, producent nie przewidział dla niego alternatywy - 1.5 T to jedyna jednostka, z jaką kupimy Eclipse’a Crossa. Dopiero za rok otrzymamy zmodernizowanego diesla 2.2 DID o mocy 150 KM (będzie opcjonalnie łączony z nową przekładnią automatyczną o 8 przełożeniach). Duża pojemność oznacza wyższą akcyzę, co negatywnie wpłynie na cenę takiego auta.
W bliżej nieokreślonej przyszłości może pojawić się także wersja elektryczna.
Nieco mieszane uczucia pozostawił po sobie układ jezdny i kierowniczy nowego SUVa Mitsubishi. Podczas spokojnej jazdy daje się wyczuć na kierownicy, w położeniu centralnym, wyraźny "luz" i niewielkie jej ruchy nie mają wpływu na tor jazdy. Z drugiej jednak strony, szybsza przejażdżka po serpentynach pozwala zauważyć zmniejszenie siły wspomagania i lepsze wyczucie drogi. Niestety, nadwozie zaczyna się wtedy przechylać, a fotele (skądinąd całkiem wygodne) nie zapewniają odpowiedniego podparcia bocznego.
![](https://i.iplsc.com/0006ZG9TK9JY74YK-C322-F4.webp)
Trudno nam natomiast wyrokować w sprawie tłumienia nierówności przez układ jezdny - jazdy testowe odbywały się po gładkich, hiszpańskich drogach. Jednak okazjonalne przejechanie przez większe nierówności każe sądzić, że Eclipse Cross będzie dość dobrze informował nas o stanie polskich dróg.
![](https://i.iplsc.com/0006ZGCRHFQERQCJ-C322-F4.webp)
Na koniec pozostaje jeszcze kwestia pozycjonowania oraz cen. Mitsubishi widzi w Eclipse Cross konkurenta dla Volkswagena Tiguana oraz Mazdy CX-5, co uzasadniać ma cennik zaczynający się od 93 990 zł (szczegóły na temat cen i specyfikacji znajdziecie TUTAJ). Tyle zapłacimy za egzemplarz wyposażony w klimatyzację automatyczną, radio z 4 głośnikami, system wykrywający ryzyko kolizji i opuszczenie pasa ruchu. Trudno nam nie odnieść jednak wrażenia, że cena jest nieco przesadzona - choćby z uwagi na fakt, że za zaledwie 1000 zł więcej, możemy mieć znacznie większego Outlandera.
![](https://i.iplsc.com/0006ZGD2A8BT8PWG-C322-F4.webp)
Pewnym problemem jest więc określenie dla kogo przeznaczony jest Eclipse Cross. Osoby szukające dynamicznego SUVa będą zawiedzione (przeciętne osiągi i prowadzenie), a jeśli komuś nie zależy na osiągach będzie rozczarowany wielkością bagażnika i brakiem możliwości wyboru słabszej (i tańszej) wersji silnikowej. Pozostają więc osoby, którym nowe Mitsubishi zwyczajnie się podoba. Okazuje się, że jest ich całkiem sporo - pierwsza partia przeznaczona na Polskę (100 egzemplarzy) została już wykupiona, choć w salonach auto pojawi się dopiero w grudniu.
Michał Domański