Mercedes CLA - pierwsza jazda

Podobnie jak większy CLS, w chwili debiutu Mercedes CLA nie ma rywali. Ma za to wszystko co potrzebne, by stać się kolejnym przebojem.

CLA jest o 4 cm dłuższe od klasy C, ale efektowny design skutecznie to maskuje.
CLA jest o 4 cm dłuższe od klasy C, ale efektowny design skutecznie to maskuje.Mercedes

Prezentując w 2004 r. model CLS, Mercedes sporo ryzykował. Na tym pułapie cenowym klienci są bowiem wyjątkowo konserwatywni. A jednak oryginalnie stylizowany CLS odniósł nie lada sukces - zanim 2 lata temu doczekał sie następcy, znalazł aż 170 tys. nabywców.

Nic zatem dziwnego, że producent postanowił znów spróbować szczęścia - tym razem na mniej "ryzykownej" półce cenowej - i w kwietniu do jego salonów wjedzie model CLA.

Auto bazuje na kompaktowej klasie A (ma zatem przedni napęd), ale przy długości 463 cm przerasta o 4 cm klasę C. Choć jest krótsze np. od VW Jetty.

Dzieło sztuki na kołach

Ciekawy kokpit z pięcioma okrągłymi nawiewami pasuje do stylowego nadwozia. Wiele jego elementów wykonano z aluminium. Nawigacja COMMAND z ekranem 7'' i dyskiem twardym 80 GB (fot.) wymaga dopłaty, ale już w standardzie w jej miejscu jest 5,8-calowy ekran.Motor

CLA wywodzi się z Concept Style Coupe, które wzbudziło podziw na salonie w Paryżu w 2012 r. Produkcyjny model niemal się od niego nie różni. I wywołuje równie duże zamieszanie, ale już na ulicach.

Wyrazisty przód z wielkim logo Mercedesa pośrodku masywnego grilla, łukowata linia dachu, drzwi bez ramek okiennych oraz krótki tył, a wszystko uformowane tak, że nie sposób przejść obojętnie obok - oto recepta Mercedesa na jedno z najciekawszych aut, jakie w ostatnich latach weszły do seryjnej produkcji.

Ale CLA nie tylko świetnie wygląda, jest też rekordowo aerodynamiczne. W żadnym innym seryjnie produkowanym aucie współczynnik oporu powietrza nie wynosi 0,23 (w wersji CLA 180 BlueEFFICIENCY Edition nawet 0,22). Efektem jest niesamowita cisza w kabinie - nawet przy prędkościach autostradowych.

Za efektowny design trzeba jednak zapłacić nieco ograniczoną widocznością w przód (mocno nachylone słupki) oraz przeciętną przestronnością.

Mercedes CLA - pierwsza jazda

Mercedes CLA - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

Łukowaty dach, krótki, zadarty tył i dyfuzor przyczyniają się do rekordowo małego współczynnika oporu powietrza (Cd = 0,23).Motor
Silnikowi nie brak mocy. Nic dziwnego, w końcu radzi sobie (wersja 204 KM) nawet z klasą S!Motor
Obsługa multimediów kontrolerem umieszczonym między fotelami jest bardzo intuicyjna i nie sprawia problemów.Motor
Ciekawy kokpit z pięcioma okrągłymi nawiewami pasuje do stylowego nadwozia. Wiele jego elementów wykonano z aluminium. Nawigacja COMMAND z ekranem 7'' i dyskiem twardym 80 GB (fot.) wymaga dopłaty, ale już w standardzie w jej miejscu jest 5,8-calowy ekran.Motor
Między ładnymi zegarami – czytelny i wysokiej jakości ekran komputera pokładowego.Motor
Bagażnik ma nieduży otwór załadunkowy i wnikające zawiasy, ale mieści niezłe 470 l.Motor
Opadająca linia dachu, szerokie słupki i wysokie zagłówki ograniczają widoczność w tył.Motor
Z tyłu też zagłówki połączono z oparciami. Miejsca na nogi nie brakuje, gorzej nad głową.Motor
Ładne, wygodne i świetnie wyprofilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami.Motor
CLA jest o 4 cm dłuższe od klasy C, ale efektowny design skutecznie to maskuje.Mercedes

Z przodu wygodnie usiądą osoby o wzroście 185 cm (o ile nie dokupią "kradnącego" miejsce szklanego dachu), ale za nimi miejsca zabraknie już przeciętnie rosłym pasażerom. Zwłaszcza na głowy.

Zaskoczeniem może za to być spory, 470-litrowy bagażnik.

Na pokuszenie

Choć CLA, w przeciwieństwie do większości Mercedesów, ma przedni napęd (wersja 4x4 dołączy w drugiej połowie roku), okazuje się jednym z najlepiej prowadzących się aut tej marki.

Nabywcy mogą wybrać zawieszenie komfortowe lub sportowe - nieco sztywniejsze i delikatnie obniżone. Mieliśmy okazje wypróbować oba i nawet z tym pierwszym CLA zaskakuje zwinnością, małymi przechyłami i neutralnym zachowaniem w zakrętach. A przy tym dobrze radzi sobie z nierównościami, choć z pełną oceną komfortu jazdy poczekamy na test na polskich drogach.

Do wyboru jest 5 silników (3 benzynowe i 2 diesle) - wszystkie mają turbodoładowanie i spełniają już normę Euro 6.

Przejechaliśmy kilkaset kilometrów (głównie po autostradach i górskich serpentynach) topową wersją CLA 220 CDI. 170-konny diesel jest cichy, a w połączeniu z seryjną w tej odmianie dwusprzęgłową skrzynią 7G-DCT zapewnia autu świetne osiągi. Okazał się też całkiem oszczędny - zużył śr. 5,8 l na 100 km. Tylko ceną nie zachwyca.

Bardziej kuszące są bazowe wersje. Za CLA 180, z zupełnie wystarczającymi osiągami, trzeba zapłacić 118 900 zł. CLA 200 jest już bardzo szybkie, ale wciąż ma rozsądną cenę (126 900 zł). Wygląda na to, że Mercedes zna receptę na sukces.

Mercedes CLA to niemal kopia prototypu Concept Style Coupe.Mercedes

Mercedes CLA 45 AMG: niedługo gamę uzupełni 360-konna odmiana z napędem na 4 koła

Mercedes CLA 45 AMGMercedes

Silnik najmocniejszej wersji to turbodoładowana jednostka czterocylindrowa. Może się ona pochwalić rekordową wśród silników o pojemności 2,0 l mocą 360 KM i momentem obrotowym równym 450 Nm. Napęd na cztery koła pozwala autu rozpędzić sie do 100 km/h w zaledwie 4,6 s.

Nawiewy i dźwignia automatu pochodzą z modelu SLS.Mercedes
Kolejnym sportowym akcentem we wnętrzu tej odmiany są kubełkowe fotele z otworami do montażu pasów szelkowych.Mercedes
Wersja
180
200
250
200 CDI
220 CDI
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1595 cm3
1595 cm3
1991 cm3
1796 cm3
2143 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
122 KM/5000
156 KM/5300
211 KM/5500
136 KM/3600
170 KM/3400
Maksymalny moment obrotowy
200 Nm/1250
250 Nm/1250
350 Nm/1200
300 Nm/1600
350 Nm/1400
Osiągi
Prędkość maksymalna
210 km/h
230 km/h
240 km/h
220 km/h
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
8,6 s
6,7 s
9,4 s
8,2 s
Zużycie paliwa w l/100 km*
7,4/4,3/5,4
7,4/4,3/5,4
8,4/4,7/6,1
brak danych
5,3/3,6/4,2
Cena
118 900 zł
126 900 zł
154 900 zł
nieustalona**
154 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany; **sprzedaż w drugiej połowie b.r.

Marcin Laska

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas