Mazda 6 - pierwsza jazda

Lżejsza konstrukcja, więcej przestrzeni i technologiczne nowinki, a do tego - atrakcyjne opakowanie. Nowa "6" będzie mocnym graczem w klasie średniej.

Odmiana sedan ma wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza - jedynie 0,26.
Odmiana sedan ma wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza - jedynie 0,26.Mazda

Europejczycy przesiadają się do SUV-ów, Efekt? Tylko i w minionym roku rynkowy udział aut klasy średniej stopniał z 8 do 6 proc. Ale świat nie kończy się na Europie. Wzrasta sprzedaż nowych samochodów w USA, Chinach i Rosji. A "średniaki" cieszą się tam nieustającą popularnością.

Mazda 6

Mazda opublikowała obszerną galerię zdjęć nowej "szóstki" (czytaj artykuł: nowa Mazda 6). Auto trafi do polskich salonów jeszcze w tym roku. Jego ceny zostaną ujawnione w październiku.

Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6Mazda
Mazda 6 - turbodiesel 2.2 Skyactiv-DMazda
Mazda 6 - benzynowy silnik 2.0 Skyactiv-GMazda

Nowa Mazda 6 chce walczyć o potencjalnych nabywców Accorda i Passata od pierwszego spojrzenia. Jej zwiewna sylwetka czerpie inspiracje z prototypów, nie odbija się to jednak na funkcjonalności. Umieszczenie lusterek na drzwiach procentuje lepszą widocznością, a pasażerowie tylnych siedzeń mają teraz do dyspozycji otwory wentylacyjne w tunelu środkowym i znacznie więcej przestrzeni na nogi. Nic dziwnego - rozstaw osi wzrósł z 272,5 do 275 cm (kombi) lub 283 cm (sedan). Skąd taka różnica? Według Japończyków, po zrównaniu tych wartości kombi byłoby nieproporcjonalnie długie.

Po otwarciu przednich drzwi znajomy widok - poukładany kokpit niewiele różni się od tego w CX-5. "6" jest jednak lepiej wykończona i ma bogatszą listę opcji, po raz pierwszy z układem monitorującym dystans od poprzedzającego auta oraz aktywnym tempomatem. Między fotelami - bardziej obszernymi niż w poprzedniczce - czeka tradycyjna, mechaniczna dźwignia hamulca ręcznego. To według Mazdy ukłon w stronę kierowców, którzy cenią dynamiczną jazdę.

Wysoko zabudowana deska rozdzielcza niewiele różni się od tej z modelu CX-5. W „szóstce" zastosowano jednak więcej eleganckich, lśniących okładzin. Plus za mięsistą kierownicę i przejrzyste zegary z białym podświetleniem, minus za niewielką liczbę schowków.Mazda

Mimo dodatkowych centymetrów, nowy model jest od 30 do ponad 100 kg lżejszy od poprzedniego. Dzięki przesunięciu kół przedniej osi o 5 cm w kierunku zderzaka, prowadzi się bardziej neutralnie i daje poczucie obcowania z samochodem o rozmiar mniejszym. Długi rozstaw osi pozwolił z kolei złagodzić nastawy zawieszenia, które sprężyście i cicho rozprawia się z nierównościami.

Nowa Mazda 6 będzie dostępna wyłącznie jako sedan oraz kombi. Z oferty zniknęła niezbyt popularna odmiana liftback (co ciekawe, chętnie kupowana w Polsce). Pojemność bagażnika wersji kombi wynosi od 522 do 1677 l (poprzednik: 519-1751 l).Mazda

Do napędu auta służą nowe jednostki - trzy benzynowe i dwie wysokoprężne. 165-konnny silnik benzynowy o pojemności 2 litrów zapewnia przyzwoite osiągi i, mimo braku turbodoładowania, jest dość żwawy już od niskich obrotów. 2,2-litrowy turbodiesel o mocy 150 KM ma się odznaczać rekordowo niskim zużyciem oleju napędowego - według Mazdy 3,9 l/100 km.

Apetyt na paliwo pomaga ograniczyć układ odzyskiwania energii i-ELOOP, dostępny w wybranych wersjach. Dzięki zastosowaniu kondesatora, który może być ładowany szybko i w krótkich odstępach czasu, alternator pracuje krócej i zużywa mniej energii. Pozytywnym skutkiem ubocznym jest dłuższa żywotność akumulatora.

Nowa generacja "6" powstaje w japońskiej fabryce Mazdy w Hofu. Polskie ceny modelu będą znane jeszcze w październiku. Pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach pod koniec br.

Mazda 626/6 - historia modelu

Mazda 6 - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

626 GC (1982) - pierwsza z przednim napędem i dieslemMazda
626 GF/GW (1997) - powrót do stosnowanych kształtówMazda
626 GE (1992) - dostępna z silnikiem V6 oraz turbodieslem Mazda
626 GD/GV (1987) - w opcji z systemem czterech kół skrętnychMazda
6 GH (2007) - bazuje na zmodyfikowanej platformie poprzedniczkiMazda
6 GG/GY (2002) - pierwsza generacja z turbodieslami common railMazda
626 GA/CB (1978) - jeszcze z napędem na tylne kołaMazda
Wersja
2.0 SKYACTIV-G
2.0 SKYACTIV-G
2.5 SKYACTIV-G
2.2 SKYACTIV-D
2.2 SKYACTIV-D
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 ccm
1998 ccm
2488 ccm
2191 ccm
2191 ccm
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
145 KM/6000
165 KM/6000
192 KM/5700
150 KM/4500
175 KM/4500
Maks. moment obrotowy
210 Nm/4000
210 Nm/4000
256 Nm/3250
380 Nm/2000
420 Nm/2000
Osiągi
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
208 km/h
216 km/h
223 km/h
211 km/h
223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
9,1 s
7,9 s
9,0 s
7,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
5,5
6,0 (5,9)*
6,3*
4,1 (3,9)*
4,5*
*z systemem i-ELOOP

Marcin Sobolewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas