Lexus UX. To SUV, który prowadzi się równie łatwo jak hatchback

Ludzie lubią narzekać, że żyje im się dużo gorzej niż kiedyś. Być może mają rację, ale z pewnością nie wszyscy, o czym świadczy szybko rosnące zainteresowanie nowymi samochodami marek premium. W ubiegłym roku, w porównaniu z 2016, ich sprzedaż w Polsce zwiększyła się z 51,3 do 64,3 tysiąca sztuk, czyli aż o jedną czwartą. Prognozy na ten rok mówią o 71 tys. egzemplarzy. Na ten wyraźnie widoczny od kilku lat trend wzrostowy nakłada się przybierająca na sile moda na SUV-y.

Lexus UX
Lexus UXINTERIA.PL

Wspomniane tendencje muszą cieszyć szefostwo Lexusa. Ta mająca w naszym kraju utrwaloną, doskonałą opinię japońska marka, oferuje bowiem dwa powszechnie uznawane za wielce udane SUV-y: NX i RX. Teraz dołącza do nich trzeci, mniejszy model - kompaktowy UX.

Lexus UX. Pierwsze jazdy w Szwecji 

Mówimy o SUV-ie, jednak Chika Kako, kierująca zespołem inżynierów projektu UX, postrzega swoje dzieło raczej jako crossovera,  mającego przede wszystkim "zapewniać przyjemność z jazdy i prowadzenie typowe dla samochodu typu hatchback, przy jednoczesnym zachowaniu cech samochodów podwyższonych."

"Postanowiłam obalić stereotyp pojazdu o wysokim nadwoziu, który wymaga ostrożnego prowadzenia i dać klientom zwinny samochód o świetnych osiągach i znakomitej manewrowości, który prowadzi się równie łatwo jak hatchback" mówił dziennikarzom podczas prezentacji w Sztokholmie.

Jak zwał, tak zwał, w każdym razie mierzące niespełna 4,5 metra długości auto, zbudowane  na zupełnie nowej platformie, oznaczonej skrótem GA-C (Global Architecture  - Compact), wygląda i jak SUV, i jak każdy inny współcześnie produkowany Lexus. Wystarczy spojrzeć na osłonę chłodnicy w charakterystycznym kształcie klepsydry

Lexus UXINTERIA.PL

To samo można powiedzieć o jego wnętrzu, którego wystrój był inspirowany tradycyjnym, japońskim rzemiosłem. Tu liczy się każdy szczegół. Wystarczy wspomnieć o skórzanej tapicerce, której wykończenie znawcy kultury Kraju Kwitnącej Wiśni przywodzi na myśl sashiko - ścieg, wykorzystywany przy szyciu strojów do azjatyckich sztuk walki.

O luksusowym rodowodzie samochodu przypomina kierownica i zegarek analogowy, wzięte z flagowej limuzyny LS.

Lexus UX

Pierwsze jazdy w Szwecji

Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 
Opis 

Tradycja tradycją, luksus luksusem, ale żyjemy w czasach rozbuchanej elektroniki. W modelu UX ukłonem w kierunku miłośników nowoczesności są multimedia, z opcjonalnym, wyrafinowanym systemem audio Mark Levinson, standardowo instalowanym siedmiocalowym wyświetlaczem (w opcji jest ekran o przekątnej 10,5 cala),  czy zestaw zaawansowanych asystentów, dbających o bezpieczeństwo podróżnych.

Lexus UX INTERIA.PL

Jednym z ważnych atutem UX-a ma być bogate wyposażenie. Już w podstawowej wersji otrzymamy: pakiet Lexus Safety System+ 2 (m.in. z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, a także  aktywnym tempomatem), 17-calowe alufelgi,  kamerę cofania, aluminiowe relingi dachowe, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele przednie, światła mijania i drogowe LED, czujnik deszczu.

Topowa wersja nosi dźwięczną nazwę Omotenashi. Najbardziej wybredni mogą dołożyć do niej pakiet F - Sport.

INTERIA.PL

A co pod maską? Bez większych zaskoczeń. UX będzie sprzedawany w dwóch wersjach. Hybrydową (UX 250h) napędza dwulitrowy silnik spalinowy, wspomagany dwoma elektrycznymi; łączna moc takiego zestawu wynosi 178 KM. Taki sam benzyniak, jednak już bez elektrycznych pomocników, pracuje w klasycznej odmianie samochodu (UX 200), o 7 KM słabszej od hybrydy. Współdziała on z bezstopniową skrzynią biegów CV, symulującą zmiany przełożeń "automatu".

Nieco ponad połowa nabywców SUV-ów segmentu C kupuje auta z napędem tylko na jedną oś. Również Lexus daje tu klientom wybór: mogą oni wybrać wariant 4x2 lub 4x4. Ten drugi wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny, napędzający tylne koła.

Wspomnianą wyżej zwinność i doskonałe prowadzenie UX-a mają zapewnić sztywna struktura jego nadwozia, wyjątkowo nisko położony środek ciężkości i odpowiednio zestrojone zawieszenie z zastosowaniem ramy pomocniczej - z tyłu wielowahaczowe, z przodu korzystające z kolumn MacPhersona.

Wśród kompaktowych SUV-ów z górnej półki, których sprzedaż, podobnie jak pozostałych samochodów marek premium, szybko rośnie, niepodzielnie rządzą Audi (Q3), Mercedes (GLA) oraz BMW (X1 i X2). Ostatnio z niemieckimi liderami dzielnie walczy Volvo XC40. Czy UX może zmienić utrwalony układ sił w tym lukratywnym segmencie rynku?

Lexus UXINTERIA.PL

Naszym zdaniem tak. Wszak jest modelem, który ma sprawić, że w 2020 r. Lexus osiągnie w Europie poziom sprzedaży 100 000 samochodów rocznie. Został zaprojektowany z myślą o ludziach młodych, około trzydziestki, "dla których ważne jest nie tylko to, co nowe i ekscytujące, ale również to, co odpowiada ich stylowi życia". Cóż, ze zrozumiałych względów trudno przypuszczać, by w Polsce stał się hitem w tej właśnie grupie nabywców. Wróżymy mu za to spore powodzenie u płci pięknej. Wśród zamożnych kobiet sukcesu (lub żon dobrze sytuowanych mężczyzn), bizneswomen, menedżerek wyższego szczebla, które szukają auta zapewniającego odpowiedni prestiż, szykownego, a jednocześnie poręcznego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas