Kia Cee'd - pierwsza jazda

Kia wciąż robi niesamowite postępy. Druga generacja Cee'da, która pojawi się w salonach jeszcze w tym miesiącu, ma wszystko, by naprawdę poważnie zagrozić liderom segmentu.

Nadwozie to dzieło Petera Schreyera. Światła LED są standardem w wersjach L i XL.
Nadwozie to dzieło Petera Schreyera. Światła LED są standardem w wersjach L i XL.Kia

Pierwsza generacja Kii Cee'd w ciągu pięciu lat znalazła ponad 630 tysięcy nabywców. Ten sukces to efekt nowej polityki koreańskiej marki. Wcześniej próbowano sprzedawać na naszym kontynencie samochody projektowane bez uwzględnienia lokalnych gustów. Efekt był taki sobie. Kia postanowiła więc zainwestować w centra konstrukcyjne i fabrykę w Europie. Nowy Cee'd, podobnie jak poprzednik o tej samej nazwie, powstał we frankfurckim biurze firmy. Auto, za którego wygląd odpowiada Peter Schreyer (designer m.in. Audi TT i A6, a także VW New Beetle) prezentuje się świetnie. Ma dynamiczną sylwetkę, z mocno unoszącą się do góry linią okien, podkreśloną chromowaną obwódką (w kompaktach rzadkość).

Kia Cee'd

Kia Cee'd - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Bagażnik ma pojemność 380 l - o 40 litrów więcej niż w poprzedniku. Po złożeniu siedzeń rośnie do 1318 l (podłoga jest płaska).KiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Wnętrze może być utrzymane w czerni...KiaKia
Wnętrze w stylu znanym z Optimy. Tworzywa bardzo dobrej jakości.KiaKia
W topowej wersji XL prędkościomierz to... wyświetlacz LCD. Takie rozwiązanie w segmencie kompaktów to ewenement.KiaKia
Kia cee'dKiaKia
Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnej osi nowa generacja Cee'da ma bardzo dobre własności jezdne.KiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Cee'd to czwarte zupełnie nowe auto Kii wprowadzone do sprzedaży w Europie w ciągu ostatniego roku. Niewiele marek może pochwalić się podobną ofensywą.KiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Jako pierwsza do salonów trafi odmiana pięciodrzwiowa, chętni na kombi (w pierwszej generacji wybierane chętniej niż hatchback) muszą poczekać do września. Jeszcze później, bo na początku przyszłego roku, gamę uzupełni trzydrzwiowa wersja, zwana Pro_cee'd. KiaKia
Kia cee'dKiaKia
Rodzina diesli liczy trzy jednostki - 1.4 90 KM, 1.6 110 KM i 1.6 128 KM. Co ciekawe, najoszczędniejsze są te mocniejsze. Z pakietem EcoDynamics średnie zużycie paliwa to 3,7 l/100 km.KiaKia
Początkowo w ofercie będą silniki benzynowe - 1.4 100 KM i 1.6 GDI 135 KM (fot.). Ten drugi może przekazywać napęd na koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej skrzyni biegów. KiaKia
...lub w beżu. Skórzana tapicerka będzie dostępna za dopłatą.KiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Tylne światła są teraz dzielone na dwie części. Pod znaczkiem widać kamerę cofania.KiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia
Kia cee'dKiaKia

Skok jakościowyChoć auto jest zupełnie nowe, rozstaw osi pozostał bez zmian - wynosi on 265 cm. Miejsca w kabinie jest sporo, ale tym, co najbardziej rzuca się w oczy we wnętrzu Cee'da jest wyraźnie poprawiona jakość tworzyw. Do wyboru są dwie wersje kolorystyczne wystroju wnętrza - czarna i beżowa.

Na liście wyposażenia dodatkowego znajdą się m.in. dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, nawigacja satelitarna z dotykowym ekranem, kamera cofania (co ważne, nie wymaga zamówienia nawigacji), system pomagający zaparkować, a także ksenonowe reflektory, tempomat i system dostępu bezkluczykowego. W standardzie zabraknie niestety klimatyzacji (będzie ona oferowana za 3500 zł). W bazowej wersji S znajdą się za to sześć poduszek powietrznych, ESP, centralne ryglowanie zamków, radio CD/MP3 ze sterowaniem przy kierownicy, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach i lusterka, a także komputer pokładowy. A to wszystko za 49 990 zł. Nie jest to bardzo tanio, ale Kia od jakiegoś czasu nie chce już walczyć z rywalami ceną. A już na pewno nie jako główną bronią. Po zrównaniu wyposażenia koszt zakupu Cee'da ma stanowić ok. 97 proc. ceny głównych rywali.

Trudno się z tym podejściem nie zgodzić - nowy Cee'd to dopracowany, dojrzały samochód, który bardzo wysoko stawia poprzeczkę konkurentom. A przecież koreański kompakt ma jeszcze jednego asa w rękawie - siedmioletnią gwarancję. Tego nie oferuje żaden z europejskich ani azjatyckich rywali (bliźniaczy Hyundai i30 ma gwarancję o dwa lata krótszą).

Są i kruczkiGwarancja jest imponująca, ale trudno uwierzyć, by były nią objęte wszystkie podzespoły samochodu. I rzeczywiście - po wczytaniu się w warunki gwarancji okaże się, że na elementy zawieszenia, układu kierowniczego, tłumik, przeguby i dwumasowe koło zamachowe producent wymieni bezpłatnie tylko przez dwa lata lub do przebiegu 40 tys. km. Dwuletnia gwarancja obowiązuje także na akumulator (do 150 tys. km). Zresztą cała, siedmioletnia gwarancja obowiązuje tylko do przebiegu 150 tys. km (bez limitu kilometrów są tylko jej pierwsze trzy lata). Producent ma chyba ograniczone zaufanie do swojego dostawcy lakierów - na lakier właśnie można liczyć na pięcioletnią gwarancję. Podobnie jest z systemem audio -?jest on objęty bezpłatną wymianą lub naprawą przez trzy lata.

Jak po sznurkuZ punktu widzenia gwarancji wielowahaczowe zawieszenie nie jest pozbawione mankamentów, na szczęście w czasie jazdy szybko można o tym zapomnieć. Auto prowadzi się bardzo dobrze. Może do najlepszych w segmencie jeszcze nieco Kii brakuje, ale naprawdę jest nieźle. Auto przechyla się na zakrętach bardzo nieznacznie, a lekką podsterowność szybko likwiduje system ESP.Obie bazowe jednostki napędowe - benzynowa i wysokoprężna - nie zapewniają zbyt dobrych osiągów. Rozczarowuje zwłaszcza 90-konny turbodiesel. Jego 13,5 sekundy od 0 do 100 km/h trudno uznać za wynik lepszy niż przeciętny. Za to na stacji benzynowej można liczyć na nagrodę w postaci bardzo niskiego zużycia paliwa. Wprawdzie do 4,1 l obiecywanych przez producenta trudno się zbliżyć, ale już rezultaty w okolicy 5 l/100 km są jak najbardziej możliwe. Najlepsze wrażenie robią oczywiście najmocniejsze jednostki - 135-konna benzynowa i 128-konny diesel. Co ważne, także w nich zużycie paliwa udało się utrzymać w ryzach.

Wszystkie wersje silnikowe nowego Cee'da są wyposażone seryjnie w sześciostopniowe, manualne skrzynie biegów. Sześciobiegowy automat jest opcją z silnikiem 1.6 CRDi, a w mocniejszej z dwóch benzynówek będzie można zamówić za 6000 zł dwusprzęgłową skrzynię DCT. Już sama obecność takiej przekładni w ofercie robi wrażenie. Nieco gorzej jest z osiągami - wyposażona w skrzynię DCT Kia Cee'd 1.6 GDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy, podczas gdy to samo auto ze skrzynią manualną jest o 0,9 s szybsze.

Ambitne planyCee'd w wersji hatchback pojawi się w salonach Kii w Polsce jeszcze w kwietniu, na kombi z bagażnikiem o pojemności 56-1624 l trzeba poczekać do września. Trzydrzwiowa wersja, Pro_cee'd, trafi do sprzedaży na początku przyszłego roku. Wtedy też gamę silników uzupełni "coś mocniejszego", co zastąpi dwulitrowe jednostki, wycofane z oferty. I to zastąpi godnie, bo nieoficjalne informacje mówią o tym, że 1,6-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem ma rozwijać moc 180-200 KM.

Plany na 2012 rok zakładają sprzedaż w Polsce 4200 nowych Cee'dów. Blisko jedną trzecią z nich ma stanowić wersja kombi. W przyszłym roku proporcje powinny się zmienić - w poprzednim modelu właśnie kombi było kupowane chętniej.

Witold Blady

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas