Honda CR-V Hybrid - kierunek przyszłość

Wraz ze zmieniającymi się trendami rynkowymi, Honda modyfikuje swoją ofertę w Europie. We wrześniu na Starym Kontynencie zadebiutowała piąta generacja największego SUVa. Kolejną premierę stanowi hybrydowa wersja modelu CR-V.

Honda CR-V Hybrid
Honda CR-V HybridINTERIA.PL

W przeciwieństwie do rywali z rodzimego, japońskiego rynku, a także w globalnym ujęciu, Honda pozostawała nieco w tyle z hybrydowaymi napędami. Dość powiedzieć, że od 1999 roku, kiedy to po raz pierwszy zaprezentowano technologię IMA (Integrated Motor Assist) do Europy trafiły tylko cztery modele: hybrydową rewolucję zapoczątkował Insight, kontynuował Civic HEV, Jazz HEV, a zakończył CR-Z. Na innych rynkach (Azja, USA) Honda oferowała inne auta, lecz oprócz prywatnego importu nie występowały one w oficjalnej sprzedaży na Starym Kontynencie.

Kiedy w Polsce zapytamy statystycznego kierowcę o najpopularniejszą markę hybrydową, oczywistą odpowiedzią będzie Toyota, która dzisiaj sprzedaje nad Wisłą aż 6 modeli ze spalinowo-elektrycznym napędem. To co do tej pory proponowała Honda, delikatnie mówiąc nie spotkało się z uznaniem klientów nie tylko w Polsce, ale i w całej UE, stąd tylko nieliczni europejscy importerzy decydowali się na sprzedaż na swoich rynkach.

Prezentacja CR-V w wersji hybrydowej stanowi początek nowej, elektrycznej, albo nieco tylko zelektryfikowanej, historii japońskiego koncernu, związanej z globalnymi trendami. Według deklaracji szefostwa firmy, do 2025 roku ponad 60 procent sprzedawanych przez Hondę samochodów będą stanowiły model hybrydowe lub w pełni elektryczne. Napędzany benzyną bezołowiową i prądem o wysokim napięciu SUV jest zatem pierwszym krokiem w kierunku przyszłości.

Honda CR-V Hybrid - pierwsza jazda

.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL

Najnowsza technologia hybrydowa Hondy to rozwinięcie system IMA. Nowy układ, nazwany i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive) składa się z silnika spalinowego oraz dwóch maszyn elektrycznych, z których jedna służy jako generator prądu, druga zaś napędza przednie lub wszystkie koła.

Benzynowy silnik z rodziny i-VTEC, o pojemności 2 litrów, pracuje w trybie Atkinsona, produkując 145 koni mechanicznych. Elektryczny motor generuje moc 184 KM, a także imponujący moment obrotowy rzędu 315 Nm. Taką też moc wynikową układu spalinowo-elektrycznego podaje producent.

Honda CR-V HybridINTERIA.PL

Wysoka wartość momentu przekłada się na dość dobre parametry trakcyjne. Sprint do setki trwa 8,8 sekundy (egzemplarze z napędem na przednie koła) i 9,2 sekundy w przypadku wersji 4x4. Prędkości maksymalne dla obu odmian wynoszą 180 km/h.

Układ napędowy może pracować w jednym z trzech trybów. Pierwszy z nich to EV, czyli jazda bezemisyjna, wyłącznie z wykorzystaniem energii zgromadzonej w akumulatorach. Choć tryb ten jest bardzo komfortowy - bo cichy, doświadczyć go można jedynie na dystansie 2 kilometrów.

W czasie jazdy z niskimi oraz średnimi prędkościami, a także podczas mocnych przyspieszeń, układ pracować będzie w trybie hybrydowym. Wtedy do akcji wkracza silnik spalinowy, który napędza generator prądu, który z kolei podaje energię do silnika elektrycznego, przekazującego moc na koła. Skomplikowane? Chyba tak, na szczęście wszystko odbywa się bez udziału kierowcy, a o sprawne przełączanie pomiędzy trybami dba wydajny komputer, zintegrowany z jednostką sterującą przepływem mocy oraz akumulatorem litowo-jonowym.

Honda CR-V HybridINTERIA.PL

Trzeci dostępny tryb, aktywowany niezmiernie rzadko, polega na tym, że moc z silnika spalinowego bezpośrednio przekazywana jest na koła napędowe. Dzieje się tak wyłącznie w trakcie jazdy z wysokimi prędkościami (na autostradach), a wykorzystywane jest do tego specjalne sprzęgło pozwalające omijać jednostkę elektryczną.

Co ciekawe, wspomniane już prędkości maksymalne (180 km/h) osiągane są wyłącznie w trybie hybrydowym, a więc kiedy dwulitrowa benzynówka pracuje jako napęd generatora prądu. Warto też zauważyć, że w systemie i-MMD nie znajdziemy skrzyni biegów. Jej rolę, w przypadku jazdy na silniku spalinowym przejmuje generator, w którym łopatkami przy kierownicy regulować można stopień rekuperacji energii.

Honda CR-V HybridINTERIA.PL

Producent deklaruje zużycie paliwa na poziomie od 5 do 6 litrów benzyny na 100 kilometrów. Podczas jazd testowych, przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem przyspieszenia udało nam się zejść nawet nieco poniżej dolnej granicy. Kiedy porzuciliśmy ideę ekodrivingu, spokojnie mieściliśmy się w zakresie podanym w katalogu.

Zastosowany rodzaj układu hybrydowego poza oczywistymi zaletami (niższe zużycie paliwa), ma również pewną, przyznajemy dość dokuczliwą wadę. Z racji tego, że silnik spalinowy przez większość czasu pracuje jako napęd generatora prądu, dźwięk wydobywający się spod maski nie koreluje z odczuciami kierowcy. W klasycznym pojeździe obroty rosną wraz ze wzrostem prędkości, spadają na chwilę podczas zmiany biegów, dając kierowcy dobry odbiór obciążenia jednostki w danym momencie. W CR-V hybrydowym dźwięk silnika spalinowego jest jednostajny, niezależny od prędkości. Aby skompensować tą niedogodność użyto system Active Sound Control, który podczas przyspieszania generuje dźwięk, poprawiający akustyczne wrażenia kierowcy. Może to i drobna niedogodność, ale dla motoryzacyjnych purystów brak odgłosu “umęczonego" silnika czasami dyskwalifikuje dany model.

Honda CR-V HybridINTERIA.PL

Poza niewielkimi napisami na błotnikach przednich i tylnej klapie, egzemplarze hybrydowe niczym nie różnią się z zewnątrz od pojazdów konwencjonalnych. Nieco więcej zmian znajdziemy za to w kabinie. Przed wszystkim na konsoli centralnej nie ma tradycyjnej dźwigni zmiany biegów. Wyboru kierunku jazdy (lub ewentualnie trybu parkingowego) dokonuje się z użyciem przycisków. Obok nich znajdziemy przełącznik w tryb pojazdu bezemisyjnego (EV). Jest również magiczny guziczek z napisem “Sport", zwiększający temperament i ochotę do szybkiej jazdy japońskiego SUVa.

Oprogramowanie pokładowego centrum rozrywki i informacji zostało wzbogacone o schematy pokazujące przepływ energii w układzie hybrydowym. Oczywiście wersja hybrydowa może być wyposażona we wszystkie najnowsze udogodnienia stosowane przez Hondę, w tym wielu asystentów kierowcy, w pełni LEDowe światła, czy też pełną synchornizację ze smartfonami.

Honda CR-V HybridINTERIA.PL

W swoim naturalnym, czytaj elektrycznym środowisku, CR-V będzie miała praktycznie jednego konkurenta: Toyotę RAV4 Hybrid. Ceny “ravki" zaczynają się od 144 tysięcy złotych i podobną kwotę za swój pojazd zażąda również Honda. Cenniki ukażą się pewnie pod koniec roku, a pierwsze hybrydowe CR-V wjadą do Polski na początku 2019 roku.

Tak poza tym, to CR-V Hybrid jest takim samym, znanym już od dwóch miesięcy SUVem piątej generacji produkowanym przez Hondę. No prawie takim samym: w odmianie hybrydowej bagażnik jest nieco mniejszy (497 zamiast 561 litrów), ale w końcu gdzieś ten większy akumulator trzeba było zmieścić.

MW

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas