Gokart Citroena
VTR to specjalne oznaczenie usportowionej odmiany niewielkiego Citroena C2, który niedawno trafił na test do naszej redakcji. 110-konny pojazd, który bardziej przypomina zabawkę, niż poważnego kandydata do sportowej jazdy, mile nas zaskoczył. Wygląda na to, że młodzi ludzie, szukający mocniejszych wrażeń za kierownicą mogą skierować się w stronę nowej propozycji francuskiej marki.
Pierwsze metry za kierownicą C2 VTR dały nam odczuć, że "sportowość" tego pojazdu wcale nie jest czysto teoretyczna. Usztywnione zawieszenie, przyjemny odgłos wydobywający się z tłumika, precyzyjnie reagujący układ kierowniczy oraz dynamiczne przyspieszenia to powody, by kierowca mógł faktycznie poczuć nutkę emocji. Dodajmy do tego skromną, acz rzucającą się w oczy sportową stylizację nadwozia (światła przeciwmgłowe, spoiler na dachu, poszerzone progi drzwi, przyciemniane szyby, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów i nisko profilowane opony), kubełkowe fotele oraz umiejętny wystrój wnętrza, w którym gustownie połączono elementy pomarańczowe z czernią, a w efekcie otrzymamy naprawdę miły dla oka, duszy i ciała samochód.
Do napędu testowanego przez nas Citroena C2 VTR posłużył czterocylindrowy silnik benzynowy 16v o pojemności 1587 ccm. Jednostka dysponuje mocą 110 KM (80 kW) przy 5750 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy 147 Nm przy 4000 obr/min. Do obsługi silnika VTR służy automatyczna/sekwencyjna skrzynia biegów SensoDrive. Wymaga ona od kierowcy przede wszystkim tego, żeby ją polubił, a nie każdemu się to udaje. Jeśli jednak postanowimy zmusić się nieco i z nią zaprzyjaźnić, to po pewnym czasie nabierzemy umiejętności płynnej i efektywnej zmiany biegów, na poziomie skrzyni mechanicznej, a bez zbędnego "szamotania się" z lewarkiem. Zamiast niego możemy wykorzystać manetki przy kierownicy. Wskazówka - aby bardziej płynnie zmienić bieg należy lekko unieść nogę z pedału gazu, wtedy przełożenie następuje miękko, a samochód traci znacznie mniej prędkości.
Fabryczna wartość przyspieszenia tego modelu od 0-100 km/h wynosi 10,9 sekundy, jednak nam - po "nauczeniu się" skrzyni SensoDrive - udało się osiągnąć wynik (tylko kierowca na pokładzie) 10 sekund. Prędkość maksymalna, do jakiej udało nam się rozpędzić niewielkiego citroena, pokryła się z wartością podawaną przez producenta - 195 km/h.
Znacznie wyższe od fabrycznych były natomiast uzyskane przez nas wartości zużycia paliwa. Producent podaje, że C2 VTR 1.6 16v zużywa średnio 8,3 l/100 km w cyklu miejskim, 5,2 l/100 km poza miastem i 6,3 l/100 km w cyklu mieszanym. Nam jednak nie udało się zejść poniżej 10 l/100 km w mieście, 8,5 l/100 km na trasie oraz 9,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Przyznać jednak musimy, że nie oszczędzaliśmy naszego testowego "potworka".
W wyposażeniu Citroena C2 VTR znalazły się takie elementy jak: tempomat, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, system ABS, poduszki powietrzne, alarm, przesuwane i łatwo wyjmowane tylne fotele oraz elektrycznie opuszczane szyby.
Warto jeszcze wspomnieć o ciekawym rozwiązaniu, jakim jest klapa bagażnika, wykorzystana w C2. Składa się ona z dwóch części - do góry unosi się praktycznie sama szyba z metalową ramą, natomiast pas dolny (z tablicą rejestracyjną) otwiera się osobno na wzór platformy pick-upa. Rozwiązanie okazało się bardzo praktyczne, gdy musieliśmy przewieźć naszym citroenem dość spory bagaż - małe auto poradziło sobie z tym bez problemu.
Cena Citroena C2 1.6i 16V SensoDrive VTR na polskim rynku wynosi 52 700 złotych.