Audi Q7 - pierwsza jazda

Audi Q7 drugiej generacji – lżejsze od poprzednika nawet o 325 kg. Pierwszy duży SUV z opcjonalną tylną osią skrętną. Auto naszpikowane wieloma systemami wsparcia kierowcy

Audi Q7
Audi Q7Motor

Inżynierowie Audi mogą uściskać dłoń kolegom z Anglii. Wprawdzie nie przebili ich 350 kg - o tyle mniej waży aktualna generacja Range Rovera w stosunku do wcześniejszej - ale "ścięcie" masy Q7 o 325 kg to wynik godny uwagi. Tym bardziej że nowy SUV niemieckiej marki jest teraz bezpieczniejszy i lepiej wyposażony. Zastosowanie lekkich materiałów sprawiło, że samo nadwozie waży o 71 kg mniej, a tylna oś wielowahaczowa - o 40 kg.

Styl i jakość w jednym. Obsługa podstawowych funkcji nie sprawia problemu, ale włączanie większości aktywnych systemów wymaga skorzystania z systemu multimedialnego z gładzikiem.Motor
Jak w TT – 12,3-calowy ekran wysokiej rozdzielczości niemal na całej swojej powierzchni może wyświetlać mapę nawigacji.Motor
Mnóstwo przestrzeni. Środkowe miejsce na przesuwanej kanapie z regulowanym oparciem jest wygodne.Motor
Bagażnik ma pojemność 890 l. Z trzecim rzędem siedzeń (złożonym) maleje do 770 l.Motor

Wielkie i bezpieczne

Wygląd to oczywiście rzecz gustu. Szkoda tylko, że nowe Q7 ma tak zachowawczy rysunek karoserii i prezentuje się bardziej jak duże kombi, a nie SUV. Za to jego wnętrze stało się jeszcze większe, szczególnie w drugim rzędzie, gdzie można podróżować z nogą założoną na nogę. Także bagażnik wyraźnie urósł - Niemcy podają 890 l, ale jest to pojemność pod dach. Obecność opcjonalnego trzeciego rzędu siedzeń (7770 zł) zmniejsza jego objętość o 120 l. Co ciekawe, dwa osobne fotele rozkładają się elektrycznie i są zaopatrzone w uchwyty typu Isofix. Dzięki temu Audi jest w stanie przewieźć aż szóstkę "maluchów".

O wnętrzu nowego Q7 ciężko mówić inaczej niż w samych superlatywach. Jakość i dopracowanie detali są na fantastycznym poziomie. W miejscu zegarów może się znaleźć opcjonalny (3360 zł) wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala, a centralny punkt deski rozdzielczej zajmuje 8,3-calowy ekran multimediów.

Razem z Q7 debiutuje zresztą nowe wcielenie systemu MMI z dotykowym sterowaniem, zapewniające pełną współpracę ze smartfonami opartymi na systemach iOS i Android.

Audi ma ambicje, aby jego duży SUV stał się synonimem bezpieczeństwa. Oprócz aktywnego tempomatu czy asystentów pasa ruchu i martwego pola, oferowanych oczywiście za dopłatą, kierowca może skorzystać z wielu innych systemów. Układ wspomagający jazdę w korkach działa do prędkości 65 km/h. Dzięki niemu auto samo zatrzymuje się, rusza i utrzymuje między pasami ruchu. Asystent jazdy z przyczepą, wykorzystujący czujnik w haku, pomoże zaparkować zestaw we wskazanym przez kierowcę miejscu. Musi on tylko operować pedałami gazu i hamulca.

Całkowitą nowością jest asystent wydajności jazdy. Współpracuje on z nawigacją i układem rozpoznawania znaków. W największym skrócie dostosowuje prędkość auta i pracę automatu do warunków jazdy, pomagając oszczędzić paliwo. Na drogach krajowych - nawet o 10%.

Szybkie i zwinne

Do napędu nowego Q7 służy jeden z dwóch silników do wyboru. Oba współpracują z 8-stopniowymi skrzyniami automatycznymi, kierującymi moment obrotowy stale do czterech kół. Świetne wrażenie robi przede wszystkim turbodiesel o mocy 272 KM. Bardzo szybko reaguje na gaz i ma mnóstwo siły w pełnym zakresie obrotów. Zapewnia też osiągi na poziomie kompaktowych GTI, a zużywa tyle paliwa, co modele z małymi silnikami benzynowymi. Wprawdzie 6,7 l/100 km poza miastem to sporo więcej od deklaracji producenta, jednak ciągle niewiele jak na tak duży samochód. Klasyczny automat działa bardzo sprawnie i wyróżnia się o niebo lepszą reakcją na kickdown niż dwusprzęgłowa skrzynia S tronic.

Największe wrażenie Q7 robi jednak podczas jazdy. Przy ociężałym poprzedniku wydaje się mistrzem wagi lekkiej. Szczególnie ze skrętną tylną osią (6430 zł). W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym i pneumatycznym zawieszeniem jest jednocześnie zwinne i zwarte, jakby ważyło przynajmniej o 1/4 mniej. Ma też wyśmienicie wyciszoną kabinę i zapewnia znakomity komfort. Szczególnie w najwygodniejszym trybie jazdy.

Nowe Q7 to auto dopracowane, wygodne oraz świetnie jeżdżące. To mocny konkurent dla BMW X5, Volvo XC90 i spółki.

Audi Q7 drugiej generacji

Pierwsze jazdy Audi Q7 - czytaj artykuł

Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
Audi Q7Motor
 
3.0 TDI*
3.0 TFSI*
Silnik
turbodiesel
benz., turbo
Pojemność skokowa
2967 cm3
2995 cm3
Układ cyl./zawory
V6/24
V6/24
Moc maksymalna
272 KM/3250
333 KM/5500
Maks. moment obr.
600 Nm/1500
440 Nm/2900
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
234 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
6,3 s
6,1 s
Zużycie paliwa**
6,2/5,4/5,7
9,4/6,8/7,7
Cena
308 040 zł
310 840 zł
* wszystkie dane dla wersji 5-osobowych; **miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Audi, autor; "Motor" 25/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas