Audi A4 - pierwsza jazda

Audi zmodernizowało model A4. Poza zmianami wyglądu auta odświeżono gamę silników – są teraz znacznie oszczędniejsze.

Audi A4 po faceliftingu: nowy kształt mają reflektory, pokrywa silnika i wlot powietrza do chłodnicy.
Audi A4 po faceliftingu: nowy kształt mają reflektory, pokrywa silnika i wlot powietrza do chłodnicy.Audi

Audi A4 to najlepiej sprzedający się samochód w gamie marki. Licząc z poprzednikiem, modelem 80, powstało ponad 10 milionów aut wszystkich ośmiu generacji. By podtrzymać zainteresowanie modelem A4 przeprowadzono modernizację produkowanego od ponad 3 lat samochodu.

Lifting, ale dyskretnyZmiany wyglądu są bardzo delikatne. Inaczej wyprofilowano maskę silnika, nowy kształt ma wlot powietrza do chłodnicy. W reflektorach pojawiły się diodowe światła do jazdy dziennej w kształcie przypominającym spinacz (opcja w wersjach ze światłami ksenonowymi). Tylne światła mogą być wykonane w technice LED.

W kabinie nowości jest niewiele – wokół przełączników pojawiły się chromowane obwódki, a obsługa systemu MMI jest teraz wyraźnie łatwiejsza – liczbę przycisków zredukowano o cztery.

Większe zmiany zaszły pod maską. Zużycie paliwa spadło w porównaniu z poprzednikiem średnio o 11 proc. Do wyboru jest sześć silników Diesla i cztery benzynowe o mocy od 120 do 245 KM. Topowa wersja A4 będzie dysponować mocą 272 KM (3.0 TFSI). Będzie, bo na razie nie można jej kupić, pojawi się w salonach nieco później. Model S4 – jak do tej pory – ma silnik o mocy 333 KM.Podstawowy, nie słabyBazowa jednostka benzynowa, o pojemności 1,8 l i mocy 170 KM także została odświeżona. Jest niewiarygodnie cicha i zapewnia bardzo dobre osiągi. A swoim olbrzymim momentem obrotowym bardziej przypomina silnik wysokoprężny niż benzynowy. Jego maksimum jest dostępne od 1400 do 3700 obr./min, a moc maksymalna w zakresie od 3800 do 6200 obr./min. Dzięki temu wyprzedzanie jest dziecinnie proste, nie wymaga przy tym redukcji biegu (dodajmy, że manualna, sześciobiegowa skrzynia działa bez zarzutu). Ale najbardziej zaskakujące jest zużycie paliwa. Przy częściowym obciążeniu silnika bezpośredni wtrysk paliwa jest uzupełniany pośrednim wtryskiem. Dzięki niemu zmniejsza się zużycie paliwa i emisja szkodliwych substancji. Wałki rozrządu reagują na obciążenie silnika i zmieniają stopień otwarcia zaworów. Nowością jest chłodzony cieczą kolektor wydechowy. To zmniejsza temperaturę spalin i wpływa na zużycie paliwa (wcześniej dodatkowa porcja paliwa chłodziła katalizator).Jednostka 1.8 TFSI błyskawicznie się nagrzewa, co także pozwala oszczędzić benzynę. Łącznie dzięki tym zabiegom oszczędność sięga nawet 15 proc. W cyklu mieszanym A4 Avant 1.8 TFSI zużywa 6,1 l benzyny na 100 km. Producent zapewnia, że i w realnym ruchu można będzie uzyskać podobne wyniki.Są i gadżetyOczywiście przy okazji liftingu nie zapomniano także o wyposażeniu. Nawigacja może teraz pokazywać nie mapę, a zdjęcia z Google Earth, na liście opcji pojawił się także system ostrzegający przed niekontrolowanym opuszczeniem pasa ruchu. Mało tego, może on samoczynnie utrzymywać na nim samochód (oczywiście oznakowanie poziome na jezdni musi być czytelne).

Aktywny tempomat automatycznie utrzyma odległość od poprzedzającego auta, a w razie potrzeby przyhamuje. Poniżej 30 km/h hamulce zostaną uruchomione z pełną siłą.Witold Blady, źródło: AZ

Wersja
1.8 TFSI
2.0 TFSI quattro
3.0 TFSI
2.0 TDi 120
2.0 TDI 143
2.0 TDI 177
3.0 TDI 204
3.0 TDI 245
Silnik
benz., turbo
benz., turbo
benz., turbo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1798 cm3
1984 cm3
2995 cm3
1968 cm3
1968 cm3
1968 cm3
2967 cm3
2967 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
V6/24
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
V6/24
Moc maksymalna
170 KM/3800
211 KM/4300
272 KM/5500
120 KM/4000
143 KM/4200
177 KM/4200
204 KM/3500
245 KM/4000
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1400
350 Nm/1500
400 Nm/2250
290 Nm/1750
320 Nm/1750
380 Nm/1750
400 Nm/1250
500 Nm/1400
Osiagi
Prędkość maks.
222 km/h
238 km/h
250 km/h
197 km/h
208 km/h
222 km/h
230 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,3 s
6,6 s
6,0 s
10,9 s
9,5 s
8,4 s
7,3 s
6,1 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/śr. w l/100 km)
7,7/5,2/6,1
9,0/5,8/7,0
11,0/6,7/8,3
5,6/4,2/4,7
5,6/4,2/4,7
5,7/4,3/4,8
5,7/4,8/5,1
7,0/5,2/5,9
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas