Volvo S60 T6 AWD R-Design Polestar - test

Zupełnie inne Volvo. S60 T6 AWD to nie tylko bezpieczeństwo, ale i znakomite osiągi.

T6 ma prześwit obniżony o 15 mm i m.in. nowe drążki stabilizatorów.
T6 ma prześwit obniżony o 15 mm i m.in. nowe drążki stabilizatorów.Motor

Za całe zamieszanie odpowiedzialny jest 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3 litrów. Seryjnie rozwija 304 KM, ale w testowanym aucie ma o 25 KM więcej. To zasługa opcjonalnego programu Polestar, podnoszącego także moment obrotowy - z 440 do 480 Nm.

Mięsista kierownica świetnie leży w dłoniach. Zegary są czytelne, a obsługa podstawowych funkcji auta – nieskomplikowana. Niestety, tego samego nie da się powiedzieć o zestawie multimedialnym, który na dodatek wolno współpracuje z iPodem.Motor

Jednostka napędowa swoją moc przekazuje na cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej. I czyni to niesłychanie szybko, rozpędzając auto do 100 km/h już po upływie 5,4 s. Czyli o 0,5 s lepiej niż deklaruje producent. Do 180 km/h S60 przyspiesza w 16,4 s! Silnik ma mnóstwo siły w całym zakresie obrotów oraz ładne brzmienie z przewagą wysokich tonów nad basami.

Niestety, za jego możliwościami nie do końca nadąża reszta auta. 6-stopniowy automat wprawdzie nie każe długo czekać na kickdown, jednak kolejne przełożenia zmienia wolniej niż np. 8-biegowa skrzynia BMW 335i. Plus za gładką pracę. Tryb ręczny jest niezły, ale brakuje łopatek za kierownicą (te pojawią się w aucie po liftingu). Co więcej, aby wrzucić kolejne przełożenie trzeba wykonać ruch dźwignią w przód, a nie do siebie, co nie do końca sprawdza się przy dynamicznej jeździe.

S60 T6 to auto, z którym łatwo żyć na co dzień. Pomaga w tym dobre wyciszenie wnętrza oraz zawieszenie o nieprzesadzonej sztywności. Niestety, przy ostrym przyspieszaniu na kierownicy czuć wpływ silnika, i to pomimo sprzęgła Haldex 5. generacji w układzie przeniesienia napędu na cztery koła, teoretycznie stale przekazującego odrobinę mocy także na tył.

Na krętej drodze Volvo wykazuje się dość późną, choć wyraźną podsterownością oraz charakterystyką typową dla aut przednionapędowych, a nie 4x4. Ale jego największą bolączką jest układ kierowniczy, mogący pracować w jednym z trzech trybów. O ile przy jeździe na wprost daje poczucie pełnego panowania nad sytuacją, o tyle w zakrętach nie pozwala wyczuć granicy przyczepności. Szkoda, bo w takim aucie to podstawa!

Volvo S60 T6 AWD R-Design Polestar

Volvo S60 T6 AWD R-Design Polestar (czytaj test)

T6 ma prześwit obniżony o 15 mm i m.in. nowe drążki stabilizatorów.Motor
Volvo S60 T6 AWD R-Design PolestarMotor
Bagażnik, jak na klasę auta, nie jest obszerny. Ma jedyne 380 l pojemności.Motor
Program Polestar zwiększa moc z 304 do 329 KM, a maksymalny moment obrotowy z 440 do 480 Nm. To wydatek około 4,5 tys. zł. Nie powoduje utraty gwarancji.Motor
Z tyłu pod względem ilości miejsca S60 nie rozpieszcza. To poziom kompaktów.Motor
Typowo dla Volvo fotele są głębokie i wygodne. Przydałoby się lepsze trzymanie boczne.Motor
Mięsista kierownica świetnie leży w dłoniach. Zegary są czytelne, a obsługa podstawowych funkcji auta – nieskomplikowana. Niestety, tego samego nie da się powiedzieć o zestawie multimedialnym, który na dodatek wolno współpracuje z iPodem.Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
2953 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
Moc maksymalna
329 KM/5600
Maks. moment obrotowy
480 Nm/2100
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Napęd
4x4
Pojemność bagażnika
380 l
Długość/szerokość/wysokość
463/187/148 cm
Rozstaw osi
278 cm
Opony
235/40 R18
Osiągi
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,9 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
14,5/7,3/9,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
13,7/8,9
Cena
199 600 zł

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas