Volvo S60 T6 AWD R-Design Polestar - test
Zupełnie inne Volvo. S60 T6 AWD to nie tylko bezpieczeństwo, ale i znakomite osiągi.
Za całe zamieszanie odpowiedzialny jest 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3 litrów. Seryjnie rozwija 304 KM, ale w testowanym aucie ma o 25 KM więcej. To zasługa opcjonalnego programu Polestar, podnoszącego także moment obrotowy - z 440 do 480 Nm.
Jednostka napędowa swoją moc przekazuje na cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej. I czyni to niesłychanie szybko, rozpędzając auto do 100 km/h już po upływie 5,4 s. Czyli o 0,5 s lepiej niż deklaruje producent. Do 180 km/h S60 przyspiesza w 16,4 s! Silnik ma mnóstwo siły w całym zakresie obrotów oraz ładne brzmienie z przewagą wysokich tonów nad basami.
Niestety, za jego możliwościami nie do końca nadąża reszta auta. 6-stopniowy automat wprawdzie nie każe długo czekać na kickdown, jednak kolejne przełożenia zmienia wolniej niż np. 8-biegowa skrzynia BMW 335i. Plus za gładką pracę. Tryb ręczny jest niezły, ale brakuje łopatek za kierownicą (te pojawią się w aucie po liftingu). Co więcej, aby wrzucić kolejne przełożenie trzeba wykonać ruch dźwignią w przód, a nie do siebie, co nie do końca sprawdza się przy dynamicznej jeździe.
S60 T6 to auto, z którym łatwo żyć na co dzień. Pomaga w tym dobre wyciszenie wnętrza oraz zawieszenie o nieprzesadzonej sztywności. Niestety, przy ostrym przyspieszaniu na kierownicy czuć wpływ silnika, i to pomimo sprzęgła Haldex 5. generacji w układzie przeniesienia napędu na cztery koła, teoretycznie stale przekazującego odrobinę mocy także na tył.
Na krętej drodze Volvo wykazuje się dość późną, choć wyraźną podsterownością oraz charakterystyką typową dla aut przednionapędowych, a nie 4x4. Ale jego największą bolączką jest układ kierowniczy, mogący pracować w jednym z trzech trybów. O ile przy jeździe na wprost daje poczucie pełnego panowania nad sytuacją, o tyle w zakrętach nie pozwala wyczuć granicy przyczepności. Szkoda, bo w takim aucie to podstawa!
Volvo S60 T6 AWD R-Design Polestar
Volvo S60 T6 AWD R-Design Polestar (czytaj test)
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2953 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/24 |
Moc maksymalna | 329 KM/5600 |
Maks. moment obrotowy | 480 Nm/2100 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Pojemność bagażnika | 380 l |
Długość/szerokość/wysokość | 463/187/148 cm |
Rozstaw osi | 278 cm |
Opony | 235/40 R18 |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 14,5/7,3/9,9 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 13,7/8,9 |
Cena | 199 600 zł |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała