Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion - test
Po 5 latach produkcji VW odnowił swój miejski bestseller. Nowe Polo – jak oficjalnie je nazywa – upodobniło się do innego przeboju, czyli Golfa.
Z odnowionym Polo jest trochę jak z poprzednim wcieleniem Golfa czy wciąż aktualnym Passatem. Auto przeszło naprawdę dużą metamorfozę, ale na pierwszy rzut oka praktycznie tego nie widać. W odróżnieniu od nich VW w przypadku Polo nie używa jednak określenia "nowa generacja". Wystarcza "nowe Polo".
Zmodernizowany model ma delikatnie zmienione przód i tył nadwozia. Niemcy chwalą się, że Polo jako pierwszy przedstawiciel swojej klasy może być zaopatrzone w pełni LED-owe reflektory. Niestety, na razie takie w cenniku nie występują, a biksenony oferowane są za dopłatą tylko do... odmiany CrossPolo.
Z nowymi elementami
Wnętrze, tradycyjnie dla miejskiego VW, wykonano z dobrych materiałów i przy okazji uzbrojono w elementy znane z Golfa VII. Pochodzą z niego m.in. kierownica, system multimedialny, przełączniki przy kierownicy czy też wyświetlacz komputera pokładowego. Prędkościomierz i obrotomierz "zatopiono" w tubach, a obsługa auta, poza mało intuicyjnym sposobem ustawiania lusterek wstecznych, jest bezproblemowa. Pod względem przestrzeni w kabinie Polo pozostaje klasowym przeciętniakiem, przegrywając na centymetry, i to wyraźnie, z nowszymi Peugeotem 208 czy Toyotą Yaris.
Najważniejszą zmianą z punktu widzenia kierowcy jest zastosowanie bardziej dynamicznych i oszczędniejszych silników. 1,2-litrowe TSI ma teraz 110 zamiast 105 KM, spełnia normę emisji spalin Euro 6 (wcześniej Euro 5) i minimalnie wcześniej niż do tej pory oddaje kierowcy maksymalną wartość momentu obrotowego. 175 Nm dostępne jest od 1500 aż do 4000 obr./min (przedtem: od 1550 do 4100 obr./min).
Osiągi też uległy poprawie, choć praktycznie ciężko to odczuć. Według danych testowych do 100 km/h Polo rozpędza się już w 9,4 s (zamiast 9,9 s). Poniżej 2000 obr./min silnik wykazuje sie niewielką, ale wyraźną słabością, by później zacząć równo, miarowo i szybko nabierać obrotów. Elastyczność też uległa poprawie - auto od 60 do 100 km/h na 4. biegu rozpędza się w czasie 9,0 s (a nie 9,9 s). Zużycie paliwa pozostaje niewielkie - w mieście wynosi ok. 6,5 l, w trasie zaś przy łagodnej jeździe łatwo zejść do 4,4 l/100 km.
Skrzynia biegów to precyzyjny, świetnie zestopniowany mechanizm. Na dodatek drogi pomiędzy kolejnymi przełożeniami lewarka są krótkie.
Jak o klasę większe
Polo na drodze zachowuje się w bardzo dojrzały sposób. Jest zwarte i tak pewne w prowadzeniu jak auta o klasę większe. Nowe wspomaganie kierownicy działa bez zarzutu. Komfort jazdy, nawet na 17-calowych obręczach, pozostaje dobry, a zawieszenie pracuje cicho.
Odnowione Polo pod niektórymi względami przypomina Golfa. To bardzo dobre auto, ale w testowanej wersji ceni się wysoko. Niemal jak Golf 1.2 TSI, kosztujący od 65 990 zł!
Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion
Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion (czytaj test)
Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion - podsumowanie
Po zmianach to jeszcze lepsze auto. W wersji 1.2 TSI Polo przekonuje dynamiką, ekonomią i pewnością na drodze.
Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion: plusy
- bardzo dobre osiągi,
- niskie zużycie paliwa,
- precyzyjna przekładnia,
- dobra jakość materiałów w kabinie,
- bardzo pewne właściwości jezdne,
- dobry ogólny komfort
Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion: minusy
- niezbyt obszerna kabina pasażerska,
- wysoka cena zakupu,
- za krótkie siedziska foteli
Model | Polo 5d |
Wersja | 1.2 TSI 110 Highline |
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 110 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 175 Nm/1500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 397/168/146 cm |
Rozstaw osi | 247 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1060/570 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 280/952 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) |
Opony | 185/60 R15 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,0 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 18,4 s (6. bieg) → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,0 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,8 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,1 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,5 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,2/4,1/4,9 |
Teoretyczny zasięg | 920 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,5/4,4/5,5 |
Rzeczywisty zasięg | 820 km |
Cena wersji podstawowej** | 58 820 zł |
Cena | 64 820 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała