Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion - test

Po 5 latach produkcji VW odnowił swój miejski bestseller. Nowe Polo – jak oficjalnie je nazywa – upodobniło się do innego przeboju, czyli Golfa.

Obecne Polo to piąta generacja tego modelu.
Obecne Polo to piąta generacja tego modelu.Motor

Z odnowionym Polo jest trochę jak z poprzednim wcieleniem Golfa czy wciąż aktualnym Passatem. Auto przeszło naprawdę dużą metamorfozę, ale na pierwszy rzut oka praktycznie tego nie widać. W odróżnieniu od nich VW w przypadku Polo nie używa jednak określenia "nowa generacja". Wystarcza "nowe Polo".

Zmodernizowany model ma delikatnie zmienione przód i tył nadwozia. Niemcy chwalą się, że Polo jako pierwszy przedstawiciel swojej klasy może być zaopatrzone w pełni LED-owe reflektory. Niestety, na razie takie w cenniku nie występują, a biksenony oferowane są za dopłatą tylko do... odmiany CrossPolo.

Z nowymi elementami

Polo sprzed liftingu, zaprezentowane w 2009 r.Volkswagen

Wnętrze, tradycyjnie dla miejskiego VW, wykonano z dobrych materiałów i przy okazji uzbrojono w elementy znane z Golfa VII. Pochodzą z niego m.in. kierownica, system multimedialny, przełączniki przy kierownicy czy też wyświetlacz komputera pokładowego. Prędkościomierz i obrotomierz "zatopiono" w tubach, a obsługa auta, poza mało intuicyjnym sposobem ustawiania lusterek wstecznych, jest bezproblemowa. Pod względem przestrzeni w kabinie Polo pozostaje klasowym przeciętniakiem, przegrywając na centymetry, i to wyraźnie, z nowszymi Peugeotem 208 czy Toyotą Yaris.

W odnowionym Polo zegary umieszczono w tubach. Auto korzysta teraz z zestawu multimedialnego znanego z Golfa.Motor

Najważniejszą zmianą z punktu widzenia kierowcy jest zastosowanie bardziej dynamicznych i oszczędniejszych silników. 1,2-litrowe TSI ma teraz 110 zamiast 105 KM, spełnia normę emisji spalin Euro 6 (wcześniej Euro 5) i minimalnie wcześniej niż do tej pory oddaje kierowcy maksymalną wartość momentu obrotowego. 175 Nm dostępne jest od 1500 aż do 4000 obr./min (przedtem: od 1550 do 4100 obr./min).

Osiągi też uległy poprawie, choć praktycznie ciężko to odczuć. Według danych testowych do 100 km/h Polo rozpędza się już w 9,4 s (zamiast 9,9 s). Poniżej 2000 obr./min silnik wykazuje sie niewielką, ale wyraźną słabością, by później zacząć równo, miarowo i szybko nabierać obrotów. Elastyczność też uległa poprawie - auto od 60 do 100 km/h na 4. biegu rozpędza się w czasie 9,0 s (a nie 9,9 s). Zużycie paliwa pozostaje niewielkie - w mieście wynosi ok. 6,5 l, w trasie zaś przy łagodnej jeździe łatwo zejść do 4,4 l/100 km.

Skrzynia biegów to precyzyjny, świetnie zestopniowany mechanizm. Na dodatek drogi pomiędzy kolejnymi przełożeniami lewarka są krótkie.

Jak o klasę większe

Polo na drodze zachowuje się w bardzo dojrzały sposób. Jest zwarte i tak pewne w prowadzeniu jak auta o klasę większe. Nowe wspomaganie kierownicy działa bez zarzutu. Komfort jazdy, nawet na 17-calowych obręczach, pozostaje dobry, a zawieszenie pracuje cicho.

Odnowione Polo pod niektórymi względami przypomina Golfa. To bardzo dobre auto, ale w testowanej wersji ceni się wysoko. Niemal jak Golf 1.2 TSI, kosztujący od 65 990 zł!

Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion

Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion (czytaj test)

Jak na auto miejskie, Polo zachowuje się pewnie i przewidywalnie. Szerokie opony (215/40 R17) zapewniają mu dobrą trakcję.Motor
Obecne Polo to piąta generacja tego modelu.Motor
Fotele są dobrze wyprofilowane, wygodne, ale z krótkimi siedziskami. Niewielki zakres wzdłużnej regulacji.Motor
Podróżowanie z tyłu wymaga poświęcenia przestrzeni przez jadących z przodu. Ciaśniej niż u konkurencji.Motor
Dźwigienki przy kierownicy zostały przejęte wprost z Golfa. Są znakomicie wykonane.Motor
Monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego ma identyczne menu jak w najnowszym Golfie. Czytelność i obsługa – bez zarzutu.Motor
1.2 TSI pod względem dynamiki i ekonomii jazdy pozostawia świetne wrażenie. Średnio w teście zużył 5,5 l/100 km.Motor
Kierownica taka jak w Golfie. I tak samo, jak w nim, przeszkadza natłok przycisków.Motor
W odnowionym Polo zegary umieszczono w tubach. Auto korzysta teraz z zestawu multimedialnego znanego z Golfa.Motor
Bagażnik ma podwójną podłogę. W jej górnym ustawieniu tworzy ona płaską powierzchnię z rozkładaną kanapą.Motor

Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion - podsumowanie

Po zmianach to jeszcze lepsze auto. W wersji 1.2 TSI Polo przekonuje dynamiką, ekonomią i pewnością na drodze.

Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion: plusy

  • bardzo dobre osiągi,
  • niskie zużycie paliwa,
  • precyzyjna przekładnia,
  • dobra jakość materiałów w kabinie,
  • bardzo pewne właściwości jezdne,
  • dobry ogólny komfort

Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion: minusy

  • niezbyt obszerna kabina pasażerska,
  • wysoka cena zakupu,
  • za krótkie siedziska foteli
Model
Polo 5d
Wersja
1.2 TSI 110 Highline
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1197 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
110 KM/5000
Maks. moment obrotowy
175 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
397/168/146 cm
Rozstaw osi
247 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1060/570 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
280/952 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Opony
185/60 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
18,4 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,1 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,5
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,2/4,1/4,9
Teoretyczny zasięg
920 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,5/4,4/5,5
Rzeczywisty zasięg
820 km
Cena wersji podstawowej**
58 820 zł
Cena
64 820 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas