Volkswagen Polo R WRC - test

To Polo należy do najszybszych małych GTI. Ale przekona się o tym zaledwie 2500 osób.

Volkswagen Polo R WRC
Volkswagen Polo R WRCMotor
Spłaszczona kierownica świetnie leży w dłoniach, a dzięki obszyciu alcantarą nawet podczas agresywnej jazdy ręce kierowcy się po niej nie ślizgają. Reszta kokpitu niezbyt wyszukana, ale porządnie wykonana – jak w zwykłym Polo.Motor

Rajdowy sezon 2013 należał do Volkswagena. Niemiecki producent dopiero dołączył do stawki, ale już w pierwszym sezonie ich kierowca, Sebastien Ogier, wywalczył tytuł mistrza świata, wygrywając aż 9 z 13 rund. Zapewnił przy tym VW tytuł Mistrza Świata Konstruktorów i przerwał 9-letnią dominację Citroena.

Z tej okazji do salonów VW zawitało Polo w specjalnej odmianie R WRC. Niestety, nie w naszym kraju. Klienci z Polski mogą się wybrać do Niemiec. I to szybko, bo powstanie tylko 2500 egzemplarzy, a kilkaset zamówień zebrano jeszcze przez premierą.

Wbrew modzie

Do miejskich GTI trafiają coraz mniejsze silniki. Kiedyś nie brakowało dwulitrowych jednostek (np. w 200-konnym Clio RS), teraz ich miejsce zajęły lżejsze silniki z turbodoładowaniem, osiągające podobne wyniki z pojemności 1.6, a nawet 1.4.

Polo też ma odmianę GTI która z 1,4 l "wyciska" aż 180 KM. A jednak VW zdecydował się zmieścić pod maską Polo znacznie większą jednostkę. Znany z poprzednich generacji Golfa GTI silnik 2.0 TSI tutaj osiąga moc 220 KM i aż 400 Nm momentu obrotowego. A znając jego gotowość do tuningu, bez problemu zniesie "podkręcenie" do 300 KM.

Wiele osób zapyta, czy już seryjna moc nie jest za duża dla tak niedużego samochodu z przednim napędem.

Dwie natury

Czy VW przesadził, montując w miejskim aucie tak duży silnik? Odpowiedź nie jest łatwa. Dopóki warunki są dobre (nawierzchnia równa i sucha, a temperatura dodatnia) Polo R WRC robi ogromne wrażenie. 100 km/h auto osiąga w zaledwie 6,4 s, więc zostawia w tyle wiele sportowych samochodów. Przy wyższych prędkościach Polo rozpędza się jeszcze lepiej - niemal równie szybko, jak Porsche 911 Carrera!

W zakrętach Polo zachowuje się neutralnie, stosunkowo trudno zmusić je np. do zarzucenia tyłem, a jego układ kierowniczy jest precyzyjny i przekazuje dużo informacji z kół. Szkoda tylko, że ESP nie da się wyłączyć - w takim aucie to spora wada.

Volkswagen Polo R WRC

Volkswagen Polo R WRC (czytaj test)

Piękne felgi 18'' i duże hamulce z niebieskimi obudowami zacisków są seryjne w R WRC.Motor
Obite alcantarą fotele dobrze trzymają w zakrętach. Seryjna czarna podsufitka.Motor
2.0 TSI (AE113)Motor
R WRC wyróżnia się prędkościomierzem wyskalowanym aż do 280 km/h i niebieskimi wskazówkami. Niemal pełny bak i tylko 260 km zasięgu? To niestety norma.Motor
Spłaszczona kierownica świetnie leży w dłoniach, a dzięki obszyciu alcantarą nawet podczas agresywnej jazdy ręce kierowcy się po niej nie ślizgają. Reszta kokpitu niezbyt wyszukana, ale porządnie wykonana – jak w zwykłym Polo.Motor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Z tyłu Polo R WRC wyróżnia się czarnym spoilerem nad szybą i podwójną końcówką układu wydechowego.Motor

Za to jeśli droga jest choć trochę śliska lub dziurawa, R WRC ujawnia swoją druga naturę. Wyraźnie brakuje mechanicznej "szpery" jak w nowym Golfie GTI - elektroniczny system jedynie przyhamowuje buksujące koła, odbierając sporo frajdy z jazdy.

W Niemczech Polo w wersji R WRC kosztuje 33 900 euro, czyli o ponad 4 tysiące więcej niż mocniejszy o 10 KM Golf GTI Performance. To propozycja dla majętnych fanów rajdów.

Volkswagen Polo R WRC

Volkswagen Polo R WRC (czytaj test)

Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor
Volkswagen Polo R WRCMotor

Volkswagen Polo R WRC - podsumowanie

To najlepsze miejskie GTI w historii, ale nawet limitowany charakter nie uzasadnia jego kosmicznej ceny.

Volkswagen Polo R WRC: plusy

  • elastyczny silnik,
  • świetna skrzynia biegów,
  • fenomenalne hamulce,
  • ekskluzywny charakter limitowanej serii,
  • nawiązanie do mistrza WRC

Volkswagen Polo R WRC: minusy

  • problemy z trakcją na nierównej lub śliskiej nawierzchni,
  • cena wyższa niż w przypadku Golfa GTI,
  • dostępny tylko w jednym kolorze

Mistrzowski debiut

Mistrzowski debiutVolkswagen

Do uczestników w Rajdowych Mistrzostw Świata w 2013 r. dołączył Volkswagen. I zaczął "z grubej rury". Pierwszy z kierowców VW, Sebastien Ogier, na 13 rajdów wygrał 9, a dwa razy zajął 2. miejsce. Drugi kierowca, Jari-Mati Latvala, wygrał jeden rajd i 7 razy stanął na podium. Zespół VW bez trudności zdobył tytuł Mistrza Świata Konstruktorów 2013.

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
220 KM/4500
Maks. moment obrotowy
350 Nm/2500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
400/168/146 cm
Rozstaw osi
247 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1249/421 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
204/882 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (Pb 98)
Opony
215/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
243 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,4 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
4,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
8,1 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,6 dB →
Rzeczywista prędkość**
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,1/6,0/7,5
Teoretyczny zasięg
600 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
12,5/7,5/10,0
Rzeczywisty zasięg
450 km
Cena wersji podstawowej***
180 560 zł
Cena
180 560 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*pomiar na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 4ºC; **przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem, cena oszacowana na podst. rynku niemieckiego przy kursie 1 euro – 4,20 zł

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Robert Brykała, Volkswagen

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas