Volkswagen Golf 1.4 TSI Cup Edition - test

Na co dzień jeżdżą nim zawodnicy pucharu Volkswagen Castrol Cup. Golf 1.4 TSI w wydaniu Cup Edition prezentuje się bojowo, ale co poza tym ma do zaoferowania?

Trzydrzwiowy VW Golf, dzięki pakietowi Cup Edition, prowadzi się jeszcze pewniej niż auto seryjne.
Trzydrzwiowy VW Golf, dzięki pakietowi Cup Edition, prowadzi się jeszcze pewniej niż auto seryjne.Motor

To typowy tuning fabryczny sprawiający, że VW Golf jeździ i wygląda lepiej. Najważniejszym elementem pakietu Cup Edition są sprężyny o sportowej charakterystyce, obniżające prześwit o 2,5 cm. Ich koszt to 700 zł. Aby samochód prezentował się lepiej, w nadkolach pojawiają się 17-calowe obręcze produkcji ATS (typ Racing). W identyczne zaopatrzone są pucharowe Golfy, ale różnica polega na tym, że korzystają z wyczynowych slicków. W modelu ulicznym nie można sobie na podobne pozwolić, toteż na felgach lądują opony Hankook Ventus S1 Evo2 o rozmiarze 225/45. Koszt kompletnych kół to 3800 zł (2400 zł za obręcze, 1400 zł - opony). Całości dopełniają dokładka przedniego zderzaka (300 zł) oraz spoiler na pokrywie bagażnika (500 zł).

Deska rozdzielcza jest wprawdzie bez polotu, ale łatwa w obsłudze i znakomicie wykonana. Tryb ręczny skrzyni DSG obsługuje się łopatkami za kierownicą, która została przeładowana przyciskami, a ich używanie wymaga przyzwyczajenia.Motor

W powyższe elementy uzbroić można każdego Golfa z nadwoziem hatchback. Operacja trwa 8 godzin i odbywa się w VW Racing Polska. Mechanicy dodatkowo ustawiają geometrię zawieszenia. Aby stać się posiadaczem podobnie wyposażonego Golfa 1.4 TSI Comfortline (testowe auto miało skrzynię DSG, która w połączeniu ze 140-konnym silnikiem TSI występuje obecnie jedynie w wersji Highline), trzeba zainwestować 5300 zł (z montażem), co śrubuje cenę auta do 79 690 zł.

Pewniej i sztywniej

Oczywistym jest, że przy podobnych przeróbkach komfort resorowania staje się sprawą drugo-, a nawet trzeciorzędną. I rzeczywiście, w odmianie Cup Edition auto nie ma manier, znanych z modelu seryjnego. Jego zawieszenie pojedyncze wyrwy w asfalcie znosi jeszcze nieźle, ale na poprzecznych zapomina o komforcie.

Zmiana w prowadzeniu jest jednak wyraźna. Niższy środek ciężkości, sztywniejsze resorowanie i szersze opony sprawiają, że samochód sprawniej wykonuje polecenia kierowcy i daje mu większe rezerwy bezpieczeństwa. Co więcej, podczas ostrego atakowania zakrętów Golf jest prawie neutralny. Szkoda tylko, że układu ESP nie można wyłączyć. Typowo dla Golfa, przy ujęciu gazu, w pełni kontrolowany sposób zarzuca on tyłem, pozwalając na "dokręcanie" skrętu.

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition (czytaj test)

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Deska rozdzielcza jest wprawdzie bez polotu, ale łatwa w obsłudze i znakomicie wykonana. Tryb ręczny skrzyni DSG obsługuje się łopatkami za kierownicą, która została przeładowana przyciskami, a ich używanie wymaga przyzwyczajenia.Motor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Trzydrzwiowy VW Golf, dzięki pakietowi Cup Edition, prowadzi się jeszcze pewniej niż auto seryjne.Motor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup EditionMotor

Seryjny układ kierowniczy jest precyzyjny i daje naprawdę dobre pojęcie o tym, co się dzieje z przednimi kołami. Tyle tylko, że przy usportowionym zawieszeniu wydaje się po prostu zbyt zwyczajny.

Zaskakujące osiągi

Za to 1,4-litrowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa aż kipi energią. Szczególnie w przedziale 1500-3500 obr./min, kiedy utrzymuje swój maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm. Jest żwawy, lubi obroty i jak na 140 KM zapewnia Golfowi bardzo dobre osiągi. Według naszych pomiarów do 100 km/h rozpędza auto w zaledwie 7,9 s, co oznacza, że o 0,5 s przebija dane producenta.

Zapewne VW byłby jeszcze lepszy, gdyby 7-stopniowe DSG miało tzw. procedurę startową. Niezależnie od tego, jest ono klasą samą dla siebie - szybko odpowiada na kickdown, a przełożenia zmienia w okamgnieniu. Niestety tryb manualny jest taki tylko z nazwy. Skrzynia pozwala na ręczną zmianę przełożeń, ale jeśli uzna, że to konieczne - zawsze zaingeruje.

VW Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition daje namiastkę wrażeń, jakie mają kierowcy aut pucharowych. Niestety, na polskich drogach mniejszy o 2,5 cm prześwit i usztywnione zawieszenie nie zawsze się sprawdzają.

Pakiet Cup Edition – oto elementy wchodzące w jego skład

Pakiet Cup Edition – oto elementy wchodzące w jego składMotor

Jest oferowany do każdej wersji Golfa (bez kombi), a największa zmiana w stosunku do auta seryjnego to zastosowanie sprężyn firmy Eibach [1], obniżających zawieszenie o 2,5 cm. Wygląd poprawiają obręcze ATS Racing [2] z oponami Hankook [3]. Na pokrywie bagażnika pojawia się spoiler [4], a pod przednim zderzakiem - dokładka [5].

Puchar Volkswagen Castrol Cup

Ten puchar markowy zadebiutował w bieżącym roku i obejmował 14 wyścigów na 5 torach. W Volkswagen Castrol Cup auta należą do organizatora, który przywozi je na każdą rundę. Kierowcy ścigają się 270-konnymi Golfami, dzięki systemowi "Push-to-Pass", mającymi chwilowo 320 KM. Pierwszy sezon pucharu już za nami. VW na torach będzie można oglądać jeszcze przez 2 lata. Udział w sezonie to wydatek 43 000 euro netto. Więcej informacji na: www.volkswagencastrolcup.pl.

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition - podsumowanie

Volkswagen Golf Cup Edition daje namiastkę sportowych wrażeń, a w wersji 1.4 TSI - ma dużo animuszu.

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition: plusy

  • obszerne wnętrze,
  • bardzo dobra jakość wykonania,
  • precyzyjny układ kierowniczy,
  • dzięki pakietowi Cup Edition jeszcze lepsze właściwości jezdne niż w aucie seryjnym

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition: minusy

  • ograniczony komfort resorowania,
  • słaba widoczność w tył po przekątnej
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1395 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
140 KM/4500
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
426/179/145 cm
Rozstaw osi
264 cm
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1213/587 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Opony
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
17,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,2 dB →
Rzeczywista prędkość*
94 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,1/4,4/5,0
Teoretyczny zasięg
1000 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,3/6,4/7,9
Rzeczywisty zasięg
630 km
Cena wersji podstawowej**
74 390 zł
Cena
79 690 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas