Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance. Powitalna okazja

Planując zakup samochodu, warto zainteresować się modelami, które debiutują na rynku. Producenci w chwili debiutu oferują ciekawie skonfigurowane wersje, których próżno później szukać w cennikach. Powyższe dotyczy również Volkswagena ID.4, dostępnego w bogatej odmianie 1ST, z najmocniejszym pakietem elektrycznym. Właśnie taki samochód trafił do naszej redakcji.

Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance
Volkswagen ID.4 1ST Pro PerformanceJacek JureckiINTERIA.PL

ID.4 to drugi w pełni elektryczny model, zbudowany od podstaw, w gamie Volkswagena. Pierwszym był hatchback ID.3, którego sprzedaż rozpoczęła się w ubiegłym roku i podobnie jak najnowszy SUV, występował w ciekawych konfiguracjach powitalnych. Bazą dla nich - podobnie jest w przypadku ID.4 - były bogate i mocne wersje Pro Performance.

Na początek kilka danych technicznych. Volkswagen ID.4 to pełnowartościowy SUV, z miejscem dla pięciu osób i bagażnikiem o pojemności 543 litrów. Auto liczy sobie 4584 milimetry długości. Jest szerokie na 1852 mm, a jego wysokość to 1640 milimetrów. Rozstaw osi wynosi 2771 mm.

Volkswagen ID.4 1ST Pro PerformanceJacek JureckiINTERIA.PL

ID.4 w wersji premierowej, a do tego Pro Performance, dostępny jest w pakiecie z akumulatorem o pojemności 77 kWh i napędem przekazywanym poprzez koła tylnej osi. Jeśli ktoś szukałby wersji z napędem na cztery koła, wtedy Volkswagen ma propozycję w postaci odmiany GTX.

Co ważne - bateria zainstalowana w niemieckim SUVie może być ładowana z urządzeń o mocy do 125 kW, co powoduje, że do 80 procent pojemności energię pobierzemy w czasie 38 minut, a dodatkowe 100 kilometrów zasięgu zyskamy już po 8 minutach. Tak mocnych ładowarek prądu zmiennego (typ złącza CCS) w naszym kraju jest jednak bardzo mało (kilkanaście sztuk na ponad 1600 punktów), ale również te najpopularniejsze o mocy 50 kW gwarantują dość dużą szybkość ładowania.

Volkswagen ID.4 1ST Pro PerformanceINTERIA.PL

Silnik elektryczny, w który wyposażony jest ID.4, generuje moc rzędu 204 koni mechanicznych. Nie mniej imponujący jest moment obrotowy, wynoszący 310 Nm. Takie parametry pozwalają przyspieszać do prędkości 100 km/h w czasie 8,5 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h.

Średnie zużycie paliwa (według normy WLTP) na poziomie 18 kWh/100 km, daje nam teoretyczne zasięgi rzędu 490 kilometrów. W praktyce ID.4 pokonamy około 420 kilometrów, co przy miejskich i podmiejskich podróżach powinno nam umożliwić eksploatację elektrycznego Volkswagena przez okres 4 dni bez konieczności ładowania.

Volkswagen ID.4 1ST Pro PerformanceJacek JureckiINTERIA.PL

Wracając do wersji promocyjnych, wartym podkreślenia jest bogate wyposażenie standardowe ID.4 1ST Pro Performance. Dwukolorowe nadwozie (czarny dach), a także ogromne, bo 21-calowe koła, robią naprawdę dobre wrażenie Podobnie jak tapicerka ArtVelours oraz wielobarwna kabina, która może być urozmaicona nastrojowym oświetleniem - do wyboru jest paleta 30 kolorów.

Volkswagen id.4. Zdjęcia

Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL
Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL
Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL
Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL
Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL
Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL
Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL
Volkswagen id.4. ZdjęciaJacek JureckiINTERIA.PL

Na liście elementów za które nie trzeba dopłacać są między innymi cztery gniazdka USB-C, bezprzewodowa integracja z telefonami komórkowymi (Apple CarAuto), a także system nawigacji satelitarnej Discover Pro. Dla wygody pasażerów producent zamontował trójstrefową klimatyzację Air CareClimatronic, przy czym ci, na tylnej kanapie, mają swój własny panel sterowania.

Wysokiej jakości system nagłośnienia docenimy w czasie prawie bezszelestnych podróży lub w trakcie ładowania baterii na publicznych szybkich stacjach. Wrażenia słuchowe podczas jazdy poprawia modulator dźwięku ID.Sound.

Nie mniej istotne - a może nawet ważniejsze - są układy bezpieczeństwa biernego i czynnego. Do tych pierwszych zaliczyć należy znakomite światła przednie z rodziny LED Matrix, z automatyczną regulacją zasięgu. Oczywiście LEDowe są również tylne lampy.

Volkswagen ID.4 1ST Pro PerformanceJacek JureckiINTERIA.PL

Nabywcy premierowej serii Volkswagena ID.4 docenią także adaptacyjne zawieszenie DCC wraz z wyborem trybu jazdy, nie mniej aktywny tempomat z regulacją odległości oraz funkcją "stop & go", asystent zmiany pasa ruchu, utrzymania pasa ruchu, sygnalizację obecności pojazdu w martwym polu widzenia, czy też układ rozpoznawania znaków drogowych.

Volkswagen ID.4 1ST Pro PerformanceINTERIA.PL

Przydatne będą również wyświetlacz head-up oraz system Area View wraz z dookólną kamerą wysokiej jakości. Oczywiście na liście wyposażenia znajdziemy także kamerę cofania.

Aktualna cena Volkswagena ID.4 1ST Pro Performance to 198 590 złotych. Jeśli uwzględnimy rządowe dopłaty, wtedy dostajemy kwotę 179 890 złotych, a osoby z Kartą Dużej Rodziny oszczędzą jeszcze więcej. Dla nich ID.4 w premierowej konfiguracji kosztować będzie 171 590 złotych.

MW

Volkswagen ID.4 GTX 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas