Volkswagen Golf GTD DSG - test
Golf GTD jest samochodem szybkim i dynamicznym, ale nie ma sportowego charakteru, tak wyraźnego w GTI.
W Volkswagenie Golfie najmocniejszy turbodiesel 2.0 o mocy 184 KM (inaczej niż w bliźniaczych technicznie Skodzie Octavii czy Seacie Leonie) dostępny jest tylko w specjalnej wersji - GTD. Mimo to, właśnie ze względu na zastosowany napęd, nieszczególnie odczuwa się, że ta odmiana Golfa ma sportowe zacięcie - choć silnik jest dynamiczny i zapewnia dobre przyspieszenia także znacznie powyżej prędkości 100 km/h.
Typowy dla diesla wąski zakres użytecznych obrotów i automatyczna skrzynia, która również w trybie ręcznym sama zmienia biegi na granicy obrotów, zniechęcają do ostrej i aktywnej jazdy - inaczej niż w modelu GTI z silnikiem benzynowym 2.0.
Golf GTD jest za to znakomitym samochodem na długie trasy. Na siódmym biegu przy 140 km/h jednostka pracuje z prędkością 2000 obr./min i we wnętrzu jest cicho. Spalanie podczas jazdy w trasie przy ok. 100 km/h wynosi 4,2 litra, a podczas podróży autostradą z maksymalną dozwoloną prędkością - 5,9 l. Dzięki temu realny zasięg może wynosić nawet znacznie ponad 1000 kilometrów.
Bezapelacyjnie jedną z największych zalet Golfa GTD jest układ jezdny. Testowy egzemplarz ma opcjonalne zawieszenie DCC z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce pracy (dopłata 3730 zł). Zawieszenie całkiem sprawnie radzi sobie z tłumieniem nierówności mimo zastosowania dostępnych za dopłatą 19-calowych kół (aż o dwa rozmiary większych od seryjnych). Kierowca może korzystać z czterech standardowych trybów jazdy (Eco, Comfort, Normal, Sport), a także Individual, w którym pracę poszczególnych układów - m.in. kierowniczego, napędowego i zawieszenia - da się dobrać do własnych upodobań. Różnice w działaniu są wyraźnie odczuwalne, zatem nie jest to tylko zbędny gadżet.
Volkswagen Golf GTD DSG | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 184 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 380 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | automatyczna/7-stopniowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 427/179/148 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Masa/ładowność | 1341/559 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 380/1270 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta* | 5,6/4,5/4,9 |
Zużycie paliwa w teście* | 6,9/4,2/5,6 |
Cena | 131 030 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
VOLKSWAGEN GOLF GTD DSG: PLUSY I MINUSY
+ dobre osiągi+ niewielkie zużycie paliwa+ bardzo pewne właściwości jezdne+ wygodne fotele+ wysoka jakość wykonania
- skrzynia DSG potrafi szarpać przy mocnym dodaniu gazu podczas ruszania- słaba trakcja na mokrej nawierzchni- wysoka cena
VOLKSWAGEN GOLF GTD DSG: PODSUMOWANIE
Udane auto, ale dla kogoś, kto koniecznie musi mieć diesla. W innym wypadku - lepiej kupić GTI.
Volkswagen Golf GTD DSG
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 23-24/2017