Volkswagen Caravelle 2.0 TDI – test
Wydłużone VW T6 Caravelle nawet z ośmioma pasażerami na pokładzie ma nadal możliwości przewozowe jak ciężarówka.

Co jest wadą większości minivanów? To, że gdy wykorzystamy możliwość przewozu na pokładzie kompletu pasażerów, zostaje bardzo niewiele miejsca na bagaż. Tej wady pozbawiony jest VW Caravelle.

A jeżeli jest to wersja z dłuższym rozstawem osi, to za trzecim rzędem foteli do dyspozycji jest ponad 1 metr kwadratowy podłogi bagażnika.
Wersje Caravelle z zasady są przeznaczone do przewozu osób, ale najnowszy model szóstej generacji uciekł rzeczywiście daleko od towarowego przeznaczenia. Tylko liczne schowki i półeczki na desce rozdzielczej oraz charakterystyczna, dość pionowa pozycja za kierownicą budzą skojarzenia z autem dostawczym. Zarówno kształt deski rozdzielczej, wymiary koła kierownicy, jak i jakość wykończenia otoczenia kierowcy stawiają ten model w gronie minivanów.

Skuteczne wygłuszenie silnika powoduje, że do uszu jadących dociera jedynie nienatarczywy pomruk. Dwulitrowe TDI serii EA189 o mocy 150 KM radzi sobie z tym ważącym blisko dwie tony T6 bardzo sprawnie. Obciążone jedynie kierowcą auto przyspiesza do 100 km/h w około 12 s. Dopiero przy załadunku masą około 600-700 kg odczuwa się lekkie spowolnienie. Dla tych bardzo wymagających jest zawsze wersja BiTDI o mocy 204 KM (0-100 km/h w 9,0 s).
Cechą charakterystyczną aut gamy Transportera są bardzo przyzwoite własności jezdne. Mało który minivan przechodzi tyle testów na torach doświadczalnych, co ten model.

Jedynym problemem przy jeździe z wysokimi prędkościami jest wzrost zużycia paliwa. O ile przy prędkości 100 km/h auto spala ok. 7,5 l/100 km, o tyle przy 150 km/h można ten wynik podwoić.
Volkswagen Caravelle 2.0 TDI | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM/3250 |
Maks. moment obrotowy | 340 Nm/1500 |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 530/190/199 cm |
Rozstaw osi | 340 cm |
Masa/ładowność | 2030/1050 kg |
Pojemność bagażnika | 6700 l |
Poj. zbiornika paliwa | 70 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta* | 7,4/5,5/6,2 |
Zużycie paliwa w teście* | 9,6/7,6/8,6 |
Cena | 146 739 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
VOLKSWAGEN CARAVELLE 2.0 TDI: PLUSY I MINUSY
+ duża przestronność wnętrza i ogromny bagażnik+ dobre wygłuszenie+ dość wysoki komfort jazdy+ oszczędny silnik
- wysoka cena zakupu- dość drogie wyposażenie opcjonalne- duża średnica skrętu (13 m)

VOLKSWAGEN CARAVELLE 2.0 TDI: PODSUMOWANIE
Doskonałe ogniwo pośrednie pomiędzy minivanem, a autem niemal dostawczym.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Krzystof Paliński; "Motor" 2/2016