Toyota Prius+ Prestige - test

Toyota Prius+ jest większa od zwykłego Priusa i może pomieścić siedmiu pasażerów. Kosztuje jednak bardzo dużo i ma niezbyt ustawny bagażnik.

Prius+ prowadzi się pewnie, a jego zawieszenie dobrze wybiera nierówności.
Prius+ prowadzi się pewnie, a jego zawieszenie dobrze wybiera nierówności.Motor

Toyota rozszerza gamę modeli z linii Prius (obejmującej dotąd hybrydę Prius, i Priusa plug-in, czyli z możliwością ładowania) o siedmioosobowego minivana o nazwie Prius+. Nowy model jest dłuższy, szerszy, wyższy i ma większy rozstaw osi niż Prius.

Pozycja za kierownicą jest wygodna. Jakość wykonania i montażu – na niezłym poziomie.Motor

Dzięki przeniesieniu akumulatorów spod podłogi bagażnika (tam ma je Prius) pomiędzy fotele przednie można było w Priusie+ zamontować siedzenia trzeciego rzędu.

Funkcjonalność kabiny pasażerskiej jest dużo większa niż w zwykłym Priusie. W drugim rzędzie umieszczono trzy oddzielne fotele, które można przesuwać, pochylać ich oparcia i składać na płasko. Dzięki wydłużonemu o 8 cm rozstawowi osi i znacznej szerokości kabiny, trzy dorosłe, niezbyt korpulentne osoby bez problemu odbędą nawet dość długą podróż. W fotelach trzeciego rzędu w miarę komfortowo poczują się tylko niscy pasażerowie.

Uszczęśliwianie na siłę

Siedzenia w bagażniku zajmują sporo miejsca. Roletę zamontowano nisko i pod nią zmieszczą się przedmioty o wysokości do 36 cm (dla porównania w Fordzie Grand C-Max - 49 cm). Pojemność bagażnika do rolety, przy pięciu miejscach siedzących, wynosi 505 l, ale w tym zawiera się 60 l schowka pod podłogą. Standardowa pojemność to zatem 445 l - niezbyt dużo jak na auto tej wielkości. Ustawianie bagaży utrudniają spore nadkola, a pakowanie po dach (poj. wynosi 784 l) - brak siatki oddzielającej przestrzeń ładunkową od kabiny.

Gdyby trzeci rząd siedzeń był opcjonalny, a nie seryjny we wszystkich wersjach, można by się zdecydować albo na auto 7-osobowe, albo 5-osbowe, ale z bardzo pojemnym bagażnikiem. Szkoda, że Toyota nie daje takiego wyboru. Bagażnik można za to bardzo łatwo powiększyć, a w schowku pod podłogą umieścić nieużywaną w danej chwili roletę.

Kierowca polubi Priusa+

Deska rozdzielcza ma zupełnie inny wygląd niż w Priusie. Kierowca musi się przyzwyczaić jedynie do nietypowego sterowania klimatyzacją, za pomocą jednego, wielofunkcyjnego pokrętła. Poza tym raczej nic go nie zaskoczy. Miejsca z przodu jest mnóstwo, a fotele są naprawdę wygodne.

Prius+ (tak jak Prius) ma napęd spalinowo-eletryczny o mocy 136 KM. To wystarcza do spokojnej jazdy, ale obciążony samochód przy większych prędkościach, np. na autostradzie, nie grzeszy dynamiką. Kierowca może zdecydować się na jeden z 4 trybów pracy napędu. Normal (ustawiony fabrycznie, nie wybiera się go przyciskiem), EV, ECO i PWR. Spokojna, ale nie ślamazarna jazda w trybie ECO ma sporo sensu, bo tak często jak tylko się da (do 70 km/h) auto porusza się zasilane tylko prądem. W efekcie można zaoszczędzić sporo paliwa. W mieście udało się np. obniżyć zużycie o ok. 1,5 l/100 km w porównaniu do normalnego stylu prowadzenia.

Toyota Prius+ Prestige

Toyota Prius+ Prestige (czytaj test)

Walizki mieszczą się jedynie na płasko.Toyota
Nożny hamulec pomocniczy razi w tak nowoczesnym aucie.Toyota
Pomiędzy roletą, a podłogą jest tylko 36 cm wolnej przestrzeni.Toyota
Można sprawdzić, które elementy układu napędowego pracują.Toyota
64 km/h i jazda na samym prądzie. Potwierdza to świecąca się po lewej stronie kontrolka EV.Toyota
Prius+ prowadzi się pewnie, a jego zawieszenie dobrze wybiera nierówności.Toyota
Każdy Prius+ ma standardowo dwa siedzenia w bagażniku. Wygodnie będzie tu jedynie dzieciom.Toyota
Trzy oddzielne fotele można przesuwać i pochylać ich oparcia.Toyota
Siedzenia – komfortowe i z bardzo dobrą regulacją ledźwiową.Toyota
Tryby pracy bezstopniowej skrzyni biegów wybiera się małą, lekko pracującą dźwignią. Do wyboru: R – bieg wsteczny, N – tzw. luz, D – jazda do przodu, B – hamowanie silnikiem, P – tryb parkingowy, który uruchamia się nietypowo, bo przyciskiem.Toyota
Poza trybem Normal można wybrać tryby pracy napędu: EV – elektryczny, ECO – łagodne reakcje na gaz, PWR – pełne wykorzystanie mocy silników.Toyota
Pozycja za kierownicą jest wygodna. Jakość wykonania i montażu – na niezłym poziomie.Toyota
Dla Priusa+ opracowano akumulatory litowo-jonowe. Umieszczono je pomiędzy przednimi fotelami, by w bagażniku dało się zamontować dwa siedzenia. Akumulatory ważą 34 kg (o 8 kg mniej niż w Priusie).Toyota

Prius kontra Prius+

Zwykły Prius może pomieścić 5, a nie 7 osób jak Prius+. Jest napędzany przez taki sam układ hybrydowy, ale waży od 125 do 145 kg mniej (w zależności od wersji). Dzięki temu ma lepsze osiągi: od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,4 s i uzyskuje maksymalnie 180 km/h.

Prius kontra Prius+Motor
Silnik
benzynowy + elektryczny
Pojemność skokowa
1798 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna (benzynowy)
99 KM/5200
Moc maksymalna (elektryczny)
80 KM
Maks. moment obr. (benzynowy)
142 Nm/4000
Maks. moment obr. (elektryczny)
207 Nm
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
bezstopniowa (CVT)
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Masa/ładowność
1565/550 kg
Średnica zawracania
11,8 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
200/1750 l
Pojemność zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
462/178/158 cm
Rozstaw osi
278 cm
Opony
215/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
4,3/4,3/4,4
Emisja dwutlenku węgla
101 g/km
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,1 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,5/6,4
Cena wersji podstawowej*
129 000 zł
Cena
158 000 zł
*pomiar na oponach zimowych, przy temp. 1°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas