Toyota Prius+ Prestige - test
Toyota Prius+ jest większa od zwykłego Priusa i może pomieścić siedmiu pasażerów. Kosztuje jednak bardzo dużo i ma niezbyt ustawny bagażnik.
Toyota rozszerza gamę modeli z linii Prius (obejmującej dotąd hybrydę Prius, i Priusa plug-in, czyli z możliwością ładowania) o siedmioosobowego minivana o nazwie Prius+. Nowy model jest dłuższy, szerszy, wyższy i ma większy rozstaw osi niż Prius.
Dzięki przeniesieniu akumulatorów spod podłogi bagażnika (tam ma je Prius) pomiędzy fotele przednie można było w Priusie+ zamontować siedzenia trzeciego rzędu.
Funkcjonalność kabiny pasażerskiej jest dużo większa niż w zwykłym Priusie. W drugim rzędzie umieszczono trzy oddzielne fotele, które można przesuwać, pochylać ich oparcia i składać na płasko. Dzięki wydłużonemu o 8 cm rozstawowi osi i znacznej szerokości kabiny, trzy dorosłe, niezbyt korpulentne osoby bez problemu odbędą nawet dość długą podróż. W fotelach trzeciego rzędu w miarę komfortowo poczują się tylko niscy pasażerowie.
Uszczęśliwianie na siłę
Siedzenia w bagażniku zajmują sporo miejsca. Roletę zamontowano nisko i pod nią zmieszczą się przedmioty o wysokości do 36 cm (dla porównania w Fordzie Grand C-Max - 49 cm). Pojemność bagażnika do rolety, przy pięciu miejscach siedzących, wynosi 505 l, ale w tym zawiera się 60 l schowka pod podłogą. Standardowa pojemność to zatem 445 l - niezbyt dużo jak na auto tej wielkości. Ustawianie bagaży utrudniają spore nadkola, a pakowanie po dach (poj. wynosi 784 l) - brak siatki oddzielającej przestrzeń ładunkową od kabiny.
Gdyby trzeci rząd siedzeń był opcjonalny, a nie seryjny we wszystkich wersjach, można by się zdecydować albo na auto 7-osobowe, albo 5-osbowe, ale z bardzo pojemnym bagażnikiem. Szkoda, że Toyota nie daje takiego wyboru. Bagażnik można za to bardzo łatwo powiększyć, a w schowku pod podłogą umieścić nieużywaną w danej chwili roletę.
Kierowca polubi Priusa+
Deska rozdzielcza ma zupełnie inny wygląd niż w Priusie. Kierowca musi się przyzwyczaić jedynie do nietypowego sterowania klimatyzacją, za pomocą jednego, wielofunkcyjnego pokrętła. Poza tym raczej nic go nie zaskoczy. Miejsca z przodu jest mnóstwo, a fotele są naprawdę wygodne.
Prius+ (tak jak Prius) ma napęd spalinowo-eletryczny o mocy 136 KM. To wystarcza do spokojnej jazdy, ale obciążony samochód przy większych prędkościach, np. na autostradzie, nie grzeszy dynamiką. Kierowca może zdecydować się na jeden z 4 trybów pracy napędu. Normal (ustawiony fabrycznie, nie wybiera się go przyciskiem), EV, ECO i PWR. Spokojna, ale nie ślamazarna jazda w trybie ECO ma sporo sensu, bo tak często jak tylko się da (do 70 km/h) auto porusza się zasilane tylko prądem. W efekcie można zaoszczędzić sporo paliwa. W mieście udało się np. obniżyć zużycie o ok. 1,5 l/100 km w porównaniu do normalnego stylu prowadzenia.
Toyota Prius+ Prestige
Toyota Prius+ Prestige (czytaj test)
Prius kontra Prius+
Zwykły Prius może pomieścić 5, a nie 7 osób jak Prius+. Jest napędzany przez taki sam układ hybrydowy, ale waży od 125 do 145 kg mniej (w zależności od wersji). Dzięki temu ma lepsze osiągi: od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,4 s i uzyskuje maksymalnie 180 km/h.
Silnik | benzynowy + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1798 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna (benzynowy) | 99 KM/5200 |
Moc maksymalna (elektryczny) | 80 KM |
Maks. moment obr. (benzynowy) | 142 Nm/4000 |
Maks. moment obr. (elektryczny) | 207 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | bezstopniowa (CVT) |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Masa/ładowność | 1565/550 kg |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 200/1750 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 462/178/158 cm |
Rozstaw osi | 278 cm |
Opony | 215/50 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 165 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 4,3/4,3/4,4 |
Emisja dwutlenku węgla | 101 g/km |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,1 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 41,9 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 67,1 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 7,5/6,4 |
Cena wersji podstawowej* | 129 000 zł |
Cena | 158 000 zł |
*pomiar na oponach zimowych, przy temp. 1°C; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała