Toyota Verso - pierwsza jazda
Odświeżona Toyota Verso upodobniła się do nowego Aurisa. Na liście zmian nie zabrakło jednak mniej widocznych, choć nie mniej istotnych poprawek.
W klasie niepodzielnie opanowanej przez modele z Francji i Niemiec minivany innych nacji nie mają łatwego życia. Nie znaczy to wcale, że nie próbują zabiegać o klientów. Chevrolet Orlando i Dacia Lodgy kuszą niewygórowaną ceną, Mazda 5 - przesuwnymi drzwiami i orientalną stylizacją, a Toyota... Toyota jest sobą i stawia na rozsądek.
Nowe oblicze
Rozsądek w wydaniu Verso ma teraz bardziej wyraziste rysy. Dynamiczne spojrzenie i mocna rzeźba przedniego zderzaka naśladują nowego Aurisa, a wprawne oko dostrzeże również mniejsze, bardziej aerodynamiczne lusterka boczne. Tylne lampy ze srebrnymi wkładami pozostały bez zmian, podobnie jak przestronna kabina z fotelami dla pięciu lub siedmiu osób.
W dwóch pierwszych rzędach miejsca jest pod dostatkiem - Verso ma jeden z największych w klasie rozstawów osi (278 cm). Trzeci nadaje się już tylko do okazjonalnych podróży dla pasażerów o wzroście do 175 cm. Na co dzień lepiej poświęcić go na rzecz bagażnika, który mieści od 155 przez 440 do 1696 l. Organizację przestrzeni ułatwiają przesuwne siedzenia z regulowanymi oparciami w środkowym rzędzie oraz przyjazne podróżnikom drobiazgi, takie jak składane stoliki czy liczne schowki, w tym jeden klimatyzowany.
Przed oczami kierowcy - solidnie zmontowana deska rozdzielcza z centralnie zamocowanym prędkościomierzem, uporządkowaną konsolą środkową i dźwignią zmiany biegów tuż pod ręką. To elementy znane z wersji sprzed liftingu. Teraz pochmurną kolorystykę wnętrza rozjaśniają dodatkowe, srebrne okładziny. Lista wyposażenia droższych wersji obejmuje system multimedialny Toyota Touch z zestawem głośnomówiącym i kamerą cofania (w topowej odmianie Prestige - także z nawigacją). Szkoda, że do wykończenia niższych partii kokpitu zastosowano tworzywa podatne na zarysowania.
Komfort po europejsku
Verso to pierwsza Toyota zmodernizowana w całości pod okiem europejskich konstruktorów. Dopracowali oni charakterystykę układu jezdnego i poprawili izolację akustyczną kabiny. Zawieszenie ciszej wybiera nierówności, a układ kierowniczy - choć mało bezpośredni - daje lepsze wyczucie przednich kół.
Zmianom poddano również 2-litrowego turbodiesla o mocy 124 KM. Dzięki zastosowaniu nowej, mniejszej turbosprężarki szybciej reaguje on na wciśnięcie pedału gazu - odczuwalny przypływ momentu obrotowego następuje już w okolicach 1500 obr./min. Z jednostką współpracuje precyzyjna, 6-stopniowa skrzynia ręczna. Pod maską Toyoty dobrze sprawdza się również 147-konny silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra - jest elastyczny i nieźle wyciszony.
Verso znacznie dojrzało i nieznacznie podrożało. Bazowa cena modelu po liftingu wzrosła o 1000 zł i wynosi 75 990 zł za wersję 1.6. Polski oddział Toyoty planuje sprzedać w tym roku 1000 sztuk auta, o około 100 więcej niż w ubiegłym.
Toyota Verso - pierwsza jazda
Toyota Verso - pierwsza jazda
Wersja | 1.6 | 1.8 | 2.0 D-4D | 2.2 D-CAT | 2.2 D-CAT |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1798 cm3 | 1998 cm3 | 2231 cm3 | 2231 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 132 KM/6400 | 147 KM/6400 | 124 KM/3600 | 150 KM/3600 | 177 KM/3600 |
Maksymalny moment obrotowy | 160 Nm/4400 | 180 Nm/4000 | 310 Nm/1600 | 340 Nm/2000 | 400 Nm/2000 |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 185 km/h | 190 km/h | 185 km/h | 195 km/h | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,4 s | 11,3 s | 10,1 s | 8,7 s |
Zużycie paliwa* | 8,3/5,6/6,6 | 8,7/5,7/6,8 | 5,9/4,4/4,9 | 8,0/5,5/6,4 | 7,2/5,0/5,8 |
Cena | 75 900 zł | 84 990 zł | 85 990 zł | 124 990 zł** | 124 990 zł** |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km); **odmiana 150 KM występuje tylko z 6-biegowym automatem, a 177 KM - z 6-stopniową przekładnią manualną |
Marcin Sobolewski