Toyota Auris 1.6 Valvematic 130 Dynamic - test

Toyota udowodniła, że potrafi konstruować znakomite samochody, takie jak GT 86. Pieniądze zarabia się jednak na modelach pokroju Aurisa. Sprawdzamy, czy jego drugie rozdanie ma szanse, by na nowo zaistnieć w klasie kompakt.

Nowy Auris stał się niższy, dłuższy i bardziej proporcjonalny.
Nowy Auris stał się niższy, dłuższy i bardziej proporcjonalny.Motor
Górną część kokpitu wykończono miękkim plastikiem. Kierownica została umieszczona prawie pionowo.Motor

Nowy Auris nie jest już tak pełen sprzeczności, jak poprzednik. Przez 5 lat obecności na rynku do jego nazwy zdążyliśmy się przyzwyczaić. Toyota miała też dużo czasu, by wziąć pod uwagę krytykę klientów narzekających na nie najlepszą pozycję za kierownicą, materiały wewnątrz oraz komfort jazdy. Dlatego też Auris został zdefiniowany na nowo.

Widać to choćby po jego wyglądzie. Stał się niższy, dłuższy i bardziej proporcjonalny. Z przodu prezentuje się wręcz dynamicznie, ciekawie i nowocześnie! W stosunku do poprzednika współczynnik oporu powietrza udało się "ściąć" z wartości 0,29 do 0,27.

Popisowy numer

Pomimo tych samych "klocków", z jakich obie generacje Aurisa zostały zbudowane (identyczna płyta podłogowa), dzieli je przepaść. Czuć to już po pierwszych metrach za kierownicą nowego modelu, szczególnie na drogach o gorszej nawierzchni. Toyota gładko przejeżdża progi zwalniające, a pojedyncze niedoskonałości jezdni tłumi szybko, skutecznie i sprężycie. By spod podłogi zaczęły dochodzić jakiekolwiek "piski", musi natrafić na naprawdę parszywą dziurę w jezdni. Jeżdżąc nową Toyotą ma się zresztą wrażenie, jakby jej zawieszenie powstało wręcz z myślą o polskich drogach - tak dobrze radzi sobie bowiem z tym wszystkim, co jezdnia rzuca jej pod koła.

Przy tym nowy Auris prowadzi się pewnie, jest stabilna i ma dobrą trakcję. W zakrętach nie wyjeżdża przodem oraz wykazuje się przewidywalnymi reakcjami. To porządne współczesne "urządzenie" z całkiem bezpośrednim układem kierowniczym, którego największą zaletą jest to, że nie przeszkadza w czasie jazdy. Jeśli można coś zarzucić nowemu Aurisowi, to fakt, że nie daje specjalnie dużo frajdy. Ale od tego w końcu są inne samochody.

Wygodniej i niżej

Także wewnątrz widać "nowe rozdanie". Poprawiła się przede wszystkim pozycja za kierownicą, umieszczoną niemal pod kątem prostym i regulowaną w dwóch płaszczyznach. Nie siedzi się już tak wysoko, jak w poprzedniku, a w doborze odpowiedniej pozycji do jazdy nie przeszkadza nawet skokowa regulacja kąta oparcia fotela. Same siedzenia przednie są zresztą wystarczają duże i po prostu wygodne, nie powodują bólu kręgosłupa w długiej trasie. To kierowcy posiada elektryczną regulację podpórki lędźwiowej - standard w wersji Dynamic.

Minus należy się z kolei Aurisowi za nie najlepszą widoczność z miejsca kierowcy. Winowajcami w tym przypadku są wąska szyba tylna oraz szerokie słupki C.

Toyota nie bryluje pod względem przestrzeni w kabinie. Z przodu jest dobrze, natomiast z tyłu - przyzwoicie. Wnętrze jest szerokie, ale nad głową mogłoby być więcej miejsca.

Toyota Auris 1.6 Valvematic 130 Dynamic

Toyota Auris 1.6 Valvematic 130 Dynamic (czytaj test)

Jedno z najszerszych wnętrz w klasie, przyzwoita ilość miejsca na kolana i ograniczona na głowę.Motor
Tył Aurisa przy dynamicznym przodzie prezentuje się bardzo zwyczajnie, zupełnie, jakby został zaprojektowany przez inny sztab ludzi.Motor
Nowy Auris stał się niższy, dłuższy i bardziej proporcjonalny.Motor
Nowa Toyota Auris stała się niższa od poprzednika o 5,5 cm i przy okazji dłuższa o 3 cm. Rozstaw osi – bez zmian.Motor
Auris ma największy dach panoramiczny w klasie, wymagający dopłaty 2500 zł. Niestety, elektrycznie regulowana roleta zasłaniająca go wyraźnie się marszczy.Motor
Sporo miejsca i bardzo wygodny fotel kierowcy.Motor
Górną część kokpitu wykończono miękkim plastikiem. Kierownica została umieszczona prawie pionowo.Motor
Zaskoczenie, czyli pionowa deska rozdzielcza Aurisa, przypominająca auta sprzed lat. Poziomy pas, biegnący wzdłuż niej, to wyraźne nawiązanie do Toyoty GT 86.Motor
Standardowa, jednostrefowa klimatyzacja może pracować trybie Soft lub Fast, np. gdy chcemy odmrozić szyby. Poniżej – przyciski podgrzewania foteli i złącza USB/AUX.Motor
System multimedialny Toyota Touch&Go to wyposażenie seryjne odmiany Dynamic. Na jego ekranie można m.in. wyświetlić dane dotyczące zużycia paliwa.Motor
Wyświetlacz komputera pokładowego jest czytelny, ale razi słabą rozdzielczością.Motor
Elektryczna regulacja lędźwiowa to standard.Motor
Panel z przyciskami do obsługi świateł skrętnych (AFS), asystenta parkowania i ESP umieszczono po lewej stronie kolumny kierownicy.Motor
Tylna szyba jest wąska, a słupki dachowe – szerokie. Razem z zagłówkami ograniczają widoczność.Motor
Podwójna podłoga to standard w wersji Dynamic. Pod nią znajduje się jedynie zestaw naprawczy kół.Motor
Bagażnik mierzy 360 l, czyli o 4 l więcej niż w poprzedniku, i ma szeroki oraz nisko umieszczony otwór załadunkowy.Motor
1,6-litrowy silnik wolnossący rozwija moc 132 KM. Średnio na 100 km zużywa 8,1 l benzyny. Ma niezłą dynamikę.Motor

Przewożenie niewielkich przedmiotów to w Aurisie żaden problem. Pod ręką kierowcy są m.in. dwa uchwyty na kubki i zamykany schowek w podłokietniku.

Bagażnik ma objętość 360 l. Pod jego podwójną podłogą (seryjną w wersji Dynamic), znalazło się miejsce na zestaw naprawczy. Oparcie kanapy składa się w stosunku 60:40, ale Toyota nie podaje informacji o pojemności tak powstałej przestrzeni.

Znaczny postęp

O ile w poprzednim modelu słabe spasowanie elementów kabiny widać było gołym okiem, w nowym Aurisie jest już dużo lepiej. Dobrze wygląda miękki materiał na szczycie kokpitu, ale nie obyło się bez drobnych wpadek. Razi archaiczny zegarek cyfrowy, który tylko zmienił kolor na fioletowy i został umieszczony po stronie pasażera. Dziwi także, że Japończycy nadal szukają oszczędności tam, gdzie ich szukać nie powinni. Przykład? W drzwiach kierowcy podświetlany jest tylko jeden przycisk - ten służący do otwierania jego okna.

Szkoda, że seryjne złącza USB i AUX nie zostały ukryte np. za specjalną klapką, jak w Golfie VII, dlatego zawsze przed wyjściem z auta warto zabierać ze sobą źródło muzyki. Toyota nadal stosuje automatyczną klimatyzację jednostrefowej, dwustrefową montując jedynie w najdroższej wersji Premium. Nowy Auris wyróżnia się za to nieskomplikowaną obsługą (zawdzięcza to dużym przyciskom) oraz ma czytelne zegary.

Udana konstrukcja

1,6-litrowy, wolnossący silnik o mocy 132 KM, oferuje niezłe osiągi, elastyczność i zużycie paliwa. Średnio zadowala się 8,1 l/100 km, natomiast w gęstym ruchu miejskim zużywa 9,4 l benzyny na 100 km.

Dzięki układowi zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów, już w niskim zakresie obrotów ma całkiem sporo siły. Na dodatek, szybko odpowiada na polecenia wydawane prawą stopą i lubi obroty. By jeździć Aurisem dynamicznie trzeba jednak utrzymywać jego silnik powyżej 3000 obr./min.

Do pary ma dobrze zestopniowaną 6-stopniową przekładnię ręczną. Jest to precyzyjny mechanizm, każdą zmianę biegów potwierdzający "kliknięciem". "Szóstka" to jednak typowy nadbieg, nadający się do podróżowania w trasie ze stałą prędkością. Przy wyprzedzaniu należy zredukować przełożenie przynajmniej o jedno.

Ceni się taniej

Z najmocniejszym w gamie 1,6-litrowym silnikiem, Auris Active kosztuje od 66 400 zł. VW Golf z jednostką 1.4 TSI (122 KM) to wydatek przynajmniej 71 670 zł. W odróżnieniu od tego ostatniego, Toyota ma 15-calowe obręcze stalowe, a nie 17-calowe aluminiowe, ale nadrabia m.in. seryjnymi klimatyzacją automatyczną, zamiast manualnej, kierownicą wielofunkcyjną oraz złączami AUX/USB.

Niektórzy mogą mieć Japończykom za złe, że wśród opcji nie znalazły się systemy bezpieczeństwa aktywnego, jak np. alarm przekroczenia linii czy auta w "martwym polu".

Podsumowanie

Świetne połączenie wysokiego komfortu resorowania z pewnym prowadzeniem. Pod tym względem Auris drugiej generacji zbliżył się do poziomu VW Golfa. Japońskie auto ma niezbyt obszerne wnętrze, które nieco rozczarowuje materiałami, z jakich zostało wykonane. Z drugiej strony, Toyota oferuje wygodne fotele i dobrze wyciszoną kabinę pasażerską oraz udany 1,6-litrowy silnik wolnossący. Nowy Auris to udane "rozdanie", mające duże szanse, by zaistnieć na rynku.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
132 KM/6400
Maks. moment obrotowy
160 Nm/4400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1190/625 kg
Średnica zawracania
10,4 m
Pojemność bagażnika
360 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
428/176/146 cm
Rozstaw osi
260 cm
Opony
195/65 R15
Teoretyczny zasięg
850 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,0 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,9/4,8/5,9
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 s
Elastyczność 60-100 km/h
11,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
21,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,4/6,8 l
Rzeczywisty zasięg
740 km
Cena wersji podstawowej**
66 400 zł
Cena
74 900 zł
*pomiarów dokonano na oponach zimowych; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas