Subaru Outback 2.0D Comfort - test
Do nowego Subaru Legacy dołączyła jego podwyższona wersja – Outback. Ta krzyżówka kombi z SUV-em spodoba się fanom oryginalnych rozwiązań.
Subaru zawsze kierowało swoje samochody do klientów o oryginalnych upodobaniach, stąd obecność takich rozwiązań jak stały napęd Symmetrical AWD, silniki bokser czy szyby bez ramek. Te dwie pierwsze cechy na szczęście pozostały w Outbacku, niestety drzwi są już tradycyjne.
Subaru Outback 2.0D
Subaru Outback 2.0D Comfort - test (czytaj artykuł)
Biorący swoją nazwę od australijskich pustkowi Outback to już czwarta generacja podwyższonego Legacy kombi. Dzięki prześwitowi wynoszącemu ponad 20 cm i stałemu napędowi na cztery koła, Outback nie ustępuje zdolnościami terenowymi takim SUV-om jak Honda CR-V, Toyota RAV4 czy Mitsubishi Outlander. Jest jednak znacznie od nich niższy i ma większy rozstaw osi. Zdecydowanie wygrywa, jeśli chodzi przestronność w kabinie. Ta ostatnia poprawiła się w stosunku do poprzednika do tego stopnia, że jesteśmy nawet gotowi wybaczyć obecność drzwi z ramkami.Testowany egzemplarz to wersja z 4-cylindrowym dieslem w układzie bokser. Choć to oryginalne rozwiązanie stosuje tylko Subaru, silnik zbiera same pochwały. Może wyciszenie nie jest jego najmocniejszą stroną, ale relacja osiągów do spalania prezentuje najwyższy poziom. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 7,6 l/100 km. To chlubny przypadek, gdy dane fabryczne pokrywają się z rzeczywistością.Niestety praca skrzyni biegów zasługuje na krytykę. W zmianę przełożeń trzeba włożyć dużo siły, a "dwójce" zdarza się zazgrzytać. W przypadku diesla, sześciobiegowy "manual" jest jedynym wyborem.Napęd Symmetrical AWD jest niezrównany, jeśli chodzi o wyjazd ze śniegu lub błota, ale z gazem lepiej obchodzić się ostrożnie, bo Outback dość łatwo wpada w nadsterowność. Nad bezpieczeństwem kierowcy czuwa układ stabilizacji toru jazdy VDSC.Wyposażenie wersji Comfort jest prawie pełne: znalazły się w nim nawet fotele z pamięcią ustawienia. Zabrakło tylko czujników parkowania. Standardem jest układ samopoziomowania tylnej osi. Na pokładzie znajduje się ISR - Inteligentny System Ratunkowy. Moduł GPS i GSM w przypadku wykrycia gwałtownego przeciążenia lub przechyłu nadaje sygnał do centrali, co pozwala podjąć błyskawicznie akcję ratunkową.Rywale Outbacka to Audi A4 Allroad i Volvo XC70. Cena XC70 w wersji 2.4D to 179 tys. zł, natomiast Audi i Subaru kosztują po ok. 148 tys. zł. Za Subaru przemawia świetny silnik i napęd, lepsza jest też przestronność i poziom wyposażenia, natomiast sieć serwisów wypada skromniej.Tymon Grabowski
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | B4/16 |
Układ | wzdłużny |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/3600 |
Maks. moment obrotowy | 350 Nm/1800 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarczowe |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1570/515 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 526/1677 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 65 l (ON) |
Opony | 225/60 R17 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 478/182/161 cm |
Rozstaw osi | 275 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 7,7/5,6/6,4 |
Emisja dwutlenku węgla | 167 g/km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 7,1 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 12,0 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)* | 46,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)* | 47,0 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,9 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 7,5/6,0 |
*pomiary na mokrej nawierzchni |