Subaru Levorg 1.6 GT - test

Subaru wyrobiło sobie pozycję eksperta w dziedzinie napędów 4x4. Jazda Levorgiem po ośnieżonych drogach Norwegii tę opinię potwierdza.

Subaru Levorg
Subaru Levorgmagazynauto.pl

Levorg jest w gamie Subaru pozycjonowany na pograniczy klasy kompaktowej i średniej - zajmuje miejsce pomiędzy Imprezą, a Legacy. Jego dynamicznie stylizowane nadwozie skutecznie wyróżnia się na tle innych kombi - z przodu przypomina sportowy model WRX STI.

Subaru Levorg 1.6 GT

Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl
Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl
Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl
Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl
Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl
Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl
Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl
Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl

Kabina jest przestronniejsza, niż mogą to sugerować wymiary samochodu, a 522-litrowy bagażnik okazuje się nawet nieco większy od tego w Outbacku. Typowa dla Subaru, schludna deska rozdzielcza nie jest zbyt efektowna, ale nie nastręcza problemów z obsługą i zwraca uwagę bardzo dobrą jakością montażu.

Do napędu Levorga służy nowy, benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra (oczywiście w układzie bokser), który dzięki turbodoładowaniu rozwija moc 170 KM. Wystarcza to na uzyskanie przyspieszenia do 100 km/h w czasie nieco poniżej 9 s. To nie zapowiada wielkich emocji. Tym bardziej, że jedyną skrzynią biegów dostępną w tym modelu jest bezstopniowa przekładnia Lineartronic. W aktualnym wydaniu symuluje co prawda działanie konwencjonalnego automatu - do dyspozycji jest sześć "wirtualnych" przełożeń, a kierowca może wybierać je za pomocą łopatek przy kierownicy. Zmiana w górę odbywa się szybko, jednak redukcje zajmują odczuwalnie więcej czasu.

Ale to, co sprawia, że Levorg znakomicie czuje się na śliskiej nawierzchni, to system przeniesienia napędu na cztery koła. W połączeniu ze skrzynią Lineartronic nie jest to układ z centralnym mechanizmem różnicowym - jego rolę pełni wielopłytkowe sprzęgło, które przenosi siłę napędową do tylnych kół stosownie do warunków drogowych. W normalnej sytuacji rozkład momentu obrotowego między przednią a tylną osią wynosi 60:40. Osiowe mechanizmy nie mają blokad, a za kontrolę trakcji odpowiada elektronika ingerująca w działanie układu hamulcowego.

Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl

W praktyce całość spisuje się bez zarzutu. Szybka jazda po luźnej nawierzchni nie powoduje żadnych nerwowych reakcji, nawet po dodaniu gazu w zakręcie samochód nie ma wyczuwalnych tendencji do wyjeżdżania przodem lub tyłem z zakrętu. Pomaga precyzyjny, bezpośredni układ kierowniczy, dający dobre wyczucie zachowania kół. Levorg daje nawet sporo satysfakcji w jeździe po śnieżnym torze - ważne tylko, by wyczuć jego zachowanie i prowadzić w zakrętach bardziej za pomocą "gazu" niż kręcenia kierownicą. Wszystko przez zbyt intensywne ingerencje układu stabilizacji toru jazdy, niepozwalające na zbyt zamaszyste poślizgi z kontrami. Ale w codziennej jeździe taka bezpieczna natura jest nie do przecenienia.

Subaru Levorg 1.6 GTmagazynauto.pl

Niestety, Subaru nie jest tanie - chociaż jego cenę usprawiedliwia stosunkowo mocny silnik, automatyczna skrzynia, napęd na obie osie i bogate wyposażenie.

Bartosz Zienkiewicz

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy, turbo Pojemność skokowa: 1600 cm3Układ cylindrów/zawory: B4/16 Moc maksymalna: 170 KM/4800 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm/1800 obr./min Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa Napęd: 4x4 Długość/szerokość/wysokość: 469/178/149 cm Rozstaw osi: 265 cm Masa/ładowność: 1537/483 kg Pojemność bagażnika (min/maks.): 522/1446 l Prędkość maksymalna: 210 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s Zużycie paliwa (wg producenta - miasto/trasa/średnie): 8,3/6,1/6,9 l/100 km Cena: od 123 200 zł

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas