Subaru Forester 2.0i Platinum - test
Nowy Forester jest autem przestronnym, funkcjonalnym i wygodnym. Ale ze 150-konnym silnikiem – niezbyt szybkim.
Nowa, czwarta generacja Subaru Forestera wygląda niepozornie (czyli dokładnie tak jak wszystkie poprzednie), ale okazuje się, że ta skromna powierzchowność skrywa kawał porządnego rodzinnego samochodu. Do testu wybraliśmy auto z podstawową benzynową jednostką napędową o mocy 150 KM, połączoną z manualną skrzynią biegów.
Wielka, funkcjonalna kabina
Forester ma wysoko umieszczone fotele, zatem już samo wsiadanie jest bardzo wygodne. Deska rozdzielcza raczej nie urzeka formą, przekonuje za to dobrą ergonomią i czytelnością. Szkoda jednak, że tylko szyba kierowcy podnosi się i opuszcza automatycznie, a obsługa zaawansowanych funkcji systemu audio nie odbywa się bardziej intuicyjnie.
Jakość wykonania i montażu prezentuje dobry poziom, a psują ten wizerunek tylko detale, jak np. osłona przestrzeni pomiędzy kolumną kierownicy a deską rozdzielczą, która wygląda po prostu tanio i źle.
Przestronność wnętrza jest znakomita. Miejsca spokojnie wystarczy dla czterech dorosłych, nawet wysokich osób. Oparcia tylnych foteli mają regulowany kąt pochylenia, dzięki czemu bez problemu można zająć wygodną pozycje do jazdy. Niestety, z tyłu brakuje nawiewów powietrza.
Bagażnik jest pojemny (do rolety ma 505 litrów), a jego powiększenie to czynność banalnie prosta. Wystarczy pociągnąć małą dźwignię umieszczoną z boku, by oparcia się złożyły. Powstająca wtedy powierzchnia nie jest jednak całkiem płaska. Pod podłogą wygospodarowano jeszcze miejsce na kilka schowków (zmieści się w nich np. duża butelka z płynem do spryskiwaczy).
Koni sporo, ale wolnych
Pod maską pracuje 150-konny, wolnossący boxer. Trzeba się z nim trochę oswoić, zanim zacznie się jeździć idealnie płynnie, bo ma tendencję do szarpania po szybkim puszczeniu sprzęgła i mocnym dodaniu gazu. Silnik ma dwa oblicza. Gdy kręci się go do końca skali na obrotomierzu, jest dynamiczny i w próbie przyspieszenia do 100 km/h wykazał się dynamiką lepszą niż zapisana w danych fabrycznych. Natomiast w testach elastyczności zawiódł na całej linii. Przejście od 80 do 120 km/h na VI biegu zajęło 23,9 s - to jeden z najgorszych wyników, jakie kiedykolwiek uzyskaliśmy w pomiarach tego parametru. W efekcie np. nawet płynna jazda po autostradzie wymaga często redukcji biegu.
Forestera wyposażono w system SI-DRIVE z programami Sport oraz Inteligent, w których zmienia się m.in. oprogramowanie przepustnicy. W przypadku wolnossącego silnika wrażenia z jazdy w obu programach są jednak niemal identyczne, podobnie jak osiągi.
Zużycie paliwa średnio wyniosło w teście nieco ponad 10 l/100 km. W trasie można zejść poniżej 8 l, ale trzeba się postarać, a w mieście zużycie oscyluje w okolicach 12 litrów.
Subaru Forester 2.0i Platinum
Subaru Forester 2.0i Platinum (czytaj test)
Dlatego kupuje się Subaru
Forester może nie zachwyca dynamiką silnika, ale z nawiązką wynagradzają to jego układ napędu 4x4 i zawieszenie.
Moment obrotowy jest rozdzielany na obie osie przez centralny mechanizm różnicowy. Podstawowe proporcje wynoszą 50:50 proc., ale w zależności od warunków na drodze mogą osiągnąć do 20:80 proc. (przód-tył lub tył-przód). W nowej generacji, inaczej niż w poprzednich, nie ma już reduktora.
Na błotnistej, pooranej koleinami leśnej drodze, pełnej dziur i głębokich kałuż, Forester radził sobie bez problemów, także dzięki dużemu, wynoszącemu 22 cm prześwitowi. Trakcja jest znakomita - auto pewnie przyspiesza, a elektroniczny system kontroli przyczepności doskonale wspomaga napęd. Razem - rewelacja.
Także na asfalcie Subaru pokazuje się z dobrej strony. Nawet w szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się pewnie, a podsterowność nie jest zbyt dokuczliwa. Mimo wysokiego zwieszenia auto nie ma tendencji do nadmiernego nurkowania przy ostrym hamowaniu. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i ma dobrze dobraną siłę wspomagania.
Komfort resorowania jest wysoki. Zawieszenie radzi sobie poprawnie z wybieraniem większości nierówności, także tych dużych, poprzecznych.
Subaru Forester 2.0i Platinum - podsumowanie
Naszym zdaniem: w przypadku czwartej generacji Forestera, tak zresztą jak każdej poprzedniej, to nie wygląd jest najważniejszy. Nowy model przekonuje przede wszystkim funkcjonalnością i przestronnością oraz porządnym stałym napędem na cztery koła. Niestety, dwulitrowy wolnossący silnik jest ospały i mocno ogranicza przyjemność z jazdy.
Subaru Forester 2.0i Platinum: nadwozie/wnętrze
Plusy:
- bardzo dużo miejsca z przodu i tyłu
- pojemny bagażnik
- porządna jakość wykonania
- prosta obsługa
- dobra widoczność
Minusy:
- szklany dach ogranicza za bardzo wysokość kabiny z tyłu
- wolno działające elektryczne otwieranie klapy bagażnika
Subaru Forester 2.0i Platinum: komfort/jazda
Plusy:
- pewne prowadzenie na asfalcie
- doskonała przyczepność
- ponadprzeciętne właściwości terenowe
- dobre wyciszenie kabiny
- wysoki komfort resorowania
Minusy:
- nieco za krótkie siedziska foteli i brak regulacji lędźwiowej
- brak nawiewów powietrza na tylną kanapę
Subaru Forester 2.0i Platinum: silnik/osiągi
Plusy:
- spokojna praca na wysokich obrotach
- niezłe przyspieszenie
- precyzyjna, ale dość ciężka praca manualnej skrzyni biegów
Minusy:
- silnik "budzi się" od ok. 4 tys. obr./min - bardzo słaba elastyczność
- spore zużycie paliwa
- tendencja silnika do szarpania po gwałtownym dodaniu gazu
Subaru Forester 2.0i Platinum: eksploatacja/koszty
Plusy:
- bogate wyposażenie wersji Platinum
- możliwość przedłużenia gwarancji do 5 lat
- seryjny system powiadamiania o wypadkach ISR
Minusy:
- brak możliwości dokupienia pojedynczych elementów wyposażenia
- niedostępne fabryczne czujniki parkowania
- wysoka cena w porównaniu z konkurencją
Dwie skrzynie, dwa rodzaje napędu
Forester 2.0 150 KM jest dostępny z przekładnią manualną lub bezstopniową. W zależności od skrzyni stosowany jest inny rodzaj napędu 4x4.
Wyświetlacz komputera
PODGLĄD NAPĘDU
EKONOMIZER
Konkurenci
Subaru ma najlepszy napęd 4x4 w klasie popularnych SUV-ów, ale jest też wyraźnie droższe od konkurencyjnych modeli.
Honda CR-V
silnik: benzynowy, 2.0, R4, 155 KMcena: od 106 600 zł (4x4, manual)jednym zdaniem: znakomity samochód rodzinny, ale w teren lepiej nim nie wjeżdżać
Toyota RAV4
silnik: benzynowy, 2.0, R4, 152 KMcena: od 101 900 zł (4x4, manual)jednym zdaniem: nowa "Ravka" jest znacznie lepsza od poprzedniego modelu, i do tego tańsza
Subaru Forester na tle konkurentów
SUBARU FORESTER | HONDA CR-V | TOYOTA RAV4 | |
długość | 459,5 cm ↑ | 457,0 cm ↓ | 457,0 cm ↓ |
szerokość | 179,5 cm ↓ | 182,0 cm | 184,5 cm ↑ |
wysokość | 173,5 cm | 168,5 cm | 166,0 cm |
rozstaw osi | 264,0 cm | 263,0 cm ↓ | 266,0 cm ↑ |
kąt natarcia/zejścia/rampowy | 25/26/23° ↑ | b.d. | b.d. |
prześwit | 22 cm ↑ | 16,5 cm ↓ | 18,7 cm |
miejsce na nogi przód | 87-112 cm ↑ | 82-104 cm ↓ | 86-108 cm |
wys. wnętrza przód/tył | 97/91 cm ↓ | 102/95 cm | 102/96 cm ↑ |
szer. wnętrza przód/tył | 145/143 cm | 148/143 cm ↑ | 145/139 cm ↓ |
miejsce na nogi tył | 66-92 cm ↓ | 70-94 cm | 72-96 cm ↑ |
pojemność bagażnika | 505-1564 l ↓ | 589-1669 l ↑ | 547-1746 l |
Wszystkie trzy modele należą do wyjątkowo przestronnych (mniejsza wysokość wnętrza w Subaru wynika z zastosowania otwieranego dachu w testowanym egzemplarzu) i mają pojemne bagażniki. Forester, dzięki wyraźnie największemu prześwitowi, najlepiej nadaje się do jazdy poza asfaltem.
SUBARU FORESTER | HONDA CR-V | TOYOTA RAV4 | |
pojemność silnika | 1995 cm3 | 1997 cm3 | 1987 cm3 |
maksymalna moc | 150 KM ↓ | 155 KM ↑ | 152 KM |
maksymalny mom. obr. | 198 Nm ↑ | 192 Nm ↓ | 195 Nm |
SUBARU FORESTER | HONDA CR-V | TOYOTA RAV4 |
2.0 150 KM – 122 652 zł ↓ | 2.0 155 KM – 106 600 zł | 2.0 152 KM – 101 900 zł ↑ |
2.0 150 KM CVT – 129 866 zł ↓ | 2.0 155 KM AT 112 600 zł ↑ | 2.0 152 KM CVT – 120 400 zł |
2.0 d 147 KM – 130 291 zł ↑ | 2.2 d 150 KM – 132 100 zł ↓ | 2.2 d 150 KM – 131 900 zł |
W podstawowej odmianie Subaru jest najdroższe – od Toyoty kosztuje o ponad 20 tys. zł więcej. Najbardziej opłaca się kupno Forestera z silnikiem Diesla. |
Naszym zdaniem: jeśli ktoś poszukuje SUV-a, którym będzie częściej zjeżdżał z ubitych dróg, wtedy na pewno najlepiej kupić Forestera. Optymalna wydaje się wersja z silnikiem wysokoprężnym - zapewnia dobre osiągi i jest sensownie wyceniona.
Nadwozie i wnętrze
Dane techniczne
SILNIK | |
benzynowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, B4, 16V, wtrysk wielopunkt. | |
pojemność | 1995 cm3 |
średnica cyl./skok tł. | 84,0/90,0 mm |
stopień sprężania | 10,5:1 |
moc maksymalna | 110 kW/150 KM |
przy obrotach | 6200/min |
maks. moment obr. | 198 Nm |
przy obrotach | 4200/min |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
układ napędowy | napęd na cztery koła, skrzynia biegów manualna, 6-biegowa |
przełożenia biegów | |
do przodu | I 3,18; II 1,94; III 1,29; IV 1,02; V 0,82; VI 0,73 |
bieg wsteczny | 4,07 |
przeł. główne | 4,44 |
UKŁAD KIEROWNICZY/JEZDNY | |
układ kierowniczy | wspomagany elektrycznie |
zawieszenie przód | McPherson, trójkątne wahacze poprzeczne |
zawieszenie tył | podwójne wahacze poprzeczne |
systemy wspomagania | system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji |
hamulce przód | tarcze wentylowane |
hamulce tył | tarcze |
opony testowe przód | 225/55 R18 |
opony testowe tył | 225/55 R18 |
Bridgestone Blizzak LM80 | |
felgi przód/tył | 7 x 18/7 x 18 cali |
średnica zawracania | 11,3 m |
MASY | |
masa własna | 1477 kg |
dopuszczalna masa całkowita | 2015 kg |
ładowność | 538 kg |
rozkład masy przód/tył | b.d. |
maks. masa przyczepy | 1800 kg |
obciążenie haka holowniczego | 80 kg |
obciążenie dachu | 80 kg |
Pomiary testowe
PRZYSPIESZENIA | |
0-40 km/h | 2,3 s |
0-60 km/h | 4,2 s |
0-80 km/h | 6,7 s |
0-100 km/h | 9,7 s (10,6 s*) |
0-120 km/h | 14,2 s |
60-100 km/h (IV bieg) | 11,8 s ↓ |
80-120 km/h (VI bieg) | 23,9 s ↓ |
DROGI HAMOWANIA** | |
100-0 km/h zimne | 41,1 m ↓ |
100-0 km/h rozgrzane | 40,6 m ↓ |
GŁOŚNOŚĆ W KABINIE | |
przy 0 km/h | 40,2 dB |
przy 50 km/h | 58,8 dB |
przy 100 km/h | 65,0 dB ↑ |
przy 130 km/h | 70,1 dB |
ZUŻYCIE PALIWA | |
śred. zużycie wg prod. | 6,9 l/100 km |
śred. zużycie w teście | 10,2 l/100 km ↓ |
pojemność zbiornika paliwa | 60 l |
zasięg wg spalania test. | 588 km |
rodzaj paliwa | benzyna bezoł. 95 |
emisja dwutlenku węgla | 160 g/km |
norma emisji spalin | Euro 5 |
* dane fabryczne; ** opony zimowe ↑ wyniki bardzo dobre ↓ wyniki słabe Warunki atmosferyczne przy pomiarach: temperatura 3º C, nawierzchnia sucha. |
Ceny
najniższa (Comfort) | 122 652 zł |
testowanej (Platinum) | 144 296 zł |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała