Subaru Forester 2.0i Platinum - test

Nowy Forester jest autem przestronnym, funkcjonalnym i wygodnym. Ale ze 150-konnym silnikiem – niezbyt szybkim.

Układ zawieszenia zachęca do dynamicznej jazdy, ale silnik skutecznie do niej zniechęca.
Układ zawieszenia zachęca do dynamicznej jazdy, ale silnik skutecznie do niej zniechęca.Auto Moto

Nowa, czwarta generacja Subaru Forestera wygląda niepozornie (czyli dokładnie tak jak wszystkie poprzednie), ale okazuje się, że ta skromna powierzchowność skrywa kawał porządnego rodzinnego samochodu. Do testu wybraliśmy auto z podstawową benzynową jednostką napędową o mocy 150 KM, połączoną z manualną skrzynią biegów.

Wielka, funkcjonalna kabina

Forester ma wysoko umieszczone fotele, zatem już samo wsiadanie jest bardzo wygodne. Deska rozdzielcza raczej nie urzeka formą, przekonuje za to dobrą ergonomią i czytelnością. Szkoda jednak, że tylko szyba kierowcy podnosi się i opuszcza automatycznie, a obsługa zaawansowanych funkcji systemu audio nie odbywa się bardziej intuicyjnie.

Jakość wykonania i montażu prezentuje dobry poziom, a psują ten wizerunek tylko detale, jak np. osłona przestrzeni pomiędzy kolumną kierownicy a deską rozdzielczą, która wygląda po prostu tanio i źle.

Przestronność wnętrza jest znakomita. Miejsca spokojnie wystarczy dla czterech dorosłych, nawet wysokich osób. Oparcia tylnych foteli mają regulowany kąt pochylenia, dzięki czemu bez problemu można zająć wygodną pozycje do jazdy. Niestety, z tyłu brakuje nawiewów powietrza.

Bagażnik jest pojemny (do rolety ma 505 litrów), a jego powiększenie to czynność banalnie prosta. Wystarczy pociągnąć małą dźwignię umieszczoną z boku, by oparcia się złożyły. Powstająca wtedy powierzchnia nie jest jednak całkiem płaska. Pod podłogą wygospodarowano jeszcze miejsce na kilka schowków (zmieści się w nich np. duża butelka z płynem do spryskiwaczy).

Deska rozdzielcza ma prostą formę i jest wykonana z dobrych materiałów. Za kierownicą z dwuosiową regulacją siedzi się dość wysoko. Nie każdemu to odpowiada.Auto Moto

Koni sporo, ale wolnych

Pod maską pracuje 150-konny, wolnossący boxer. Trzeba się z nim trochę oswoić, zanim zacznie się jeździć idealnie płynnie, bo ma tendencję do szarpania po szybkim puszczeniu sprzęgła i mocnym dodaniu gazu. Silnik ma dwa oblicza. Gdy kręci się go do końca skali na obrotomierzu, jest dynamiczny i w próbie przyspieszenia do 100 km/h wykazał się dynamiką lepszą niż zapisana w danych fabrycznych. Natomiast w testach elastyczności zawiódł na całej linii. Przejście od 80 do 120 km/h na VI biegu zajęło 23,9 s - to jeden z najgorszych wyników, jakie kiedykolwiek uzyskaliśmy w pomiarach tego parametru. W efekcie np. nawet płynna jazda po autostradzie wymaga często redukcji biegu.

Forestera wyposażono w system SI-DRIVE z programami Sport oraz Inteligent, w których zmienia się m.in. oprogramowanie przepustnicy. W przypadku wolnossącego silnika wrażenia z jazdy w obu programach są jednak niemal identyczne, podobnie jak osiągi.

Zużycie paliwa średnio wyniosło w teście nieco ponad 10 l/100 km. W trasie można zejść poniżej 8 l, ale trzeba się postarać, a w mieście zużycie oscyluje w okolicach 12 litrów.

Subaru Forester 2.0i Platinum

Subaru Forester 2.0i Platinum (czytaj test)

Przyciski do obsługi komputera pokładowego są duże i wygodne.Auto Moto
System SI-DRIVE ma dwa tryby: Sport i Inteligent, które wybiera się przyciskami na kierownicy.Auto Moto
Z tyłu miejsca jest mnóstwo nawet dla najwyższych pasażerów. Oparcia mają regulowany kąt pochylenia.Auto Moto
Subaru, mimo dużego prześwitu, na asfalcie prowadzi się pewnie.Auto Moto
Układ zawieszenia zachęca do dynamicznej jazdy, ale silnik skutecznie do niej zniechęca.Auto Moto
Fotele są dość wygodne, ale mają nieco za krótkie siedziska.Auto Moto
Bardzo wygodne – oparcia foteli składa się, pociągając za małą dźwignię.Auto Moto
Bagażnik jest bardzo duży – ma 505 l. Pod podłogą umieszczono schowek, a pod nim – dojazdowe koło zapasowe.Auto Moto
Deska rozdzielcza ma prostą formę i jest wykonana z dobrych materiałów. Za kierownicą z dwuosiową regulacją siedzi się dość wysoko. Nie każdemu to odpowiada.Auto Moto
Dzięki dużym szybom i lusterkom widoczność z wnętrza jest bardzo dobra.Auto Moto

Dlatego kupuje się Subaru

Forester może nie zachwyca dynamiką silnika, ale z nawiązką wynagradzają to jego układ napędu 4x4 i zawieszenie.

Moment obrotowy jest rozdzielany na obie osie przez centralny mechanizm różnicowy. Podstawowe proporcje wynoszą 50:50 proc., ale w zależności od warunków na drodze mogą osiągnąć do 20:80 proc. (przód-tył lub tył-przód). W nowej generacji, inaczej niż w poprzednich, nie ma już reduktora.

Na błotnistej, pooranej koleinami leśnej drodze, pełnej dziur i głębokich kałuż, Forester radził sobie bez problemów, także dzięki dużemu, wynoszącemu 22 cm prześwitowi. Trakcja jest znakomita - auto pewnie przyspiesza, a elektroniczny system kontroli przyczepności doskonale wspomaga napęd. Razem - rewelacja.

Także na asfalcie Subaru pokazuje się z dobrej strony. Nawet w szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się pewnie, a podsterowność nie jest zbyt dokuczliwa. Mimo wysokiego zwieszenia auto nie ma tendencji do nadmiernego nurkowania przy ostrym hamowaniu. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i ma dobrze dobraną siłę wspomagania.

Komfort resorowania jest wysoki. Zawieszenie radzi sobie poprawnie z wybieraniem większości nierówności, także tych dużych, poprzecznych.

Subaru Forester 2.0i Platinum - podsumowanie

Naszym zdaniem: w przypadku czwartej generacji Forestera, tak zresztą jak każdej poprzedniej, to nie wygląd jest najważniejszy. Nowy model przekonuje przede wszystkim funkcjonalnością i przestronnością oraz porządnym stałym napędem na cztery koła. Niestety, dwulitrowy wolnossący silnik jest ospały i mocno ogranicza przyjemność z jazdy.

Subaru Forester 2.0i Platinum: nadwozie/wnętrze

Plusy:

  • bardzo dużo miejsca z przodu i tyłu
  • pojemny bagażnik
  • porządna jakość wykonania
  • prosta obsługa
  • dobra widoczność

Minusy:

  • szklany dach ogranicza za bardzo wysokość kabiny z tyłu
  • wolno działające elektryczne otwieranie klapy bagażnika

Subaru Forester 2.0i Platinum: komfort/jazda

Plusy:

  • pewne prowadzenie na asfalcie
  • doskonała przyczepność
  • ponadprzeciętne właściwości terenowe
  • dobre wyciszenie kabiny
  • wysoki komfort resorowania

Minusy:

  • nieco za krótkie siedziska foteli i brak regulacji lędźwiowej
  • brak nawiewów powietrza na tylną kanapę

Subaru Forester 2.0i Platinum: silnik/osiągi

Plusy:

  • spokojna praca na wysokich obrotach
  • niezłe przyspieszenie
  • precyzyjna, ale dość ciężka praca manualnej skrzyni biegów

Minusy:

  • silnik "budzi się" od ok. 4 tys. obr./min - bardzo słaba elastyczność
  • spore zużycie paliwa
  • tendencja silnika do szarpania po gwałtownym dodaniu gazu

Subaru Forester 2.0i Platinum: eksploatacja/koszty

Plusy:

  • bogate wyposażenie wersji Platinum
  • możliwość przedłużenia gwarancji do 5 lat
  • seryjny system powiadamiania o wypadkach ISR

Minusy:

  • brak możliwości dokupienia pojedynczych elementów wyposażenia
  • niedostępne fabryczne czujniki parkowania
  • wysoka cena w porównaniu z konkurencją

Dwie skrzynie, dwa rodzaje napędu

Forester 2.0 150 KM jest dostępny z przekładnią manualną lub bezstopniową. W zależności od skrzyni stosowany jest inny rodzaj napędu 4x4.

Dwie skrzynie, dwa rodzaje napęduAuto Moto

Wyświetlacz komputera

PODGLĄD NAPĘDU

Na umieszczonym centralnie ekranie wyświetlają się różne informacje, m.in. o pracy układu napędowego. Pozwala to np. podejrzeć, o jaki kąt skręcone są koła. Pokazany jest też graficznie moment zadziałania ESP.Auto Moto

EKONOMIZER

Dzięki ruchomemu wskaźnikowi można starać się jechać możliwie najoszczędniej. Im czerwony pasek bliżej minusa, tym lepiej.Auto Moto

Konkurenci

Subaru ma najlepszy napęd 4x4 w klasie popularnych SUV-ów, ale jest też wyraźnie droższe od konkurencyjnych modeli.

Honda CR-V

Honda CR-VHonda

silnik: benzynowy, 2.0, R4, 155 KMcena: od 106 600 zł (4x4, manual)jednym zdaniem: znakomity samochód rodzinny, ale w teren lepiej nim nie wjeżdżać

Toyota RAV4

Toyota RAV4Toyota

silnik: benzynowy, 2.0, R4, 152 KMcena: od 101 900 zł (4x4, manual)jednym zdaniem: nowa "Ravka" jest znacznie lepsza od poprzedniego modelu, i do tego tańsza

Subaru Forester na tle konkurentów

Czwarta generacja Forestera musi mierzyć się z bardzo mocną i niezwykle liczną konkurencją, chociażby z samochodami pochodzącymi z Japonii. Porównaliśmy zatem podstawowe wymiary zewnętrzne i wewnętrzne oraz osiągi i ceny Forestera z nowymi generacjami bardzo popularnych kompaktowych SUV-ów Hondy (CR-V) i Toyoty (RAV4).Auto Moto
 
SUBARU FORESTER
HONDA CR-V
TOYOTA RAV4
długość
459,5 cm
457,0 cm
457,0 cm
szerokość
179,5 cm
182,0 cm
184,5 cm
wysokość
173,5 cm
168,5 cm
166,0 cm
rozstaw osi
264,0 cm
263,0 cm
266,0 cm
kąt natarcia/zejścia/rampowy
25/26/23°
b.d.
b.d.
prześwit
22 cm
16,5 cm
18,7 cm
miejsce na nogi przód
87-112 cm
82-104 cm
86-108 cm
wys. wnętrza przód/tył
97/91 cm
102/95 cm
102/96 cm
szer. wnętrza przód/tył
145/143 cm
148/143 cm
145/139 cm
miejsce na nogi tył
66-92 cm
70-94 cm
72-96 cm ↑
pojemność bagażnika
505-1564 l
589-1669 l ↑
547-1746 l

Wszystkie trzy modele należą do wyjątkowo przestronnych (mniejsza wysokość wnętrza w Subaru wynika z zastosowania otwieranego dachu w testowanym egzemplarzu) i mają pojemne bagażniki. Forester, dzięki wyraźnie największemu prześwitowi, najlepiej nadaje się do jazdy poza asfaltem.

Dzięki osłonie i uszczelce progi Forestera są czyste.Auto Moto
 
SUBARU FORESTER
HONDA CR-V
TOYOTA RAV4
pojemność silnika
1995 cm3
1997 cm3
1987 cm3
maksymalna moc
150 KM
155 KM
152 KM
maksymalny mom. obr.
198 Nm
192 Nm
195 Nm
Silnik Subaru jako jedyny nie jest rzędowy, a typu boxer. Nie ma to jednak wpływu na jego parametry – są niemal identyczne jak te uzyskiwane przez jednostki Hondy i Toyoty. Tak jest też z osiągami: Forester, CR-V i RAV4 podobnie przyspieszają. Realne zużycie paliwa we wszystkich autach to o ok. 2,5-3 l/100 km więcej niż wg danych fabrycznych.Subaru
SUBARU FORESTER
HONDA CR-V
TOYOTA RAV4
2.0 150 KM – 122 652 zł
2.0 155 KM – 106 600 zł
2.0 152 KM – 101 900 zł
2.0 150 KM CVT – 129 866 zł
2.0 155 KM AT 112 600 zł
2.0 152 KM CVT – 120 400 zł
2.0 d 147 KM – 130 291 zł
2.2 d 150 KM – 132 100 zł
2.2 d 150 KM – 131 900 zł
W podstawowej odmianie Subaru jest najdroższe – od Toyoty kosztuje o ponad 20 tys. zł więcej. Najbardziej opłaca się kupno Forestera z silnikiem Diesla.

Naszym zdaniem: jeśli ktoś poszukuje SUV-a, którym będzie częściej zjeżdżał z ubitych dróg, wtedy na pewno najlepiej kupić Forestera. Optymalna wydaje się wersja z silnikiem wysokoprężnym - zapewnia dobre osiągi i jest sensownie wyceniona.

Nadwozie i wnętrze

Subaru Forester 2.0i Platinum: nadwozie i wnętrzeAuto Moto

Dane techniczne

SILNIK
benzynowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, B4, 16V, wtrysk wielopunkt.
pojemność
1995 cm3
średnica cyl./skok tł.
84,0/90,0 mm
stopień sprężania
10,5:1
moc maksymalna
110 kW/150 KM
przy obrotach
6200/min
maks. moment obr.
198 Nm
przy obrotach
4200/min
PRZENIESIENIE NAPĘDU
układ napędowy
napęd na cztery koła, skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
przełożenia biegów
do przodu
I 3,18; II 1,94; III 1,29; IV 1,02; V 0,82; VI 0,73
bieg wsteczny
4,07
przeł. główne
4,44
UKŁAD KIEROWNICZY/JEZDNY
układ kierowniczy
wspomagany elektrycznie
zawieszenie przód
McPherson, trójkątne wahacze poprzeczne
zawieszenie tył
podwójne wahacze poprzeczne
systemy wspomagania
system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji
hamulce przód
tarcze wentylowane
hamulce tył
tarcze
opony testowe przód
225/55 R18
opony testowe tył
225/55 R18
Bridgestone Blizzak LM80
felgi przód/tył
7 x 18/7 x 18 cali
średnica zawracania
11,3 m
MASY
masa własna
1477 kg
dopuszczalna masa całkowita
2015 kg
ładowność
538 kg
rozkład masy przód/tył
b.d.
maks. masa przyczepy
1800 kg
obciążenie haka holowniczego
80 kg
obciążenie dachu
80 kg
Subaru Forester 2.0i Platinum: wykres mocy/momentu obr.Auto Moto
Subaru Forester 2.0i Platinum: wykres prędkości na biegachAuto Moto

Pomiary testowe

PRZYSPIESZENIA
0-40 km/h
2,3 s
0-60 km/h
4,2 s
0-80 km/h
6,7 s
0-100 km/h
9,7 s (10,6 s*)
0-120 km/h
14,2 s
60-100 km/h (IV bieg)
11,8 s
80-120 km/h (VI bieg)
23,9 s
DROGI HAMOWANIA**
100-0 km/h zimne
41,1 m
100-0 km/h rozgrzane
40,6 m
GŁOŚNOŚĆ W KABINIE
przy 0 km/h
40,2 dB
przy 50 km/h
58,8 dB
przy 100 km/h
65,0 dB
przy 130 km/h
70,1 dB
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.
6,9 l/100 km
śred. zużycie w teście
10,2 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa
60 l
zasięg wg spalania test.
588 km
rodzaj paliwa
benzyna bezoł. 95
emisja dwutlenku węgla
160 g/km
norma emisji spalin
Euro 5
* dane fabryczne; ** opony zimowe
wyniki bardzo dobre
wyniki słabe
Warunki atmosferyczne przy pomiarach: temperatura 3º C, nawierzchnia sucha.
Lubiący wysokie obroty silnik zagwarantował dobry wynik.Auto Moto
By zejść poniżej 10 l/100 km, trzeba jeździć bardzo delikatnie.Auto Moto

Ceny

najniższa (Comfort)
122 652 zł
testowanej (Platinum)
144 296 zł

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas