Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style – test

Nowa odsłona największej Skody jest ucieleśnieniem hasła „Simply clever” – właściwie na każdym kroku imponuje przemyślaną funkcjonalnością.

Skoda Superb
Skoda SuperbMotor

Skoda Superb zadebiutowała w 2001 r. jako sedan bazujący na przedłużonym podwoziu Volkswagena Passata. Siedem lat później przyszedł czas na drugą odsłonę. A zarazem pierwszą, w której największa Skoda była dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych - jako liftback z nietypową pokrywą bagażnika (otwieraną albo razem z szybą, albo bez niej) i kombi.

Pozbawiony polotu, ale bardzo ergonomiczny, łatwy w obsłudze i porządnie wykończony kokpit.Motor
Duże i wygodne fotele zapewniają niezłe podparcie boczne. W wersji Style są one elektrycznie sterowane.Motor
Z tyłu miejsca jest więcej niż w jakimkolwiek innym aucie tej klasy, ale gdy jadą tu trzy osoby, środkowej przeszkadza wysoki tunel.Motor

Kolejne siedem lat później, w marcu tego roku, światło dzienne ujrzała trzecia generacja Superba. Wersji kombi znów towarzyszy liftback, ale tym razem pokrywa jego bagażnika zawsze otwiera się razem z tylną szybą.

Wypróbowaliśmy właśnie taką odmianę ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI.

Miejsce na funkcjonalność

Design nigdy nie był mocną stroną Superba - zwłaszcza drugiej odsłony, z jej rozrośniętą kabiną i nieproporcjonalnie krótką bryłą bagażnika. Teraz, dzięki szykownej, przypominającej sedana sylwetce model ten może się podobać.

W stosunku do poprzednika samochód jest o 2 cm dłuższy, o 5cm szerszy i ma o 8 cm większy rozstaw osi. Teraz to niemal największy samochód w klasie (nie licząc odmian kombi) - o niecały centymetr dłuższa jest jedynie Mazda 6.

Już wcześniej kabina tego modelu była najobszerniejsza w segmencie i zawstydzała niejedno auto klasy wyższej. Teraz jest jeszcze przestronniejsza. Nawet auto z zabierającym miejsce nad głowami odsuwanym dachem w obu rzędach wygodnie mieści podróżnych o wzroście 190 cm. A ci z tyłu mogą nawet założyć nogę na nogę.

Większy jest także bagażnik. Dotychczas miał i tak imponującą pojemność 595-1700 l, teraz mieści od 625 do 1760 l. Sprawdziliśmy to - pomiar dał wynik 558 l, ale w testowanym aucie część przestrzeni zajmuje pełnowymiarowe koło zapasowe. Ogromny otwór załadunkowy ułatwia przewóz dużych przedmiotów, jak rowery, a w rozmieszczeniu bagażu pomaga zestaw siatek i haków. W testowanej wersji Style nawet otwór w oparciu z rękawem do przewozu nart nie wymaga dopłaty, za to - w przeciwieństwie do tańszych odmian - tu nie można składać oparcia prawego fotela, żeby przewieźć przedmioty dłuższe niż 2 m (funkcję tę wyklucza seryjne w testowanej odmianie elektryczne sterowanie foteli). W każdym Superbie bagażnik jest otwierany elektrycznie, a za dopłatą można to robić bezdotykowo - ruchem nogi pod zderzakiem.

W ogóle funkcjonalność to atut Superba - w kabinie jest pełno schowków (dwa chłodzone), półek, haczyków i innych rozwiązań ułatwiających wykorzystanie przestrzeni. W obu przednich drzwiach przewidziano miejsce na parasole, jest też skrytka na telefon wzmacniająca sygnał GSM oraz wnęka na tablet, który można zamontować w opcjonalnym uchwycie za jednym z zagłówków lub w tylnym podłokietniku.

"Funkcjonalność" to drugie imię Superba. Wśród pomysłowych rozwiązań ułatwiających podróżującym życie są m.in.: specjalne schowki na parasole (wraz z parasolami) w obu przednich drzwiach, pojemnik na odpadki (opcja) i specjalna kieszeń na tablet w schowku w przednim podłokietniku.Motor

Komfort przede wszystkim

Opracowane od nowa zawieszenie z układem wielowahaczowym z tyłu jest lżejsze niż u poprzednika. Nie mieliśmy jeszcze okazji przekonać się, jak na polskich drogach spisuje się Superb w standardowej konfiguracji i na seryjnym ogumieniu. Możemy za to stwierdzić, że zamontowane w testowanym aucie opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC działa bardzo dobrze. W ustawieniu "Normal" zarówno prowadzenie, jak i amortyzacja wybojów są znacznie powyżej średniej w segmencie.

Gigantyczny bagażnik ma bardzo foremny kształt. Utrzymanie porządku ułatwiają liczne haki oraz siatki do mocowania bagażu. W burcie – wyjmowana latarka LED.Motor
Bardzo sprytne – mocowane rzepami do podłogi uchwyty pomagają utrzymać większe pakunki na miejscu.Motor

W trybie "Comfort" Superb nie zachęca do szybkiej jazdy, ale imponuje tłumieniem nierówności - na większości dróg zamiast wstrząsów we wnętrzu czuć jedynie lekkie bujanie. Na w pełni pozytywną ocenę nie pozwala jednak głośna praca zawieszenia. W ustawieniu "Sport" auto mniej przechyla się i chętniej skręca, a przyjemność z szybkiego pokonywania łuków znacznie się poprawia.

Wybór trybu jazdy wpływa też na pracę silnika, wspomagania kierownicy, klimatyzacji, tempomatu i reflektorów. Poszczególne parametry można zmieniać w ustawieniu "Individual", a oprócz wspomnianych jest też oczywiście tryb "Eco".

Więcej niż trzeba

Testowane auto napędza jednostka 1.4 TSI o mocy 150 KM, choć nasze pomiary pokazały, że jest o niemal 18 KM mocniejsza. Jak na jedną z bazowych odmian benzynowych (niżej w gamie silnikowej jest wersja 125-konna, ale do wyboru są też silniki o mocy 180, 220 i aż 280 KM) zapewnia świetne osiągi. Redakcyjne próby przyspieszenia 0-100 km/h dały znakomity wynik 8,9 s. Jeszcze większe wrażenie robi elastyczność - Superb chętnie rozpędza się już od 1500 obr./min, dzięki czemu można rzadko zmieniać biegi i nie trzeba korzystać z wysokich obrotów, przy których silnik testowanej Skody przestaje być cichy.

A skoro nie ma konieczności częstego zapędzania wskazówki obrotomierza pod czerwone pole, także zużycie paliwa pozostaje na niezłym poziomie. Pomaga w tym bardzo dobrze działający system start-stop i układ wyłączający dwa z czterech cylindrów podczas zwalniania i poruszania się ze stałą prędkością. Przy spokojnej jeździe co 100 km ze zbiornika ubywa od 5 l benzyny na drodze krajowej, przez 7,6 l na autostradzie, po 8,8 l w ruchu miejskim. To świetne wyniki, choć - typowo dla niedużych silników z turbo - częstsze i mocniejsze dodawanie gazu potrafi podnieść je o połowę.

Można wybrać jeden z trzech kolorów oświetlenia ambientowego. Świecące listwy na desce rozdzielczej i drzwiach wraz z oświetleniem m.in. nóg i klamek kosztują 650 zł.Motor

Niespotykany wybór

Najbardziej godną polecenia wersją wydaje się Ambition, oferująca m.in. aktywne "biksenony", automatyczną klimatyzację, tempomat, czujniki cofania, automatycznie składane lusterka i 16-calowe felgi z lekkich stopów. Jak widać - ma wszystko, czego potrzeba, a z opisywanym silnikiem kosztuje niezłe 95 900 zł.

Droższa o ok. 10 tys. zł testowana odmiana Style oferuje też elektrycznie sterowane fotele, dostęp bezkluczykowy, podgrzewanie wszystkich siedzeń poza środkowym z tyłu, przednie czujniki parkowania, felgi 17’’ i kilka innych elementów.

Można też wybierać spośród ponad 60 rozsądnie wycenionych dodatków, również tych nowoczesnych i niedostępnych u wielu rywali. Warto wymienić np. układ aktywnie utrzymujący auto na pasie ruchu, hotspot, tuner TV, zaawansowany system wspomagający parkowanie, niezależne ogrzewanie, 19-calowe felgi czy reflektory drogowe automatycznie maskujące tę część snopa światła, która mogłaby oślepić jadących z przeciwka. Co ważne, nawet do tego silnika można za dodatkowe 9000 zł dokupić skrzynię DSG albo napęd 4x4.

Choć Superb nadal jest liftbackiem, teraz linia tego modelu przypomina klasycznego sedana.Motor

SKODA SUPERB 1.4 TSI 150 ACT STYLE: PODSUMOWANIE

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ elegancka, przypominająca sedana sylwetka, rekordowa przestronność, ogromny bagażnik, wielka funkcjonalność, porządne wykończenie, mnóstwo półek i schowków

UKŁAD NAPĘDOWY

+ bardzo dobre osiągi, rozsądne zużycie paliwa, duży zakres użytecznych obrotów, dobrze działająca skrzynia manualna- głośna praca silnika przy wyższych obrotach

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ z układem DCC wyśmienity komfort jazdy nawet na zniszczonych drogach, zawieszenie nie dobija nawet na dużych progach, bardzo pewne prowadzenie- głośna praca zawieszenia

WYPOSAŻENIE I CENA

+ rozsądna cena zakupu, bogate wyposażenie, mnóstwo opcji - w tym nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, dostępność wersji 4x4- marna jakość obrazu z kamery cofania

Dotychczas Skoda Superb była znana z niezrównanej przestronności i dużej pojemności bagażnika. Teraz te "sztandarowe" atuty imponują jeszcze bardziej, ale - co najważniejsze - dołączyło do nich kilka nowych, jak rewelacyjnie sprawne zawieszenie czy liczne systemy wspomagające jazdę. A wszystko to dostępne jest w rozsądnej cenie. Materiał na przebój? Zdecydowanie tak!

 
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1395 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
150 KM/5000
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość
486/186/147 cm
Rozstaw osi
284 cm
Średnica zawracania
11,7 m
Masa/ładowność
1320/620 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
625/1760 l
Poj. zbiornika paliwa
66 l (Pb 95)
Opony
215/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*
6,1/4,4/5,0
Teoretyczny zasięg
1320 km
Dane testowe*
8,8/5,0/6,9
Rzeczywisty zasięg
950 km
Cena
106 100 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style

Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT StyleMotor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor
Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style Motor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 32/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas