Skoda Octavia Scout zamiast SUVa? Czemu nie!

Dojeżdżasz do domu zdezelowaną, podziurawioną niczym szwajcarski ser, drogą ale nie chcesz przesiadać się na ociężałego SUV-a? Z pomocą przychodzą Czesi. Proponowane przez nich rozwiązanie nazywa się Skoda Octavia Scout.

Skoda Octavia Scout 1.8 TSI
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL

Samochód oferowany przez producenta z Mlada Boleslav to kusząca propozycja dla kierowców, którzy nie zamierzają rezygnować z przyjemności, jaką daje prowadzenie tylko dlatego, że - od czasu do czasu - zmuszeni są korzystać z dróg gorszej jakości. Jak auto sprawdza się w praktyce?

W przypadku Octavii napis Scout oznacza, że mamy do czynienia z kombi, którego prześwit zwiększono o 31 mm. Standardowo auto oferowane jest na 17-calowych obręczach kół ze stopów lekkich. Model rozpoznać też można po komplecie plastikowych osłon chroniących krawędzie nadkoli i progi. Obejmują one również spód pojazdu, w tym np. sztywne przewody paliwowe i hamulcowe. Najważniejsze kryje się jednak pod karoserią...

W danych technicznych Scouta trafimy na zastanawiające informacje. Producent podaje np. kąty natarcia i zejścia pojazdu. Chociaż w porównaniu z SUV-ami ich wartości są raczej skromne (kąt natarcia 16,7, kąt zejścia 13,8), nie znalazły się w folderach przypadkowo. W przeciwieństwie do większości crossoverów, niezależnie od wersji silnikowej, Octavia Scout standardowo wyposażona jest w napęd 4x4.

Nad dołączaniem tylnej osi czuwa - sterowane elektronicznie - sprzęgło typu Haldex. Wprawdzie o rozdziale momentu decyduje elektronika (brak możliwości ręcznego "dopięcia" tylnej osi czy blokady rozkładu momentu między osiami), ale samochód oferowany jest z rozbudowanym systemem ESP za pomocą hamulców symulującym obecność blokad mechanizmów różnicowych (EDS). W terenowych mistrzostwach Polski Scoutem raczej nie wystartujemy, ale jeśli np. codziennie dojeżdżacie do domu dziurawą, szutrową drogą auto okaże się być rozwiązaniem idealnym! Skodą - bez kompleksów - poruszać się można np. po nieutwardzonych leśnych drogach. Dzięki ESD przeprawimy się też przez grząskie podłoża (np. gdy wspomnianą drogę rozmyją wiosenne roztopy), o ile oczywiście nie przecenimy możliwości zawieszenia (prześwit).

Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL

Ogromną zaletą czeskiego pojazdu jest fakt, że uterenowiony charakter zupełnie nie wpłynął na sposób prowadzenia na utwardzonych drogach. Więcej - napęd 4x4 świetnie współgra z typowo "niemieckimi" nastawami zawieszenia (niezależne zawieszenie obu osi) i precyzyjnym układem kierowniczym. W efekcie samochód daje ogromną frajdę z jazdy po krętych drogach, którą - w przypadku prezentowanego egzemplarza - potęgował dodatkowo żwawy, doładowany silnik 1.8 TSI. 

Jednostka standardowo oferowana z dwusprzegłową przekładnią DSG rozwija moc 180 KM i oferuje dostępny w szerokim zakresie (od 1350 do 4500 obr./min) moment obrotowy 280 Nm. Dzięki temu rodzinne kombi, które nie boi się wycieczek poza asfalt, przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 7,8 s i osiąga prędkość maksymalną 216 km/h. Na pochwałę zasługuje też zestopniowanie i sposób działania dwusprzęgłowej przekładni. Sześciostopniowa skrzynia to "stare, dobre DSG", które - w przeciwieństwie chociażby do Superba 2,0 l TDI - nie zostało "zoptymalizowane" pod kątem zminimalizowania zużycia paliwa. Nie mamy więc do czynienia z absurdalnymi sytuacjami, gdy przy 50 km/h obr./min elektronika sterująca kastruje potencjał silnika wrzucając szóstkę. Biegi dobierane są dokładnie tak, jak życzyłby sobie tego kierowca, a przekładnia - w mgnieniu oka - reaguje na każdy ruch prawej stopy.

Skoda Octavia Scout 1.8 TSI

Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL
Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL

Takie podejście ma też - oczywiście - swoje wady. Deklarowane przez producenta zużycie paliwa (6,6 l) możemy śmiało wsadzić między bajki. W naszych testach samochód zużywał około 11 l. W typowo miejskiej jeździe wynik często przekraczał 12 l/100 km. Nie jest to mało, ale trzeba pamiętać, że sprint do setki w mniej niż 8 sekund kusi, by często opierać prawą nogę o podłogę...

Na pocieszenie wypada dodać, że Skoda Octavia Scout kusi bogatym - przynajmniej jak na standardy czeskiego producenta - wyposażeniem podstawowym. Wszystkie egzemplarze mają na pokładzie automatyczną, dwustrefową klimatyzację, komplet poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtynowe i kolanowa dla kierowcy), pakiet elektryczny (lusterka i wszystkie szyby) czy komplet czujników parkowania (przednie i tylne). Standard obejmuje też m.in. komputer pokładowy z wyświetlaczem maxi-DOT, radio z wyświetlaczem dotykowym o przekątnej 5-cali (8 głośników i wyjścia SD, USB i audio-in) czy wielofunkcyjną, skórzaną kierownicę.

Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL

Wady? Ograniczają się niemal wyłącznie do cennika. Podstawowa odmiana z wysokoprężnym silnikiem 1.6 TDI o mocy 110 KM wyceniona została na 109 860 zł. Za egzemplarz z benzynowym silnikiem 1.8 TSI zapłacić trzeba co najmniej 118 tys. zł. Jeśli - tak, jak w przypadku prezentowanego egzemplarza - doposażymy pojazd m.in. w: ogrzewanie postojowe (4 tys. zł), biksenonowe reflektory przednie z funkcją doświetlania zakrętów (4,2 tys. zł), pakiet Traveller Assis (nawigacja i szereg systemów bezpieczeństwa - np. funkcja rozpoznawania znaków drogowych - za cenę 9,2 tys. zł) czy nagłośnienie Canton o mocy 570 Wattów (1,9 tys. zl) ostateczna faktura opiewać będzie na astronomiczną kwotę. Dość powiedzieć, że w przypadku testowanego egzemplarza wyposażenie dodatkowe wyceniono na prawie 54 tys. zł. Po jego uwzględnieniu cena auta podskoczyła do 173 970 zł.

Skoda Octavia Scout 1.8 TSIINTERIA.PL

Skoda Octavia Scout w dwóch zdaniach? Firmie naprawdę udało się osiągnąć zaskakująco dobry kompromis między precyzją prowadzenia, komfortem, możliwościami przewozowymi i zdolnościami radzenia sobie poza asfaltem. Tylko ta cena...

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas