Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 150 4x4 - test

Octavia Scout to jedna z najciekawszych odmian w bogatej gamie kompaktowej Skody. Testujemy jej najnowszą odsłonę.

Uterenowiona odmiana z zewnątrz wyróżnia się jedynie nakładkami zderzaków i nadkoli oraz zwiększonym o ok. 3 cm prześwitem.
Uterenowiona odmiana z zewnątrz wyróżnia się jedynie nakładkami zderzaków i nadkoli oraz zwiększonym o ok. 3 cm prześwitem.Motor

Co by nie mówić o Octavii, trzeba jej przyznać jedno - oferuje ogromny wybór odmian. Czeskie auto można kupić jako liftback lub kombi, w czterech wersjach wyposażeniowych, z jednym z dziewięciu silników oraz z napędem przednim lub 4x4. A jakby tego było mało, są jeszcze odmiany specjalne, jak ekonomiczna Greenline, sportowa RS czy uterenowiona Scout.

Większy prześwit nie pogorszył zachowania Octavii na asfalcie. Wciąż prowadzi się bardzo pewnie.

Ta ostatnia okazuje się zaskakująco popularna. Jej dwie pierwsze odsłony od 2007 r. stanowią niemal 8% ogólnej sprzedaży Octavii z nadwoziem kombi. Czy trzecia generacja, która właśnie ujrzała światło dzienne, ma szanse podtrzymać ten wynik? Aby to sprawdzić, wypróbowaliśmy nową Octavię Scout ze 150-konnym dieslem.

Kosmetyczne zmiany

Uporządkowany i łatwy w obsłudze kokpit Octavii może być czarny, jak na zdjęciu, ale można też wybrać zarezerwowaną dla odmiany Scout wersję z brązowymi tworzywami. Do jakości wykonania trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia.Motor
Wielki bagażnik można wzbogacić zestawem siatek, przegród, haczyków i innych elementów ułatwiających mocowanie bagażu.Motor

Z zewnątrz Scout wyróżnia się jedynie zwiększoną o 31 mm wysokością zawieszenia oraz plastikowymi osłonami nadkoli,  progów i zderzaków (te ostatnie w kolorze srebrnym).

W środku uterenowioną wersję poznamy jedynie po symbolu na kierownicy i dźwigni zmiany biegów (próżno szukać tu montowanego u poprzedniczki solidnego uchwytu przed pasażerem) - bo tak naprawdę co tu zmieniać? Może i są ładniejsze kokpity, za to trudno o łatwiejsze w obsłudze. Ale design nie jest najważniejszy - istotniejsze jest to, że żaden rywal nie oferuje równie przestronnej kabiny. Ilością miejsca w środku Octavia zawstydza nawet  niejedno auto klasy średniej.

A do tego dochodzi jeden z największych, nie tylko w segmencie, bagażników - o pojemności 610 litrów (nawet wielkie  SUV-y rzadko mieszczą więcej). I aż 638 kg ładowności.

Więcej komfortu

Na drodze Scout zachowuje  się podobnie do zwykłej Octavii. Mimo podniesionego zawieszenia  auto nie straciło pewności prowadzenia - chętnie reaguje na skręt kierownicy, a niewielka podsterowność jest sprawnie "gaszona" przez płynnie interweniujące ESP.

Zawieszenie, poza wysokością, zyskało też nieco bardziej miękkie nastawy. Standardowej Octavii brakuje sprężystości na pojedynczych wybojach, Scout radzi sobie z nimi nieco lepiej, choć do "płynięcia nad nierównościami" jeszcze daleko. Ale i tak nawet na zniszczonych drogach zapewnia zupełnie dobry komfort jazdy.

Swoje dodatkowe atuty Scout pokazuje poza utwardzonymi drogami. Prześwit na poziomie 171 mm nie jest może imponujący, ale to i tak więcej niż w niektórych SUV-ach, np. w Hondzie CR-V czy Hyundaiu ix35. Wraz z opcjonalnym "pakietem na bezdroża" auto otrzymuje przydatny zestaw osłon podwozia, chroniący przed uszkodzeniem m.in. przewody hamulcowe.

W sam raz

Słabszy z dwóch dostępnych diesli 2.0 TDI (o mocy 150 KM) zapewnia Skodzie więcej niż wystarczające osiągi - imponuje zwłaszcza elastycznością, a przy tym zadowala się średnio zaledwie 6,2 l ON na 100 km. Napęd standardowo płynie na przednią oś, ale w razie potrzeby w okamgnieniu (za pośrednictwem układu Haldex 5) dołączany jest napęd tylny.

Cena 113 500 zł nie jest niska, ale jedyny obecnie rywal (Seat Leon X-Perience) i tak kosztuje o ok. 5 tys. zł więcej i nie jest tak funkcjonalny.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 150 4x4 - podsumowanie

Octavia to bardzo udany model, a w wersji Scout zyskuje nowe atuty. To po prostu świetne auto.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 150 4x4: plusy

  • przestronne wnętrze;
  • ogromny bagażnik;
  • wielka ładowność;
  • sprawny napęd;
  • mocny i oszczędny silnik;
  • niezłe wyposażenie - w tym nowoczesne systemy bezpieczeństwa

 Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 150 4x4: minusy

  • stosunkowo sztywne zawieszenie;
  • niezbyt porywająca stylizacja;
  • dość wysoka cena.
 
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 150 4x4
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/3500
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Napęd
4x4
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Dług./szer./wys.
466/181/150 cm
Rozstaw osi
269 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1380/638 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
610/1740 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (ON)
Opony
225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,1 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,5 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*
6,1/4,6/5,1
Teoretyczny zasięg
1070 km
Dane testowe*
7,4/5,2/6,3
Rzeczywisty zasięg
870 km
Cena
113 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 7/2015 z 9 lutego 2015 r.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas