Skoda Octavia RS 2.0 TDI - test długodystansowy

Nasza długodystansowa Octavia pokonała 30 000 km. Pomimo że jeździ nią wielu kierowców, czasami bardzo forsownie – auto omijają problemy.

Sroga zima nie robi większego wrażenia na Skodzie. Samochód nie sprawia najmniejszych problemów.
Sroga zima nie robi większego wrażenia na Skodzie. Samochód nie sprawia najmniejszych problemów.Motor

Jak wygląda w rzeczywistości awaryjność Octavii? Okazuje się, że całkiem nieźle. Pomimo, że nasz długodystansowy samochód ma najbardziej wysiloną wersję silnika 2.0 TDI o mocy 170 KM, filtr cząstek stałych i w częstych podróżach do Niemiec poganiany jest do ponad 220 km/h - nic złego się nie dzieje.

Zanotowane przez nas awarie do poważnych nie należą. Otóż spaliła się jedna z żarówek podświetlenia tablicy rejestracyjnej, kilka razy z niewiadomych powodów same otworzyły się wszystkie szyby podczas jazdy, a na mrozie klapka wlewu paliwa potrafiła przymarzać do swej uszczelki.

Po wielu sygnałach od czytelników w sprawie awarii filtrów cząstek stałych w przeróżnych dieslach oczekiwaliśmy się, że i w Skodzie coś się może przydarzyć. Mimo pokonania tak długiego dystansu nic się jednak nie dzieje. To dowód, iż koncernowi VW udało się opanować niełatwą technologię DPF.

Stan wnętrza Octavii RS potwierdza dobrą jakość wykonania. Po aucie zupełnie nie widać przebiegu. Fabryczna nawigacja jest bardzo dobra.Motor

Podczas dłuższych wyjazdów nie można nie docenić wygody wnętrza Octavii w wersji RS. Jej głęboko wyprofilowane fotele nie tylko zapewniają dobre podparcie na zakrętach, ale przede wszystkim są bardzo wygodne. Wprost trudno sobie przypomnieć drugi model samochodu, z którego po 1000 km wysiadałoby się w tak dobrej kondycji. Długie podróże pozwoliły nam dokładnie określić zużycie paliwa tego auta. Przy bardzo spokojnej jeździe można uzyskać wynik około 5 l/100 km. Dynamicznie poganiany samochód spalał w trasie około 7 l/100 km, natomiast na niemieckiej autostradzie przy stałej prędkości 200 km/h zużycie wynosiło 9,7 l/100 km. Szczególnie ten ostatni wynik budzi uznanie. To, co nam niezbyt przypadło do gustu w testowanej Skodzie, to połączenie silnika TDI oraz skrzyni dwusprzęgłowej DSG. Wydaje się, że ta przekładnia o wybitnie sportowym charakterze lepiej współpracuje z silnikami benzynowymi. Tu zbyt często zmusza silnik Diesla do pracy przy nietypowych dla niego obrotach. DSG to jednak element, z którego można zrezygnować kupując nowe auto.

Skoda Octavia RS 2.0 TDI

Skoda Octavia RS 2.0 TDI - test długodystansowy (czytaj artykuł)

Wada każdej Octavii: w menu komputera pokładowego brak polskiego języka. Czy rynek portugalski jest rzeczywiście ważniejszy?Motor
Pierwsza "awaria" po 30 tys. km przepaliła się zaróweczka tylnej rejestracji.Motor
Tak wygląda filtr kabinowy po 30 000 km. Do wymiany.Motor
Silniki TDI bardzo nie lubią zabrudzonego filtra powietrza.Motor
Przy okazji wymiany oleju wymieniono oczywiście też jego filtr.Motor
Po 30 000 km dokonano rutynowej wymiany oleju silnikowego.Motor
Mimo dynamicznej jazdy hamulce nie wykazały nadmiernego zużycia.Motor
Wizyta w Berlinie oznacza konieczność uzyskania winiety zezwalającej na wjazd do centrum miasta.Motor
Światła to mocna strona Skody. Plus za oszczędny spryskiwacz reflektorów - uruchamia się raz na pięć cykli spryskiwania szyby.Motor
Wizyta na rutynowym przeglądzie przy przebiegu 30 000 km nie ujawniła żadnych problemów.Motor
Jeżeli po 1000 km wysiadamy z samochodu bez bólu pleców, to znaczy, że fotele zaprojektował prawdziwy specjalista.Motor
Połączenie silnika TDI i skrzyni DSG nie jest optymalne. Skrzynia zbyt często zmusza silnik do gwałtownych zmian obrotów.Motor
Stan wnętrza Octavii RS potwierdza dobrą jakość wykonania. Po aucie zupełnie nie widać przebiegu. Fabryczna nawigacja jest bardzo dobra.Motor
Sroga zima nie robi większego wrażenia na Skodzie. Samochód nie sprawia najmniejszych problemów.Motor
Podróż do Rotterdamu potwierdza niskie zużycie paliwa. Średnia w trasie wyniosła 5,9 l/100 km.Motor
Pomiary na torze testowym wykazały, że Octavia RS uzyskuje lepsze wyniki przyspieszeń niż podaje producent.Motor
Chorwackie autostrady potrafią zaskoczyć korkami. Długa podróż wydobywa zalety Skody.Motor

ASO nie miało zbyt wiele pracyWizyta na rutynowym przeglądzie przy przebiegu 30 000 km nie ujawniła żadnych problemów. Wymieniono olej, niezbędne filtry oraz sprawdzono stan hamulców. Dopiero po przekroczeniu 30 000 km trzeba było udać się na wymianę wycieraczek oraz żarówki podświetlenia tablicy rejestracyjnej.

Przegląd po 30 tys. km:

  • wymiana oleju
  • wymiana filtra oleju
  • weryfikacja stanu tarcz
  • klocków hamulcowych
  • wymiana filtra kabinowego
  • sprawdzenie płynu chłodniczego
  • diagnostyka komputerem
  • sprawdzenie płynu chłodniczego
  • sprawdzenie zawieszenia

Koszt: 860 zł (materiały i robocizna)

Plusy:

  • Jeżeli po 1000 km wysiadamy z samochodu bez bólu pleców, to znaczy, że fotele zaprojektował prawdziwy specjalista.
  • Światła to mocna strona Skody. Plus za oszczędny spryskiwacz reflektorów - uruchamia się raz na pięć cykli spryskiwania szyby.

Minusy:

  • Połączenie silnika TDI i skrzyni DSG nie jest optymalne. Skrzynia zbyt często zmusza silnik do gwałtownych zmian obrotów.
  • Wada każdej Octavii: w menu komputera pokładowego brak polskiego języka. Czy rynek portugalski jest rzeczywiście ważniejszy?

Marcin Klonowski

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
170 KM/4200
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut. (DSG)/6-bieg.
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,2 m
Masa/ładowność
1445/520 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
560/1420 l
Pojemność zbiornika paliwa
55 l (ON)
Opony
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,9/4,9/6,0
Emisja dwutlenku węgla
159 g/km
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas