Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - test
Praktyczne nadwozie, mocny silnik, efektywny napęd 4x4 – Skoda Octavia w tej wersji przypomina motoryzacyjny uniwersalny szwajcarski scyzoryk.
Skoda Octavia to od dawna nr. 1 polskiego rynku nowych samochodów. Jej sukces tkwi w tym, że to auto kompaktowe, ale na tyle duże, że stanowi alternatywę dla droższych modeli klasy średniej. Swój udział w takim stanie rzeczy mają też dwie wersje nadwozia, szeroka gama silników i skrzyń biegów.
Niedawno do gamy najnowszej Octavii dołączyły dwie kolejne wersje - usportowiona RS i odmiana z napędem 4x4.
Bezkonkurencyjna?
Jeśli ktoś poszukuje kompaktowego kombi z napędem na 4 koła, nie ma wielkiego wyboru. Jedynym rywalem Octavii jest VW Golf Variant 4Motion.
Wersja 4x4 z zewnątrz nie różni się od przednionapędowego kombi. W kabinie, poza gałką dźwigni zmiany biegów z logo 4x4, też próżno szukać różnic. Istotne są za to te konstrukcyjne. Mowa o tylnym zawieszeniu wielowahaczowym. W Octavii z przednim napędem (z wyjątkiem wersji 1.8 TSI) stosuje się belkę skrętną - rozwiązanie proste i stosunkowo skuteczne. Z kolei to zastosowane w odmianie 4x4 przekłada się na lepsze właściwości jezdne i poprawione tłumienie nierówności.
Za napęd 4x4 stosowany w Octavii odpowiada najnowsza, 5. generacja sprzęgła Haldex. Napęd przenoszony jest na przednie koła, a w razie potrzeby, w ułamku sekundy, moment obrotowy trafia także na tylną oś. W porównaniu do wcześniejszych generacji Haldexa, najnowsze wydanie tego systemu działa płynnie i nie zaskakuje kierowcy nagłym załączeniem napędu tylnej osi.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance (czytaj test)
Suma wielu zalet
Octavia 4x4 wyróżnia się świetną trakcją. Swój udział w tym ma również seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) na przedniej i tylnej osi. Kierowca dostaje w tym aucie sporą porcję przyjemności z jazdy.
Dwulitrowy turbodiesel o mocy 150 KM to optymalne źródło napędu tego rodzinnego kombi. Testowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniosło 8,9 sekundy, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik.
Nieco gorzej wypada ocenić zużycie paliwa, które nijak ma się do optymistycznych deklaracji producenta. Teoretycznie średnie spalanie wynosi 4,9 l/100 km, w praktyce trzeba się liczyć z wynikiem na poziomie 7,0 l/100 km.
Octavia 2.0 TDI 4x4 jest tak uniwersalna jak szwajcarski scyzoryk - ma wiele talentów i dobrze odnajdzie się w każdej sytuacji drogowej. Nic dziwnego, że właśnie w Szwajcarii aż 55% Octavii to właśnie wersje 4x4.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance (czytaj test)
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - podsumowanie
Octavia to dopracowana i przemyślana konstrukcja. W tej wersji to auto na każdą drogę i warunki pogodowe.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: plusy
- funkcjonalne wnętrze,
- ogromny bagażnik,
- wysoka jakość wykonania,
- komfort jazdy,
- osiągi,
- skuteczny napęd na obie osie.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: minusy
- silnik jest oszczędny, ale daleko mu do optymistycznych deklaracji producenta,
- wnętrze utrzymane w ponurej kolorystyce.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/1750 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 466/181/147 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1380/638 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 610/1740 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 213 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,7 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 12,7 s (6. bieg) ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,9 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,7 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,3 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,9/4,3/4,9 |
Teoretyczny zasięg | 1120 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,8/6,2/7,0 |
Rzeczywisty zasięg | 790 km |
Cena wersjii podstawowej** | 100 700 zł |
Cena | 104 700 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała