Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - test

Praktyczne nadwozie, mocny silnik, efektywny napęd 4x4 – Skoda Octavia w tej wersji przypomina motoryzacyjny uniwersalny szwajcarski scyzoryk.

Prześwit Octavii w wersji 4x4 wynosi tylko 14 cm, więc szutrowe nawierzchnie to szczyt jej możliwości.
Prześwit Octavii w wersji 4x4 wynosi tylko 14 cm, więc szutrowe nawierzchnie to szczyt jej możliwości.Motor

Skoda Octavia to od dawna nr. 1 polskiego rynku nowych samochodów. Jej sukces tkwi w tym, że to auto kompaktowe, ale na tyle duże, że stanowi alternatywę dla droższych modeli klasy średniej. Swój udział w takim stanie rzeczy mają też dwie wersje nadwozia, szeroka gama silników i skrzyń biegów.

Funkcjonalność kokpitu, tradycyjnie dla czeskiej marki, stoi na najwyższym poziomie. W tym aucie każdy kierowca bez problemu zajmie idealną pozycję. W cenie pakietu Dynamic jest też sportowa, obszyta skórą kierownica.Motor

Niedawno do gamy najnowszej Octavii dołączyły dwie kolejne wersje - usportowiona RS i odmiana z napędem 4x4.

Bezkonkurencyjna?

Jeśli ktoś poszukuje kompaktowego kombi z napędem na 4 koła, nie ma wielkiego wyboru. Jedynym rywalem Octavii jest VW Golf Variant 4Motion.

Wersja 4x4 z zewnątrz nie różni się od przednionapędowego kombi. W kabinie, poza gałką dźwigni zmiany biegów z logo 4x4, też próżno szukać różnic. Istotne są za to te konstrukcyjne. Mowa o tylnym zawieszeniu wielowahaczowym. W Octavii z przednim napędem (z wyjątkiem wersji 1.8 TSI) stosuje się belkę skrętną - rozwiązanie proste i stosunkowo skuteczne. Z kolei to zastosowane w odmianie 4x4 przekłada się na lepsze właściwości jezdne i poprawione tłumienie nierówności.

Za napęd 4x4 stosowany w Octavii odpowiada najnowsza, 5. generacja sprzęgła Haldex. Napęd przenoszony jest na przednie koła, a w razie potrzeby, w ułamku sekundy, moment obrotowy trafia także na tylną oś. W porównaniu do wcześniejszych generacji Haldexa, najnowsze wydanie tego systemu działa płynnie i nie zaskakuje kierowcy nagłym załączeniem napędu tylnej osi.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance (czytaj test)

17-calowe felgi to najlepszy wybór do Octavii i nie warto dopłacać za większe. Skuteczność układu hamulcowego jest bardzo wysoka.Motor
Fotele Dynamic ze zintegrowanymi zagłówkami to opcja za 1000 zł. Są efektowne i wygodne.Motor
Pod względem przestronności, Octavii blisko do aut klasy średniej.Motor
Regularne kształty, schowek pod podłogą i pojemność 610 litrów. Wzorowy bagażnik.Motor
150-konny diesel to najlepszy wybór do Octavii 4x4. Jest mocny i oszczędny.Motor
Jedyny widoczny w kabinie atrybut wersji 4x4 to „podpisana” gałka zmiany biegów.Motor
Plus za podgrzewanie tylnej kanapy.Motor
Funkcjonalność kokpitu, tradycyjnie dla czeskiej marki, stoi na najwyższym poziomie. W tym aucie każdy kierowca bez problemu zajmie idealną pozycję. W cenie pakietu Dynamic jest też sportowa, obszyta skórą kierownica.Motor
Octavia Combi 4x4 to wszechstronne auto kompaktowe z przemyślanym wnętrzem.Motor
Prześwit Octavii w wersji 4x4 wynosi tylko 14 cm, więc szutrowe nawierzchnie to szczyt jej możliwości.Motor

Suma wielu zalet

Octavia 4x4 wyróżnia się świetną trakcją. Swój udział w tym ma również seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) na przedniej i tylnej osi. Kierowca dostaje w tym aucie sporą porcję przyjemności z jazdy.

Dwulitrowy turbodiesel o mocy 150 KM to optymalne źródło napędu tego rodzinnego kombi. Testowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniosło 8,9 sekundy, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik.

Nieco gorzej wypada ocenić zużycie paliwa, które nijak ma się do optymistycznych deklaracji producenta. Teoretycznie średnie spalanie wynosi 4,9 l/100 km, w praktyce trzeba się liczyć z wynikiem na poziomie 7,0 l/100 km.

Octavia 2.0 TDI 4x4 jest tak uniwersalna jak szwajcarski scyzoryk - ma wiele talentów i dobrze odnajdzie się w każdej sytuacji drogowej. Nic dziwnego, że właśnie w Szwajcarii aż 55% Octavii to właśnie wersje 4x4.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance (czytaj test)

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 EleganceMotor

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - podsumowanie

Octavia to dopracowana i przemyślana konstrukcja. W tej wersji to auto na każdą drogę i warunki pogodowe.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: plusy

  • funkcjonalne wnętrze,
  • ogromny bagażnik,
  • wysoka jakość wykonania,
  • komfort jazdy,
  • osiągi,
  • skuteczny napęd na obie osie.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: minusy

  • silnik jest oszczędny, ale daleko mu do optymistycznych deklaracji producenta,
  • wnętrze utrzymane w ponurej kolorystyce.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/3500
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
466/181/147 cm
Rozstaw osi
268 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1380/638 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
610/1740 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Opony
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,9 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,7 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,3 dB →
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,9/4,3/4,9
Teoretyczny zasięg
1120 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,8/6,2/7,0
Rzeczywisty zasięg
790 km
Cena wersjii podstawowej**
100 700 zł
Cena
104 700 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas