Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance - test długodystansowy
Nową Skodą Octavią Combi pokonaliśmy dystans 40 tys. km. Dla nowoczesnego samochodu nie byłoby to wielkim wyczynem, gdyby nie fakt, że potrzebowaliśmy na to raptem pół roku. Podsumowanie testu długodystansowego.
Statystyki mówią same za siebie. Liczba 40 000 km na cyfrowym liczniku przebiegu pojawiła się już po 195 dniach. Oznacza to, że średnio co 24 godziny Octavii Combi przybywało 205 km. A to już nie przelewki.
W tym czasie auto gościło nie tylko na polskich drogach, ale i w Niemczech, Austrii, Czechach, Holandii, we Włoszech, a nawet za kołem podbiegunowym. Czeskie kombi chwalone było przede wszystkim za bardzo dobrą pozycję za kierownicą, obszerne wnętrze i wielki bagażnik z podwójną podłogą i pełnowymiarowym kołem zapasowym. Jest on tak duży, że bez najmniejszego problemu pomieści bagaże 4 osób na dwutygodniowe wakacje.
Stabilna
Od początku wysokie noty wystawiano 1,2-litrowemu silnikowi benzynowemu. Mimo niewielkiej pojemności skokowej okazał się on wystarczająco dynamiczny i elastyczny oraz naprawdę ekonomiczny. Turbodziura jest praktycznie nieodczuwalna, a maksymalny moment obrotowy (175 Nm) pojawia się już przy 1400 obr./min. Dzięki temu nawet w pełni obciążone auto przyspiesza całkiem sprawnie. Także przy jeździe z wysokimi prędkościami.
Podczas wielu podróży niemieckimi autostradami Octavia zużywała średnio 7,5 l/100 km, co jest znakomitym rezultatem, zwłaszcza że prędkość auta często sięgała 160-170 km/h. Przy tym nikt na pokładzie nie skarżył się na nadmierny hałas panujący w kabinie. Kombi pozytywnie zaskoczyło także swoją wysoką stabilnością, absolutnie bez problemu utrzymując kierunek jazdy na wprost i wpisując się w szybkie łuki na autostradzie.
To zasługa m.in. dość sztywno dostrojonego układu jezdnego. Cierpi na tym komfort jazdy przy pokonywaniu pojedynczych nierówności, jak np. zapadnięte studzienki. Elementy sprężyste zawieszenia pracuję wprawdzie cicho, jednak dają znać o sobie "uderzenia" pochodzące z kół.
Cztery dolewki
Na odcinku 40 000 km silnik auta aż cztery razy wołał o dolewkę oleju. Po raz pierwszy informacja o jego niewystarczającej ilości wyświetliła się na ekranie komputera pokładowego przy przebiegu 10 071 km. Wtedy w jednostce napędowej zagościło dodatkowe 1,5 l oleju. Sytuacja powtórzyła się jeszcze przy 13 449 km (dolaliśmy pół litra), 16 685 km oraz przy 38 802 km. W dwóch ostatnich przypadkach wlaliśmy po litrze oleju.
Konieczność jego uzupełniania wynika po pierwsze z tego, że silnik 1.2 TSI to wysilona jednostka, a po drugie - większość kierowców niebieskiej Octavii miała "ciężką" prawą nogę. Mimo to, konieczność uzupełnienia 4 l oleju na dystansie 40 000 km to spora przesada.
Bogato wyposażona
Testowana Skoda Octavia w odmianie Elegance wyróżnia się bogatym wyposażeniem seryjnym oraz kilkoma przydatnymi opcjami. Niezłe wrażenie pozostawił zestaw multimedialny Columbus (dopłata 6800 zł), który, mimo bardzo wielu rozbudowanych aplikacji, okazał się łatwy w obsłudze. Nawigacja uruchamia się wprawdzie długo, ale ma przydatne funkcje, jak np. możliwość wyszukiwania konkretnych stacji benzynowych. Muzykę można odtwarzać z telefonu przez Bluetooth, z pamięci zewnętrznych, a nawet z dysku twardego o pojemności około 10 GB. Niestety, Columbus ma też wady. Przede wszystkim to na jego ekranie zmienia się niektóre ustawienia samochodu - wolelibyśmy wyłączać kontrolę trakcji albo regulować intensywność podświetlenia osobnymi przełącznikami. Co więcej, system Columbus za nic w świecie nie chce współpracować z iPodem starszej generacji (rocznik 2008). Szkoda, bo wiele tańszych urządzeń w modelach innych producentów nie ma z tym problemu.
W czasie testu przydatne były m.in. Phone box (900 zł), wzmacniający sygnał GSM przy pomocy anteny dachowej, gniazdo elektryczne 230 V (400 zł), przydające się np. do ładowania aparatu fotograficznego oraz asystent parkowania (1200 zł). Ten ostatni na ekranie nawigacji wyświetla odstęp od przeszkód dookoła auta, ale jego tolerancja jest po prostu zbyt mała. Przy parkowaniu prostopadłym między samochodami, często "krzyczy", że już nie ma miejsca obok auta, a później okazuje się, że drzwi można swobodnie otworzyć.
Bez usterek
Na dystansie 40 000 km Octavia zużyła 3176 l paliwa, co daje średnią około 8 l/100 km (nieźle, biorąc pod uwagę wiele godzin na autostradach oraz udział w testach opon). Najniższy zanotowany wynik to 5,2 l/100 km poza miastem, natomiast w mieście auto zużywało około 8,3-8,5 l/100 km. Co ważne, 50-litrowy bak okazuje się absolutnie wystarczający, zapewniając zasięg rzędu 700 km.
Przy 30 000 km Octavia przeszła pierwszy i jedyny przegląd w autoryzowanej stacji obsługi. W jego ramach wymieniono olej (253,5 zł) i filtr oleju (46,48 zł), komplet piór wycieraczek (119,54 zł), a także przednie klocki hamulcowe (222,70 zł). Łącznie z robocizną zamknął się on w kwocie 1050,22 zł. Defektów nie stwierdzono.
Jedyną "przygodą", jaka spotkała Skodę w czasie testu, było uszkodzenie jednej z opon. Niedługo przed przeglądem zauważyliśmy średnich rozmiarów wybrzuszenie na niemal nieużywanej oponie zimowej, więc wymieniliśmy ją na nową.
Na koniec poddaliśmy Skodę badaniu na stacji diagnostycznej Dekra. Potwierdziła się wysoka jakość czeskiego auta - stan wszystkich podzespołów z łatwością zmieścił się w normie. Ba, trzy amortyzatory wykazały identyczną sprawność 79%, a tylko prawy tylny - 78%.
Bardzo dobre noty należą się również wykończeniu auta. Wprawdzie jasna tapicerka jest wyjątkowo podatna na zabrudzenia (przy zakupie polecamy wybrać ciemne materiały wykończeniowe), ale fotel kierowcy nie "wysiedział się" i wygląda jak nowy. Nawet plastiki na progach i w bagażniku świetnie oparły się intensywnej eksploatacji, a skóra na kierownicy nie nosi najmniejszych śladów zużycia.
Niebieska Skoda Octavia Combi bez najmniejszego wysiłku pokonała testowy dystans, potwierdzając swoją wysoką jakość. Jedyna skaza na honorze to zauważalne zużycie oleju.
Przebieg testu długodystansowego
650 km | POCZĄTEK TESTU Skoda Octavia Combi 1.2 TSI (105 KM) przyjechała do „Motoru” na początku sierpnia 2013 r. z przebiegiem 650 km. |
2000 km | PIERWSZA TRASA Zaraz po rozpoczęciu testu Skoda odbyła pierwszą podróż. Na trasie Warszawa- -Szczecin-Warszawa auto zaskoczyło przede wszystkim świetnie zaprojektowanymi fotelami, które nie powodują zmęczenia nawet po siedmiu godzinach jazdy. |
4000 km | TEST OPON LETNICH Jedną z pierwszych poważnych prób dla testowanej Skody był wyjazd do Niemiec na test opon letnich. Auto dzielnie zniosło trudny tydzień spędzony na torze testowym. |
6000 km | POMIARY NA TORZE TESTOWYM Gdy na liczniku „wybiło” 6000 km, zabraliśmy Skodę na zamknięte lotnisko, żeby sprawdzić jej osiągi, skuteczność hamulców, sprawność w slalomie i na torze oraz zachowanie w ekstremalnych sytuacjach. Wrażenia – wyłącznie pozytywne. |
7000 km | WYJAZD DO WŁOCH Już po miesiącu testowaną przez nas Skodę czekała kolejna dalsza wyprawa. Podczas podróży do Włoch w pełni załadowany samochód pokonał niemal 5000 km przy temperaturach sięgających 35ºC. |
10 071 km | DOLEWKA OLEJU NR 1 Już po przejechaniu 10 071 km komunikat na ekranie komputera pokładowego wezwał nas do uzupełnienia poziomu oleju silnikowego. Skoda wymagała aż 1,5-litrowej dolewki. |
12 000 km | WYJAZD DO SZWECJI Kolejną wyprawą zagraniczną, jaka czekała testowaną Skodę, była podróż do Szwecji przez Estonię. Samochód przejechał przy tym ok. 2000 km (byłoby więcej, ale sporą część trasy pokonaliśmy promami). |
13 449 km | DOLEWKA OLEJU NR 2 Kolejnego pół litra oleju samochód domagał się od nas już przy przebiegu 13 449 km, czyli niecałe 3400 km od poprzedniej dolewki. |
16 685 km | DOLEWKA OLEJU NR 3 Na liczniku 16 685 km, od ostatniego uzupełniania oleju przejechaliśmy raptem 3236 km, a między zegarami znów pojawiło się wezwanie do dolewki (wlaliśmy kolejny litr). |
19 000 km | REKORD SPALANIA Podczas jesiennego wyjazdu na trasie Warszawa-Lublin- Warszawa Skoda zużyła średnio zaledwie 5,2 l na 100 km. |
20 000 km | WYJAZD DO WŁOCH Kolejny wyjazd czekał Octavię późną jesienią ubiegłego roku. Pokonała ona wtedy blisko 3000 km, m.in. po północnych Włoszech i południowej Francji, odwiedzając także wyspę Elba (na zdjęciu wyjazd z promu). |
24 000 km | SPORT CZY ROZSĄDEK? Oczywiście Octavia RS gromi testowaną odmianę 1.2 TSI osiagami. Ale – co zaskakujące – w kwestii pewności prowadzenia różnica wcale nie okazała się wielka. |
25 000 km | WYJAZD DO HOLANDII Pod koniec ubiegłego roku Skoda pokonała 3100 km podczas wyprawy do Holandii. Podróż odbywała się głównie autostradami (z dużymi prędkościami), a mimo to Octavia zużyła średnio 6,1 l/100 km. |
28 400 km | BĄBEL NA OPONIE Przy przebiegu 28 400 km na jednej z opon znaleźliśmy średnich rozmiarów (mniej więcej 3 na 5 cm) wybrzuszenie. Niemal nową „zimówkę” trzeba było wymienić. |
30 000 km | PRZEGLĄD W ASO Przy przebiegu 30 000 km komputer pokładowy Octavii wezwał nas do udania się na przegląd. Kosztował on 1050 zł i objął m.in. wymianę: oleju silnikowego (4 l), filtra oleju, przednich klocków hamulcowych oraz piór wycieraczek. |
31 000 km | BAGAŻNIK Zmierzyliśmy bagażnik. Według producenta mieści on 610 l (lub 588 l z kołem dojazdowym). Testowana Skoda zmieściła 545 l, ale ma pełnowymiarowy „zapas”. |
33 000 km | JAKI TO SILNIK? Jako że Octavia ma wyjątkowo nieduży silnik (1.2 TSI, 105 KM), postanowiliśmy sprawdzić, czy nasi Czytelnicy rozpoznają, z jaką jednostką mają do czynienia. Po jazdach w mieście i poza nim uznali oni (uśredniony wynik z wypowiedzi 14 osób), że Octavię napędza silnik 1.6 turbo o mocy 136 KM. |
34 500 km | TEST OPON ZIMOWYCH Przy przebiegu 34 500 km Octavia przeszła najtrudniejszą część testu – wyprawę do Szwecji na test opon zimowych. Pokonała przy tym 3500 km przy temperaturach utrzymujących się poniżej –30ºC. |
38 802 km | DOLEWKA OLEJU NR 4 Pod koniec testu, przy przebiegu 38 802 km musieliśmy jeszcze raz uzupełnić olej. Podobnie jak poprzednio, wystarczyła litrowa dolewka. |
40 650 km | ZAKOŃCZENIE Kiedy licznik przebiegu testowanej Octavii pokazał 40 650 km, a więc po przejechaniu dokładnie 40 tysięcy kilometrów, zakończyliśmy nasz test długodystansowy. |
Warto
PAKIET AMAZING (3950 zł) to m.in. skrętne biksenony, asystent świateł drogowych, tylne światła LED i boczne airbagi z tyłu. Brakowało go w testowanej Skodzie.
PHONE BOX wzmacnia (anteną dachową) sygnał GSM. Z Bluetooth kosztuje 900 zł.
GNIAZDO ELEKTRYCZNE 230V (dopłata 400 zł) pozwala naładować laptop albo baterię do aparatu bądź kamery.
Niewarto
NAWIGACJA COLUMBUS (fot.) jest świetna, ale droga (6800 zł). Niezły zestaw Amundsen z ekranem 5,8'' można mieć za 2600 zł.
JASNA TAPICERKA (bezpłatna opcja) powiększa optycznie wnętrze, ale błyskawicznie się brudzi.
Badanie na stacji DEKRA
Jak każdy test długodystansowy, także ten zakończyliśmy wizytą w stacji diagnostycznej Dekra. Celem była ocena stanu Skody po pokonaniu 40 000 km. Przez te pół roku nikt specjalnie nie oszczędzał Octavii, "zaliczyła" ona także dwa ciężkie dla samochodu testy opon. A mimo to bezproblemowo przeszła próbę.
Eksploatacja
Cena zakupu:
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 w wersji Elegance kosztuje 78 250 zł. Testowane auto ma mnóstwo wyposażenia dodatkowego (m.in. nawigacja Columbus - 6800 zł, Phone box - 900 zł, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika - 1450 zł, asystent parkowania - 1250 zł, lakier metalik - 1950 zł). Cena ze wszystkimi dodatkami to aż 98 500 zł.
Wydatki:
- 3176,5 l benzyny: 18 410 zł
- 4 l oleju: 350 zł
- opony zimowe (Bridgestone Blizzak LM-30): 1800 zł
- ubezpieczenie (pakiet OC i AC): 2100 zł
- przegląd w ASO po 30 000 km: 1050 zł
Łącznie w ciągu ok. pół roku wydaliśmy:
23 710 zł
Utrata wartości:
Na podstawie notowań Info Expert szacowana utrata wartości wynosi 36 550 zł.
Koszt 1 km:
Z utratą wartości: 1,21 zł
Bez utraty wartości: 0,59 zł
Co nam sie spodobało, a co nie
Red. Marcin Klonowski
Plusy:
- Nieduże zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy,
- niezłe osiągi jak na tej wielkości silnik
Minusy:
- Zbyt czułe czujniki parkowania,
- duże zużycie oleju,
- w testowanej wersji belka skrętna z tyłu
Red. Wojciech Jurko
Plusy:
- Schowek wzmacniający sygnał GSM, gniazdko 230 V,
- logo stacji benzynowych w nawigacji
Minusy:
- Niepraktyczna jasna tapicerka,
- niewyłączalne ESP,
- kiepska współpraca z iPodem
Red. Marcin Laska
Plusy:
- Wielki bagażnik,
- pewne prowadzenie,
- po 40 000 km zero śladów zużycia we wnętrzu
Minusy:
- Słabe światła,
- przeciętnie komfortowe zawieszenie,
- skomplikowana obsługa multimediów
Podsumowanie
W ciągu nieco ponad pół roku Octavia pokonała aż 40 000 km, nierzadko z prędkościami zbliżonymi do maksymalnej (na niemieckich autostradach). Wzięła też udział w wymagających dla samochodu testach opon (które obejmują np. wiele godzin forsownej jazdy po torze). A mimo to w czasie całego testu nie zaliczyła ani jednej usterki. Skoda potwierdziła, że jest wygodnym, pakownym i niezawodnym autem.
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 105 KM/4500 |
Maks. moment obrotowy | 175 Nm/1400 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 466/181/146 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1172/645 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 610/1740 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,0 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 17,9 s (6. bieg) → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,0 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,8 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,6 dB ↑ |
Rzeczywista prędkość* | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Rzeczywista pojemność bagażnika** | 545 l |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,0/4,5/5,1 |
Teoretyczny zasięg | 980 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,4/5,8/7,1 |
Rzeczywisty zasięg | 700 km |
Cena wersji podstawowej*** | 68 750 zł |
Cena | 78 250 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **zmierzona zgodnie z normą VDA, czyli przy pomocy litrowych pudełek o wymiarach 5 x 10 x 20 cm; ***z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Laska, Maciej Struk, zdjęcia: Paweł Tyszko, Robert Brykała, autorzy, archiwum