Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance - test długodystansowy

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 EleganceMotor
Uporządkowany kokpit jest łatwy w obsłudze. Przy zakupie można się zdecydować na czarno-beżową (jak na fot.) lub czarną tonację wnętrza.
Uporządkowany kokpit jest łatwy w obsłudze. Przy zakupie można się zdecydować na czarno-beżową (jak na fot.) lub czarną tonację wnętrza.Motor
Dużo uroku dodaje Skodzie lakier błękit Race. Kosztuje on, jak każdy metalik, 1950 zł.
Dużo uroku dodaje Skodzie lakier błękit Race. Kosztuje on, jak każdy metalik, 1950 zł.Motor

Przebieg testu długodystansowego

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance

650 km
POCZĄTEK TESTU
Skoda Octavia Combi
1.2 TSI (105 KM) przyjechała
do „Motoru”
na początku sierpnia
2013 r. z przebiegiem
650 km.
2000 km
PIERWSZA TRASA
Zaraz po rozpoczęciu testu Skoda odbyła
pierwszą podróż. Na trasie Warszawa-
-Szczecin-Warszawa auto zaskoczyło przede
wszystkim świetnie zaprojektowanymi
fotelami, które nie powodują zmęczenia nawet
po siedmiu godzinach jazdy.
4000 km
TEST OPON LETNICH
Jedną z pierwszych poważnych
prób dla testowanej Skody
był wyjazd do Niemiec na
test opon letnich. Auto dzielnie
zniosło trudny tydzień
spędzony na torze testowym.
6000 km
POMIARY NA TORZE TESTOWYM
Gdy na liczniku „wybiło” 6000 km, zabraliśmy
Skodę na zamknięte lotnisko, żeby
sprawdzić jej osiągi, skuteczność hamulców,
sprawność w slalomie i na torze oraz
zachowanie w ekstremalnych sytuacjach.
Wrażenia – wyłącznie pozytywne.
7000 km
WYJAZD DO WŁOCH
Już po miesiącu testowaną przez
nas Skodę czekała kolejna dalsza
wyprawa. Podczas podróży do
Włoch w pełni załadowany samochód
pokonał niemal 5000 km przy
temperaturach sięgających 35ºC.
10 071 km
DOLEWKA OLEJU NR 1
Już po przejechaniu 10 071 km
komunikat na ekranie komputera
pokładowego wezwał nas
do uzupełnienia poziomu oleju
silnikowego. Skoda wymagała
aż 1,5-litrowej dolewki.
12 000 km
WYJAZD DO SZWECJI
Kolejną wyprawą zagraniczną, jaka
czekała testowaną Skodę, była podróż
do Szwecji przez Estonię. Samochód
przejechał przy tym ok. 2000 km
(byłoby więcej, ale sporą część trasy
pokonaliśmy promami).
13 449 km
DOLEWKA OLEJU NR 2
Kolejnego pół litra oleju
samochód domagał
się od nas już przy przebiegu
13 449 km, czyli
niecałe 3400 km od
poprzedniej dolewki.
16 685 km
DOLEWKA OLEJU NR 3
Na liczniku 16 685 km, od ostatniego
uzupełniania oleju przejechaliśmy
raptem 3236 km,
a między zegarami znów pojawiło
się wezwanie do dolewki
(wlaliśmy kolejny litr).
19 000 km
REKORD SPALANIA
Podczas jesiennego
wyjazdu na trasie
Warszawa-Lublin-
Warszawa Skoda
zużyła średnio zaledwie
5,2 l na 100 km.
20 000 km
WYJAZD DO WŁOCH
Kolejny wyjazd czekał Octavię późną
jesienią ubiegłego roku. Pokonała ona
wtedy blisko 3000 km, m.in. po północnych
Włoszech i południowej Francji,
odwiedzając także wyspę Elba (na zdjęciu
wyjazd z promu).
24 000 km
SPORT CZY ROZSĄDEK?
Oczywiście Octavia RS gromi
testowaną odmianę 1.2 TSI
osiagami. Ale – co zaskakujące
– w kwestii pewności prowadzenia
różnica wcale nie
okazała się wielka.
25 000 km
WYJAZD DO HOLANDII
Pod koniec ubiegłego roku Skoda
pokonała 3100 km podczas wyprawy
do Holandii. Podróż odbywała
się głównie autostradami (z dużymi
prędkościami), a mimo to Octavia
zużyła średnio 6,1 l/100 km.
28 400 km
BĄBEL NA OPONIE
Przy przebiegu 28 400 km
na jednej z opon znaleźliśmy
średnich rozmiarów (mniej
więcej 3 na 5 cm) wybrzuszenie.
Niemal nową „zimówkę”
trzeba było wymienić.
30 000 km
PRZEGLĄD W ASO
Przy przebiegu 30 000 km komputer pokładowy
Octavii wezwał nas do udania
się na przegląd. Kosztował on 1050 zł
i objął m.in. wymianę: oleju silnikowego
(4 l), filtra oleju, przednich klocków
hamulcowych oraz piór wycieraczek.
31 000 km
BAGAŻNIK
Zmierzyliśmy bagażnik.
Według producenta
mieści on 610 l (lub
588 l z kołem dojazdowym).
Testowana Skoda
zmieściła 545 l, ale ma pełnowymiarowy „zapas”.
33 000 km
JAKI TO SILNIK?
Jako że Octavia ma wyjątkowo nieduży silnik (1.2 TSI,
105 KM), postanowiliśmy sprawdzić, czy nasi Czytelnicy
rozpoznają, z jaką jednostką mają do czynienia.
Po jazdach w mieście i poza nim uznali oni
(uśredniony wynik z wypowiedzi 14 osób), że Octavię
napędza silnik 1.6 turbo o mocy 136 KM.
34 500 km
TEST OPON ZIMOWYCH
Przy przebiegu 34 500 km Octavia
przeszła najtrudniejszą część
testu – wyprawę do Szwecji na test
opon zimowych. Pokonała przy tym
3500 km przy temperaturach utrzymujących
się poniżej –30ºC.
38 802 km
DOLEWKA OLEJU NR 4
Pod koniec testu, przy
przebiegu 38 802 km
musieliśmy jeszcze raz
uzupełnić olej. Podobnie
jak poprzednio, wystarczyła
litrowa dolewka.
40 650 km
ZAKOŃCZENIE
Kiedy licznik przebiegu testowanej
Octavii pokazał 40 650 km, a więc
po przejechaniu dokładnie 40 tysięcy
kilometrów, zakończyliśmy nasz test
długodystansowy.

Warto

PAKIET AMAZING
PAKIET AMAZINGSkoda
PHONE BOX
PHONE BOXSkoda
GNIAZDO ELEKTRYCZNE 230V
GNIAZDO ELEKTRYCZNE 230VMotor

Niewarto

NAWIGACJA COLUMBUS
NAWIGACJA COLUMBUSMotor
JASNA TAPICERKA
JASNA TAPICERKAMotor

Badanie na stacji DEKRA

Wszystkie amortyzatory miały dobrą (i równą) sprawność.
Wszystkie amortyzatory miały dobrą (i równą) sprawność.Motor
Także wszystkie światła Octavii działają bez zarzutu.
Także wszystkie światła Octavii działają bez zarzutu.Motor

Eksploatacja

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 EleganceMotor
  • 3176,5 l benzyny: 18 410 zł
  • 4 l oleju: 350 zł
  • opony zimowe (Bridgestone Blizzak LM-30): 1800 zł
  • ubezpieczenie (pakiet OC i AC): 2100 zł
  • przegląd w ASO po 30 000 km: 1050 zł

Co nam sie spodobało, a co nie

Red. Marcin Klonowski
Red. Marcin KlonowskiMotor
  • Nieduże zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy,
  • niezłe osiągi jak na tej wielkości silnik
  • Zbyt czułe czujniki parkowania,
  • duże zużycie oleju,
  • w testowanej wersji belka skrętna z tyłu
Red. Wojciech Jurko
Red. Wojciech JurkoMotor
  • Schowek wzmacniający sygnał GSM, gniazdko 230 V,
  • logo stacji benzynowych w nawigacji
  • Niepraktyczna jasna tapicerka,
  • niewyłączalne ESP,
  • kiepska współpraca z iPodem
Red. Marcin Laska
Red. Marcin LaskaMotor
  • Wielki bagażnik,
  • pewne prowadzenie,
  • po 40 000 km zero śladów zużycia we wnętrzu
  • Słabe światła,
  • przeciętnie komfortowe zawieszenie,
  • skomplikowana obsługa multimediów

Podsumowanie

Dane techniczne: Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1197 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
105 KM/4500
Maks. moment obrotowy
175 Nm/1400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
466/181/146 cm
Rozstaw osi
269 cm
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1172/645 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
610/1740 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Opony
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
17,9 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,6 dB
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Rzeczywista pojemność bagażnika**
545 l
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,0/4,5/5,1
Teoretyczny zasięg
980 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,4/5,8/7,1
Rzeczywisty zasięg
700 km
Cena wersji podstawowej***
68 750 zł
Cena
78 250 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**zmierzona zgodnie z normą VDA, czyli przy pomocy litrowych pudełek o wymiarach 5 x 10 x 20 cm;
***z tym samym silnikiem