Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance - test długodystansowy

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 EleganceMotor
Uporządkowany kokpit jest łatwy w obsłudze. Przy zakupie można się zdecydować na czarno-beżową (jak na fot.) lub czarną tonację wnętrza.
Uporządkowany kokpit jest łatwy w obsłudze. Przy zakupie można się zdecydować na czarno-beżową (jak na fot.) lub czarną tonację wnętrza.Motor
Dużo uroku dodaje Skodzie lakier błękit Race. Kosztuje on, jak każdy metalik, 1950 zł.
Dużo uroku dodaje Skodzie lakier błękit Race. Kosztuje on, jak każdy metalik, 1950 zł.Motor

Zobacz również:

    Przebieg testu długodystansowego

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance

    650 km
    POCZĄTEK TESTU
    Skoda Octavia Combi
    1.2 TSI (105 KM) przyjechała
    do „Motoru”
    na początku sierpnia
    2013 r. z przebiegiem
    650 km.
    2000 km
    PIERWSZA TRASA
    Zaraz po rozpoczęciu testu Skoda odbyła
    pierwszą podróż. Na trasie Warszawa-
    -Szczecin-Warszawa auto zaskoczyło przede
    wszystkim świetnie zaprojektowanymi
    fotelami, które nie powodują zmęczenia nawet
    po siedmiu godzinach jazdy.
    4000 km
    TEST OPON LETNICH
    Jedną z pierwszych poważnych
    prób dla testowanej Skody
    był wyjazd do Niemiec na
    test opon letnich. Auto dzielnie
    zniosło trudny tydzień
    spędzony na torze testowym.
    6000 km
    POMIARY NA TORZE TESTOWYM
    Gdy na liczniku „wybiło” 6000 km, zabraliśmy
    Skodę na zamknięte lotnisko, żeby
    sprawdzić jej osiągi, skuteczność hamulców,
    sprawność w slalomie i na torze oraz
    zachowanie w ekstremalnych sytuacjach.
    Wrażenia – wyłącznie pozytywne.
    7000 km
    WYJAZD DO WŁOCH
    Już po miesiącu testowaną przez
    nas Skodę czekała kolejna dalsza
    wyprawa. Podczas podróży do
    Włoch w pełni załadowany samochód
    pokonał niemal 5000 km przy
    temperaturach sięgających 35ºC.
    10 071 km
    DOLEWKA OLEJU NR 1
    Już po przejechaniu 10 071 km
    komunikat na ekranie komputera
    pokładowego wezwał nas
    do uzupełnienia poziomu oleju
    silnikowego. Skoda wymagała
    aż 1,5-litrowej dolewki.
    12 000 km
    WYJAZD DO SZWECJI
    Kolejną wyprawą zagraniczną, jaka
    czekała testowaną Skodę, była podróż
    do Szwecji przez Estonię. Samochód
    przejechał przy tym ok. 2000 km
    (byłoby więcej, ale sporą część trasy
    pokonaliśmy promami).
    13 449 km
    DOLEWKA OLEJU NR 2
    Kolejnego pół litra oleju
    samochód domagał
    się od nas już przy przebiegu
    13 449 km, czyli
    niecałe 3400 km od
    poprzedniej dolewki.
    16 685 km
    DOLEWKA OLEJU NR 3
    Na liczniku 16 685 km, od ostatniego
    uzupełniania oleju przejechaliśmy
    raptem 3236 km,
    a między zegarami znów pojawiło
    się wezwanie do dolewki
    (wlaliśmy kolejny litr).
    19 000 km
    REKORD SPALANIA
    Podczas jesiennego
    wyjazdu na trasie
    Warszawa-Lublin-
    Warszawa Skoda
    zużyła średnio zaledwie
    5,2 l na 100 km.
    20 000 km
    WYJAZD DO WŁOCH
    Kolejny wyjazd czekał Octavię późną
    jesienią ubiegłego roku. Pokonała ona
    wtedy blisko 3000 km, m.in. po północnych
    Włoszech i południowej Francji,
    odwiedzając także wyspę Elba (na zdjęciu
    wyjazd z promu).
    24 000 km
    SPORT CZY ROZSĄDEK?
    Oczywiście Octavia RS gromi
    testowaną odmianę 1.2 TSI
    osiagami. Ale – co zaskakujące
    – w kwestii pewności prowadzenia
    różnica wcale nie
    okazała się wielka.
    25 000 km
    WYJAZD DO HOLANDII
    Pod koniec ubiegłego roku Skoda
    pokonała 3100 km podczas wyprawy
    do Holandii. Podróż odbywała
    się głównie autostradami (z dużymi
    prędkościami), a mimo to Octavia
    zużyła średnio 6,1 l/100 km.
    28 400 km
    BĄBEL NA OPONIE
    Przy przebiegu 28 400 km
    na jednej z opon znaleźliśmy
    średnich rozmiarów (mniej
    więcej 3 na 5 cm) wybrzuszenie.
    Niemal nową „zimówkę”
    trzeba było wymienić.
    30 000 km
    PRZEGLĄD W ASO
    Przy przebiegu 30 000 km komputer pokładowy
    Octavii wezwał nas do udania
    się na przegląd. Kosztował on 1050 zł
    i objął m.in. wymianę: oleju silnikowego
    (4 l), filtra oleju, przednich klocków
    hamulcowych oraz piór wycieraczek.
    31 000 km
    BAGAŻNIK
    Zmierzyliśmy bagażnik.
    Według producenta
    mieści on 610 l (lub
    588 l z kołem dojazdowym).
    Testowana Skoda
    zmieściła 545 l, ale ma pełnowymiarowy „zapas”.
    33 000 km
    JAKI TO SILNIK?
    Jako że Octavia ma wyjątkowo nieduży silnik (1.2 TSI,
    105 KM), postanowiliśmy sprawdzić, czy nasi Czytelnicy
    rozpoznają, z jaką jednostką mają do czynienia.
    Po jazdach w mieście i poza nim uznali oni
    (uśredniony wynik z wypowiedzi 14 osób), że Octavię
    napędza silnik 1.6 turbo o mocy 136 KM.
    34 500 km
    TEST OPON ZIMOWYCH
    Przy przebiegu 34 500 km Octavia
    przeszła najtrudniejszą część
    testu – wyprawę do Szwecji na test
    opon zimowych. Pokonała przy tym
    3500 km przy temperaturach utrzymujących
    się poniżej –30ºC.
    38 802 km
    DOLEWKA OLEJU NR 4
    Pod koniec testu, przy
    przebiegu 38 802 km
    musieliśmy jeszcze raz
    uzupełnić olej. Podobnie
    jak poprzednio, wystarczyła
    litrowa dolewka.
    40 650 km
    ZAKOŃCZENIE
    Kiedy licznik przebiegu testowanej
    Octavii pokazał 40 650 km, a więc
    po przejechaniu dokładnie 40 tysięcy
    kilometrów, zakończyliśmy nasz test
    długodystansowy.

    Warto

    PAKIET AMAZING
    PAKIET AMAZINGSkoda
    PHONE BOX
    PHONE BOXSkoda
    GNIAZDO ELEKTRYCZNE 230V
    GNIAZDO ELEKTRYCZNE 230VMotor

    Niewarto

    NAWIGACJA COLUMBUS
    NAWIGACJA COLUMBUSMotor
    JASNA TAPICERKA
    JASNA TAPICERKAMotor

    Badanie na stacji DEKRA

    Wszystkie amortyzatory miały dobrą (i równą) sprawność.
    Wszystkie amortyzatory miały dobrą (i równą) sprawność.Motor
    Także wszystkie światła Octavii działają bez zarzutu.
    Także wszystkie światła Octavii działają bez zarzutu.Motor

    Eksploatacja

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance
    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 EleganceMotor
    • 3176,5 l benzyny: 18 410 zł
    • 4 l oleju: 350 zł
    • opony zimowe (Bridgestone Blizzak LM-30): 1800 zł
    • ubezpieczenie (pakiet OC i AC): 2100 zł
    • przegląd w ASO po 30 000 km: 1050 zł

    Co nam sie spodobało, a co nie

    Red. Marcin Klonowski
    Red. Marcin KlonowskiMotor
    • Nieduże zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy,
    • niezłe osiągi jak na tej wielkości silnik
    • Zbyt czułe czujniki parkowania,
    • duże zużycie oleju,
    • w testowanej wersji belka skrętna z tyłu
    Red. Wojciech Jurko
    Red. Wojciech JurkoMotor
    • Schowek wzmacniający sygnał GSM, gniazdko 230 V,
    • logo stacji benzynowych w nawigacji
    • Niepraktyczna jasna tapicerka,
    • niewyłączalne ESP,
    • kiepska współpraca z iPodem
    Red. Marcin Laska
    Red. Marcin LaskaMotor
    • Wielki bagażnik,
    • pewne prowadzenie,
    • po 40 000 km zero śladów zużycia we wnętrzu
    • Słabe światła,
    • przeciętnie komfortowe zawieszenie,
    • skomplikowana obsługa multimediów

    Podsumowanie

    Dane techniczne: Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance

    Silnik
    benzynowy, turbo
    Pojemność skokowa
    1197 cm3
    Układ cylindrów/zawory
    R4/16
    Zasilanie
    wtrysk bezpośredni
    Moc maksymalna
    105 KM/4500
    Maks. moment obrotowy
    175 Nm/1400
    Napęd
    przedni
    Skrzynia biegów
    man./6-biegowa
    Hamulce (przód/tył)
    tarcz. went./tarczowe
    Długość/szerokość/wysokość
    466/181/146 cm
    Rozstaw osi
    269 cm
    Średnica zawracania
    11,1 m
    Masa/ładowność
    1172/645 kg
    Pojemność bagażnika (min./maks.)
    610/1740 l
    Poj. zbiornika paliwa
    50 l (Pb 95)
    Opony
    225/45 R17
    Osiągi (dane producenta)
    Prędkość maksymalna
    193 km/h
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    10,5 s
    Dane testowe
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    10,3 s
    Elastyczność 60-100 km/h
    9,0 s (4. bieg)
    Elastyczność 80-120 km/h
    17,9 s (6. bieg) →
    Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
    35,0 m
    Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
    34,8 m
    Poziom hałasu przy 100 km/h
    64,6 dB
    Rzeczywista prędkość*
    95 km/h
    Liczba obrotów kierownicą
    2,7
    Rzeczywista pojemność bagażnika**
    545 l
    Zużycie paliwa 
    Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
    6,0/4,5/5,1
    Teoretyczny zasięg
    980 km
    Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
    8,4/5,8/7,1
    Rzeczywisty zasięg
    700 km
    Cena wersji podstawowej***
    68 750 zł
    Cena
    78 250 zł
    Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
    *przy wskazaniu 100 km/h;
    **zmierzona zgodnie z normą VDA, czyli przy pomocy litrowych pudełek o wymiarach 5 x 10 x 20 cm;
    ***z tym samym silnikiem