Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie
Dzięki atrakcyjnym cenom i sprawdzonej technice Skoda Fabia jest najpopularniejszym samochodem miejskim w naszym kraju. Ale nowe Citigo ma jeszcze więcej atutów.
Najnowszy samochód producenta z Czech, pięciodrzwiowa odmiana Skody Citigo, stanowi poważną konkurencję nie tylko dla najmniejszych modeli innych marek. Może też zagrozić sprzedaży większej Skody Fabii.
Choć Citigo jest aż o 44 cm krótsze, nadrabia to bardzo dużym rozstawem osi - pod tym względem brakuje mu do Fabii tylko 4 cm. Za to jeśli chodzi o przestronność wnętrza - właściwie zupełnie od niej nie odstaje. Co więcej, siedzący z przodu Citigo mają w każdą stronę więcej miejsca niż pasażerowie Fabii. Większy model oferuje co prawda o 4 cm więcej przestrzeni na nogi jadących w drugim rzędzie siedzeń, ale trzeba przyznać, że to niewiele jak na samochód o niemal pół metra dłuższy.
Jeśli chodzi o bagażnik, oba modele wybiegają w swoich segmentach daleko ponad średnią. Fabia (315 l) mogłaby się pod tym względem równać z kompaktami, a Citigo (251 l) - z miejskimi rywalami Fabii. W każdym razie oba bagażniki mieszczą więcej niż można by wymagać od aut spędzających większość czasu w miejskich korkach.
Pod maskami obu modeli pracują trzycylindrowe jednostki napędowe o mocy 60 KM. Silnik Citigo ma 1,0 litra pojemności, ten w Fabii jest nieco większy, 1,2-litrowy (i osiąga trochę wyższy moment obrotowy). Musi się jednak siłować z cięższym autem. Fabia waży ponad tonę, podczas gdy Citigo - tylko nieco ponad 850 kg. To dlatego mniejszy model zdecydowanie chętniej przyspiesza. Widać to w tabeli z danymi testowymi, ale podczas jazdy różnice wydają się znacznie większe - to dlatego, że najnowsza Skoda znacznie żywiej reaguje na dodanie gazu.
Silniki o trzech cylindrach zazwyczaj są dość hałaśliwe, ale w przypadku tej dwójki nie jest to problemem - szczególnie w znacznie lepiej wyciszonej Fabii. W kabinie Citigo bardziej słychać silnik, ale dopiero przy prędkościach autostradowych dźwięk ten można nazwać natarczywym.
Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie
Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie (czytaj artykuł)
Pod względem zwinności i pewności prowadzenia różnice pomiędzy obydwoma modelami są znikome. Co innego jeśli chodzi o komfort jazdy - tu zaznacza się przewaga Fabii. Jej zawieszenie lepiej tłumi nierówności, a przy tym pracuje zauważalnie ciszej.
Ceny Fabii zaczynają się wyjątkowo nisko - z rabatem w wysokości 4350 zł wersja Easy kosztuje mniej niż najtańsza wersja nowego Fiata Pandy! To jednak typowy zabieg marketingowy - odmiana ta dobrze wygląda na plakatach reklamowych, ale jest tak spartańsko wyposażona, że nikt jej nie kupuje. Właściwie wszystko, czego należy wymagać od auta miejskiego oferuje droższa o 6,5 tys. zł Fabia Ambition.
Citigo Ambition kosztuje o ok. 2 tys. zł mniej, za to seryjnie oferuje kilka elementów, które w Fabii wymagają dopłaty (m.in. ESP, klimatyzację czy sprzęt audio). Ze zbliżonym do Fabii wyposażeniem Citigo jest od niej aż o 5,4 tys. zł tańsze.
PodsumowaniePod względem przestronności, osiągów i komfortu różnice są skromne. Citigo wygrywa ceną. Nasz wybór: przestronne i bardzo tanie Citigo górą!
Dane techniczne | Skoda Citigo 1.0 60 Ambition 5d | Skoda Fabia 1.2 Ambition |
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 1198 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/6 |
Moc maksymalna | 60 KM/5000 | 60 KM/5200 |
Maks. moment obrotowy | 95 Nm/3000 | 108 Nm/3000 |
Masa/ładowność | 854/436 kg | 1020/530 kg |
Średnica zawracania | 9,8 m | 10,0 m |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 251/959 l | 315/1180 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 35 l | 45 l |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 356/165/149 cm | 400/164/150 cm |
Rozstaw osi | 241 cm | 245 cm |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 155 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,4 s | 16,5 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 5,6/3,9/4,5 | 7,3/4,5/5,5 |
Teoretyczny zasięg | 778 km | 818 km |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,0 s | 16,8 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 16,7 s (4. bieg) | 17,7 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 23,0 s (5. bieg) | 26,6 s (5. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,6 m | 38,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,0 m | 38,4 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 67,0 dB | 66,2 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 6,5/4,5 | 7,4/5,2 |
Rzeczywisty zasięg | 636 km | 714 km |