Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie

Dzięki atrakcyjnym cenom i sprawdzonej technice Skoda Fabia jest najpopularniejszym samochodem miejskim w naszym kraju. Ale nowe Citigo ma jeszcze więcej atutów.

Pod względem przestronności małe Citigo nie odstaje od Fabii.
Pod względem przestronności małe Citigo nie odstaje od Fabii.Motor

Najnowszy samochód producenta z Czech, pięciodrzwiowa odmiana Skody Citigo, stanowi poważną konkurencję nie tylko dla najmniejszych modeli innych marek. Może też zagrozić sprzedaży większej Skody Fabii.

Uproszczony zestaw wskaźników (z malutkim obrotomierzem i bez wskaźnika temperatury silnika) oraz nieosłonięta blacha na drzwiach zdradzają, że mamy do czynienia z modelem budżetowym.Motor

Choć Citigo jest aż o 44 cm krótsze, nadrabia to bardzo dużym rozstawem osi - pod tym względem brakuje mu do Fabii tylko 4 cm. Za to jeśli chodzi o przestronność wnętrza - właściwie zupełnie od niej nie odstaje. Co więcej, siedzący z przodu Citigo mają w każdą stronę więcej miejsca niż pasażerowie Fabii. Większy model oferuje co prawda o 4 cm więcej przestrzeni na nogi jadących w drugim rzędzie siedzeń, ale trzeba przyznać, że to niewiele jak na samochód o niemal pół metra dłuższy.

Kokpit Fabii wygląda nieco poważniej, ale też nie zachwyca designem. Nawigacja kosztuje aż 4000 zł. Kierownica ma taką samą średnicę, co w Citigo (obie wyglądają na większe niż są).Motor

Jeśli chodzi o bagażnik, oba modele wybiegają w swoich segmentach daleko ponad średnią. Fabia (315 l) mogłaby się pod tym względem równać z kompaktami, a Citigo (251 l) - z miejskimi rywalami Fabii. W każdym razie oba bagażniki mieszczą więcej niż można by wymagać od aut spędzających większość czasu w miejskich korkach.

Pod maskami obu modeli pracują trzycylindrowe jednostki napędowe o mocy 60 KM. Silnik Citigo ma 1,0 litra pojemności, ten w Fabii jest nieco większy, 1,2-litrowy (i osiąga trochę wyższy moment obrotowy). Musi się jednak siłować z cięższym autem. Fabia waży ponad tonę, podczas gdy Citigo - tylko nieco ponad 850 kg. To dlatego mniejszy model zdecydowanie chętniej przyspiesza. Widać to w tabeli z danymi testowymi, ale podczas jazdy różnice wydają się znacznie większe - to dlatego, że najnowsza Skoda znacznie żywiej reaguje na dodanie gazu.

Silniki o trzech cylindrach zazwyczaj są dość hałaśliwe, ale w przypadku tej dwójki nie jest to problemem - szczególnie w znacznie lepiej wyciszonej Fabii. W kabinie Citigo bardziej słychać silnik, ale dopiero przy prędkościach autostradowych dźwięk ten można nazwać natarczywym.

Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie

Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie (czytaj artykuł)

Pod względem przestronności małe Citigo nie odstaje od Fabii.Motor
Skoda Citigo 1.0 60 Ambition 5dMotor
Skoda Citigo 1.0 60 Ambition 5dMotor
Skoda Fabia 1.2 AmbitionMotor
Skoda Fabia 1.2 AmbitionMotor
Bagażnik miejskiej Fabii mieści tyle, co wiele aut kompaktowych (315 l) i jest porządnie wykończony.Motor
Kokpit Fabii wygląda nieco poważniej, ale też nie zachwyca designem. Nawigacja kosztuje dodatkowo aż 4000 zł. Kierownica ma taką samą średnicę, co w Citigo (obie wyglądają na większe niż są).Motor
W Fabii Family ESP wymaga dopłacenia 1500 zł. Kosztujące tyle samo Citigo ma ESP bez dopłaty.Motor
Uproszczony zestaw wskaźników (z malutkim obrotomierzem i bez wskaźnika temperatury silnika) oraz nieosłonięta blacha na drzwiach zdradzają, że mamy do czynienia z modelem budżetowym.Motor
Opcjonalny system nawigacyjny (niedostępny tylko w bazowej wersji Easy) kosztuje 1400 zł.Motor
251 litrów to niezły wynik. Gołe blachy przeszkadzają bardziej niż w kabinie (tu łatwiej je porysować).Motor

Pod względem zwinności i pewności prowadzenia różnice pomiędzy obydwoma modelami są znikome. Co innego jeśli chodzi o komfort jazdy - tu zaznacza się przewaga Fabii. Jej zawieszenie lepiej tłumi nierówności, a przy tym pracuje zauważalnie ciszej.

Ceny Fabii zaczynają się wyjątkowo nisko - z rabatem w wysokości 4350 zł wersja Easy kosztuje mniej niż najtańsza wersja nowego Fiata Pandy! To jednak typowy zabieg marketingowy - odmiana ta dobrze wygląda na plakatach reklamowych, ale jest tak spartańsko wyposażona, że nikt jej nie kupuje. Właściwie wszystko, czego należy wymagać od auta miejskiego oferuje droższa o 6,5 tys. zł Fabia Ambition.

Citigo Ambition kosztuje o ok. 2 tys. zł mniej, za to seryjnie oferuje kilka elementów, które w Fabii wymagają dopłaty (m.in. ESP, klimatyzację czy sprzęt audio). Ze zbliżonym do Fabii wyposażeniem Citigo jest od niej aż o 5,4 tys. zł tańsze.

PodsumowaniePod względem przestronności, osiągów i komfortu różnice są skromne. Citigo wygrywa ceną. Nasz wybór: przestronne i bardzo tanie Citigo górą!

Dane techniczne
Skoda Citigo 1.0 60 Ambition 5d
Skoda Fabia 1.2 Ambition
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
999 cm3
1198 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
R3/6
Moc maksymalna
60 KM/5000
60 KM/5200
Maks. moment obrotowy
95 Nm/3000
108 Nm/3000
Masa/ładowność
854/436 kg
1020/530 kg
Średnica zawracania
9,8 m
10,0 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
251/959 l
315/1180 l
Pojemność zbiornika paliwa
35 l
45 l
Wymiar (dł./szer./wys.)
356/165/149 cm
400/164/150 cm
Rozstaw osi
241 cm
245 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
160 km/h
155 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,4 s
16,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,6/3,9/4,5
7,3/4,5/5,5
Teoretyczny zasięg
778 km
818 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,0 s
16,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
16,7 s (4. bieg)
17,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
23,0 s (5. bieg)
26,6 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,6 m
38,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,0 m
38,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB
66,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,5/4,5
7,4/5,2
Rzeczywisty zasięg
636 km
714 km
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas