Skoda Fabia

Wtorek, 20 grudnia 2022 (15:02) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (11:17)
Skoda Fabia to niedrogi w zakupie i utrzymaniu samochód segmentu B czeskiego producenta. Charakterystyczne obłe kształty pierwszej generacji zastąpiło nowoczesne, drapieżne nadwozie najnowszych odsłon serii. Fabia jest częstym wyborem na pierwsze auto dla nowych kierowców.
Skoda Fabia - najważniejsze informacje
Skoda Fabia doczekała się czterech generacji. /123RF/PICSEL

Skoda Fabia - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1999

  • Generacje:

    • Skoda Fabia 1,
    • Skoda Fabia 2,
    • Skoda Fabia 3,
    • Skoda Fabia 4
Skoda Fabia to niedrogi w zakupie i utrzymaniu samochód segmentu B czeskiego producenta. Charakterystyczne obłe kształty pierwszej generacji zastąpiło nowoczesne, drapieżne nadwozie najnowszych odsłon serii. Fabia jest częstym wyborem na pierwsze auto dla nowych kierowców.

Historia Skody Fabii

Skoda Fabia zadebiutowała w 1999 r. i zastąpiła klasyczną Skodę Felicię. Nowy model po raz pierwszy zaprezentowano na targach we Frankfurcie. Pierwotnie w ofercie czeskiego producenta znajdował się wyłącznie hatchback, rok później powstała też wersja z nadwoziem typu sedan i kombi.

Kolejne generacje produkowano już na innych platformach. Zrezygnowano z tworzenia sedanów, pozostawiając na rynku jedynie hatchbacki i kombi. 

Projektanci Skody Fabii na przestrzeni lat zauważalnie zmieniali koncepcję na nadwozie tego samochodu. Po rezygnacji z obłych, nijakich kształtów, model zaczął przypominać sportowe auta wyższych klas, co zostało docenione przez kierowców.

Skoda Fabia – generacje

Pierwsza generacja Skody Fabii znajdowała się w produkcji od 1999 do 2008 roku. Wychodziła w wersji z nadwoziem sedana, hatchbacka i kombi. Dostępne były wersje benzynowe silnika o pojemności od 1 do 2 l oraz mocy od 50 do 120 KM. 

W 2004 roku samochód przeszedł facelifting, po którym zyskał nowe klosze tylnych lamp oraz zmienioną atrapę chłodnicy, przedni zderzak i alufelgi. 

Na bazie Fabii RS (z 2003 r.) w 2005 roku powstała Skoda Fabia WRC, a dwa lata później – Skoda Fabia Brisk RS 01 WRC, czyli bolid rajdowy zgodny z wytycznymi FIA dopuszczony do wyścigów klasy J.

Druga generacja Skody Fabii pojawiła się na rynku w 2007 roku. Samochód zbudowano na nowej płycie podłogowej PQ24 (takiej samej jak w m.in. w Seatach Ibiza i Cordoba). 

Od początku w produkcji znajdował się hatchback, a dwa lata później do produkcji dodano również nadwozie kombi. Auto doczekało się faceliftingu w 2010 roku, kiedy poprawiono m.in. przedni zderzak, atrapę chłodnicy, wzór alufelg i dodano nowe kolory nadwozia. Na bazie drugiej generacji w 2007 roku zbudowano Skodę S2000, dostosowaną do wymogów wyścigów klasy Super 2000.

Trzecia generacja Skody Fabii miała premierę w 2014 roku. Ponownie zmieniono płytę nadwozia – tym razem na PQ25, z której korzystały m.in. Skoda Rapid czy Audi A1. Przeszła facelifting w 2018 r., gdy wprowadzono m.in. diody LED, nowe zderzaki i deskę rozdzielczą. Trzecia generacja Fabii przysłużyła się do powstania Skody Fabii R5, czyli rajdówki dopuszczonej do zawodów w kategorii RC 2.

W 2021 roku do produkcji weszła Skoda Fabia IV, dotychczas najdłuższa i najszersza spośród wszystkich modeli tej serii. Zmieniono wygląd nadwozia na bardziej sportowy, choć nie poszło za tym zauważalne zwiększenie mocy.

Skoda Fabia – dane techniczne

  • Skoda Fabia I – pojemność silników: 1,0–2,0 l; moc silników: 50–120 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b;
  • Skoda Fabia II – pojemność silników: 1,2–1,9 l; moc silników: 60–180 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, półautomatyczna DSG 7b, automatyczna 6b;
  • Skoda Fabia III – pojemność silników: 1,0–1,6 l; moc silników: 60–125 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, półautomatyczna DSG 7b;
  • Skoda Fabia IV – pojemność silników: 1,0–1,5 l; moc silników: 80–150 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 6b, automatyczna DSG 7b.

Skoda Fabia – opinie kierowców

Dwie pierwsze generacje Skody Fabii są uważane za jedne z najbrzydszych samochodów, jakie jeżdżą po polskich drogach. Jednak ta opinia zmienia się diametralnie wraz z Fabią III, którą postrzega się jako elegancki samochód.

Fabie są uważane za tanie w zakupie, eksploatacji i serwisowaniu. Nie sprawiają zbyt wiele problemów. Mimo wielu wersji silnikowych oraz kilkunastu opcji wyposażenia na każdą z generacji są to samochody dość proste i mało problematyczne.

Najnowsza generacja odznacza się znacznie lepszym wykończeniem, jednak kosztem wyższych cen. Starsze modele cechują się kiepskim wygłuszeniem i niskiej jakości plastikami. Sprawdzają się jako auta dla nowych kierowców. Bardziej doświadczeni, którym zależy na dynamicznej jeździe, powinni unikać Skody Fabii bądź decydować się wyłącznie na najmocniejsze silniki, które i tak mogą okazać się niewystarczające.

Temat Skoda Fabia znajdziesz również w serwisie:

Skoda Fabia - Wiadomości

Skoda Fabia - Zdjęcia