Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance - test
Koszt przejechania 100 km wynoszący zaledwie 20 zł czyni miejską Skodę Citigo wyposażoną w nowoczesną instalację LPG ultraekonomicznym środkiem transportu.
Wydaje się, że instalacja gazowa w miejskim aucie z ekonomicznym silnikiem 1.0 to zbędna inwestycja. Owszem, pod warunkiem, że ktoś będzie pokonywał rocznie nie więcej niż 10 tys. km i planuje wymienić auto po 3-3,5 roku eksploatacji. W innych przypadkach taki zakup jak najbardziej ma sens.
3760 zł dopłaty
Skoda proponuje do Citigo z silnikami R3 1.0 o mocach 60 oraz 75 KM instalację włoskiej firmy Landi Renzo. W testowym samochodzie pracuje mocniejszy silnik, a za instalację (montowaną w kraju, nie w fabryce Skody, ale objętą pełną gwarancją - dwa lata bez limitu kilometrów) trzeba zapłacić 3760 zł. To dużo, bo niemal 10% ceny auta w podstawowej, ale nie ubogiej wersji wyposażenia Ambition.
Trzeba zatem sporo przejechać, by konwersja na dodatkowe zasilanie LPG się opłaciła. Citigo 1.0 75 KM zużyła w teście średnio 5,8 l benzyny na 100 km, co przy cenie 5,35 zł za litr powoduje, że pokonanie 100 km to wydatek 31 zł. Na tym samym dystansie potrzeba 7 litrów gazu i dodatkowo pewnej ilości benzyny. Jest ona zużywana nie tylko podczas rozruchu i do momentu uzyskania przez silnik optymalnej temperatury pracy, ale także dotryskiwana przez instalację wtedy gdy silnik pracuje pod dużym obciążeniem, po to, by zabezpieczyć gniazda zaworowe. W zależności od warunków i stylu jazdy, ilość ta jest różna, ale można przyjąć, że to ok. pół litra benzyny na 100 km. Koszt przejechania tego dystansu jest o 35% niższy niż na benzynie - wynosi 20 zł (przy cenie LPG 2,49 zł/l). Zainwestowane pieniądze zwrócą się zatem po przebiegu nieco ponad 34 tys. km.
Gaz jej nie spowalnia
Trzycylindrowa 75-konna jednostka napędowa nie jest szczególnie dynamiczna przy niskich obrotach, ale powyżej 3 tys. obr./min radzi już sobie całkiem sprawnie z ważącym poniżej tony autem. W mieście nie ma co narzekać na przyspieszenia. W trasie jest już wyraźnie gorzej i rozpędzanie się powyżej 100 km/h trwa długo. Wyniki w próbach elastyczności jednoznacznie wskazują na to, że w Citigo warto (albo po prostu trzeba) często redukować biegi, by nadążać za ruchem. To akurat żaden problem, bo skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie. Optymalna prędkość na autostradzie to 120 km/h, powyżej we wnętrzu robi się nieprzyjemnie głośno (przy 140 km/h jednostka napędowa pracuje już z prędkością 4 tys. obr./min).
Warto podkreślić, że przełączenie na zasilanie gazem odbywa się niezauważalnie, a osiągi auta są niemal takie same jak na benzynie. Większą różnicę zanotowaliśmy tylko podczas pomiaru przyspieszenia na 5. biegu od prędkości 80 do 120 km/h - 0,9 s.
Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance
Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance (czytaj test)
Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance - podsumowanie
Citigo to doskonałe miejskie auto. Instalacja gazowa sprawia, że jazda nim jest wręcz śmiesznie tania.
Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance: plusy
- znakomita przestronność z przodu,
- pojemny bagażnik,
- wystarczające osiągi,
- pewne prowadzenie,
- niskie koszty eksploatacji
Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance: minusy
- stałe zagłówki foteli,
- brak osiowej regulacji kierownicy,
- brak kurtynowych airbagów,
- słabe tłumienie dużych poprzecznych nierówności
Instalacja gazowa
Citigo ma instalację Landi Renzo Omegas z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Przy pełnym obciążeniu silnika instalacja dotryskuje lub nawet przechodzi na zasilanie benzyną, by chronić gniazda zaworowe.
BENZYNA KONTRA LPG | SKODA CITIGO 1.0 MPI | SKODA CITIGO 1.0 MPI LPG |
---|---|---|
Cena wersji podstawowej | 38 090 zł | 41 850 zł |
Różnica w cenie | 3760 zł | |
Średnie testowe zużycie paliwa (l/100 km) | 5,8 (Pb 95) | 7,0 (LPG) + 0,5 (Pb 95) |
Koszt przejechania 100 km* | 31 zł | 20 zł |
Różnica w koszcie na 100 km | 11 zł | |
Zwrot zakupu wersji LPG | po 34 181 km | |
*przy cenie benzyny Pb 95 5,35 zł/litr i gazu 2,49 zł/litr |
Skoda Citigo | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna | 75 KM/6200 |
Maks. moment obrotowy | 95 Nm/3000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./bębnowe |
Długość/szerokość/wysokość | 356/165/148 cm |
Rozstaw osi | 240 cm |
Średnica zawracania | 9,8 m |
Masa/ładowność | 929/361 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 234/942 l |
Poj. zbiornika paliwa | 35/36 l (Pb 95/LPG) |
Opony | 175/65 R14 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 171 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s → |
Przyspieszenie 0-100 km/h (LPG) | 14,1 s → |
Elastyczność 60-100 km/h | 16,8 s (4. bieg) → |
Elastyczność 60-100 km/h (LPG) | 17,2 s (4. bieg) → |
Elastyczność 80-120 km/h | 24,8 s (5. bieg) → |
Elastyczność 80-120 km/h (LPG) | 25,7 s (5. bieg) → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,6 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,0 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,1 dB ↑ |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,9/4,0/4,7 |
Teoretyczny zasięg (Pb 95) | 750 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,5/5,0/5,8 |
Dane testowe LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,8/6,2/7,0 |
Rzeczywisty zasięg (Pb 95 + LPG) | 1120 km |
Cena wersji podstawowej** | 41 850 zł |
Cena | 45 510 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński