Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance - test

Koszt przejechania 100 km wynoszący zaledwie 20 zł czyni miejską Skodę Citigo wyposażoną w nowoczesną instalację LPG ultraekonomicznym środkiem transportu.

Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance
Skoda Citigo 1.0 MPI LPG EleganceMotor

Wydaje się, że instalacja gazowa w miejskim aucie z ekonomicznym silnikiem 1.0 to zbędna inwestycja. Owszem, pod warunkiem, że ktoś będzie pokonywał rocznie nie więcej niż 10 tys. km i planuje wymienić auto po 3-3,5 roku eksploatacji. W innych przypadkach taki zakup jak najbardziej ma sens.

3760 zł dopłaty

Skoda proponuje do Citigo z silnikami R3 1.0 o mocach 60 oraz 75 KM instalację włoskiej firmy Landi Renzo. W testowym samochodzie pracuje mocniejszy silnik, a za instalację (montowaną w kraju, nie w fabryce Skody, ale objętą pełną gwarancją - dwa lata bez limitu kilometrów) trzeba zapłacić 3760 zł. To dużo, bo niemal 10% ceny auta w podstawowej, ale nie ubogiej wersji wyposażenia Ambition.

Trzeba zatem sporo przejechać, by konwersja na dodatkowe zasilanie LPG się opłaciła. Citigo 1.0 75 KM zużyła w teście średnio 5,8 l benzyny na 100 km, co przy cenie 5,35 zł za litr powoduje, że pokonanie 100 km to wydatek 31 zł. Na tym samym dystansie potrzeba 7 litrów gazu i dodatkowo pewnej ilości benzyny. Jest ona zużywana nie tylko podczas rozruchu i do momentu uzyskania przez silnik optymalnej temperatury pracy, ale także dotryskiwana przez instalację wtedy gdy silnik pracuje pod dużym obciążeniem, po to, by zabezpieczyć gniazda zaworowe. W zależności od warunków i stylu jazdy, ilość ta jest różna, ale można przyjąć, że to ok. pół litra benzyny na 100 km. Koszt przejechania tego dystansu jest o 35% niższy niż na benzynie - wynosi 20 zł (przy cenie LPG 2,49 zł/l). Zainwestowane pieniądze zwrócą się zatem po przebiegu nieco ponad 34 tys. km.

Gaz jej nie spowalnia

Obsługa jest banalnie prosta, ale brakuje osiowej regulacji kolumny kierownicy.Motor

Trzycylindrowa 75-konna jednostka napędowa nie jest szczególnie dynamiczna przy niskich obrotach, ale powyżej 3 tys. obr./min radzi już sobie całkiem sprawnie z ważącym poniżej tony autem. W mieście nie ma co narzekać na przyspieszenia. W trasie jest już wyraźnie gorzej i rozpędzanie się powyżej 100 km/h trwa długo. Wyniki w próbach elastyczności jednoznacznie wskazują na to, że w Citigo warto (albo po prostu trzeba) często redukować biegi, by nadążać za ruchem. To akurat żaden problem, bo skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie. Optymalna prędkość na autostradzie to 120 km/h, powyżej we wnętrzu robi się nieprzyjemnie głośno (przy 140 km/h jednostka napędowa pracuje już z prędkością 4 tys. obr./min).

Warto podkreślić, że przełączenie na zasilanie gazem odbywa się niezauważalnie, a osiągi auta są niemal takie same jak na benzynie. Większą różnicę zanotowaliśmy tylko podczas pomiaru przyspieszenia na 5. biegu od prędkości 80 do 120 km/h - 0,9 s.

Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance

Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance (czytaj test)

Zwrotność, dobra widoczność i niezłe osiągi: Citigo jest świetne do miasta.Motor
Miejsca jest tu mnóstwo. Stałe zagłówki wymuszają pochylenie szyi, co dla wielu osób będzie niewygodne.Motor
Biorąc pod uwagę małe rozmiary Citigo, także z tyłu jest w nim przestronnie: spokojnie zmieści się tu dwóch pasażerów średniego wzrostu.Motor
Obsługa jest banalnie prosta, ale brakuje osiowej regulacji kolumny kierownicy.Motor
Goła blacha czy uchylane tylne szyby to tylko dwa przykłady na to, że Citigo jest samochodem prostym i tanim.Motor
Jak na małe auto bagażnik jest duży – mieści 234 l. Podwójna podłoga bagażnika to opcja za 250 zł.Motor
Skoda Citigo 1.0 MPI LPG EleganceMotor

Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance - podsumowanie

Citigo to doskonałe miejskie auto. Instalacja gazowa sprawia, że jazda nim jest wręcz śmiesznie tania.

Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance: plusy

  • znakomita przestronność z przodu,
  • pojemny bagażnik,
  • wystarczające osiągi,
  • pewne prowadzenie,
  • niskie koszty eksploatacji

Skoda Citigo 1.0 MPI LPG Elegance: minusy

  • stałe zagłówki foteli,
  • brak osiowej regulacji kierownicy,
  • brak kurtynowych airbagów,
  • słabe tłumienie dużych poprzecznych nierówności

Instalacja gazowa

Citigo ma instalację Landi Renzo Omegas z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Przy pełnym obciążeniu silnika instalacja dotryskuje lub nawet przechodzi na zasilanie benzyną, by chronić gniazda zaworowe.

Tym przełącznikiem wybiera się źródło zasilania. Zielone diody sygnalizują poziom gazu w zbiorniku.Motor
Tak umieszczony wlew gazu jest łatwo dostępny, ale mocno się brudzi i nie jest tak estetyczny, jak ten ukryty pod klapką wlewu paliwa.Motor
75-konny trzycylindrowy silnik zasilany gazem jest tylko minimalnie mniej dynamiczny niż wtedy, gdy pracuje na benzynie bezołowiowej.Motor
Toroidalny zbiornik LPG umieszczono we wnęce koła zapasowego. Pojemność 36 l pozwala pokonać na gazie ponad 500 km.Motor
BENZYNA KONTRA LPG
SKODA CITIGO 1.0 MPI
SKODA CITIGO 1.0 MPI LPG
Cena wersji podstawowej
38 090 zł
41 850 zł
Różnica w cenie
                                                 3760 zł
Średnie testowe zużycie paliwa (l/100 km)
5,8 (Pb 95)
7,0 (LPG) + 0,5 (Pb 95)
Koszt przejechania 100 km*
31 zł
20 zł
Różnica w koszcie na 100 km
11 zł
Zwrot zakupu wersji LPG
                                             po 34 181 km
*przy cenie benzyny Pb 95 5,35 zł/litr i gazu 2,49 zł/litr
 
Skoda Citigo
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
75 KM/6200
Maks. moment obrotowy
95 Nm/3000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
356/165/148 cm
Rozstaw osi
240 cm
Średnica zawracania
9,8 m
Masa/ładowność
929/361 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
234/942 l
Poj. zbiornika paliwa
35/36 l (Pb 95/LPG)
Opony
175/65 R14
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,9 s →
Przyspieszenie 0-100 km/h (LPG)
14,1 s →
Elastyczność 60-100 km/h
16,8 s (4. bieg) →
Elastyczność 60-100 km/h (LPG)
17,2 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
24,8 s (5. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h (LPG)
25,7 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,1 dB
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,9
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,9/4,0/4,7
Teoretyczny zasięg (Pb 95)
750 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,5/5,0/5,8
Dane testowe LPG (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,8/6,2/7,0
Rzeczywisty zasięg (Pb 95 + LPG)
1120 km
Cena wersji podstawowej**
41 850 zł
Cena
45 510 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas