Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance - test

Citigo z „półautomatem” pozwala lewej nodze odpocząć w ruchu miejskim.

Skoda Citigo z „półautomatem” to wygoda w mieście, ale w tej konfiguracji nie cierpi agresywnej jazdy.
Skoda Citigo z „półautomatem” to wygoda w mieście, ale w tej konfiguracji nie cierpi agresywnej jazdy.Motor
Dwukolorowa tablica przyrządów z pakietem chromowanym to atrybut wersji Elegance. System multimedialny z ekranem 5'' (Move&Fun) kosztuje 1270 zł.Motor

Brak konieczności zmiany biegu to błogosławieństwo w miejskich korkach, gdzie czasem przełożenie zmienia się kilkanaście razy na minutę. Z myślą o użytkownikach poruszających się głównie po centrach miast powstała Skoda Citigo ze skrzynią zautomatyzowaną. Jest to rodzaj przekładni manualnej pozbawionej mechanicznie obsługiwanego sprzęgła - za wysprzęglenie i aktywację biegu odpowiada elektryczny wybierak.

Taka skrzynia jest o wiele tańsza w produkcji niż standardowy "automat", ale działa mniej płynnie. Jej cecha charakterystyczna to efekt "zdławienia" auta przy zmianie przełożenia, co jest szczególnie wyczuwalne, gdy próbuje się jechać dynamicznie. Charakter skrzyni zdecydowanie do tego zniechęca.

Najlepiej wypracować technikę jazdy z delikatnym, stopniowym wciskaniem gazu i odpuszczaniem go, gdy aktywator zmienia bieg (moment ten można łatwo wyczuć). Natomiast bardzo przyjemnie używa się skrzyni w trybie ręcznym - przesunięcie dźwigni do przodu to bieg do góry, a w tył - redukcja. Na światłach można puścić hamulec - auto nie "pełznie" do przodu.

Warto podkreślić, że skrzynia zautomatyzowana nie podnosi zużycia paliwa. W Citigo nawet w warunkach zimowych i w ruchu miejskim nie przekracza ono 6,5 l/100 km, a jeśli jedzie się spokojnie poza miastem, spada o kolejne dwa litry. Jednak na trasę Skody nie polecamy, ponieważ automatyczna redukcja biegu przy wyprzedzaniu trwa wręcz nieakceptowalnie długo.

W tabeli podajemy cenę testowanej wersji Elegance, która wynosi ponad 43 tys. zł, ale 5-drzwiowe Citigo ze skrzynią zautomatyzowaną można mieć już za 34 415 zł w wersji Active o mocy 60 KM. Rywale są zdecydowanie drożsi: za Peugeota 107 1.0 trzeba zapłacić od 40 700 zł, a za Kię Picanto 1.2 A/T od 41 490 zł (wersje pięciodrzwiowe).

Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance

Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance (czytaj test)

Skoda Citigo z „półautomatem” to wygoda w mieście, ale w tej konfiguracji nie cierpi agresywnej jazdy.Motor
Nawigacja rozpoznaje nawet moment, kiedy kierowca jedzie w tunelu.Motor
Z nadwoziem pięciodrzwiowym Citigo jest praktyczne, ale ma tylko 4 miejsca.Motor
Bagażnik mieści od 251 do 951 l. W wersji Elegance i Ambition dzielona kanapa to seria, w Active kosztuje 600 zł.Motor
Dwukolorowa tablica przyrządów z pakietem chromowanym to atrybut wersji Elegance. System multimedialny z ekranem 5'' (Move&Fun) kosztuje 1270 zł.Motor
Skrzynia może działać w trybie automatycznej lub ręcznej zmiany biegów: ruch do przodu to wyższy bieg, do tyłu – redukcja.Motor

Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance: plusy

  • ulga dla lewej nogi w korkach,
  • małe zużycie paliwa,
  • bardzo praktyczne wnętrze,
  • dopracowany system multimedialny.

Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance: minusy

  • skrzynia nie pozwala na dynamiczną jazdę,
  • zmiana biegu trwa dość długo,
  • wibrujący silnik,
  • mały otwór załadunkowy bagażnika.
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Moc maksymalna
75 KM/6200
Maks. moment obrotowy
95 Nm/3000
Skrzynia biegów
półaut./5-biegowa
Napęd
przedni
Pojemność bagażnika
251/951 l
Długość/szerokość/wysokość
356/164/148 cm
Rozstaw osi
241 cm
Opony
165/70 R14
Osiągi
Prędkość maksymalna
171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,2 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
5,5/4,0/4,5
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
6,3/4,5
Cena
43 215 zł

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas