Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance - test
Citigo z „półautomatem” pozwala lewej nodze odpocząć w ruchu miejskim.
Brak konieczności zmiany biegu to błogosławieństwo w miejskich korkach, gdzie czasem przełożenie zmienia się kilkanaście razy na minutę. Z myślą o użytkownikach poruszających się głównie po centrach miast powstała Skoda Citigo ze skrzynią zautomatyzowaną. Jest to rodzaj przekładni manualnej pozbawionej mechanicznie obsługiwanego sprzęgła - za wysprzęglenie i aktywację biegu odpowiada elektryczny wybierak.
Taka skrzynia jest o wiele tańsza w produkcji niż standardowy "automat", ale działa mniej płynnie. Jej cecha charakterystyczna to efekt "zdławienia" auta przy zmianie przełożenia, co jest szczególnie wyczuwalne, gdy próbuje się jechać dynamicznie. Charakter skrzyni zdecydowanie do tego zniechęca.
Najlepiej wypracować technikę jazdy z delikatnym, stopniowym wciskaniem gazu i odpuszczaniem go, gdy aktywator zmienia bieg (moment ten można łatwo wyczuć). Natomiast bardzo przyjemnie używa się skrzyni w trybie ręcznym - przesunięcie dźwigni do przodu to bieg do góry, a w tył - redukcja. Na światłach można puścić hamulec - auto nie "pełznie" do przodu.
Warto podkreślić, że skrzynia zautomatyzowana nie podnosi zużycia paliwa. W Citigo nawet w warunkach zimowych i w ruchu miejskim nie przekracza ono 6,5 l/100 km, a jeśli jedzie się spokojnie poza miastem, spada o kolejne dwa litry. Jednak na trasę Skody nie polecamy, ponieważ automatyczna redukcja biegu przy wyprzedzaniu trwa wręcz nieakceptowalnie długo.
W tabeli podajemy cenę testowanej wersji Elegance, która wynosi ponad 43 tys. zł, ale 5-drzwiowe Citigo ze skrzynią zautomatyzowaną można mieć już za 34 415 zł w wersji Active o mocy 60 KM. Rywale są zdecydowanie drożsi: za Peugeota 107 1.0 trzeba zapłacić od 40 700 zł, a za Kię Picanto 1.2 A/T od 41 490 zł (wersje pięciodrzwiowe).
Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance
Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance (czytaj test)
Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance: plusy
- ulga dla lewej nogi w korkach,
- małe zużycie paliwa,
- bardzo praktyczne wnętrze,
- dopracowany system multimedialny.
Skoda Citigo 1.0 A/T Elegance: minusy
- skrzynia nie pozwala na dynamiczną jazdę,
- zmiana biegu trwa dość długo,
- wibrujący silnik,
- mały otwór załadunkowy bagażnika.
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maksymalna | 75 KM/6200 |
Maks. moment obrotowy | 95 Nm/3000 |
Skrzynia biegów | półaut./5-biegowa |
Napęd | przedni |
Pojemność bagażnika | 251/951 l |
Długość/szerokość/wysokość | 356/164/148 cm |
Rozstaw osi | 241 cm |
Opony | 165/70 R14 |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 171 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 5,5/4,0/4,5 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 6,3/4,5 |
Cena | 43 215 zł |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński