Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 - test
Renault Megane RS – jedno z najlepszych aut typu GTI na rynku – doczekało się odmiany nawiązującej do Formuły 1. I tym samym stało się jeszcze lepsze.
Renault Megane RS to świetny przykład na to, że dobry produkt obroni się sam. Model ten debiutował już 3 lata temu, ale do dziś okupuje czołówki plebiscytów na najlepsze auto sportowe.
Francuski producent postawił przede wszystkim na prowadzenie. Stąd twardo zestrojony układ jezdny, który pozwala dotrzymać kroku na torze znacznie mocniejszym autom. Co więcej, można dokupić jeszcze sztywniejsze zawieszenie i samoblokujący mechanizm różnicowy, by otrzymać pojazd właściwie z pogranicza aut seryjnych i wyczynowych. Taki zestaw pozwala na pokonanie północnej pętli toru Nurburgring w niecałe 8 min i 8 s - to rekord wśród aut z przednim napędem.
Mocna zachęta
Francuzi mają jednak jeszcze jeden atut: trzykrotne mistrzostwo świata konstruktorów Formuły 1 (zdobyte przez korzystający z ich silników zespół Red Bull Racing). I właśnie postanowili go wykorzystać, prezentując limitowaną serię "meganki" - Renault Megane Renault Sport Red Bull Racing RB8.
Wersja ta wyróżnia się lakierem nawiązującym do bolidów Sebastiana Vettela i Marka Webbera. Kontrastuje on z matowoszarymi elementami (listwa w przednim zderzaku, lusterka, klamki, spoiler), a całości dopełniają czarne felgi (18'' lub 19'').
Jednak ważniejsze jest to, czego nie widać z zewnątrz. Renault wyposażyło bowiem wersję RB8 w komplet dodatków usprawniających jazdę. Seryjne są więc zarówno usztywnione zawieszenie, jak i mechaniczna "szpera".
Mistrz gładkiej drogi
A jak to auto spisuje się na drodze? To zależy od jej stanu. Na nierównej RB8 potrafi porządnie dać w kość podróżnym, brutalnie informując ich nawet o najdrobniejszych wybojach. W takich warunkach trzeba mocno zacisnąć ręce na kierownicy, bo "meganka" staje się wtedy bardzo nerwowa.
Za to jeśli droga jest równa, Megane RS RBR RB8 nie da się nie pokochać. Dzięki sztywnemu zawieszeniu nadwozie prawie się nie przechyla, a auto jest stabilne nawet podczas gwałtownych manewrów (slalom pokonuje z prędkością 69,5 km/h, czyli szybciej niż Audi R8 czy Porsche Cayman!). Bardzo czuły i precyzyjny układ kierowniczy ułatwia wejście w zakręt, a blokada mechanizmu różnicowego zapewnia odpowiednią trakcję przy wyjściu na prostą.
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 (czytaj test)
265-konny silnik momentalnie reaguje na dodanie gazu, zapewniając sprint do 100 km/h w 6,2 s. Z kolei dzięki hamulcom Brembo (nie tylko skuteczne, ale i łatwe w dozowaniu) do zatrzymania się z tej prędkości wystarcza mniej niż 36 m.
Komplet zalet
Fenomenalne prowadzenie jest największą, ale nie jedyną zaletą tego modelu. Do mocnych stron należy design auta - już standardowe Megane RS wygląda świetnie. Zestaw rasowych (ale nie krzykliwych) dodatków tylko mu pomaga.
Do plusów trzeba też zaliczyć cenę. Choć odmiana RB8 jest o całe 15,7 tys. zł droższa od standardowej RS, świadczy to raczej o niskiej cenie tej drugiej (105 550 zł, a z aktualnym rabatem - jedynie 93 050 zł).
Za to RB8 jest o wiele lepiej wyposażona - seryjnie oferuje m.in. sztywniejsze zawieszenie, "szperę", system R.S. Monitor drugiej generacji (więcej poniżej), nawigację czy metaliczny lakier. Gdyby brakujące opcje dokupić do Megane RS, jego cena wzrosłaby niemal do 110 tysięcy.
Czy warto dołożyć kolejne 2 tysiące i kupić odmianę RB8? Bez dwóch zdań tak - otrzyma się w ten sposób nie tylko szybkie, ale i ekskluzywne auto - do Polski trafiło zaledwie 10 sztuk. 9 znalazło już nabywców.
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 (czytaj test)
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 - podsumowanie
Już seryjne Megane RS składa się właściwie z samych zalet. Ale odmiana Red Bull Racing RB8 okazuje się jeszcze lepsza - nie tylko pewniej się prowadzi i szybciej pokonuje zakręty, ale dodaje do tego nawiązania do zespołu, który zdominował w ostatnich latach wyścigi Formuły 1. Co więcej, ma zupełnie rozsądną cenę, a dzięki ograniczonej serii jest autem wręcz ekskluzywnym.
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: nadwozie i wnętrze
Plusy:
- atrakcyjny design nadwozia,
- świetnie wyprofilowane fotele o odpowiednio dobranej twardości,
- spora przestronność przedniej części kabiny
Minusy:
- kiepska widoczność do tyłu
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: układ napędowy
Plusy:
- bardzo mocny silnik,
- dobrze zestopniowana i precyzyjnie działająca skrzynia biegów,
- sprawna mechaniczna "szpera",
- efektowny dźwięk jednostki napędowej
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: właściwości jezdne
Plusy:
- fenomenalna zwinność,
- bardzo precyzyjny układ kierowniczy,
- neutralne prowadzenie,
- błyskawiczna reakcja na ruchy kierownicą
Minusy:
- mały komfort jazdy
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: wyposażenie i cena
Plusy:
- rozsądnie skalkulowana cena zakupu,
- niedrogie dodatki,
- bogate wyposażenie seryjne,
- zaawansowany system monitorowania parametrów auta
System R.S. Monitor 2.0
Oto jeden z najbardziej zaawansowanych systemów telemetrycznych w seryjnych autach. Pozwala on śledzić m.in. moc, moment obrotowy, temperaturę oleju, płynu chłodniczego i powietrza dolotowego, ciśnienie oleju, doładowania i w układzie hamulcowym, skręt kierownicy, uślizg kół napędzanych, przeciążenie, osiągi czy czas przejazdu okrążenia toru. System oferuje też możliwość zmiany sposobu pracy pedału gazu (pięć trybów). Można też ustawić obroty, przy których lampka na obrotomierzu przypomni o zmianie biegu na wyższy.
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: system R.S. Monitor 2.0
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 (czytaj test)
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna | 265 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm/3000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. went. |
Długość/szerokość/wysokość | 430/185/144 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa/ładowność | 1379/508 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 344/991 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) |
Opony | 235/40 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 255 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,0 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 4,4 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 8,6 s (6. bieg) ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,8 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,6 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 69,0 dB ↓ |
Rzeczywista prędkość* | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 11,3/6,5/8,2 |
Teoretyczny zasięg | 730 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 11,5/8,4/10,0 |
Rzeczywisty zasięg | 600 km |
Cena wersji podstawowej** | 105 550 zł |
Cena | 121 250 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby; *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała
Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy Automobilklubowi Radomskiemu