Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 - test

Renault Megane RS – jedno z najlepszych aut typu GTI na rynku – doczekało się odmiany nawiązującej do Formuły 1. I tym samym stało się jeszcze lepsze.

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor

Renault Megane RS to świetny przykład na to, że dobry produkt obroni się sam. Model ten debiutował już 3 lata temu, ale do dziś okupuje czołówki plebiscytów na najlepsze auto sportowe.

Francuski producent postawił przede wszystkim na prowadzenie. Stąd twardo zestrojony układ jezdny, który pozwala dotrzymać kroku na torze znacznie mocniejszym autom. Co więcej, można dokupić jeszcze sztywniejsze zawieszenie i samoblokujący mechanizm różnicowy, by otrzymać pojazd właściwie z pogranicza aut seryjnych i wyczynowych. Taki zestaw pozwala na pokonanie północnej pętli toru Nurburgring w niecałe 8 min i 8 s - to rekord wśród aut z przednim napędem.

Mocna zachęta

Francuzi mają jednak jeszcze jeden atut: trzykrotne mistrzostwo świata konstruktorów Formuły 1 (zdobyte przez korzystający z ich silników zespół Red Bull Racing). I właśnie postanowili go wykorzystać, prezentując limitowaną serię "meganki" - Renault Megane Renault Sport Red Bull Racing RB8.

Kokpit dobrze wygląda, jest przy tym nieźle wykonany. Jak we wszystkich autach z takim wykończeniem, lakierowane na czarno plastiki szybko pokrywają się kurzem i widać na nich odciski palców. Dobrze wyprofilowana kierownica świetnie leży w dłoniach.Motor

Wersja ta wyróżnia się lakierem nawiązującym do bolidów Sebastiana Vettela i Marka Webbera. Kontrastuje on z matowoszarymi elementami (listwa w przednim zderzaku, lusterka, klamki, spoiler), a całości dopełniają czarne felgi (18'' lub 19'').

Jednak ważniejsze jest to, czego nie widać z zewnątrz. Renault wyposażyło bowiem wersję RB8 w komplet dodatków usprawniających jazdę. Seryjne są więc zarówno usztywnione zawieszenie, jak i mechaniczna "szpera".

Mistrz gładkiej drogi

A jak to auto spisuje się na drodze? To zależy od jej stanu. Na nierównej RB8 potrafi porządnie dać w kość podróżnym, brutalnie informując ich nawet o najdrobniejszych wybojach. W takich warunkach trzeba mocno zacisnąć ręce na kierownicy, bo "meganka" staje się wtedy bardzo nerwowa.

Za to jeśli droga jest równa, Megane RS RBR RB8 nie da się nie pokochać. Dzięki sztywnemu zawieszeniu nadwozie prawie się nie przechyla, a auto jest stabilne nawet podczas gwałtownych manewrów (slalom pokonuje z prędkością 69,5 km/h, czyli szybciej niż Audi R8 czy Porsche Cayman!). Bardzo czuły i precyzyjny układ kierowniczy ułatwia wejście w zakręt, a blokada mechanizmu różnicowego zapewnia odpowiednią trakcję przy wyjściu na prostą.

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 (czytaj test)

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Seryjna w RB8 aluminiowa gałka dźwigni zmiany biegów jest ładna, ale bardzo śliska.Motor
Wskazówka obrotomierza dosięga 6,5 tys. obr./min. Prędkościomierz wyskalowano do 290, ale maksymalnie można pojechać 255 km/h.Motor
Tył foteli wykończono twardym plastikiem. Do ich składania służy ta dźwignia.Motor
Siedzenia są bliskie doskonałości – świetnie trzymają w zakrętach, a przy tym nie okazują się ani zbyt twarde, ani za ciasne. Czerwone pasy i szwy na fotelach dodają jeszcze więcej sportowego charakteru.Motor
Oznaczenie limitowanej serii modelu znalazło się m.in. na oparciach przednich foteli.Motor
Kokpit dobrze wygląda, jest przy tym nieźle wykonany. Jak we wszystkich autach z takim wykończeniem, lakierowane na czarno plastiki szybko pokrywają się kurzem i widać na nich odciski palców. Dobrze wyprofilowana kierownica świetnie leży w dłoniach.Motor
Turbodoładowany silnik 2.0 zapewnia autu bardzo dobre osiągi i słynie z niezawodności.Motor
Na krętym torze Megane RS Red Bull Racing RB8 pokazuje pełnię swoich możliwości.Motor
Tą edycją Renault świętuje trzecie z rzędu Mistrzostwo Świata Konstruktorów Formuły 1.Motor
Kierowca może na bieżąco śledzić fenomenalne osiągi auta.Motor

265-konny silnik momentalnie reaguje na dodanie gazu, zapewniając sprint do 100 km/h w 6,2 s. Z kolei dzięki hamulcom Brembo (nie tylko skuteczne, ale i łatwe w dozowaniu) do zatrzymania się z tej prędkości wystarcza mniej niż 36 m.

Komplet zalet

Fenomenalne prowadzenie jest największą, ale nie jedyną zaletą tego modelu. Do mocnych stron należy design auta - już standardowe Megane RS wygląda świetnie. Zestaw rasowych (ale nie krzykliwych) dodatków tylko mu pomaga.

Do plusów trzeba też zaliczyć cenę. Choć odmiana RB8 jest o całe 15,7 tys. zł droższa od standardowej RS, świadczy to raczej o niskiej cenie tej drugiej (105 550 zł, a z aktualnym rabatem - jedynie 93 050 zł).

Za to RB8 jest o wiele lepiej wyposażona - seryjnie oferuje m.in. sztywniejsze zawieszenie, "szperę", system R.S. Monitor drugiej generacji (więcej poniżej), nawigację czy metaliczny lakier. Gdyby brakujące opcje dokupić do Megane RS, jego cena wzrosłaby niemal do 110 tysięcy.

Czy warto dołożyć kolejne 2 tysiące i kupić odmianę RB8? Bez dwóch zdań tak - otrzyma się w ten sposób nie tylko szybkie, ale i ekskluzywne auto - do Polski trafiło zaledwie 10 sztuk. 9 znalazło już nabywców.

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 (czytaj test)

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8Motor

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 - podsumowanie

Już seryjne Megane RS składa się właściwie z samych zalet. Ale odmiana Red Bull Racing RB8 okazuje się jeszcze lepsza - nie tylko pewniej się prowadzi i szybciej pokonuje zakręty, ale dodaje do tego nawiązania do zespołu, który zdominował w ostatnich latach wyścigi Formuły 1. Co więcej, ma zupełnie rozsądną cenę, a dzięki ograniczonej serii jest autem wręcz ekskluzywnym.

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • atrakcyjny design nadwozia,
  • świetnie wyprofilowane fotele o odpowiednio dobranej twardości,
  • spora przestronność przedniej części kabiny

Minusy:

  • kiepska widoczność do tyłu

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: układ napędowy

Plusy:

  • bardzo mocny silnik,
  • dobrze zestopniowana i precyzyjnie działająca skrzynia biegów,
  • sprawna mechaniczna "szpera",
  • efektowny dźwięk jednostki napędowej

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: właściwości jezdne

Plusy:

  • fenomenalna zwinność,
  • bardzo precyzyjny układ kierowniczy,
  • neutralne prowadzenie,
  • błyskawiczna reakcja na ruchy kierownicą

Minusy:

  • mały komfort jazdy

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: wyposażenie i cena

Plusy:

  • rozsądnie skalkulowana cena zakupu,
  • niedrogie dodatki,
  • bogate wyposażenie seryjne,
  • zaawansowany system monitorowania parametrów auta

System R.S. Monitor 2.0

Oto jeden z najbardziej zaawansowanych systemów telemetrycznych w seryjnych autach. Pozwala on śledzić m.in. moc, moment obrotowy, temperaturę oleju, płynu chłodniczego i powietrza dolotowego, ciśnienie oleju, doładowania i w układzie hamulcowym, skręt kierownicy, uślizg kół napędzanych, przeciążenie, osiągi czy czas przejazdu okrążenia toru. System oferuje też możliwość zmiany sposobu pracy pedału gazu (pięć trybów). Można też ustawić obroty, przy których lampka na obrotomierzu przypomni o zmianie biegu na wyższy.

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: system R.S. Monitor 2.0

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 (czytaj test)

WYKRES MOMENTU I MOCY – aktualne wartości obu parametrów pokazane są na efektownych wykresach.Motor
UŚLIZG KÓŁ – grafika po prawej stronie wyświetla aktualne wartości uślizgu kół napędzanej osi.Motor
WYKRES PRZECIĄŻENIA - pokazuje maksymalne zarejestrowane wartości przeciążeń w każdym kierunku.Motor
WYKRES PRĘDKOŚCI I OSIĄGI – tu kierowca sprawdzi swoje wyniki prób przyspieszenia, hamowania itp.Motor
ROZBUDOWANE WYKRESY - pozwalają obserwować wybrane parametry (można zmieniać ich zestaw).Motor
 
Renault Megane RS Red Bull Racing RB8
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
265 KM/5500
Maks. moment obrotowy
360 Nm/3000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
430/185/144 cm
Rozstaw osi
264 cm
Średnica zawracania
11,4 m
Masa/ładowność
1379/508 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
344/991 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Opony
235/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,2 s
Elastyczność 60-100 km/h
4,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
8,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,0 dB
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,3/6,5/8,2
Teoretyczny zasięg
730 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,5/8,4/10,0
Rzeczywisty zasięg
600 km
Cena wersji podstawowej**
105 550 zł
Cena
121 250 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy Automobilklubowi Radomskiemu

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas