Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris - test

Minivan przebrany za crossovera, a pod maską silnik z wyczekiwanego od kilku lat auta sportowego. To kryje się pod niepozorną nazwą Espace Energy 225 TCe.

Renault Espace
Renault EspaceMotor

Francuskie marki odpowiadają za koloryt motoryzacji. Dotyczy to nie tylko odważnej szkoły projektowania, ale i pomysłów na nowe segmenty czy wypełniania nisz.

Espace jako pionier europejskiego segmentu minivanów obecny jest już w piątej odsłonie, którą producent określa teraz mianem crossovera, a nie minivana - "niechcianego dziecka" dzisiejszej motoryzacji.

Czy Espace jest wobec tego ofiarą mody na crossovery, czy pozostało funkcjonalnym i przemyślanym samochodem, tyle że w odświeżonej formule?

Ciągle w formie

Espace ciągle imponuje rozmiarami (486 cm długości), nadal dostępne jest w wersji 7-osobowej i jak zawsze wygląda wyjątkowo, choć nie rozpieszcza przestronnością aż w takim stopniu jak poprzednik.

Na szczęście, tak jak poprzednik, doczekało się też mocnej benzynowej wersji. Nie jest to już stosowane wcześniej 3.5 V6, które można też było spotkać pod maską Nissana 350Z. Teraz za osiągi najmocniejszego Espace odpowiada mniejszy o połowę silnik 1.8 TCe. I tu też nie da się ukryć sportowego pochodzenia tej jednostki, która z powodzeniem napędza najnowsze generacje Megane R.S. i Alpine A110. W przypadku flagowego minivana Renault zastosowało słabszą, 224-konną wersję 1.8 TCe.

Od jego debiutu minęły trzy lata, a Espace nadal wygląda świeżo i nowocześnie.Motor

Poprzednia wersja Espace (3.5 V6, 241 KM) przyspieszała od 0 do 100 w 8,1 s. Nowa uzyskuje czas lepszy o 0,5 sekundy. Tak wynika z danych fabrycznych. Nasze redakcyjne pomiary dały rezultat 8,0 s, ale wpływ na słabszy wynik miały zimowe opony, niska temperatura i niewielki przebieg testowanego auta.

Wygląda niepozornie, ale jest świetny. Nowy silnik 1.8 TCe ma dużo mocy i potrafi być oszczędny.Motor

Pozytywnie można też ocenić zużycie paliwa. W ruchu miejskim wynosi ono 11-12 l/100 km. W trasie od 7,5 (prędkości poniżej 100 km/h) do 13 l/100 km przy prędkościach autostradowych. Są to wyniki dalekie od fabrycznych, ale uwzględniając wielkość i moc auta, można je zaakceptować.

Obsługa multimediów jest mało intuicyjna i za bardzo rozprasza kierowcę, za to widoczność to mocna strona Espace'a. Podobnie jak jakość wykończenia tej wersji. Po prawej: w teorii są dwa miejsca na butelki, ale w praktyce korzystanie z nich jest beznadziejne.
Head-up display wykorzystuje wysuwaną płytkę. Szkoda że nie zastosowano wyświetlania na szybie.Motor
Ogromny panoramiczny dach (nieotwierany w serii, otwierany to opcja za 4000 zł) dodatkowo rozświetla wnętrze.Motor

Usportowiona natura

Wrażenia za kierownicą są w przypadku osiągów jednoznacznie pozytywne. Dobra reakcja na dodanie gazu, sprawnie działająca dwusprzęgłowa skrzynia biegów i wysoki moment obrotowy (300 Nm) dostępny już od 1750 obr./min sprawiają, że Espace śmiało można określić mianem usportowionego minivana. Tym bardziej że sportowy program systemu Multi-sense (pozwala na zmianę charakterystyki pracy zawieszenia, silnika, układu kierowniczego) do osiągów dodaje jeszcze wrażenia akustyczne. Są co prawda generowane przez głośniki, ale dają kierowcy nieco sportowego klimatu. Szkoda tylko, że zmianie programów towarzyszy ocierające się o kicz różnokolorowe podświetlenie wnętrza.

Zawieszenie jest przyjemnie sprężyste, a amortyzatory o zmiennej charakterystyce sprawiają, że różnice między ustawieniami komfortowym i sportowym są wyczuwalne.

Trudno też nie dostrzec zalet systemu 4Control (skrętne tylne koła). Espace mimo swoich potężnych gabarytów prowadzi się jak auto "o rozmiar" mniejsze. Ten system doskonale sprawdza się w ruchu miejskim, zwłaszcza przy parkowaniu.

Trzy niezależne fotele, dużo przestrzeni i DVD z dwoma ekranami (4500 zł), czyli idealne warunki do pokonywania długich tras.Motor
Duże i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wysiadanie, także z trzeciego rzędu siedzeń. Motor

W dobrej cenie

Espace w topowej wersji Initiale Paris ma w zasadzie kompletne wyposażenie. To sprawia, że nie jest tanie, ale w porównaniu do podobnie wyposażonego Talismana (200 KM) w wersji kombi jest droższe o 15 tys. złotych.

Jeśli ktoś potrzebuje dużego, bogato wyposażonego auta rodzinnego z mocnym silnikiem benzynowym, to Espace 1.8 TCe jest pomysłem, który warto rozważyć.

Minimalna pojemność bagażnika to 247 l. Fotele w 2. i 3. rzędzie można składać przy pomocy panelu umieszczonego na burcie bagażnika.Motor

Z GENAMI F1

Nowy silnik z rodziny TCe, przygotowany we współpracy z inżynierami zespołu F1 Renault, ma pojemność 1798 cm3 i w zależności od modelu dostępny jest w różnych wersjach mocy (od 224 do 280 KM). Prawdopodobnie jeszcze w tym roku pod maską Megane R.S. Trophy pojawi się 300-konna odmiana tego silnika.

Alpine A110 (252 KM)Alpine
Renault Megane R.S. (280 KM) Renault
 
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1798 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
224 KM/5600
Maks. moment obrotowy
300 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
automatyczna/7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
486/189/168 cm
Rozstaw osi
288 cm
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1779/614 kg
Pojemność bagażnika (7/5/2 os.)
247/680/2101 l*
Poj. zbiornika paliwa
58 l (Pb 95)
Opony
235/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Zużycie paliwa**
8,7/5,6/6,8
Zasięg
850 km
Dane testowe (opony zimowe)
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
44,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
44,9 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,5 dB
Zużycie paliwa**
11,2/8,8/10,0
Rzeczywisty zasięg
580 km
Cena
168 900 zł
* wersja 7-os.: 247/614/2035 l; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

RENAULT ESPACE ENERGY TCe 225 EDC INITIALE PARIS: PLUSY I MINUSY

+ przestronne wnętrze+ dynamiczny silnik+ bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa

- ergonomia i obsługa systemu multimediów

RENAULT ESPACE ENERGY TCe 225 EDC INITIALE PARIS: PODSUMOWANIE

Renault EspaceMotor

Sportowy minivan? Teoretycznie to mało sensowne połączenie. W praktyce okazuje się zaskakująco udane.

Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris

Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale ParisMotor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor
Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris Motor

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 15/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas