Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 90 Dynamique - test

Renault na przykładzie nowego Clio Grandtour udowadnia, że miejski samochód z nadwoziem typu kombi może być jednocześnie praktyczny i niezwykle atrakcyjny.

Widoczność, dzięki tylnym bocznym szybom, jest lepsza niż w Clio hatchback.
Widoczność, dzięki tylnym bocznym szybom, jest lepsza niż w Clio hatchback.Motor
Prosta obsługa, porządna jakość wykonania i wygodna pozycja za kierownicą. Błyszczące obwódki zegarów i konsoli powodują bardzo mocne i drażniące odblaski.Motor

Renault jest jednym z trzech europejskich producentów, którzy oferują miejski samochód z nadwoziem typu kombi. Pozostali dwaj to należące do koncernu Volkswagen Skoda (Fabia) i Seat (Ibiza ST). Pozycję na podium w klasie Clio IV Grandtour ma już zatem zagwarantowaną na starcie.

Drugie wcielenie małego francuskiego kombi (taki typ karoserii Renault wprowadziło dopiero w Clio III w 2007 r.) ma naprawdę sporo do zaoferowania.

Grandtour ma identyczny rozstaw osi jak wersja pięciodrzwiowa Clio (259 cm), wydłużono jednak zwis tylny o 20,4 cm. Kombi mierzy zatem 427 cm, zbliżając się długością do kompaktowego Megane 5d (430 cm).

Spory, ustawny bagażnik

Dzięki wspomnianemu wyżej zwiększeniu zwisu, Clio Grandtour ma bagażnik wyraźnie pojemniejszy niż zwykła odmiana. Pomieści się w nim do rolety 443 a nie 300 litrów. Do kombi łatwiej także pakuje się ciężkie i większe ładunki, bo próg ładunkowy znajduje się aż o 11 cm niżej.

Na uznanie zasługuje funkcjonalność bagażnika Grandtoura. Ma bardzo regularny kształt i podwójną, wyjmowaną podłogę. Trzeba ją umieścić w górnym położeniu, by po złożeniu foteli uzyskać płaską powierzchnię. Gdy zachodzi konieczność przewiezienia długich przedmiotów (do 243 cm) można złożyć też oparcie fotela pasażera z przodu.

Wnętrze Grandtoura prawie nie różni się od tego w Clio 5d. Prawie, bo dzięki wyżej poprowadzonemu dachowi nad siedzeniami drugiego rzędu jest o 15 mm więcej miejsca, a widoczność do tyłu jest lepsza (choć i tak przeciętna), bo kombi ma trzecie boczne szyby.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 90 Dynamique

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 90 Dynamique (czytaj test)

Bagażnik ma pojemność 358 l kiedy podwójna podłoga znajduje się w górnej pozycji (na fot.).Motor
Clio prowadzi się stabilnie i nie jest podatne na podmuchy bocznego wiatru. Zawieszenie kiepsko radzi sobie z tłumieniem poprzecznych wybojów i pracuje zbyt głośno.Motor
Dach Grandtoura ma charakterystyczne przetłoczenie.Motor
Uchwyty Isofix na prawym przednim fotelu to standard.Motor
Składane oparcie fotela ułatwia zorganizowanie czasu młodszym pasażerom podczas przerw w podróży. Pozwala też przewieźć w aucie przedmioty o długości do 243 cm.Motor
Wyłącznik airbagu pasażera jest w Clio seryjny.Motor
Jeśli fotele nie są w pełni cofnięte, dzieci mają sporo miejsca na nogi.Motor
Widoczność, dzięki tylnym bocznym szybom, jest lepsza niż w Clio hatchback.Motor
Pod podłogą – schowek o pojemności 85 l. Gdy podłogę się wyjmie, bagażnik pomieści 443 l.Motor
Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 90 DynamiqueMotor
Fotele mają długie siedziska, ale oparcia są za miękkie w dolnej części.Motor
Nad głową miejsca jest dosyć, a na nogi jednak trochę za mało.Motor
Prosta obsługa, porządna jakość wykonania i wygodna pozycja za kierownicą. Błyszczące obwódki zegarów i konsoli powodują bardzo mocne i drażniące odblaski.Motor
Amortyzator przytrzymujący maskę to w tak małym aucie zaskoczenie. Wielu producentów, nawet znacznie droższych aut, stosuje niewygodne metalowe podpórki.Motor
Silnik o trzech cylindrach i małej pojemności – 0,9 l. Dzięki turbodoładowaniu uzyskuje 90 KM i 135 Nm.Motor

Pozytywne odczucia ma kierowca francuskiego malucha. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem i ma się nawet wrażenie zasiadania w aucie bliższym kompaktowemu niż w niewielkim, miejskim. Bez problemu można znaleźć wygodną pozycję do jazdy, bo kierownica i fotel mają duży zakres regulacji, a oparcie ustawia się płynnie, a nie skokowo.

Ergonomia jest bardzo dobra - przyciski do obsługi szyb i klimatyzacji są umieszczone wysoko i łatwo do nich dosięgnąć. Testowany egzemplarz Clio był wyposażony w opcjonalny (2200 zł) zestaw multimedialny z 7-calowym dotykowym ekranem. Obsługa i nawigowanie poprzez rozbudowane menu są wyjątkowo proste, a samo urządzenie znakomicie radzi sobie np. z czytaniem plików muzycznych z pendrive'a o dużej pojemności.

Jakość materiałów jest naprawdę dobra, szkoda tylko, że na drzwiach nie ma odrobiny tkaniny, a sam plastik. Jedna rzecz we wnętrzu potrafi doprowadzić do szewskiej pasji. Są to pseudochromowane wykończenia zegarów, kierownicy i konsoli środkowej. W słoneczny dzień powodują bardzo silne refleksy, utrudniając prowadzenie. Miał być prestiż i luksus, a wyszła katastrofa. Koniecznie do poprawki.

Nie za szybko, ale tanio

Benzynowy silnik 0.9 TCe ma trzy cylindry i turbo, dzięki któremu uzyskuje 90 KM. Jednostka ta, inaczej niż większość trzycylindrowych, niezbyt spontanicznie reaguje na dodanie gazu. Lepszą dynamiką może się pochwalić dopiero od ok. 4 tys. obr./min. Ani przyspieszenia, ani elastyczność nie zachwycają. Trzeba jednak pamiętać, że silnik ma tylko 0,9 l - jak na tak niewielką pojemność osiągi można zatem uznać za zupełnie wystarczające. A zaakceptujemy je bez zastrzeżeń, gdy okaże się, że jednostka 0.9 TCe jest ekonomiczna i potrzebuje średnio tylko 6,2 l benzyny na sto kilometrów.

Manualna skrzynia biegów działa precyzyjnie, ale przydałby się szósty bieg, dzięki któremu jazda z prędkością 140 km/h na autostradzie byłaby przyjemniejsza.

Silnik nie pracuje przesadnie głośno, we wnętrzu bardziej we znaki dają się szumy wiatru. Co ciekawe, w Grandtourze zmierzony poziom hałasu jest o wiele wyższy niż w Clio 5d. Na przykład przy prędkości 130 km/h różnica wynosi aż 3,3 dB na niekorzyść kombi.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 90 Dynamique - podsumowanie

Ta wersja Clio może być alternatywą dla auta kompaktowego. Nowy Grandtour jest wystarczająco przestronny i ma duży, funkcjonalny bagażnik. Do tego został porządnie wykonany, dobrze się prowadzi i ma ekonomiczny silnik. Do pełni szczęścia brakuje ciszej pracującego zawieszenia.

Multimedialny system R-Link z nawigacją firmy TomTom

Nawigacja TomTom ma m.in. przydatną funkcję wskazywania natężenia ruchu.Motor
Obraz z kamery i czujników cofania także jest wyświetlany na ekranie.Motor
Ekran systemu R-Link służy również jako wyświetlacz klimatyzacji.Motor
Komputer podaje ocenę sposobu jazdy – czy była ekologiczna, czy nie.Motor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
898 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
90 KM/5250
Maks. moment obrotowy
135 Nm/2500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./bębn.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Masa/ładowność
1179/461 kg
Średnica zawracania
11,0 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
443/1380 l
Pojemność zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
427/173/145 cm
Rozstaw osi
259 cm
Opony
195/55 R16
Teoretyczny zasięg
1000 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,5/3,9/4,5
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,1 s
Elastyczność 60-100 km/h
11,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
19,5 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,7 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,2/5,1
Rzeczywisty zasięg
730 km
Cena wersji podstawowej*
52 500 zł
Cena
57 500 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas