Porsche Cayenne Turbo S – test

Porsche Cayenne Turbo S jest zdecydowanie najszybszym SUV-em na Nurburgringu. Ale rekordy bije także jego astronomiczna cena.

Turbo S prowadzi się rewelacyjnie – na Nurburgringu uzyskało czas 7:59,79 min (507-konny Aston Martin DBS potrzebował 8:02, a drugi najszybszy SUV, Range Rover Sport SVR, 8:14 min).
Turbo S prowadzi się rewelacyjnie – na Nurburgringu uzyskało czas 7:59,79 min (507-konny Aston Martin DBS potrzebował 8:02, a drugi najszybszy SUV, Range Rover Sport SVR, 8:14 min).Motor

Na pytanie czy SUV może być sportowy, większość osób odpowie, że nie. Powód jest prosty - większość nie miała okazji przejechać się Porsche Cayenne, a zwłaszcza jego topową wersją Turbo S.

Ten samochód momentalnie rozwiałby ich wątpliwości.

Wszystkie atrybuty

Pod maską Turbo S po ostatnim liftingu pracuje 4,8-litrowe V8 o mocy 570 KM, które z pomocą dwóch turbosprężarek wytwarza aż 800 Nm momentu obrotowego, kierując je na tylne koła, a w razie ich uślizgu - także na przednie (zmiana rozkładu napędu pomiędzy osie odbywa się płynnie i zupełnie niezauważalnie).

Kokpit Cayenne Turbo S jest standardowo wykończony włóknem węglowym. Gąszcz przycisków wbrew pozorom ułatwia obsługę – są one bardzo dobrze pogrupowane i czytelnie opisane.Motor

Turbo S seryjnie ma wszystkie sportowe atrybuty, które w słabszych wersjach są opcjonalne albo niedostępne. Pneumatyczne zawieszenie samo dostosowuje prześwit do aktualnej prędkości, układ PASM aktywnie reguluje siłę tłumienia dla każdego z kół, system PDCC do minimum ogranicza przechyły nadwozia, a PTV+ rozdziela moc pomiędzy koła tylnej osi. Z kolei skrót PCCB oznacza ceramiczne hamulce.

[1] Panel ustawień układu jezdnego i wydechu (w głośniejszym trybie włącza alarmy w mijanych autach). [2] Ceramiczne hamulce szczelnie wypełniają 20-calowe felgi testowanego auta. Przednie tarcze mają 420 mm i aż 10-tłoczkowe zaciski. [3] Za dopłatą można też mieć czterostrefową klimatyzację.Motor

Jest też wyostrzający charakter auta pakiet Sport Chrono oraz felgi o średnicy aż 21 cali (ale testowane auto porusza się na 20-calowych "zimówkach").

Jak nie SUV

Po ruszeniu z miejsca jedyną słabą stroną auta jest ograniczony w stosunku do słabszych wersji komfort (nawet gdy zawieszenie jest w "miękkim" trybie). Do niewygody jeszcze daleko, ale po dużym SUV-ie można się spodziewać lepszego tłumienia nierówności.

[1] Elektrycznie sterowane sportowe fotele z pamięcią ustawień są seryjne w Turbo S (dwukolorowa skóra także). Są wygodne i świetnie trzymają w łukach. [2] Miejsca w obu rzędach nie brak – nawet gdy zamówi się szklany dach. Dwa dotykowe ekrany 10'' z tyłu kosztują dodatkowo niemal 16 tys. zł.Motor

Ale Turbo S wynagradza to z nawiązką na krętej trasie. Przede wszystkim, prawie zupełnie nie zna zjawiska podsterowności - każdy ruch kierownicy precyzyjnie przekłada się na zmianę kierunku jazdy. Auto niemal idealnie neutralnie pokonuje zakręty, a gdy kierowca uśpi elektronikę, może się cieszyć nadsterownymi poślizgami. W 2,2-tonowym SUV-ie!

Elektrycznie unoszona pokrywa kryje szlachetnie wykończony bagażnik o pojemności 670 l i bardzo regularnym kształcie.Motor

W najbardziej radykalnym ustawieniu ten samochód bije wiele aut sportowych twardością zawieszenia, zwinnością i brutalnością reakcji na gaz. A przede wszystkim - osiągami, lepszymi niż np. w BMW i8 czy Porsche 911 Carrera 4 GTS.

A do tego na zimowych oponach wystarczy mu mniej niż 39 m, by wyhamować ze 100 km/h. Tego nie potrafią nawet najlepsi konkurenci.

Przy spokojnej jeździe silnik zużywa 10-17 l/100 km, przy dynamicznej - nawet dwa razy więcej.Motor

W cenie domu

Turbo S to nie tylko najszybsza, ale też najbogatsza wersja Cayenne. Dlatego kosztuje 823 631 zł - przeszło dwa razy więcej niż bazowa odmiana. Dla tych, którzy prowadzenie stawiają ponad wyposażeniem, lepszym wyborem będzie lżejsza i wyceniona na "zaledwie" 488,4 tys. zł wersja GTS.

 
Porsche Cayenne Turbo S
Silnik
benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa
4806 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
570 KM/6000
Maks. moment obrotowy
800 Nm/2500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
automatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość
486/195/170 cm
Rozstaw osi
290 cm
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
2235/665 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
670/1705 l
Poj. zbiornika paliwa
100 l (Pb 98)
Opony
295/35 R21
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
284 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,1 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta**
15,9/8,9/11,5
Teoretyczny zasięg
860 km
Dane testowe**
16,6/9,8/13,2
Rzeczywisty zasięg
750 km
Cena
823 631 zł
* pomiary na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 9 st. C; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

PORSCHE CAYENNE TURBO S: PLUSY I MINUSY

+ fenomenalne osiągi+ rewelacyjne prowadzenie+ przestronna kabina+ duży bagażnik+ bogate wyposażenie+ wyjątkowo skuteczne hamulce+ możliwość ciągnięcia 3,5-tonowej przyczepy

- astronomiczna cena- drogie dodatki- ograniczony komfort jazdy

Porsche Cayenne Turbo SMotor

PORSCHE CAYENNE TURBO S: PODSUMOWANIE

Cayenne Turbo S przekona do siebie nawet największego przeciwnika SUV-ów. O ile stać go na auto w cenie domu.

Porsche Cayenne Turbo S

Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor
Porsche Cayenne Turbo SMotor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 9/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas