Porsche Cayenne Turbo S – test
Porsche Cayenne Turbo S jest zdecydowanie najszybszym SUV-em na Nurburgringu. Ale rekordy bije także jego astronomiczna cena.
Na pytanie czy SUV może być sportowy, większość osób odpowie, że nie. Powód jest prosty - większość nie miała okazji przejechać się Porsche Cayenne, a zwłaszcza jego topową wersją Turbo S.
Ten samochód momentalnie rozwiałby ich wątpliwości.
Wszystkie atrybuty
Pod maską Turbo S po ostatnim liftingu pracuje 4,8-litrowe V8 o mocy 570 KM, które z pomocą dwóch turbosprężarek wytwarza aż 800 Nm momentu obrotowego, kierując je na tylne koła, a w razie ich uślizgu - także na przednie (zmiana rozkładu napędu pomiędzy osie odbywa się płynnie i zupełnie niezauważalnie).
Turbo S seryjnie ma wszystkie sportowe atrybuty, które w słabszych wersjach są opcjonalne albo niedostępne. Pneumatyczne zawieszenie samo dostosowuje prześwit do aktualnej prędkości, układ PASM aktywnie reguluje siłę tłumienia dla każdego z kół, system PDCC do minimum ogranicza przechyły nadwozia, a PTV+ rozdziela moc pomiędzy koła tylnej osi. Z kolei skrót PCCB oznacza ceramiczne hamulce.
Jest też wyostrzający charakter auta pakiet Sport Chrono oraz felgi o średnicy aż 21 cali (ale testowane auto porusza się na 20-calowych "zimówkach").
Jak nie SUV
Po ruszeniu z miejsca jedyną słabą stroną auta jest ograniczony w stosunku do słabszych wersji komfort (nawet gdy zawieszenie jest w "miękkim" trybie). Do niewygody jeszcze daleko, ale po dużym SUV-ie można się spodziewać lepszego tłumienia nierówności.
Ale Turbo S wynagradza to z nawiązką na krętej trasie. Przede wszystkim, prawie zupełnie nie zna zjawiska podsterowności - każdy ruch kierownicy precyzyjnie przekłada się na zmianę kierunku jazdy. Auto niemal idealnie neutralnie pokonuje zakręty, a gdy kierowca uśpi elektronikę, może się cieszyć nadsterownymi poślizgami. W 2,2-tonowym SUV-ie!
W najbardziej radykalnym ustawieniu ten samochód bije wiele aut sportowych twardością zawieszenia, zwinnością i brutalnością reakcji na gaz. A przede wszystkim - osiągami, lepszymi niż np. w BMW i8 czy Porsche 911 Carrera 4 GTS.
A do tego na zimowych oponach wystarczy mu mniej niż 39 m, by wyhamować ze 100 km/h. Tego nie potrafią nawet najlepsi konkurenci.
W cenie domu
Turbo S to nie tylko najszybsza, ale też najbogatsza wersja Cayenne. Dlatego kosztuje 823 631 zł - przeszło dwa razy więcej niż bazowa odmiana. Dla tych, którzy prowadzenie stawiają ponad wyposażeniem, lepszym wyborem będzie lżejsza i wyceniona na "zaledwie" 488,4 tys. zł wersja GTS.
Porsche Cayenne Turbo S | |
---|---|
Silnik | benzynowy, biturbo |
Pojemność skokowa | 4806 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 570 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 800 Nm/2500 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | automatyczna/8-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcze wentylowane/tarcze wentylowane |
Długość/szerokość/wysokość | 486/195/170 cm |
Rozstaw osi | 290 cm |
Średnica zawracania | 11,9 m |
Masa/ładowność | 2235/665 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 670/1705 l |
Poj. zbiornika paliwa | 100 l (Pb 98) |
Opony | 295/35 R21 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 284 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 38,8 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,4 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,0 dB ↑ |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta** | 15,9/8,9/11,5 |
Teoretyczny zasięg | 860 km |
Dane testowe** | 16,6/9,8/13,2 |
Rzeczywisty zasięg | 750 km |
Cena | 823 631 zł |
* pomiary na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 9 st. C; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
PORSCHE CAYENNE TURBO S: PLUSY I MINUSY
+ fenomenalne osiągi+ rewelacyjne prowadzenie+ przestronna kabina+ duży bagażnik+ bogate wyposażenie+ wyjątkowo skuteczne hamulce+ możliwość ciągnięcia 3,5-tonowej przyczepy
- astronomiczna cena- drogie dodatki- ograniczony komfort jazdy
PORSCHE CAYENNE TURBO S: PODSUMOWANIE
Cayenne Turbo S przekona do siebie nawet największego przeciwnika SUV-ów. O ile stać go na auto w cenie domu.
Porsche Cayenne Turbo S
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 9/2016