Porsche Boxster GTS PDK – test
Bazuje na znakomitym Porsche Boxsterze S. Nazywa się GTS i jest warte każdej złotówki.
Te trzy litery w słowniku Porsche oznaczają najlepsze połączenie sportu z przydatnością na co dzień. GTS to szybsza wersja Boxstera S, wyróżniająca się m.in. silnikiem wzmocnionym o 15 KM, adaptacyjnym zawieszeniem obniżonym o 1 cm oraz 20-calowymi kołami.
Jak każdym kabrioletem, najlepiej podróżować nim z otwartym dachem. Operacja składania trwa 9 s i jest dozwolona podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. A wtedy można rozkoszować się symfonią aktywnego układu wydechowego, zakłócaną przez "trzaski" przy odpuszczaniu gazu.
3,4-litrowy bokser moc oddaje liniowo, choć czuje się tym lepiej, z im większą prędkością kręci się jego wał korbowy - maksymalnie do 8000 obr./min. Opcjonalna przekładnia PDK, kosztująca 17 183 zł, biegi zmienia natychmiast, szczególnie w trybie jazdy "Sport Plus". Na dodatek, przy ostrej jeździe idealnie dobiera przełożenia.
Boxster GTS do 100 km/h rozpędza się w 4,7 s, co w dzisiejszych czasach już nie porywa. Tyle że w jego przypadku najważniejsze jest prowadzenie. A to absolutnie imponuje.
Fotel umieszczony praktycznie na podłodze, tuż przed tylnymi kołami sprawia, że kierowca niemal całym sobą odczuwa każdą zmianę kierunku jazdy. GTS jest przy tym bardzo zwinne i prowadzi się z precyzją skalpela. Idealny rozkład mas, dzięki centralnie umieszczonemu silnikowi, odpowiada za jego fantastyczne wyważenie. O jakiejkolwiek nerwowości, nawet na granicy przyczepności nie ma tu mowy. Auto posłusznie wykonuje wszelkie polecenia, pozwalając w pełni wykorzystać 330 KM. To genialne centrum rozrywki, które nie wymaga wielu wyrzeczeń podczas jazdy na co dzień.
GTS jest najlepszym kabrioletem w cenie poniżej 500 tys. zł. I choćby dlatego warto za niego zapłacić o 43 tys. zł więcej niż za Boxstera S.
PORSCHE BOXSTER GTS PDK: PODSUMOWANIE
Plusy
- ogromna frajda z jazdy,
- wspaniały układ kierowniczy,
- bardzo dobre osiągi,
- świetna skrzynia PDK,
- wystarczający komfort jazdy,
- dwa bagażniki (150+130 l).
Minusy
- wysoka cena zakupu,
- bardzo droga przekładnia zautomatyzowana.
Boxster GTS to synonim frajdy z jazdy i jeden z najlepszych roadsterów świata.
Porsche Boxster GTS PDK
Porsche Boxster GTS PDK - czytaj test
Porsche Boxster GTS PDK | |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 3436 cm3 |
Układ cyl./zawory | B6/24 |
Moc maksymalna | 330 KM/6700 |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/4500 |
Skrzynia biegów | automatyczna/7-biegowa |
Napęd | tylny |
Długość/szerokość/wysokość | 440/180/127 cm |
Rozstaw osi | 248 cm |
Masa/ładowność | 1375/310 kg |
Pojemność bagażnika | 280 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 64 l (Pb 98) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 279 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h* | 4,7 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta** | 11,4/6,3/8,2 |
Zużycie paliwa w teście** | 12,7/8,4/10,6 |
Cena | 367 683 zł |
*z pakietem Sport+; **miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński, “Motor" 20/2015