Porównanie: Skoda Rapid 1.2 TSI 105 Ambition, Skoda Rapid 1.2 TSI 85 Elegance
1,2-litrowy silnik w kompakcie? Czemu nie – w Skodzie Rapid spisuje się całkiem nieźle.


Rapid oferowany jest w czterech wersjach benzynowych. Bazowa 1.2 o mocy 75 KM zaspokoi tylko bardzo spokojnie jeżdżących, z kolei topowa, 122-konna 1.4 TSI jest droga - dobrze wyposażona kosztuje ok. 70 tys. zł.
Dlatego najrozsądniejszy jest wybór pomiędzy odmianami ze środka gamy. Obie mają silnik 1.2 z turbodoładowaniem, ale jedna osiąga 85 KM, a druga jest o 20 KM mocniejsza.
Zaletą małych jednostek z turbodoładowaniem jest nieduże zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy. I rzeczywiście, obie wersje Skody Rapid 1.2 TSI potrafią zadowolić się bardzo niedużymi ilościami benzyny. Podczas niespiesznej jazdy w trasie słabsza wersja zużywa niecałe 6 l, a w mieście ok. 8 l na 100 km. Mocniejsza potrzebuje tylko o 0,2-0,3 l więcej.

85-konna wersja przyspiesza do 100 km/h w 11,8 s, 105-konna - w 9,8 s. Różnica ta jest jednak odczuwalna tylko jeśli próbuje się z obu silników wycisnąć wszystkie rezerwy. Podczas codziennej jazdy różnice się zacierają. Obie odmiany równie chętnie reagują na dodanie gazu i bez wahania przyspieszają już od niskich obrotów. Wyjaśnienie takiego charakteru silnika znajduje się w danych technicznych - słabsza wersja może się pochwalić niezłymi 160 Nm momentu obrotowego, i to już przy 1500 obr./min, mocniejsza swoje 175 Nm osiąga przy 1550 obrotów.
Przeciętnie wyposażona odmiana 105-konna kosztuje nieco ponad 60 tys. zł. Lepiej jednak dopłacić dwa tysiące zł i wybrać wersję 85 KM,bogatszą m.in. o tempomat, czujniki cofania, aluminiowe felgi, lepszy sprzęt audio i wiele innych dodatków.
Podsumowanie
Zwycięstwo słabszej odmiany. Przesądziła mało odczuwalna różnica w osiągach i znacznie bogatsze wyposażenie.
Nie warto dopłacać do 105-konnej wersji, słabsza zupełnie wystarcza
1.2 TSI 85 KM

1.2 TSI 105 KM

Dane techniczne | 1.2 TSI 85 | 1.2 TSI 105 |
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 | 1197 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 85 KM/4800 | 105 KM/5000 |
Skrzynia biegów | manualna/5-biegowa | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. | tarczowe went./tarcz. |
Masa/ładowność | 1155/460 kg | 1175/460 kg |
Opony | 185/60 R15 | 185/60 R15 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 183 km/h | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 10,3 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 6,5/4,4/5,1 | 6,9/4,6/5,4 |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 9,8 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 8,1/5,8 | 8,4/6,0 |
Cena wersji podstawowej* | 52 450 zł | 54 950 zł |
Cena | 62 450 zł | 60 150 zł |
*z tym samym silnikiem |