Porównanie: Skoda Octavia, VW Golf, VW Jetta, VW Passat
Wraz z debiutem nowej Octavii pojawiły się wątpliwości, czy nadal jest ona kompaktem. Postanowiliśmy to rozstrzygnąć.
Podział samochodów na segmenty miał w założeniu m.in. ułatwiać klientom orientację na rynku motoryzacyjnym. Przyzwyczailiśmy się jednak, że niemal wszystkie auta z generacji na generację zyskują na wielkości. Ich nadwozia stają się coraz dłuższe, rośnie też rozstaw osi.
Z tego powodu (a także z racji pojawiania się na rynku coraz to nowszych modeli) poszczególne klasy z biegiem lat rozrosły się na tyle, że często niełatwo jest jednoznacznie zaliczyć dany model do konkretnego segmentu.
Dla przykładu Meriva, miejski minivan Opla (zawsze dzielił platformę z Corsą), w obecnej odsłonie jest dłuższa, szersza, wyższa i ma większy rozstaw osi od kompaktowego Seata Altei (powstał na platformie VW Golfa V). Podobnie jest o segment wyżej, gdzie Opel Zafira okazuje się nieco dłuższy i szerszy od - na pewno niekompaktowego - Renault Espace.
Wyjaśnieniem jest czas, jaki upłynął od momentu debiutu Altei i Espace'a - ich następcy pewnie będą znacznie więksi.
Octavia urosła
Ponad rok temu niemałe zamieszanie wywołało pojawienie się na rynku najnowszej generacji popularnej Skody Octavii. Wielu czytelników pyta nas, do którego segmentu zalicza się ten model.
Trudno się im dziwić, Octavia od lat jest spokrewniona z kompaktowym VW Golfem, ale w obecnej odsłonie poważnie urosła (choć wciąż są na rynku większe kompakty, np. Opel Astra sedan). Przerosła nie tylko swoją poprzedniczkę (o 9 cm) czy aktualnego Golfa (aż o 40 cm!), ale i niejedno auto klasy średniej. Jeśli chodzi o długość nadwozia, Octavia zostawiła za sobą BMW serii 3, Lexusa IS, Mercedesa klasy C, Suzuki Kizashi oraz Volvo S60 i V60.
Ale czy to wystarczy, by zaliczyć Skodę Octavię do tego samego segmentu, co Volkswagena Passata? Postanowiliśmy to rozstrzygnąć.
Zadania nie ułatwia sam producent. Jeszcze przed premierą wspominał o "awansie" nowej Octavii o segment wyżej. Nieco później na swojej polskiej stronie Skoda zapowiadała ją jako samochód klasy średniej dostępny w cenie auta kompaktowego.
Aby ustalić, do którego segmentu zaliczyć nowy model Skody, porównaliśmy go z trzema modelami Volkswagena. Golf to typowy kompakt z nadwoziem hatchback, Jetta jest kompaktowym sedanem, a Passat to również sedan, ale zaliczany do klasy średniej.
Co decyduje o klasie?
Na przynależność samochodu do konkretnego segmentu wpływa bardzo wiele różnych czynników.
Do niedawna najpewniejszym sposobem na zaliczenie danego auta do danej klasy było sprawdzenie, z jakim modelem dzieli on płytę podłogową. Dlatego np. Citroena DS5, który powstał na platformie kompaktowego modelu C4 Picasso, trzeba było umieścić wśród kompaktów - mimo że w tym segmencie Citroen oferował już mniejsze DS4.
Nadszedł jednak czas modułowych platform, co oznacza, że na jednej można dziś zbudować i model kompaktowy, i samochód klasy średniej. Ten sposób nie jest już zatem doskonały.
Można też oceniać samochody na podstawie ich długości oraz rozstawu osi, ale tu pewną pułapką bywa wspomniane rozrastanie i przenikanie się segmentów. Z tego samego powodu niewystarczające jest porównywanie wielkości kabin.
Dlatego trzeba też zwrócić uwagę na staż rynkowy danego modelu - wraz z nadejściem nowej generacji niejeden model "uciekł" z grona najmniejszych w swojej klasie.
W naszej stawce najstarszy jest VW Passat (B7), który debiutował w 2010 r., ale tak naprawdę jest mocno odświeżonym modelem poprzedniej generacji (B6) z 2005 r. Aktualna Jetta miała swoją premierę w 2010 r., a obecna, 7. odsłona Golfa debiutowała w 2012 r. Najnowsza jest Octavia.
Kolejnym czynnikiem ułatwiającym przypisanie auta do klasy jest jego gama silnikowa. Zwykle im większy model, z tym większymi jednostkami występuje. Metoda ta często jest skuteczniejsza od liczenia centymetrów. Ale i tu zdarza się wiele wyjątków, jak diesel o pojemności 1.6 w aucie klasy wyższej (Volvo S80) albo aż 360-konny samochód kompaktowy (Mercedes A 45 AMG).
Można w końcu dzielić auta w oparciu o ich ceny i wyposażenie. Jednak i ta metoda nie jest doskonała - dla przykładu ceny modeli klasy średniej potrafią dziś oscylować nawet w okolicy 365 tys. zł (Audi RS 4), ale da się też kupić auto zaliczane do tego samego segmentu, np. Citroena C5, za pięciokrotnie niższą kwotę.
Ostateczny werdykt
Decydując, do którego segmentu zaliczyć nową generację Skody Octavii, postanowiliśmy skorzystać po części z każdej z wymienionych metod. Najpierw oceniliśmy wymiary nadwozi całej porównywanej czwórki. Potem przestronność ich wnętrz oraz gamę jednostek napędowych. A na koniec przyjrzeliśmy się ich cenom i wyposażeniu.
Każdą z konkurencji zakończyliśmy wykresem przedstawiającym, gdzie pod danym względem plasują się wszystkie cztery modele - bliżej typowego kompakta czy auta klasy średniej. Wnioski i końcowy wynik - na kolejnych podstronach.
Spis treści:2. strona: próba pierwsza - wymiary zewnętrzne3. strona: próba druga - przestronność wnętrz i pojemność bagażników4. strona: próba trzecia - silniki5. strona: próba czwarta - cena i wyposażenie6. strona: podsumowanie
Próba pierwsza - wymiary zewnętrzne
Poniżej prezentujemy wymiary zewnętrzne porównywanych aut.
Volkswagen Golf
Golf VII to typowy hatchback. Jest on najmniejszym z obecnie dostępnych aut kompaktowych z takim nadwoziem (do średniej brakuje mu 12 cm). Krótsze od niego są tylko 3-drzwiowe kompakty, jak VW Beetle.
Volkswagen Jetta
Jetta to wydłużona wersja Golfa VI (a więc dzieli płytę podłogową także z Golfem V). Jeśli chodzi o długość nadwozia, przeciętny kompaktowy sedan liczy 457 cm, więc Jetta jest o ponad 7 cm dłuższa od średniej w klasie.
Skoda Octavia
Nowa Octavia przerosła najdłuższe dotąd 5-drzwiowe auto kompaktowe (Mitsubishi Lancer) o ponad 7 cm. Jest zatem aż o 28 cm dłuższa od przeciętnego kompakta 5d, a do przeciętnego auta klasy średniej brakuje jej tylko 8 cm.
Volkswagen Passat
Passat to typowy samochód klasy średniej - jest klasycznym sedanem i okazuje się tylko o 2,5 cm dłuższy od przeciętnego reprezentanta tego segmentu z czterodrzwiowym nadwoziem.
Wniosek
Skoda Octavia zawsze wyróżniała się znacznymi jak na samochód kompaktowy rozmiarami. Jej najnowsza generacja (choć wciąż nie jest największym kompaktem) urosła na tyle, że już niemal dogoniła pod tym względem samochody klasy średniej.
Próba druga - przestronność wnętrz i pojemność bagażników
Volkswagen Golf
Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna
Duży, wygodny i dobrze wyprofilowany fotel zapewnia dobrą pozycję za kierownicą. Jak w większości aut grupy VW, da się go odsunąć daleko do tyłu. Regulacja wysokości - seryjna.
Dla jadących z tyłu Golf ma najmniej miejsca. Szerokość kabiny jest tu przeciętna, ale za fotelem kierowcy odsuniętym 1 metr od pedałów zostaje tylko 71 cm na nogi jadącego z tyłu.
380 l to przeciętny wynik, ale na tle trójki rywali bagażnik Golfa wypada po prostu słabo. Pod jego podłogą kryje się pełnowymiarowe koło zapasowe.
Volkswagen Jetta
Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna
Siedzenia Jetty zapewniają nieznacznie gorsze podparcie boczne niż te w Golfie, ale są jeszcze większe (i równie wygodne). Tu także oba fotele seryjnie mają regulację wysokości.
Tylna część kabiny w Jetcie jest najwęższa, za to jadący tam mają najwięcej miejsca na nogi - gdy kierowca odsunie swój fotel metr od pedałów, za nim zostaje jeszcze aż 79 cm.
Nieco ponad 500 litrów (dokładnie 510 l) to typowa pojemność bagażnika kompaktowych sedanów. Pod podłogą - pełnowymiarowe koło zapasowe.
Skoda Octavia
Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna
Fotele w nowej Octavii nie są zbyt głęboko wyprofilowane, przez co dają nieco gorsze podparcie w zakrętach. Regulacja wysokości jest seryjna, a zakres ustawień - ogromny.
Pod względem przestronności tylnej części kabiny żaden kompakt nie dorównuje Octavii. Choć za fotelem odsuniętym metr od pedałów zostaje 76 cm, czyli mniej niż w Jetcie.
Tak wielkiego bagażnika nie ma żaden kompakt. Pod podłogą - zestaw naprawczy. Koło zapasowe dojazdowe kosztuje 200, a pełnowymiarowe - 250 zł.
Volkswagen Passat
Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna
Fotel Passata nie odbiega wielkością, zakresem regulacji od pozostałych. Za to jako jedyny seryjnie oferuje elektryczną regulację kąta pochylenia oparcia oraz podpórki lędźwiowej.
Passat zaskakiwał przestronnością w 2005 r., teraz nie wyróżnia się na tle klasy średniej. Zapewnia tyle samo miejsca co Octavia na szerokość i na nogi (76 cm), ale o 1 cm mniej nad głowami.
Bagażnik Passata mieści 565 l, a do jego wnętrza, w przeciwieństwie do Jetty, nie wnikają zawiasy. Tu też koło zapasowe jest pełnowymiarowe.
Wniosek
Jeśli chodzi o wielkość wnętrza i bagażnika, Octavia prezentuje poziom znany z samochodów klasy średniej (i nawet na ich tle wypada ponadprzeciętnie dobrze). Pod tym względem kompaktowe Volkswageny Golf i Jetta zostają z tyłu.
Próba trzecia - silniki
Porównanie oferty jednostek napędowych dostępnych w każdym z branych pod uwagę aut nie zaskakuje. Skoda Octavia ma podobną gamę do Volkswagenów Golfa i Jetty, natomiast Passat mocno się pod tym względem wyróżnia. Nie dość, że nie jest on oferowany z jednostką 1.2 TSI, to może mieć pod maską nawet silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,6 litra i mocy aż 300 KM (w zestawie z napędem 4x4 i dwusprzęgłową skrzynią DSG).
Volkswagen Golf (85-230 KM)
Benzynowe:
- 1.2 TSI 85 KM
- 1.2 TSI 105 KM
- 1.4 TSI 122 KM
- 1.4 TSI 140 KM
- 2.0 TSI 220 KM
- 2.0 TSI 230 KM
Diesle:
- 1.6 TDI 90 KM
- 1.6 TDI 105 KM
- 2.0 TDI 150 KM
- 2.0 TDI 184 KM
Volkswagen Jetta (105-210 KM)
Benzynowe:
- 1.2 TSI 105 KM
- 1.4 TSI 122 KM
- 1.4 TSI 160 KM
- 2.0 TSI 210 KM
Diesle:
- 1.6 TDI 105 KM
- 2.0 TDI 140 KM
Skoda Octavia (85-220 KM)
Benzynowe:
- 1.2 TSI 85 KM
- 1.2 TSI 105 KM
- 1.4 TSI 140 KM
- 1.8 TSI 180 KM
- 2.0 TSI 220 KM
Diesle:
- 1.6 TDI 90 KM
- 1.6 TDI 105 KM
- 1.6 TDI 110 KM
- 2.0 TDI 150 KM
- 2.0 TDI 184 KM
Volkswagen Passat (105-300 KM)
Benzynowe:
- 1.4 TSI 122 KM
- 1.4 TSI 160 KM
- 2.0 TSI 210 KM
- 3.6 V6 300 KM
Diesle:
- 1.6 TDI 105 KM
- 2.0 TDI 140 KM
- 2.0 TDI 177 KM
Wniosek
Porównanie silników jednoznacznie sytuuje Skodę Octavię wśród samochodów kompaktowych - obecnie żadne auto klasy średniej nie występuje z silnikiem o mocy zaledwie 85 KM.
Próba czwarta - cena i wyposażenie
Cała czwórka jest dostępna w trzech wersjach wyposażeniowych. Wybraliśmy środkowe odmiany i silniki 1.4 TSI. I znów Golf, Jetta oraz Octavia mają ze sobą najwięcej wspólnego. Passat wyróżnia się wyższą o przeszło 17 tys. zł ceną, a także dostępnością elementów, których nie dokupimy w pozostałej trójce (chyba że zdecydujemy się na drogie, topowe wersje wyposażeniowe) - np. aktywnego tempomatu czy regulacji twardości zawieszenia.
Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline - 72 850 zł
Wyposażenie standardowe:
- 7 airbagów,
- ESP,
- elektrycznie sterowane szyby (przód) i lusterka,
- manualna klimatyzacja,
- audio,
- tempomat,
- felgi 16''
Wyposażenie opcjonalne:
- asystent parkowania,
- asystent świateł drogowych,
- asystent pasa ruchu,
- kamera cofania
Volkswagen Jetta 1.4 TSI Comfortline - 74 590 zł
Wyposażenie standardowe:
- 6 airbagów,
- ESP,
- elektrycznie sterowane szyby (przód i tył) i lusterka,
- manualna klimatyzacja,
- audio,
- tempomat,
- felgi 16''
Wyposażenie opcjonalne:
- asystent świateł drogowych,
- kamera cofania
Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition - 74 350 zł
Wyposażenie standardowe:
- 7 airbagów,
- ESP,
- elektrycznie sterowane szyby (przód i tył) i lusterka,
- manualna klimatyzacja,
- audio,
- czujniki cofania,
- światła przeciwmgielne,
- felgi 16''
Wyposażenie opcjonalne:
- asystent parkowania,
- asystent pasa ruchu,
- podgrzewana przednia szyba
Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline - 91 890 zł
Wyposażenie standardowe:
- 6 airbagów,
- ESP,
- elektrycznie sterowane szyby (przód i tył) i lusterka,
- automatyczna klimatyzacja,
- audio,
- tempomat,
- felgi 16''
Wyposażenie opcjonalne:
- asystent parkowania,
- asystent pasa ruchu,
- asystent świateł drogowych,
- asystent martwego pola,
- podgrzewana przednia szyba,
- elektrycznie sterowana roleta zasłaniająca tylną szybę,
- aktywny tempomat,
- adaptacyjna regulacja twardości zawieszenia,
- kamera cofania,
- skórzana tapicerka,
- ogrzewanie postojowe,
- podgrzewane przednie fotele i zewnętrzne siedzenia z tyłu
Wniosek
Skoda Octavia ponownie bardziej pasuje do samochodów kompaktowych. I znów z porównywanej czwórki poważnie wyróżnia się Volkswagen Passat. Jest on zdecydowanie najdroższy z całej stawki (każdy model jest w środkowej z trzech dostępnych wersji wyposażeniowych), ma też najbogatszą listę wyposażenia dodatkowego - wiele elementów jest dostępnych tylko w Passacie.
Podsumowanie
Trzeba przyznać, że pod względem przestronności nowa Skoda Octavia dogoniła auta klasy średniej. Jednak rozmiarami jeszcze im nie dorównuje. A jeśli wziąć pod uwagę gamę silników, cenę i wyposażenie, trudno mieć wątpliwości - Octavia nie jest autem klasy średniej. To po prostu największy z kompaktów.
Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński