Porównanie: Porsche Boxster i 911 Cabriolet

Nazywanie Boxstera "Porsche dla ubogich" to oczywista przesada, ale z jakiegoś powodu sprzedaje się u nas gorzej niż 911 bez dachu.

911 to legenda, ale Boxster daje prawie tyle samo za połowę ceny.
911 to legenda, ale Boxster daje prawie tyle samo za połowę ceny.Motor

Nazywanie Boxstera modelem dla ubogich albo początkujących kierowców Porsche nie miało zbyt wiele sensu już w momencie debiutu Boxstera (1996 r.), ale teraz wydaje się zupełnie nieuzasadnione. Nowa, trzecia odsłona tego modelu jest bowiem tak dopracowana, że w niczym nie zasługuje na miano "namiastki prawdziwego Porsche". Mało tego, wiele osób ma problem z odróżnieniem jej od modelu 911, zwłaszcza z przodu.

Boxster (zresztą podobnie jak 911) ma już typowy dla nowych aut marki Porsche kokpit z wysoką konsolą środkową. Jego wnętrze może być wykończone 13 rodzajami skórzanej tapicerki.Motor

W obu autach dachy składa się automatycznie, nawet podczas jazdy (z niedużymi prędkościami). To bardzo wygodne - gdy zaczyna padać, nie trzeba szukać miejsca do zatrzymania samochodu. I w Boxsterze, i w  "911" kierowca oraz pasażer mają sporo miejsca, siedzą nisko i nie wystawiają głów ponad przednią szybę, więc ich fryzury są bezpieczne.

Kokpit podobny do tego w Boxsterze. Wybór rodzajów skóry jest mniejszy (10), ale za to jeśli chodzi o kolor nadwozia oraz dachu, do wyboru jest ich odpowiednio 14 i 4, czyli tyle co w Boxsterze.Motor

Różnice między obydwoma modelami jednak są. I to spore. Przede wszystkim 911 ma czteroosobową kabinę i jednostkę napędową umieszczoną tradycyjnie za tylną osią. W Boxsterze silnik jest przed tylną osią, więc na kanapę nie ma już miejsca. Jest za to dodatkowy bagażnik, dzięki któremu mniejszy model mieści dwa razy więcej bagażu niż 911.

Pod względem osiągów obydwa samochody wypadają podobnie. Strata 0,4 s w sprincie do 100 km/h to bardzo niewiele, jak na dwa samochody o mocy 315 i 400 KM. Bardziej odczuwalna jest różnica w elastyczności - mimo że przy wyższych prędkościach Boxster rozpędza się jak szalony, "911" i tak zostawia go daleko w tyle.

Porsche od lat słyną ze skutecznych hamulców i ta dwójka pokazuje, że nie bez powodu. Okolice 33 m to wynik nieosiągalny dla większości obecnie produkowanych aut.

Mimo zupełnie różnych konstrukcji oba modele prowadzą się bardzo podobnie. Prawie nie znają podsterowności, a na dodanie gazu reagują uślizgiem tyłu. 911 jest bardziej czuła na zmiany balansu w łuku, ale wprawny kierowca pokona nią zakręt szybciej niż Boxsterem.

"Dziewięćsetjedenastka" okazuje się niemal dwukrotnie droższa od Boxstera. Czy jest dwa razy lepsza? Zdecydowanie nie. Ale na pewno zapewnia więcej prestiżu.

Porównanie: Porsche Boxster, Porsche 911 Cabriolet

Porównanie: Porsche Boxster i 911 Cabriolet (czytaj test)

911 to legenda, ale Boxster daje prawie tyle samo za połowę ceny.Motor
Kokpit jest bardzo podobny do tego w Boxsterze. Wybór rodzajów skóry jest mniejszy (jest ich 10), ale za to jeśli chodzi o kolor nadwozia oraz dachu, do wybory jest ich odpowiednio 14 i 4, czyli tyle co w Boxsterze.Motor
Dodatkowe miejsca znajdziemy tylko w 911. Gdy nie są używane, można je zasłonić siatką.Motor
Tu też zegary zachodzą na siebie, a jeden z nich jest ekranem, ale ich liczba (pięć) jest charakterystyczna dla 911.Motor
Boxster (zresztą podobnie jak 911) ma już typowy dla nowych aut marki Porsche kokpit z wysoką konsolą środkową. Jego wnętrze może być wykończone 13 rodzajami skórzanej tapicerki (w tym dwubarwnymi).Motor
Stacyjka po lewej stronie kierownicy jest równie charakterystyczna dla Porsche, jak silnik boxer.Motor
Zachodzące na siebie okrągłe wskaźniki to też tradycja. Prawy jest ekranem (może wyświetlać mapę z nawigacji).Motor
Porsche 911 Cabriolet Carrera S PDKMotor
Porsche 911 Cabriolet Carrera S PDKMotor
Porsche Boxster S PDKMotor
Porsche Boxster S PDKMotor

PodsumowanieBoxster nie daje tyle prestiżu, ale nie uzasadnia to niemal dwa razy wyższej ceny 911. Nasz wybór: Porsche Boxster. Daje niemal tyle co 911, ale za pół ceny.

Dane techniczne
Porsche Boxster S PDK
Porsche 911 Cabriolet Carrera S PDK
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
3436 cm3
3800 cm3
Układ cylindrów/zawory
H6/24
H6/24
Moc maksymalna
315 KM/6700
400 KM/7400
Maks. moment obrotowy
360 Nm/4500
440 Nm/5600
Masa/ładowność
1275/380 kg
1410/495 kg
Średnica zawracania
11,0 m
11,1 m
Pojemność bagażnika
280 l
135 l
Pojemność zbiornika paliwa
64 l
65 l
Wymiar (dł./szer./wys.)
437/180/128 cm
449/181/129 cm
Rozstaw osi
248 cm
245 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
277 km/h
299 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,8 s
4,3 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
11,2/6,2/8,0
12,4/6,9/8,9
Teoretyczny zasięg
800 km
730 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,7 s
4,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
2,5 s
1,8 s
Elastyczność 80-120 km/h
3,0 s
2,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
33,3 m
33,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,5 m
32,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,9 dB
70,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
12,0/8,4
13,5/8,6
Rzeczywisty zasięg
627 km
588 km
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas